Hekle en Skipp ? ( gratis hekleoppskrift )

For aller første gang i mitt liv har jeg forsøkt meg på å dikte en heklet oppskrift selv. Jeg er egentlig mønsterslave, syntes jeg selv da. Men denne gangen har jeg forsøkt meg litt selv. Det ble som jeg hadde sett for meg hvertfall, så jeg skal si meg ganske godt fornøyd med denne!
Nå skal jeg forsøke å tyde kråketærne jeg har rablet ned i boken min, og se om jeg kan få til en oppskrift som dere også klarer å forstå dere på.
Det er rart med det,- det er så mye lettere å lage oppskrifter slik at de er for kun deg selv å forstå seg på.


Navnet var ganske lett å komme seg frem, siden Fersken – katten min – er skipskatt. Derav navnet Skipp.

Forkortelser :
lm = luftmaske
fm = fastmske
kjm = kjedemaske
fm sm = fastmasker sammen
m = maske

Det du trenger er :
Garn ( jeg har brukt Drops Muskat  50 g = 100 m )
heklenål nr.4
bjelle
fjær
dorull

Hekle 25 lm med dobbel tråd på heklenål nr.4. Nå skal du hekle rundt, ikke frem og tilbake.
Omg.2 : 2 fm i 1.m, 12 fm, 2 fm i den 13.m, fm i resten av runden. (27 m )
Omg.3 : 1 fm i alle m, men hekle kun i den innerste løkken i masken. ( 27 m )
Omg. 4-17 : 1 fm i hver maske. ( 27 m )

Sett inn dorullen nå.

Omg. 18 : Hekle kun i den innerste løkken av masken. 2 fm sm i 1.maske, 12 fm, 2 fm sm i 13.m, fm i hver m resten av runden. ( 25 m )
Omg.19 : * 4 fm, 2 fm sm * x 5 ( 20 m )
Avslutt med en kjm i første m.

Halen :

Fortsett deretter med å hekle 50 jm uten å brykte tråden fra det du heklet på. 
Snu og start i 2 lm fra heklenålen. 3 hs i hver lm, for å få krøll effekten.

Bytt til annen farge, og hekle likt som over – men med 40 lm denne gangen.
Vil du ha flere haler, er det bare å hekle så mange du ønsker. Jeg heklet en på 50 lm, 40 lm og en på 35 lm.

Sy på bjelle, og/eller lim på fjær med limpistol. 

Tips :

Feste slike haler rundt forbi på leken
Sy eller lim på små lette ting som du vet katten din elsker
Bruk flere farger enn hva jeg har gjort her
Hekle gjerne på noen ører, øyne, Olaf-nese ( eller annen nese som stikker ut fra leken )
, ansikt, smiley o.l.
Gni gjerne inn Skipp med catnips ( tørket kattemynte ) om du har.

Spør gjerne om du lurer på noe, så hjelper jeg så godt jeg bare kan.
Du må også mer enn gjerne dele denne oppskriften min, men vær så snill å linke tilbake til bloggen min og ikke ta all ære selv for det jeg har lagt mye arbeid ned i. Bildene i bloggen må du gjerne bruke, men spør meg først så jeg har litt kontroll over hvor de blir brukt hen!

Det var en sliten og trett liten Fersken som ville leke litt da jeg var ferdig å hekle Skipp til ham. Så det ble en koselek i stedet for slik ellevill lek på gulvet der det aller meste flyr omkring han, der han freser rundt! Jeg må ærlig innrømme at slik lek som på filmen her, er den typen lek jeg liker best inne.
Og det er vel ikke vanskelig å se at han elsker bjellen?

 


Min bedårende  “lille ” skipskatt, Fersken. Snart 6 mnd gammel.

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

#hekle #hekleglede #hekledilla #hekleleke# katteleke #bjelle #fjær #feather #bell #cattoy #cat #crochet #lovecrochet #crochetforlife #høstsysler #håndarbeid #handcraft #hobby #crocheting #høsthekling #crochetinthefall #oppskrift #hekleoppskrift #crochetpattern #pattern #skipskatt #minkatt #mycat #norge #norway

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg