A strawberry will do me good – wanna taste?

Sesongen er i gang, de røde flotte smakfulle bærene formelig roper mot oss,- ” plukk meg, plukk meg! “.

Det er alltid kjekt å lage ting sammen med mitt herlige barnebarn. Å se de små fingrene hennes jobbe, se konsentrasjonen i øynene hennes, og se hvordan hun løser oppgavene hun får utdelt.
Jeg satte frem skjærebrett, en kniv og noen jordbær til henne – og bad henne hjelpe meg med å dele opp jordbærene slik at vi kunne lage syltetøy av det. Adeline elsker å få hjelpe til med alt mulig, så hun grep muligheten til å jobbe litt sammen med meg på kjøkkenet.


 Noen ser på meg som ” superbestemor “. Vel,- velkommen så gjerne til å tro det! 
 De som sitter med slike tanker og følelser tror jeg er mer misunnelig på meg som har et  slikt herlig barnebarn, enn noe annet. De som tenker slike tanker med negativ  tankegang altså.

 Hva er det som gjør meg til en superbestemor? Fordi jeg tar Adeline med meg på ting  jeg gjør og lager? Hvorfor skal ikke en bestemor få lov til å lære bort gamle tradisjoner  som er i ferd med å dø ut?
 Mange barn vokser opp i den tro om at svarte kuer får vi kaffe fra, de brune gir oss  sjokolademelk og de hvite kuene gir oss melk. De tror at fisk er fiskepinner på butikken,  og kjøtt er best å kjøpe på butikken – for da slipper vi å skyte eller avlive dyr.

 Nei sånn skal ikke Adeline vokse opp og tro! Nå er det altså ikke kjøtt som jeg lærer  henne om nå, det tror jeg at hennes mamma skal få lære henne om.
 Jeg legger stort fokus på naturen, frukt og bær. Ta på seg gode klær og ut å plukke  blåbær og andre bærtyper. Vi plukker fra trær og lager mat til høsten og vinteren.
 Og vi plukker urter som vi forveller, tørker, lager til te, lager tinkturer av osv.

 Det betyr ikke at jeg er noen form for superbestemor av den grunn. Jeg ønsker å lære  bort hva jeg kan, så ikke de gode gamle tradisjonene dør ut. 
 Dette er en herlig måte å spare penger på også, i tillegg til at vi bruker mat som Moder  Jord gir oss mennesker. Hvem som helst kan gjøre dette som jeg gjør, man blir ikke  forfremmet til noe super av den grunn.

 Så hva en superbestemor egentlig er for noe, nei du det aner jeg ikke. Jeg aner bare det at jeg er ikke innen den kategorien. Ikke er jeg det nå, og ikke kommer jeg til å bli det heller. Hverken i positiv henseende eller i negativ henseende. Men la oss heller komme oss tilbake til hva bloggen skulle handle om, sånn egentlig.

Jeg kjøpte en hel kasse med jordbær, Corona jordbær. For de jordbærene syntes jeg er de som smaker aller best. Men det er litt smak og behag hva en liker av smak på jordbærene. Så kjøp de du liker best.

OPPSKRIFT :
tette syltetøyglass
2 kg jordbær
1 pose syltepulver
500 g sukker
1 vaniljestang

Først må du sterilisere glassene og strikkene. Ha dem opp i en kasserolle med kokende vann og la det koke i noen minutter. Legg dem så inn i stekeovnen, på 100 grader, og la dem ligge der til du skal bruke dem. Det er viktig å ikke borti strikkene og toppene av glassene med fingrene slik at det kommer bakterier på dem.

Ta av hamsen og del opp jordbærene og ha dem opp i en kasserolle. La det koke opp. Ha så i frysepulveret. La det småkoke i 2 minutter, ikke mer. Kunsten er å ikke koke det for lenge, da blir det tamt i både smak og farge. Bruk en sil til å ta av skummet som danner seg på toppen. Ta kasserollen av plata og tilsett sukkeret. Rør rundt til sukkeret er oppløst. Ta ut vaniljestangen, tørk av den og ha den i ett glass med sukker. Så kan du bruke den senere også. Ha syltetøyet så forsiktig over i de steriliserte glassene. Hvis du søler på kanten må du tørke godt av før du fester lokket.

La glassene stå på hodet til de har blitt kalde. Settes så kaldt i kjøleskapet eller en kald kjeller.

NAVNELAPPER OG TILBEHØR :

For å gjøre den lille ekstra prikken over i`en, så kan man pynte og dekorere glassene og flaskene man har syltetøy og diverse, og saft oppi.
Det er jo supre gaver å gi bort, og da kan det være litt ekstra gøy å gjøre dem litt penere enn bare et klistermerke eller tape bit med skriv hva glassene inneholder.
Jeg tok meg en tur til Søstrene Grene og shoppet både et helt hav av krukker av diverse utforminger, nydelige forskjellige flasker, navnelapper av diverse typer og utgaver, hampetau til dekorasjon og noen brett med runde klistermerker til å feste på lokkene – med flotte ord til dem jeg gir gavene til.
( Jeg blir ikke sponset eller noe som helst av Søstrene Grene! Jeg skriver hva butikken heter, kun for at dere som leser også skal få muligheten til å kjøpe flotte flasker, krukker og dekorasjon. )

Så er det bare å la fantasien få løpe fritt, bruk gjerne en pen med litt flate på enden. Da får du litt bredere fine bokstaver/skrift.
Du kan f eks skrive noen vakre ord til dem som skal få det du har laget, eller noen vakre ord til deg selv. Så du kan lese noen flotte ord til deg selv utover høsten og vinteren når du henter frem krukker og flasker som skal brukes opp. Det kan glede deg selv også veldig i en ellers så grå hverdag.

Håper dette er til litt hjelp og inspirasjon til å gå i gang på kjøkkenet med sylting og safting for noen av dere lesere.
Det er jo morsomt, syntes jeg da.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg