Så lett kan det være!

” Folk har kommet bort til meg på treninger og lurt på hva det jeg gjør, siden hunden min er så ivrig og glad hele tiden. Og siden den gjør alle momenter og hele øvelser så kjapt og full av energi? Vel,- jeg har bare kunnet vise….. “


Et gammelt bilde av min soulmate Kiwi og meg <3 RIP kjære følgesvenn.
 

If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

 

Har du lenge tenkt på å prøve klikkertrening med hunden din, men ikke helt visst hvordan du kommer igang? Her skal jeg forsøke å friste deg litt mer til å komme igang med klikker, for det er veldig lett egentlig. Du har en klikker og en godbit. For hver gang du klikker så gir du hunden din en godbit. I starten skal hunden bare lære at klikk betyr godter, så derfor klikker du og roser hunden med godbit like etter.
Deretter så klikker du for hver gang hunden din gjør noe som du vil forsterke, som f. eks. å få blikk kontakt med deg, trykke snute mot noe, legger seg, setter seg osv osv. Alt du vil forsterke, det klikker du for.
Høres det for lett ut sytes du? Ja men det er ikke vanskeligere faktisk, så lett som jeg beskrev det – så lett er det.

Jeg bruker klikker på Rocco, min rottweiler valp. Og han simpelthen elsker det! For det er det som er så merkelig,- når man bruker klikker, vil man se en helt annen glede og energi i det hunden gjør for deg. Enn når man ikke bruker klikker. Dette er kun mine erfaringer! Viktig å understreke,så jeg ikke blir fullstendig arrestert her..
Folk har kommet bort til meg på treninger og lurt på hva det jeg gjør, siden hunden min er så ivrig og glad hele tiden. Og siden den gjør alle momenter og hele øvelser så kjapt og full av energi? Vel,- jeg har bare kunnet vise dem klikkeren som jeg har i hånden, og fortalt dem om klikkertreningen jeg driver med.
Og dette er ikke rottweilere eller andre raser som er lette å lære. Men samojedhunder, som har rykte på seg til å være mer vanskelige og tunglærte. Mine erfaringer med denne vidunderlige rasen er at de er ganske så lettlært, og helt supre innen lydighet bl.a.

Jeg skal vise dere en film fra den tiden jeg drev med denne flotte rasen, og der jeg skal lære samojedtispen ( som forresten er datter til Kiwi på øvelste bilde i denne bloggen ) på filmen til å gjøre ” high five “.
Filmen er ikke redigert på en slik måte at tiden er forkortet, så dette er noe hun lærer like fort som på filmen. Det som er klippet bort, er pausene vi har innimellom. I pausene har jeg lekt med henne og tullet.
Så fort som dette kan det gjøres altså, å lære inn en ny øvelse :

Her trener jeg inn ” dekk ” og ” sitt opp ” med Kiwi :
6FOL6f7i0-0
Jeg tenkte å legge ut flere filmer med klikkertrening om det er av interesse? Da blir det ikke så veldig mye fra årene med samojedene mine, siden jeg ikke fikk filmet så mye klikkertrening derfra dessverre. Men da blir det filmer fra Rocco gutten min. Det er jo faktisk enda bedre syntes jeg hehe.
 
Er der andre her som trener med klikker, eller som har lyst til å prøve?
 

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

 

#hund #hundetrening #klikkertrening #klikker #godtraining #clickertraining #godbiter #klikker #highfive #doggiveshighfive #doglearnhighfive #lp #lydighet #samojedhund #samoyeddog #samoyed #samojed #aquasamdog #kennelaquasam #mykennel

4 kommentarer
    1. Victoria Larsen: Tusen mange takk 🙂 Forkjølelsen er godt igang her, men jeg har satt igang kampen mot dritten! Ellers så er det en super helg her, og håper at du får en superflott helg du også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg