Hva ville hunden valgt?

Hvis hunden kunne snakke med vårt ordforråd, slik at vi kunne føre en vanlig samtale med den. Hva tror du den hadde valgt da?


Tørka lever godbiter

If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

I den tiden jeg drev aktivt med oppdrett av samojedhunden, og også reiste mye på hundeutstillinger,- så laget jeg alltid godbitene til hundene mine selv. Det var alltid favorittene deres, selv om de kunne variere litt seg mellom hva jeg laget som var de forskjellige sine favoritter.
Jeg kjøpte ofte lever fra storfe som jeg kokte opp og lot stå å småkoke i en halvtime til en time. Alt ettersom hvor mye lever jeg hadde i gryten.
Deretter skar jeg den opp i passe små biter, og inn i ovnen på 150 grader i et par timer – slik at bitene ble helt tørre og harde. Ta platen ut fra ovnen og la godbitene få avkjøle seg. 
Når de er kalde kan du plassere godbitene i krukke, eller i poser til treningene deres.

Andre likte godt tørka pølsebiter med hvitløk krydder. Nå er det jo veldig omstridt om hvorvidt hundene skal ha hvitløk da. Selv mener jeg at de har ikke vondt av litt, men ikke mye! Så jeg lager noen med og noen uten hvitløk, slik at krydderet dermed blir optimalt begrenset. Og slik at de hundene jeg hadde som elsket hvitløk, fikk kjenne litt smaken av krydderet også.
Tørka pølsebiter er like lett å lage – om ikke lettere – enn tørka leverbiter, Du bare skjærer opp pølsene i så små biter som passer til hunden din sin munn ( husk at desto mindre godbiter den får, desto bedre og mer utbytte får du når det kommer til oppmerksomheten ).
Plasser bitene på bakepapirkledd plate og inn i ovnen på 180 grader i halvannen til to timer – alt ettersom hvor mye du skal tørke, så følg med på bitene og vend dem av og til.
Når de er tørre så tar du dem ut fra ovnen og lar de kjøle seg ned før du plasserer godbitene i en krukke eller poser til treningene deres.


Tørka pølsebiter uten hvitløk

Senere skal jeg skrive en del om treninger og konkurranser, og hva slags godbiter som egner seg til hva. Hvordan man bør sortere godbiter også basert på treninger og konkurranser der man skal prestere maks. Hvordan man skal klare å beholde maks konsentrasjon hos hunden under konkurransene, og masse annet smarte tips og triks.
Jeg trener med klikker, så der kommer også en del blogger der jeg skriver og forteller hvordan jeg jobber med klikkeren også, for de som er interessert og vil lære litt om det. Men godbitene er utrolig viktig innen innlæring og trening, og spiller en ganske sentral rolle. Det kommer jeg tilbake til i neste blogg om mitt hundeliv – så følg med om du vil lese mer.

Nedtellingen foregår enda, om når Rocco er leveringsklar og kan flytte hjem til oss her. Nå er det endelig bare 7 dager igjen! Så i går var jeg og shoppet litt reflekser av diverse slag til han.
Tenk,- 7 dager til Julaften, og til min etterlengtede nye bestis flytter inn her hos oss – jeg gleder meg så jeg kan nesten ikke vente!

 

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

 

#godbiter #julegavetilhund #hundegave #snacks #trening #hundetrening #klikkertrening #klikker #klikkerbiter #rottweiler #rottweilervalp #rottweilerglede #rottweilerskjønnhet #clicker #xmasgifttodog #oppskriftpågodbiter #hjemmelagetgodbiter #homemade #nedtelling #nedtellingtilhund #nedtellingtiljul #countdown #countdowntogetmypuppy #puppy #valp #rottweilervalp #rottweilerpuppy #puppylove #mypuppylove

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg