Top twelve most wanted

// Reklame //

For å komme på denne listen, krevdes det faktisk en liten skjønn barnekropp, barnlige meninger siden de er de mest ærlige, mye garn og masse forskjellige farger! Det er hevet over enhver tvil at jeg er bitt av pinnegalskap, garngalskap og heklenålgalskap…. Ja jeg burde kanskje blitt arrestert for mindre haha, men så lenge jeg får gå fritt uten å trenge leve i skjul for arrestasjon – så fortsetter jeg!
Verdens aller søteste barnebarn er min modell og nye eier av det jeg lager med pinner og tråd, og jeg kan som regel lene meg tilbake og nyte synet av denne lille kroppen som løper rundt og danser i sine nye klær. Istedenfor å gjøre som hun pleier,- nelig danse rundt i ” kongens nye klær “. For dem som ikke har hørt det eventyret, så handler det om en skredder som er giddaløs. Så han sier til kongen at dette er hans nye klær, siste mote. Og holder opp noe i luften som ingen kan se, der er nemlig ikke noe der! Men skredderen er godt til å snakke for seg, og får kongen og dronningen til å tro på ham når han snakker om disse nydelige praktfulle klærne han har sydd til kongen.
Det ender med at kongen går naken i toget i gatene, og alle folk ler av ham.
Vesle Adeline elsker nemlig å danse rundt i bare bleien, så derfor ” kongens nye klær “.

Da jeg fikk min datter Xtine MIchelle for 24 år siden, kom strikke interessen min for fullt. Og det var da jeg virkelig startet med å strikke, i tillegg til å studere på hjemmebasis ( og for å skryte en hel haug, så endte jeg opp med 6 på eksamen! ) samtidig som jeg var alenemor med egen leilighet, bil og hund.
Tøffe tider, men strikkingen var en stund der jeg slappet av. Like god avslapning som da jeg var i stallen og trente araberhesten jeg stelte, mens passepiken trillet Michelle på tur og koste seg.
En del av det jeg strikket til Michelle i den tiden, har jeg liggende enda her hjemme. Men så ploppet der ned et nytt lite vidunder i liv mitt,- verdens aller søteste, snilleste og skjønneste barnebarn, Mina Adeline. Og ei ny lite snelle å trylle frem plagg til. 
Så da var det bare å sette igang og strikke små søte deilige plagg som Adeline kunne glede seg over.
Her skal jeg vise dere en del collage jeg har satt sammen, for ellers hadde ikke denne bloggen hatt noen ende hihi.
Jeg skal forsøke å huske å skrive inn hvor jeg har hentet oppskriftene fra, men det er mulig jeg ikke husker alle plassene. I såfall, om der lurer på noe som dere vil strikke, og som ikke står oppgitt her i bloggen om hvor oppskriften er å få fatt i. Så spør meg gjerne, så skal jeg finne utav det og si fra til deg/dere.


Paelas sine tightser, strikket i Drops baby merino


Adeline og jeg elsker jo kaniner, så da måtte jeg jo strikke en deilig og varm kaningenser i ull til henne.

Marius teppe med en liten ” momma-touch ” i mønsteret.

Smurfeplutt-lue og votter i str.6-9 mnd. Stjernene er sydd på i etterkant med maskesting. Luen sitter så godt på hodet at det trengs ikke snøring under haken. Perfekt til små søte bebiser som Adeline som alldeles ikke liker å ha noe snøring under haken sin.

Osloanorakken. Detaljbilder av ugleknappene, og diverse andre ugler på klærne​. Min datter har sydd buksen selv, mens jeg har heklet uglene og sydd dem på knærne. Mykt og deilig for små barneknær som skal krype rundt både inne og ute.

Mariusdressen.

Lettvintbukse. Strikket i Bambus soft, myk og deilig bukse som ikke klør.

Kappeskjørt strikket i babyull, Lotta-hals og Lotta-pannebånd fra Klompelompe og Hotpants/shorts.

Hello Kitty lue, bukse og genser. Heklet uglelue, tova votter i garnet Tove.

Heklet uglelue, Osloanorakken med ugleknapper og ugle bak ( det kan ses på et bilde like ovenfor her ), og uglebuksen som er hjemmesydd og hjemmeheklet, selfmade sko med antiskli under. I blått og hvitt : stay-on-boots, selvdiktet votter med stjerne med maskesting, og en hel dress i hvitt med stjerner sydd med maskesting i etterkant. Så er det strikka smekker, som er kjempekule og lage.

FROZEN TID! Osloanorakken er så genial til å fremheve diverse temaer med, så her er Olaf kommet frem i lyset. En av favoritt genserene til Adeline når det er kaldt ute. Har valgt å ikke strikke hetten, siden det blir så klumpete og vondt for henne når hun skal sitte i barnesetet i bilen.

Cape og pulsvarmere i ren ull,​ skjørt i ullgarn og det siste med seler er diktet selv.

Kjappstrikke drakt og popcorndrakt fra Paelas, en liten seleshorts og til slutt en shorts i dobbel merino ull.


En liten søt ” bunad ” kjole til Adeline, og to ribbestrikkede bukser i ull. Helt fantastisk herlige å bruke på kalde dager og gjennom vinteren også.
Brettekant nede så den ” vokser ” sammen med barnet.

Og helt på tampen,- Klompelompe sitt herlige sett, min favoritt og det flotteste jeg tror jeg har strikket i mine øyne. Lilly’s høstponcho fra Klompelompe og kjappstrikke drakt fra Paelas.

Jeg har strikket en hel haug flere klær, og forskjellige ting og tang. Men om dere vil se mer, så si gjerne fra så kan jeg lage en annen blogg med flere ” strikkerier ” fra denne kanten.

4 kommentarer
    1. Her var det masse fint. Du er kjempeflink. Forstår ikke hvordan du får tid til alt. Like flink med dette som spinning for det fikk jo du til med en gang på kurset på barneskolen. Har blitt lite spinning på meg etter kurset.

    2. Bitten: Hei Bitten.Tusen takk for kjempkoselig kommentar 🙂 Ja jeg heter benteslilleverden på Instagram. Legg meg gjerne til 🙂

    3. Marit: Hei Marit 🙂 Tusen takk for kjempekoselig kommentar. Jeg er ikke så flink til selve spinningen, og selv om jeg har over 10 kg med samojedull enda liggende klar for spinning – så har jeg ikke turd å forsøke meg på det her hjemme…. Får ikke til selve spinningen godt nok føler jeg…. Kunne vært koselig å samles snart, vi som var på kurset. Og motivere og hjelpe hverandre? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg