Dette fortjente jeg ikke….

Jeg håper der skjer et under, og at det underet skjer asap!….

If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

 

En tur til legen i dag, og dermed en beskjed jeg absolutt ikke trengte å få. Det er nok kanskje derfor jeg har forsøkt å unngå legetime så godt det har latt seg gjøre, og heller leve med de smertene så lenge jeg har kunnet. Også i håp om at det snart blir bedre.. Noe det ikke har gjort, og nå er det allerede gått øyeblikk halvannet år siden operasjonen.

For å fortelle litt sånn kjapt hva som er skjedd,- jeg hadde en stor prolaps i ryggen der   isijasnerven lå i konstant klem. Etter å ha gått krokbøyd og haltet meg rundt forbi her på   gården for å stelle og fore dyrene våre, og ellers der jeg skulle frem – ble jeg operert i  mai 2015.
Det var en lettelse å våkne etter operasjonen og ikke kjenne de gnagende smertene som  jeg pleide kjenne i rygg og høyre fot. Gleden og håpet om å endelig kunne klare å komme oss tilbake i distanseløypene igjen, araberhesten min og jeg, tok sin del i hodet  mitt igjen. Vi hadde jo hatt noen år i løypene, og vi har vunnet både gull og sølv i
Lag-NM distanseridning.
Selv om jeg hadde fått rideforbud før operasjonen, så klarte jeg ikke innse mine begrensinger, og valgte å trosse legen. Det endte med at jeg måtte velge å falle ned fra hesteryggen for å i det heletatt klare å komme meg ut av salen og ned fra ryggen hans etter endt treningstur.
Jeg ble liggende mellom freambena til Etanec, hesten min, og tårene stri rant mens jeg holdt meg på korsryggen.. Jeg innså den gangen at dette var fånyttes å forsøke seg på..

Nå, halvannet år senere er isijasnerven ikke noe bedre. Det viser seg at det mest sannsynlig har dannet seg arrvev der som jeg ble operert, og dermed blir isijasnerven plaget. Muligens kan kirurgen ha vært borti isijasnerven også, som kan være grunnen til de konstante smertene enda.
Ny MR skal bestilles og taes så snart som mulig, så får vi se hva de klarer finne utav.
Men om det viser seg å være dette som er grunnen, tror jeg der var to alternativer som kunne være til hjelp,- 
1. Kortisonsprøyte
2. Sprøyte hvor legen lammer isijasnerven.

Da han sjekket refleksen i knærne mine, var refleksen i høyre kne fullstendig flat! Altså der var null reaksjon. Og nervene er også nedsatt funksjon i, nede på foten min. De sier jo at det kan komme tilbake siden nervene har en tendens til å vokse ut igjen – finne nye ” veier ” og vokse ut igjen.
Men min erfaring er at det ikke blir følsomt igjen der. Jeg fikk nesen trykket inn under en stygg rideulykke for noen år siden, og nesen min forble uten nerver som funker etter det.

Hva som nå skjer med drømmen om å i det minste sette seg i salen igjen, vet jeg ikke. Men jeg får bare sette min lit til legen min, og håpe på det beste.
Men det var en kjip beskjed å få i dag syntes jeg…

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no 

 

7 kommentarer
    1. Hege Kristin: Tusen takk, det håper inderlig jeg også. Nå er han snart 18 år, for tidlig til å pensjoneres fra turer enda <3

    2. Åhh, det hørtes ikke noe greit ut i det hele tatt 🙁 Håper det er noe å gjøre med det da, så du i alle fall kan slippe smertene! Det er aldri gøy å ikke kunne få til å leve ut drømmer man har, men håper du i mellomtiden i alle fall kan kose deg med både hest, katt og hund og satse på du med tiden blir mye, mye bedre <3

    3. Elin Slåen: tusen mange takk for den koselige kommentaren <3
      Det blir mye trening fra bakken med dyrene, men jeg savner hesteryggen og turene.. men ja,- håper inderlig der er noe som kan gjøres med tanke på smertene.
      Nå skal jeg først i MR, så får vi se hva legen bestemmer at skal gjøres. Han hadde er par alternativer vet jeg, jeg stoler fullt og fast på han - han er en slik one of a kind lege! Han SER og hører pasientene sine, og er så utrolig menneskelig og dyktig. Så jeg lever i troen og håpet om at han finner noe som kan fungere 🙂
      Ha en strålende helg, Elin 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg