Jeg designer en serie! ( gratis hekleoppskrift )

For et par dager siden la jeg ut gratis oppskrift på en passe stor heklet kurv, nå har jeg bestemt meg for å lage en liten serie innen dette designet. Det passer så perfekt inn til den stilen vi har hjemme i både stuen, kjøkkenet, gangene og på badet. Jeg har i kveld sittet og designet en mindre kurv, her skal dere få gratis oppskrift på denne kurven også.


 

If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

Dere har muligens lest bloggen som jeg skrev her om dagen, som heter ” Julegavetips,- prikken over i `en “? Hvis ikke så bør dere absolutt klikke dere inn ( linken åpner seg i nytt vindu ) og ta en titt, og virkelig vurdere å hekle deg en slik herlig kurv.
Selv om den kurven er stor, så hekles den i løpet av noen få timer. Grunnen er siden du bruker dobbel tråd og stor heklenål.
Og dette er noen helt supre julegavetips også altså! Bare et lite tips, sånn i den travle førjulstiden for så mange.

Nå har jeg slappet av her i sofaen med heklenål og restegarn fra kurven. Resultatet ble en liten kurv, og jeg har allerede planene klar for det neste jeg skal designe i denne aller første serien jeg noen sinne designer helt på egenhånd! Kurven som jeg har designet i kveld, er heklet med enkel tråd.
Det er jo veldig spennende å lage oppskrifter selv, og det er sannelig noe jeg kommer til å fortsette med – i tillegg til å hekle og strikke etter andres oppskrifter også da. Selvfølgelig.

OPPSKRIFT :

Garn : Trysil Big Interiør ( restegarnet fra kurven, hvis du har heklet den til nå )
Heklenål : nr.7,0 mm
Mål : bredde 15 cm, høyde 11 cm

Forkortelser :
hst = halvstav
lm = luftmaske
m = maske

Omg 1 : Magisk ring med 6 hst ( 6 )
Omg 2 : 2 hst i hver m ( 12 )
Omg 3 : * 1 hst i første m, 2 hst i neste m * x 6 ( 18 )
Omg 4 : * 1 hst i første 2 m, 2 hst i neste m * x 6 ( 24 )
Omg 5 : * 1 hst i første 3 m, 2 hst i neste m * x 6 ( 30 )
Omg 6 : * 1 hst i første 4 m, 2 hst i neste m * x 6 ( 36 )

Nå skal du i neste omg hekle kun i den innerste halvdelen av m, og for at dette skal bli penest så snu hekletøyet slik at du hekler ” bakover ” heretter.

Omg 7 : 1 hst i alle m hele omgangen – men hekle kun i innerste del av m ( 36 )
Omg 8 – 10 : 1 hst i alle m hele omgangen ( 36 )
Bytt farge
Omg 11 – 12 : 1 hst i alle m hele omgangen ( 36 )
Omg 13 : 1 hst i de 7 første m, 3 lm, 1 hst i de neste 15 m, 3 lm, 1 hst i de neste 8 m ( 36 )
Omg 14 : 1 hst i alle m hele omgangen. Der hvor du har 3 lm, hekler du 3 hst rundt hele lm slik at lm blir gjemt inni de 3 hst du nå hekler. ( 36 )

Fest tråden og evnt andre løse tråder. Og kurven er ferdig.


Kurven kan brukes til så mye,- her er to eksempler – som blomsterpotte ( husk å sette blomsten i pose før du setter en oppi kurven ) og som oppbevaring av kremer o.l. på badet. Men det er kun fantasien som setter begrensingene på hva og hvor.

 

Jeg kan røpe såpass, at det er ikke kurv som er neste ut i denne serien! Så til dere som begynner å bli lei av kurvene, så kommer det altså noe helt annet neste gang. Spennende, hva? Bare følg med her på bloggen, for plutselig røper jeg med tekst, bilder og oppskrift hva det neste blir!

Edit :

Helt sånn på tampen av bloggen,- jeg får flere spørsmål om hva magisk ring er? Jeg har funnet frem en film på youtube – siden jeg enda ikke har summet meg til å begynne med å lage filmer selv, noe jeg har veldig lyst til så det kommer snart. Men denne filmen viser veldig godt hvordan dere lager en magisk ring, istedet for å hekle luftmasker og feste i en ring, for så å hekle alt fra fastmasker til staver inni ringen.
Ta en titt på denne videoen her, så lærer dere hva magisk ring er :
 

 

Copyright :

Dette er et originalmønster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke tilbake til dette mønsteret. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
Mine bilder er copyrighted og skal ikke brukes av andre uten min skriftlige tillatelse som skal skje over mail. Ved bruk av bilder ulovlig, vil det påløpe en viss sum som kreves inn. Copyright loven er veldig streng og stiller utrolig sterkt ved ulovlig bruk av f.eks. bilder.
Deler du dine egne bilder på nettet eller sosiale medier, så blir jeg glad om du linker til min blogg. Vær så snill å ikke ta æren for noe du ikke har designet selv, men er ærlig og skriver hvem designer er.

Spør meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstår, så skal jeg hjelpe deg med hva det skulle være!

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

#kurv #basket #hekletkurv #heklakurv #interiør #diy #homemade #crochet #crocheting #hekling #hekle #hekletinteriør#prikkenoverien #interiørgarn #trysilgarn #trysilbiginteriør #interior #inspo#interiør #interiordesign #interior123 #interiors #interiordecor #interiordetails #interior125 #nordiskehjem #nordiskinspirasjon #nordiskinteriør #feelfreetofollow #follow#followme

8 kommentarer
    1. Sitter å leser dine oppskrifter på kjempefine kurver og der står det i 1 omgang : magisk ring ? Kan du forklare meg hva det er
      Mvh : Wenche Dalseth

    2. Wenche Dalseth: Hei 🙂 Ja magisk ring er en annen måte å starte å hekle rundt på, enn å hekle luftmasker og feste de sammen til en ring. Så pleier vi å hekle alt fra staver til fastmasker inni ringen.
      Dette er en penere måte å starte ringen på, du kan se film av hvordan du gjør dette i denne linken til Drops sin side her ( skal legge den ut i bloggen også ) :
      http://www.garnstudio.com/video.php?id=98&lang=no

    3. Kjempefin kurv! Hvor mye garn brukte du på å lage denne…? Er det enkel tråd eller dobbel tråd som på den store utgaven?

    4. Elin: Tusen hjertlig mange takk for herlige ord <3 Jeg brukte enkel tråd på denne, og mende garnforbruk... hm... Jeg hadde bare noen rester som jeg brukte, rester fra den store kurven.
      Så snart jeg får liv i kjøkkenvekta så skal jeg begynne å veie garnforbruket. Men vil tippe ca.halvt nøste med grå ( ikke mer enn et halvt vil jeg si ) og et kvart nøste med hvit på denne kurven 🙂
      Kos deg om du hekler kurven 🙂

    5. Takk for raskt svar! Jeg har allerede handlet garn og gleder meg til å sette igang 😊 mye mulig jeg poster resultatet på instagram. Si fra om du vil tagges i innlegget 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg