Den perfekte kropp finnes ikke

I dagens samfunn er de aller fleste jenter veldig opptatt av å ha den perfekte kropp, de perfekte outfits og se så bra ut som mulig. Vi jenter lever enda i den tro på at gutter tenner mest på slanke jentekropper og glemmer å spør hva de egentlig liker best.
Sannheten er den at flest gutter sier de liker jenter med former best.
Så hvorfor er vi jenter så veldig opptatt av hva andre jenter sierom kroppene våre? Og hvorfor lytter vi til ordene deres, og forsøker å lete frem den slanke og perfekte kroppen i oss selv?


Kroppspress ødelegger oss innvendig… La oss heller begynner å rope ut, at kroppspress er ut?!

Unge jenter er mer usikre på seg selv enn vi som er blitt eldre. Men det er ikke dermed sagt at vi som er vippet over 40 ikke blir lei oss ogtar til oss ufine ord om kroppen våres… Vi er mer sikre på oss selv, og komfortable i kroppene våre, men likevel har vi et hjerte som fort kan bli såret. Særlig om det er personer som står oss meget nær som kommer med en kommentar. Selv om den kommetaren ikke er ment for å såre i utgangspunktet.
Hvorfor skal man plent ha en mening om hvordan andre ser ut, egentlig? Kan vi ikke bare godta at vi er alle forskjellige utenpå? Inni er vi like, så før man går hen og sier en kommentar om andre,- gå i deg selv om spør deg : ” Er dette en kommentar som jeg hadde blitt såret av, om andre sa dette til meg?
Jeg kjenner jenter som har utviklet spiseforstyrrelse pga noen kommentarer om kroppen eller utseendet deres. Jeg kjenner jenter som har forsøkt å ta livet sitt pga kommentarer om kroppen og utseendet deres. 
Er det virkelig nødvendig å pushe andre mot kanten av slike stup?…..

Det kan like så godt være en gutt du er forelsket i, som sier noe nedverdigende. Det er ikke alltid at det er jenter som sier noe som sårer deg.
Det kan være utrolig vondt og sårende å høre noe negativt om deg selv, men jeg tror at de som kommer  med kommentarer mest sannsynlig ikke har noe godt selvbilde! De må si noe om andres kropper, klær, hår, makeup osv osv, for å føle seg bittelitt bedre selv.
Synd å si det, men dette er hva mine tanker er om dette tema.
Men skal vi likevel måtte godta å være skyteskiven deres?
Nei, mener jeg! Kan vi ikke alle gjøre en real innsats mot kroppspress rundt oss? La oss begynne med oss selv, og slutte å si noe om andres kropper, klestil, hår, makeup osv. For hvis vi alle går sammen om å feie for vår egen dør når det kommer til slike kommentarer, og ikke minst oppfordrer andre til å gjøre det samme. Så har vi er super start på å mindre kroppspress. 
På den måten kan unge jenter slippe å gå gjennom vonde stunder med utrolig dårlig selvbilde, selvmordsforsøk og spiseforstyrrelser…
Vi er født med forskjellig utseende, men inni er vi veldig like. Vi er sårbare for vonde og sårende kommentarer, så hvorfor såre andre med ord? Munnen vår er det farligste våpenet vi har…

Jeg har selv blitt fortalt ting om meg selv og mitt utseende, noen ganger sikkert for å såre meg bevisst. Men andre ganger har det vært ord og setninger uten at de er ment for å såre. Men ord har brent seg fast i hukommelsen og spiller på re-play inni den lille hjernebarken min… 
Ord som har såret meg, endret meg, og til tider gjort meg hard og kald som en gråstein i en bekk!
Men man er den man er, og jeg kan ikke annet enn å oppfordre alle der ute i den vide verden :
gå i deg selv om spør deg : ” Er dette en kommentar som jeg hadde blitt såret av, om andre sa dette til meg?

Hva er din mening om dette?
Er du en som lett skyter ut en kommentar før du tenker over hva du egentlig sier? Eller tenker du gjennom før du sier noe?
Hvorfor ” må ” man si noe negativt om en annen? Kan vi ikke godta at vi er forskjellige utenpå…. Vi er like inni og ingen liker å høre sårende ord og setninger om seg selv… Sånn er vi alle skapt. 
Så før du sier noe om andre, tenk deg om før du velger ordene dine med omhu – de kan ødelegge mer enn noe annet..

1 kommentar
    1. Jeg er så enig så enig! Jeg kan ennå huske min egen MOR som klapset meg på baken og sa: Nå skal du vel ikke spise alle de skivene der? Hun sa det nok for å være snill, men det ble så feil, så feil!
      Klem fra Tjukkebolle =)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg