Siden du tilbyr – så jatakk!

” Hva om noen tilbyr deg ting selv om du ikke fryser, er sulten eller tørst. Sier du jatakk eller neitakk da? Som regel sier vi neitakk, men i denne situasjonen som jeg er i nå – så sier jeg jatakk sikker tusen ganger til dagen og kvelden! “

If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

Om du er på besøk hos noen og du er tørst eller sulten,- hvis de tilbyr deg noe mat eller drikke så sier du jatakk ikke sant? Og hvis du er ute en vinterkveld – eller dag for den saks skyld. Du fryser fælt og noen tilbyr deg et pledd rundt deg – ja da sier du jatakk ikke sant?
Hva om noen tilbyr deg ting selv om du ikke fryser, er sulten eller tørst. Sier du jatakk eller neitakk da? Som regel sier vi neitakk, men i denne situasjonen som jeg er i nå – så sier jeg jatakk sikker tusen ganger til dagen og kvelden!

Lille store Rocco på 2 mnd tilbyr meg så enormt mye! Han tilbyr og gir så utrolig, og det er hele tiden – konstant. Jeg har alltid klikkeren rundt håndleddet mitt, og litt godbiter i lommen. Når jeg ser at han tilbyr noe som jeg vil fremheve, så klikker jeg, roser masse og gir godbit.
Ofte så setter han seg ” på plass ” når vi er ute, kontakt gir han meg i ett sett. Så i kveld begynte jeg å klikke for kontakten, og nå sitter kommandoen nesten helt allerede! 

Det er en ting å se hvor fort og godt hundene lærer bare ved å bruke ros og godbiter, en leke eller lek. De lærer raskt og godt på denne måten, så lenge en jobber med positiv innlæring. Da tenker jeg ikke på positiv innlæring der ikke man sier fra om hunden gjør noe den ikke har lov til, enkelte ting kan jo faktisk være livsfarlig for hunden og da er det viktig å kunne si fra til hunden på en rolig og grei måte.
Jeg har aldri trengt å røre hundene mine opp gjennom årene om jeg har gitt dem nei kommandoen. Jeg har bare kunnet si ” nei “ helt vanlig, rolig og i et rolig og lavt toneleie. Likevel har hundene mine gått bort fra situasjonen som jeg har bedt dem om å gå vekk ifra.


Hva betyr å tilby?

Når valpen eller den voksne hunden tilbyr deg noe, så er det enkelt og greit at den gjør ting. Den kan f eks sette seg, legge seg, se på deg, se på en gjenstand, løfte en labb i været, komme løpende mot deg, ta en leke i munnen, sette seg idet du skal sette ned matskålen osv osv osv.
Da tilbyr hunden deg momenter og øvelser som du kan rose frem og tilføye et kommando-ord etterhvert når du ser at hunden begynner å forstå hva du ønsker av den.
Da roser du frem det du ønsker i hunden, hver eneste gang du ser at hunden tilbyr deg det momentet eller øvelsen.
Et moment er det samme som en liten del av en hel øvelse. F eks om du vil at hunden skal sitte og bli sittende, at du kan gå noen meter fra deg ( la oss si rundt 20 – 30 meter )  og deretter skal hunden komme løpende og sette seg ” på plass “. Det er en hel øvelse. Et moment er en av de tingene jeg beskrev der. At hunden kommer løpende f eks.

Selv elsker jeg å bruke klikkeren! Hvordan jeg bruker den, og hvordan jeg lærer valpene hva klikker går ut på, skal jeg fortelle om i en annen blogg.

Og dette kan mitt lille store gull, geni, prins – du vet,- kjært barn har mange navn…

Nå har jeg hatt Rocco siden sent Julaften kveld. Vi kom vel hjem i 23 tiden om ikke senere.. Så det var ikke så mye tid til å bli kjent med hverandre, men jeg sov sammen med Rocco nede i stuen den natten.
Så på disse tre dagene jeg har hatt denne herlige gutten her hjemme, så har han lært sitt, innkalling, navnet sitt, sitt utenfor ved trappa når jeg skal løfte han opp og bære han i trappa ( han får ikke lov å gå i trapper enda ), at han ikke skal oppholde seg i vindfanget etter lufting ( fordi vindfanget vårt er så utrolig bitte lite!… ) og han driver og lærer seg kontakt nå. Da skal han ha blikkontakt med meg.

Altså la meg bare få skryte litt til,- 
alt dette har han tilbudt meg og lært seg ordene til, på bare disse 3 dagene!…
Ferdig skryta hehe.

Det er helt rart hvordan jeg merker at Rocco elsker å trene og ønsker så inderlig å trene hele tiden. Og at jeg må stoppe opp med å rose frem ting. Han søker med de herlige øynene sine etter kontakt med meg, ros, klikk og godbit. Og jeg skal love deg ikke er lett å motstå. Men han er bare 8 uker, en søt liten herlig sjel som bare vil gjøre ting som han syntes jeg superkult og morsomt.
Så får jeg heller bare fortsette med å plukke frem leker å leke med han, så han får utløp for at annet. Min sukkersøte herlige lille store Rocco.

Jeg skal få filmet en del av de momenter og øvelser som Rocco kan allerede. Så dere får se min nydelige rottweiler gutt i aksjon. 
Så sant noen har lyst å se da?

 

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

 

#rottweiler #hann #rottweilervalp #valp #valpelisens #puppy #rottis #lp #lydighet #flinkbisk #flinkhund #flinkvalp #goodpuppy #klikker #klikkertrening #positivinnlæring

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg