Naturens hjelp mot revmatiske smerter – Løvetannrot tinktur

Høsten har satt seg i muskler og ledd, kroppen føles stiv og ute av stand til å fungere like bra som når sommervarmen trenger seg inn i kropp og sjel.
Mange mener at det enda er sommer, sensommer. Vi har forskjellige meninger om det, siden kroppene våre er forskjellige og sier fra på ulike tidspunkt om når høsten er her.
I sommer leste jeg litt om løvetann og dens virkninger på kroppen. Dermed bar det ut på store herlige jorder her hjemme, for å plukke løvetann! Alt fra kronbladene til røttene. 


Hjemmelaget løvetannrot tinktur på flasker med dråpeteller. 15 – 20 dråper tre ganger daglig i et glass saft o.l.

Sist vinter var den verste vinteren helsemessig, som jeg noen sinne har hatt!.. Og ikke hjalp det noe mer at jeg hadde en stor prolaps i ryggen i tillegg.
Bare det å klare å ledd og muskler til å klare å ta de få stegene ut i stallen for å gi hestene frokost, var som et mareritt hver morgen.
En slik vinter ønsker jeg så absolutt ikke å ha igjen, og ønsker ikke min verste fiende slike smerter engang! Så denne sommeren har jeg gjort forberedelser til den kommende kulden og vinteren. Jeg har nemlig høstet inn løvetann!
I denne bloggen skal jeg si litt om hvordan jeg laget løvetannrot tinkturen, og så gjenstår det å se om det hjelper på smertene når vinterkulden sprenger som verst ute. Men det er som naturmedisin flest,- for noen hjelper det og for andre ikke. Man må nesten bare velge om man vil prøve det å se om det hjelper eller la være.
Jeg har lest om dem som ikke kan være tinkturen foruten, og dem som det ikke har hjulpet på.

Løvetannroten er et av de meste avgiftende midlene vi har innen urtemedisin, og løvetannen har en stor terapeutisk virkning på en rekke sykdommer og plager.
Blant annet revmatiske sykdommer, hudlidelser som psoriasis, kviser, eksem og uren hud, forstoppelse, høyt blodtrykk og væskeansamlinger i kroppen.
Roten har en mild betennelsesdempende virkning, noe som gjør at vi revmatikere bør være flittige til å bruke denne supre urten. Ikke bare bruke roten, men også andre deler av urten.
I tillegg til roten, har jeg laget uttrekk av kronbladene, og laget en herlig badeolje som jeg bruker hver gang jeg bader. Så jeg føler jeg går en spennende vinter imøte med tanke på revmatismen og dens smerter.
Men her kommer fremgangsmåten på hvordan jeg laget tinkturen :

Roten (fersk eller tørket): Vask roten godt, kutt opp i biter, og legg den på sprit (vodka). La den trekke (under lokk) i flere uker – gjerne 8-10, sil av, og oppbevar tinkturen i en tett beholder. Dette er et utrolig godt preparat mot væskeopphopninger av alle slag, og mot betennelser. Vanlig dosering for voksne kan være 15-20 dråper i et glass vann eller juice tre ganger daglig. En av fordelene med å bruke løvetann som vanndrivende middel (f.eks. til pasienter som sitter/ligger mye) er at planten inneholder store mengder kalium. Ved langvarig bruk av væskedrivende medisin oppstår ofte kalium-mangel – det unngår man ved simpelthen å bruke løvetann.
Bladene kan brukes på samme måte, ferske eller tørkede. Tilberedt som te har de samme effekt, men virker mye mildere.


Fra innhøstingen av løvetann røtter.

Til dere som har veldig lyst å prøve dette, men som ikke har fått laget denne tinkturen selv – ikke fortvil, det er mulig å få kjøpt
Jeg har et par liter stående kaldt og mørkt, og kommer ikke til å bruke alt dette selv! Så jeg har bestemt meg for å hjelpe andre som ønsker å få hjelp for smerter i kroppen, og skal derfor selge noen 25 ml flasker med løvetannrot tinktur!
Send meg gjerne en mail til [email protected] eller legg igjen en kommentar i kommentarfeltet, om du er interessert i å kjøpe en flaske eller flere. Du kan også kontakte meg på
Facebooksiden min til bloggen, enten i form av pm eller som en kommentar under linken til denne bloggen.

5 kommentarer
    1. Hei! Ser dette er en stund siden, men jeg er interessert i å prøve dette. Har du for salg nå?:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg