Tarkus sin favorittlue ( gratis strikkeoppskrift )

Å lære barna om sikkerhet er det viktigste vi lærer fra oss, og det er nok mye derfor at beltedyret Tarkus har blitt til. Han lærer barna om trafikksikkerhet, og jeg vet at han til tider er på besøk i barnehagen til mitt lille barnebarn. Barna i barnehagen elsker denne lille fyren, og det skjønner jeg jo godt! Han er jo en bedårende søt liten fyr da.
Men for å hjelpe litt til med sikkerhet rundt barn og også voksne, så har jeg laget denne oppskriften til noen kule luer. Jeg bruker min hele tiden, og i dag fikk mitt barnebarn også sin Tarkus favorittlue.

Jeg har laget luen i det maskeantallet som passer til mitt barnebarn på 3 år. Men den passer hvertfall til 4 år også om ikke mer, bare øke litt på selve lengden på luen i såfall. Den er også utrolig kjapp å strikke, jeg strikket denne på bare et par timer. Det fordi den strikkes på tykke pinner!

Garn : Gjestal Glow fra Europris
Pinnetykkelser : 6 mm og 8 mm.

OPPSKRIFT :

Legg opp 64 m ( 70 m til voksen str ) på rundpinne nr.6 mm og strikk 2 r og 2 vr til borden måler 4 cm ( 6 cm til voksen ). Bytt til rundpinne nr.8 mm og strikk rettstrikk. Strikk rettstrikk til luen måler 9 cm ( 11 cm til voksen ) eller så lang du ønsker å ha luen/måle deg gjerne frem til ønsket lengde.
Fell av slik : 2 rett sammen runden rundt, deretter 2 runder uten felling.  Strikk så 1 rett og 2 rett sammen, runden rundt, en runde uten felling. 2 rett sammen, klipp tråden og trekk tråden gjennom maskene og snurp sammen.
Fest trådene og luen er ferdig. 
Om du vil ha dusk på den, eller lage ditt eget preg på luen så gjør du det. Og vips så er luen ferdig.

Mina Adeline skulle ikke ha av seg luen sin igjen, og reiste i barnehagen med luen som hadde tråd som ikke var ferdig festet og sydd inn i strikketøyet. Jeg ville vent med å feste tråden ordentlig etter avfelling, i tilfelle jeg skulle rekke opp fellingen og strikke luen noe lenger.
Så jeg måtte le litt for meg selv da jeg tenkte på den lange tråden inni luen som sikkert de voksne i barnehagen kommer til å stusse litt over. Men fikser den når lillesjefen kommer hjem igjen.

Denne gulfargen passer også helt perfekt til den gode varme dressen hennes, som er samme gulfarge og svart. Og matcher også supert til de tova barnehagevottene/sjyvottene som jeg har strikket og tovet i samme gulfarge, blogg til oppskriften kan du lese HER. ( link åpnes i nytt vindu )

 

Copyright :

Dette er et originalmønster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke tilbake til dette mønsteret. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
Mine bilder er copyrighted og skal ikke brukes av andre uten min skriftlige tillatelse som skal skje over mail. Ved bruk av bilder ulovlig, vil det påløpe en viss sum som kreves inn. Copyright loven er veldig streng og stiller utrolig sterkt ved ulovlig bruk av f.eks. bilder.
Deler du dine egne bilder på nettet eller sosiale medier, så blir jeg glad om du linker til min blogg. Vær så snill å ikke ta æren for noe du ikke har designet selv, men er ærlig og skriver hvem designer er.

Spør meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstår, så skal jeg hjelpe deg med hva det skulle være!

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

#reflekslue #refleks #blisett #reflex #hat #reflexhat #strikking #knitting #knittinglove #strikkeglede #strikkelyst #refleksgarn #yarn #gjestalglowgarn #gjestalglow #gjestalgarn #gjestal #rundpinne #tykkepinner #kjappstrikka #kjappstrikkalue #tarkuslue #tarkuselskerden #gratisoppskrift #freepattern

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg