Slik lager du verdens beste jordbærsirup!

Har du kanskje en jordbæråker hjemme? Eller et sted du kan plukke ville markjordbær? Denne oppskriften er helt Himmelsk god! 
Så istedenfor å gå i butikken og kjøpe jordbærsaus på flaske, til å ha over isen når du en varm flott sommerdag skal kose deg litt ute med is – så anbefaler jeg dere å prøve denne oppskriften heller. Den er mye billigere, og smaken er mye mye bedre!
Jeg har gjort denne oppskriften litt mer til min egen, så den avviker litt fra hva andre oppskrifter gjør. Kanskje det er derfor den smaker så godt?

OPPSKRIFT :

12 dl jordbær ( ca 3,5 korger )

2,5 dl sukker ( + ca. 1 dl til senere )

2,5 dl vann 

1 ts vaniljepulver

Mål opp sukker og vann, og hell i en kjele.

Rens og kutt jordbærene i passe store biter. Jeg delte de små i to og de store i fire. Plasser jordbærene i kjelen sammen med vann og sukker.

Kok opp og skru ned varmen så blandingen kan stå og putre i ca. 1,5 – 2 timer, eller til den er minst halvert, og væsken er tykkere. Jeg kokte blandingen min i 2 timer da var den ca 1/2 – 1/3 av hva den var.

Sett en sil over en bolle ( jeg brukte silduk med stativ ) og sil innholdet av kjelen. Gjerne to ganger. Om du siler bare en gang, kan du risikere å få et lite lag med “grums” på toppen. Det har ingen ting å si for smaken, men om du vil ha en sirup som er helt glatt så sil i vei.

Etterpå kokte jeg sirupen opp igjen, og tilsatte 1 dl med sukker, for å få en litt tykkere sirups konsistens.

Overfør sirupen til en flaske eller et norgesglass, og de rørte bærene i et glass for seg selv.

Pass på at det ikke er noe sirup eller bær rester rundt kanten av glasset, da blir det lett mugg.

La krukkene eller flaskene avkjøles opp ned, da fremkaller du et vakuum som gjør at det ikke mugner under lagring.

Jordbærsirup du kan bruke bl.a. i milkshake, på is, på vaffler, lapper, french toast eller i smørkrem – og sikkert masse masse mer som jeg ikke kommer på. Her er det bare å prøve seg frem.

HUSK : Bær restene som du får igjen etter å ha silt av til sirupen, kan du legge i krukker og sette opp ned til avkjøling. Så har du rørte jordbær i tillegg til sirup, og du slipper å kaste noe av bærene.


Jordbærsirupen til venstre i bildet, og rørte jordbær til høyre.

7 kommentarer
    1. Henriette Celin: Tusen mange takk 🙂 Jeg kan love deg at den smaker godt ja, vi spiste faktisk opp en hel krukke i går da vi spiste is – nam nam <3

    2. spisogspar: Tusen takk for herlig kommentar 🙂 Ja den er supergod, til og med lille Adeline på 3 år elsket denne sirupen 🙂 Vi spiste opp hele krukken med sirup da vi hadde is i går <3

    3. Henriette Celin: Tusen takk for kommentar 🙂 Ja det er herlig å slippe å plukke masse flåtter på både hunden min og meg 🙂 Skal jammen men brukes masse på alle oss to-bente og fir-bente 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg