Topp seks på favorittlisten

Da jeg fikk den koselige nyheten om at jeg skulle bli mormor for snart 3 år siden, var jeg ikke vanskelig å be om å sette meg ned pg strikke noen plagg til den kommende nyfødte – mitt førstefødte barnebarn. I starten var det tykt garn og tykke pinner som var det eneste jeg strikket med, men etterhvert som tiden gikk fant jeg ut at hendene og fingrene mine klarte ( overraskende nok ) tynnere pinner og garn også. Til min store glede!
Siden jeg har leddgikt er det ikke så lett alltid å holde strikkepinner eller heklenåler, men jeg var veldig glad da jeg fant ut at jeg kunne klare å lage strikke plagg i tynt garn også.
Jeg har forsøkt å plukke ut mine 6 topp favoritt plagg som jeg har strikket til Mina Adeline, det var jammen meg ikke noen lett oppgave! Der er så utrolig mye flott som er blitt tryllet ut fra alle disse garn nøstene, og etter å ha strikket til henne i 3 år – er det ingen enkel oppgave å bare plukke ut de topp seks favorittene mine. Men jeg forsøker å begrense meg til seks, så får vi se helt på slutten av bloggen om jeg klarte å stoppe der eller om det ble et plagg eller to til på listen min.

Denne nydelige capen og matchende kjappstrikka drakten er ganske høyt oppe på  denne listen min altså. De er superkjekke og strikke, capen strikkes i to omganger på en måte. Man begynner oppe og strikker, og henter opp masker så det ser ut som man har strikket stående på en måte.
Duskene må man rekne et helt nøste til, slik at de blir fluffy og tette å fine.
Og garnet jeg brukte til både capen og drakten, er Drops Merino Extra Fin.
Der er der så utrolig mange flotte farger å velge mellom, at det faktisk er veldig vanskelig å velge ut hva farge jeg ville bruke på dette flotte settet.

Sommerfugl knappene har jeg kjøpt fra eBay, der er et hav at superkule knapper der inne. Men de samme knappene mener jeg å huske at du kan finne inne på Wish og Home.no.

Den kjappstrikka drakten er utrolig lett å strike. Du strikker hele drakten i samme stykke, ingen montering eller noe! Du starter fremme og strikker deg nedover, rundt og oppover på baksiden igjen. Og avslutter med å strikke selene.
Den er i dobbel perlestrikk.

Oppskriftene til begge disse delene kan du finne i boken Klompelompe.

 

 

 


To kjappstrikka drakter.

Dette herlige settet er bare helt bedårende nydelig! 
Ugleluen har jeg heklet i samme garn som genseren er strikket i. Alt er laget i rent ull, slik at Adeline skulle holde seg god og varm hele tiden.
Ugleluen er fort gjort å hekle, det er noe en klarer fint å gjøre på en dag,

Oslo anorakken har jeg strikket etter oppskrift jeg fant på nettet, og sydd på en søt ugle på ryggen av genseren.
Jeg har strikket noen andre anorakker også, noen har jeg valgt å beholde hetten på, mens andre av Oslo anorakkene har jeg valgt bort hetten. Da er det mye lettere for de små når de skal sitte i bilsetet sitt og kjøre turer. Man slipper den klumpen av hette som den ofte gir…
Hvertfall så kan ikke Adeline fordra å ha den klumpen bak, når hun er med og kjører bil.

Buksen er fullstendig homemade. Min datter elsker å sy, så hun har sydd en herlig varm tights. Og så har jeg heklet noen herlige søte ugler som vi sydde på knærne til buksen.
I tillegg til at det er fint og søtt, så har de en glimrende funksjon.
Nemlig at når de små kryper rundt forbi, så beskytter uglene knærne deres.
Genialt eller hva? 

Skoene har jeg heklet og strikket.
Jeg fant oppskriften på nettet, og heklet dobbel såle så de skulle være myke og gode å tråkke på.
Snøring som vanlige sko.
Jeg skal være helt ærlig og si at jeg syntes ikke de satt godt på foten hennes…
Selv liker jeg mye bedre stay-on-boots, de sitter superbra på bena til de små. 
Om dette er noe du vil lage, så søk bare på stay-on-boots på nettet, så kommer der opp oppskrifter på dem.

Oslo anorakken har jeg også strikket med Olaf på. Olaf har jeg maskesydd på etter at jeg var ferdig med anorakken.
Denne anorakken liker jeg veldig godt, og mitt herlige lille barnebarn elsker denne anorakken!

Denne varme gode og herlige dressen, har jeg tatt utgangspunkt i Marius dressen som dere sikkert kan se. Jeg har strikket den i Rubin garn fra SparKjøp, etter mammaen til Adeline sitt ønske.
Halsrellingen har jeg valgt å bruke rundfelling. Siden hverken jeg eller min datter er noe særlig glad i å måtte sy og klippe opp for armene.
Rundfelling er superlett og genial måte og ” flette ” inn armene på!
Så jeg har tatt litt herfra og derfra for å få laget denne dresen.

Knappene har jeg sydd på bare som pynt. Dette er noen superflotte knapper som jeg fikk  som overraskelse og gave fra min herlige datter.
De har hun kjøpt på eBay.
En knapp så så lite ut på dressen, så da passet det mye bedre med to knapper overfor hverandre.

Søt dress ikke sant?
Faktisk så tar det ikke mange dagene å strikke en slik dress, men så elsker jeg å strikke og hekle – så jeg koser meg mye med å sitte og strikke eller hekle.
Selv om dagens andre gjøremål blir gjort under pausene jeg tar med håndarbeidet.
Selv om jeg EGENTLIG skulle ønske jeg ikke trengte å ta pauser hehe.

Dette var mine topp seks plagg som jeg har strikket til mitt superherlige barnebarn som snart allerede fyller 3 år. Årene går så altfor fort, tiden flyr jo!

Følg meg gjerne på Instagram : benteslilleverden

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg