Gullkorn fra små barnehender

Ute skinner solen fra skyfri himmel, og egentlig så burde vi jo være ute i dette nydelige vår – været. Men etter noen timer ute på formiddagen, syntes vi det var på tide og ta litt vår – opprydning på lekerommet til mitt søte lille barnebarn på snart 3 år. Jeg hadde nemlig overrasket henne med å kjøpe en liten disk i plast, sammen med masse frukt og grønt som lå i en liten handlekorg, pluss masse annet kult av tilbehør. I tillegg fikk hun også to små søte håndtverks kasser hammer, sag, skrujern og utrolig mye annet verktøy.
Så da jeg og min datter drev og ryddet på lekerommet, drev Adeline og hamret så det sang i veggene! Hun måtte nemlig fikse veggen, den nylig tapetserte veggen.. Jaja, det er et lekerom for barn, og selv om vi nettopp har tapetsert ( for andre gang i våre liv ) så må hun få lov til å leke og herje. Selv om det inkluderer hamring, saging og skruing på denne flotte veggen med hestetapet. Alt er jo i plast så det ble ikke merker.


Mine to skjønne engler, Xtine Michelle og Mina Adeline. Bildet er tatt for 2 år siden, hvor jeg er fotografen.

I disse dager driver vi også og trener på å være uten bleie…
En liten historie før jeg forteller om dagens lille gullkorn :
Her den ene morgenen våkner jeg til min datter som utbryter ” Adeline?!, har du tatt av deg bleien i natt?? Æææææ, det er jo kliss bløtt her jo….. “
Den natten hadde nemlig vesle barnebarnet mitt funnet ut at nå var hun nok stor nok jente til å klare å sove i bare truse! Så hun hadde tatt av seg up – and – go bleien sin, og funnet frem truse fra kleskapet sitt. Trædd trusen på seg og lagt seg igjen.
På morgenen hadde hun tuslet inn til min datter som lå og sov, og lagt seg godt inntil sin kjære mamma. Da morgenen opprant stod lille Adeline opp og begynte å leke og tulle. Så da min datter stod opp, hørte jeg plutselig dette utbruddet.

Neste natt fant også Adeline ut at hun var stor jente, så hun drog av seg bleien sin og fant frem en ny truse La seg og stod opp om morgenen, uvitende om at hun nettopp var uten bleie….. Trenger jeg si noe mer? Dere skjønner tegningen, hva som skjedde….

Så i dag da. Da fant jeg ut at nå skulle momma ( mormor altså ) trene vesle barnebarnet sitt på do – trening. Så vips av med bleien, og vips på med ny truse.
Nå må du huske å løpe på do om du kjenner at du må tisse “, sa jeg. Og joda, snuppa løp på do hun! Både titt og ofte kunne vi høre at det ble dratt i doen der ute på badet, mens vi ryddet og feiret det fint til på lekerommet.
Får du tisset noe? “, spør jeg innimellom masse bamser som jeg driver og rydder opp fra en hjørne på rommet. ” Neeeei “, er svaret hver gang.
Så plutselig, etter en god stund, så blir vi plutselig vàr noe unormalt… 
Det er nemlig blikk stille fra denne lille snuppa som alltid prater, spør om ting eller synger… Hva skjer nå da?? Når det blir stille, er det alltid et dårlig tegn… Et tegn på at noe er på ferde, noe mindre bra noe….


Min nydelige datter, Xtine Michelle <3

Jeg ser på min datter, Xtine Michelle, og hun ser på meg. Jeg tror vi tenker likt, for begge slipper det vi har i hendene og går fort ut i gangen og titter inn på badet. Det stod lille Adeline nesten på hodet ned i doen og holdt på med noe. Hun merker at vi er kommet og titter opp på oss med et lurt smil om munnen sin. “ Ånei, hva er det nå hun har funnet på? “, tenker jeg. Og jeg tror sannelig min datter tenker det samme som meg nok en gang!
Vasker du doen? “, spør Michelle. Så hører vi bare en latterfull stemme som svarer “ neeeiii “. Det blikket og det smilet om munnen liker jeg ikke helt, dette må bare bety en ting,- jenta har gjort noe hun vet hun ikke har lov til… Men hva er det hun har funnet på tro?
Vi blir stående og se en stund på at hun gjør noe som ser ut som å vaske doen, noe som hun visst nok ikke gjør – etter hva hun sa.
Jaja, Michelle sier ifra at hun ikke har lov til dette. Adeline slutter, og vi går tilbake til rydding og tynne ut antall leker. Noe av det skal på loftet.’

Kvelden senker seg i hus og stue, og plutselig ringer telefonen min mens jeg er ute og lufter hundene for natten.
Mamma, nå vet jeg hva Adeline gjorde da vi trodde hun vasket doen. Hun har kastet kremen min i do, og den er ikke å finne der nedi heller! Hvordan kan en tube med krem forsvinne ned i avløpsrøret?…. ” Det var nemlig det som denne lille solstrålen av en rakker altså holdt på med da vi busted henne med å holde på med noe hemmelig oppi doen tidligere på dagen!
Brulidine kremen var forsvunnet! 
Min datter fortalte meg at hun hadde klart å redde sminken sin, som også var på samme vei som Brulidine kremen. Men på den tiden av dagen var hun ikke klar over at kremen var forsvunnet. Men den hadde jo ikke vært å redde uansett haha.

Heretter skal døren være lukket med lås hele tiden, og skal hun do – trene, så får vi heller løpe som tre tullinger her i huset. For dette badet skal overvåkes med lupe! Ikke mer rarieteter skal forsvinne ned avløpsrørene fra dette huset mer.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg