Sjyvotter – barnehagetantenes favoritt! ( gratis oppskrift )

Vinden river i vinduer og tak, med sine supersterke lange fingre som griper fatt om huset vårt. Inne sitter jeg god og varm, og med strikkepinner i hendene mens katten vår Fersken leker med garnnøster som flytter seg rundt på gulvet etterhvert som jeg strikker.
Bladene fra trærne faller tett i tett ute i luften, jeg kan se de fly avsted ganske så langt før de lander et sted på bakken.. Ingen tvil,- høsten er kommet for å bli, snart kommer minusgradene og da er det godt å være forberedt å ha varme plagg klar.
I barnehagen har de allerede begynt å etterlyse de så utrolig gode tova vottene som jeg laget til Mina Adeline i fjor. De er litt små i år, så nå skal jeg lage nye par til henne. I fjor laget jeg noen gule og noen brungrå. Utrolig gode votter som sitter overraskende godt på de små barnehendene, og samtidig holder de aktive hendene gode å varme i kulden.

Jeg hadde over lengre tid tenkt å lage noen tova votter til mitt barnebarn, og siden jeg driver litt i det små med toving til hest og rytter så falt det ganske naturlig å ville tove noe til Adeline også. Så jeg tok meg en tur på garnbutikken og valgte ut garn til disse vottene til sjarmtrollet her hjemme.
Her er gratis oppskrift på dem, jeg har tatt utgangspunkt i en annen oppskrift men gjort den litt mer til min egen siden jeg har valgt annet garn slik at størrelsene ble annerledes.
Her er min utgave av sjyvottene :

Garn : Tove fra Sandnes Garn ( 50 gram = ca 160 meter )
Strikkepinne : 5 og 3,5
Størrelse : 0-1 år, 2-3 år, 5 år, 8 år, 12 år, dame

Legg opp 26, 28, 30, 32, 34, 40 masker, på pinne nr 5. Strikk fram og tilbake på to pinner, til du har 3 riller. Sett maskene på fire pinner, og strikk med glattstrikk 9, 9, 10, 12, 12, 12 omganger. Bytt til pinne 3,5 og strikk 8 omganger.

Bytt til pinne 5 og strikk 7, 8, 9, 12, 13, 15 omganger glattstrikk. Sett de første 6, 6, 6, 7, 8, 8 maskene på første pinne på en tråd til tommel.
OBS! På venstre vott setter du de siste maskene, tilsvarende antall, på pinne 4 på en tråd. 
Legg opp like mange masker over tommelhullet og strikk til votten måler 7, 8, 10, 12, 14, 15 cm fra tommelhullet, eller til den dekker langfingeren.

Felling:
Pinne 1 og 3: strikk en maske, strikk to masker sammen.
Pinne 2 og 4: strikk til det er tre masker igjen, strikk to masker sammen, strikk en maske.
Strikk slik på hver omgang til det er 8 masker igjen. Trekk tråden gjennom maskene og fest godt.

 

Tommel:
Sett maskene på tråden på en pinne, plukk opp like mange masker på oversiden av hullet + en maske i hver side. Fordel maskene på 2 pinner ( eller flere pinner om du heller liker det best ) og strikk til den måler 6, 7, 7, 8, 8, 9 cm eller til den dekker tommelen.

Felling:
Pinne 1 og 3: strikk to masker sammen på begynnelsen av pinnen.
Pinne 2 og 4: strikk til det er to masker igjen, strikk de sammen.
Fell slik til du har 4 masker igjen. Trekk tråden gjennom maskene og fest trådene godt.


Mina Adeline med sjyvottene og matchende tova baggy lue vinteren 2015/16.

Toves i maskinen med Milo på 40 eller 60 grader. Dette må du prøve deg fram til hvordan din maskin tover, det er stor forskjell!! Forskjellige farger toves forskjellig har jeg funnet ut. Jeg tover på 40 grader kort vask, sammen med et dongerybukse en eller to ganger. 
Et annet tips er å bløte vottene og tove dem i tørketrommelen sammen med et håndklè, men her må du hele tiden sitte og passe på. For plutselig kan de ha tovet seg litt for mye, men du har likevel den beste kontrollen over tovingen ved å gjøre det på denne måten!

Når vottene er ferdige, skal jeg lage tova såler til skoene hennes. Det er definitivt noe som har reddet oss alle her hjemme i huset, til å slippe unna forkjølelse sist vinter – ingen tvil om det! De er gode og varme, og selv om en skulle være uheldlig å bli våt i skoene, så holder sålene deg varm og du slipper unna forkjølelse og andre kjedelige sykdommer ( influensa osv ).

Håper denne oppskriften er til glede og hjelp for noen av dere som leser denne bloggen. Den har hvertfall gledet mitt barnebarn enormt siden hun får ha varme hender gjennom høsten og vinteren! Og gledet hennes mamma som er så utrolig takknemlig for alt jeg strikker til hennes nydelige datter.

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden

#tovavotter #sjyvotter #strikking #strikkeplagg #barnebarn #barnehageplagg #garn #sandnesgarn #tovegarn #høst #fall #kindergarden #mittens #feltetmittens #grandchild #lovemygrandchild 

5 kommentarer
    1. Hei , disse var lette å enkel og strikke 🙂 Mitt barnebarn blir nok glade for disse vottene 🙂 Tusen takk for at du vil dele med oss andre 🙂 Tova såler hørtes spennende ut også , har du oppskrift på det som du vil dele ?

    2. Hei.
      I oppskriften står det ikke hvordan man fordeler maskeant. På pinnene.
      Synes det er vanskelig å felle ihht. 1. og 4. pinne når det skal være 3 masker igjen på pinnen og så felling?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg