Let it grow

På vinteren småsynger vi her i huset på ” Let it snow “. Men nå som våren er kommet for fulle ruller her i vakre Norge, nynner vi her hjemme på ” Let it grow ” – mens Mina Adeline og jeg henter frem litt kos på verandaen.

Så snart vi kom hjem fra Europris med rosa plast til å legge mold oppi, og ikke mindre enn fem pakker med frø, så reirer vi to oss til på den lille herlige verandaen vi har utenfor stuen vår. Dette er noe som jeg syntes er veldig viktig å gjøre sammen med mitt superherlige barnebarn, Adeline!
Jeg er den type mormor ( momma ) som kommer til å lære barnebarnet mitt om såing av frø, og den videre behandling av plantene. Jeg kommer til å lære henne om gjødsling av bærbuskene våre, bærplukking, safting, sylting og lage gelè.
Jeg tar henne med i skog og mark og plukker kantareller, tilbereder dem til middager og Adeline spiser stolt på sopp som hun har plukket selv.
Det samme har jeg gjort med blåbær plukking også,- der er Adeline med meg og vi plukker masse bær sammen. I fjor plukket vi ikke mindre enn 40 kilo med blåbær!
Dette er tradisjoner som jeg så inderlig ønsker å bringe videre til denne generasjonen i vår familie. Tradisjoner som nesten er på vei ut nå… Nå skal liksom alt bare kjøpes på butikker, og barn aner ikke hvor det forskjellige kommer fra engang. Det er helt tragisk og også veldig trist..
Så her på det lille småbruket vårt, lærer jeg opp lille Adeline til å være litt mer selvhjulpen på disse områdene.

I går var det på tide å få frøene ned i jord. Vi hadde kjøpt hjem to forskjellige typer blomster, en pakke med ruccola salat, en pakke med ertepes og en pakke med oregano. Flere pakker kommer til å handles inn også, men det er kjekt å bare ha litt om gangen så ikke Adeline skal bli lei av jobben vi gjør sammen.

Adeline var utrolig flink til å være med å lage små hull i jorden, så vi skulle legge de små frøene oppi. Men jeg måtte le da jeg så hva hun gjorde når hun skulle så dem. Det kan du se i filmene under her :
Jeg er enda litt fersk innen denne nye superherlige Chromebooken min, så jeg må foreløpig bare legge ut filmklipp for filmklipp. Til jeg finner et redigeringsprogram for filmer, som er så lett å forstå at til og med JEG kan klare å forstå det.

jvu7iGKGjCQ
6uMEoo1SNOA
KjM10jFO_SU
( FILMEN OVER HER ) ” Hva er oppi her tro? “, spør jeg. Adeline svarer ” det er sand! ” Når vi da åpner pakken, er det ikke sand men noe helt annet. Det er ikke frø nemlig, etter hva Adeline mener.
oPAciVdJvyA

Det er synd at det å bruke naturen og dens ressurser er noe som folk sjeldnere og sjeldnere benytter seg av.. Vi som er foreldre og/eller besteforeldre må forsøke å gi disse herlige og nyttige tradisjonene videre til neste generasjon, er du ikke enig?
Tenk så mye bedre de får det i seg selv også, da det å være ute i naturen og omgivelsene er balsam for sjelen. Komme seg bort fra alt som heter stress, og bare nyte naturen og høre fuglene synge så vakkert for oss.
Nå skal Adeline og jeg vente på at små grønne blader skal komme opp fra jorden i disse rosa stilige plantekassene våre. Og da er det på tide å lære Adeline mer om de forskjellige blomstene og urtene vi har sådd nå.


Mold er namnam, mener Adeline. Som forsøker å snike litt mold fra fingeren og inn i munnen så snart jeg ser vekk.. Jaja, der er mye viktige næringsstoffer i mold, selv om jeg tror ikke den kjøpemolden er så veldig bra å spise. Den inneholder nok tilsatte stoffer. Men mold fra naturen er bare sunt å få i seg litt av. Det styrker immunforsvaret.’

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg