7 tips til potestell og kloklipp

 


 

Bloggen kan inneholde reklamelinker.
If you wanna translate this blog, feel free to use
 Google Translate( Link opens in new window )

 

Jeg kjøpte en gang en elektrisk sliper, som jeg skulle bruke til å trimme klørne til hundene mine – i stedet for å bruke klotangen. Denne elektriske duppeditten var jo vel å grei egentlig, men det virket ikke som at hundene likte den. Det var som om den rev for mye i potene når jeg brukte den.
Så den ble lagt fint til sides, og den gode gamle røde klotangen som kostet meg bare noen veldig få kroner – kom frem igjen!

Det er ikke alle hunder som liker å få stelt hverken klør eller pelsen på labbene. Mye av dette er oppdretter sin oppgave mener jeg! Jeg har selv sett hvor uendelig viktig det er å prege valpene allerede mens de ligger i valpekassen og bare er noen dager gamle. Pregingen starter allerede da nemlig!
Det er så viktig å stryke og ta på valpene helt fra starten av. Etterhvert som valpene vokste, så gjorde jeg det slik at jeg løftet en og en opp, la den på ryggen sin i fanget mitt og koste med dem. De lå etterhvert helt stille og bare nøt kosen jeg gav dem på de små melkesprengte magene sine.
Jeg kunne ta på labbene en etter en, holde den fast med en lett hånd og jeg kunne klippe klørne deres allerede fra de var to uker gammel!
De lå blikk stille i fanget mitt og ventet på magekosen som de visste at kom så snart jeg hadde fått klippe en og en klo.
En ganske grei byttehandel, ikke sant?
Jeg klippet klørne deres hver eneste uke, selv om der ikke er noe å klippe på dem; gjør denne jobben uansett hver uke. Du får så utrolig mye mer igjen for det! Lat som at du klipper om det er null klo som er av overskudd. Ellers så kan du alltid snitte litt i tuppen, bare for å ha gjort jobben en gang i uken. Da gjerne en fast dag i uken.

Men ja,- oppdretter har så enormt mye ansvar her! Ikke for at jeg tenker mest på den nye eieren av valpene, men jeg tenker på valpene selv….
Det er jo de som får traumen når den nye eier skal til meg å – slik som jeg gjør det da – legger den i fanget mitt og skal stelle klør og labbepelsen. Valpen som stritter imot og kjemper, den aner jo ikke hva det er vi nye eiere tenker med?! 

Jeg sverger til klikker i denne situasjonen, for Rocco syntes at labbene hans kan han få ha for seg selv.. Så jeg jobber med at han skal ligge i fanget mitt, klikk og godbit, jeg kan holde labben hans, klikk og godbit, jeg kan få stryke og ta på en og en tå og klo, klikk og godbit osv osv.
Men der er mange veier som fører til Rom, finn din måte og hva som passer for nettopp din valp eller hund.
Her skal du få noen tips av meg som jeg håper kan hjelpe deg litt på veien.

1. LÆR DEG HVORDAN DU SKAL KLIPPE KLØR.

Å vite hvordan man skal klippe klørne er utrolig viktig, for ikke å risikere å klippe hunden til blods. Hunder blør ofte ganske kraftig om man klipper de til blods, og du må få stoppet blødningen. En klotang som er kvass er også veldig viktig! Å klippe med en tang som er sløv, vil rive i klørne og gjøre hele stunden veldig ubehagelig for hunden. 
En kvass og god klotang trenger ikke være dyr, den som jeg har ( på bildet ) koster under hundrelappen og er likevel den beste typen som jeg noen gang har brukt!

2. HA ALLTID BLODSTOPP/KWICK STOP I NÆRHETEN.

Det finnes da et middel som heter ” blodstopp ” ( linken åpnes i nytt vindu ), dette pulveret inneholder  jernsulfat, aluminium klorid, kalsium , aluminumsulfat, bentonite, kisealger. Det finnes mange merker som fører dette pulveret, og jeg velger å tro at det er det samme hva merke det er du kjøper. Bare du har slikt liggende i nærheten av deg og hunden når du skal stelle klørne dens.
Om du er uheldig og klipper for mye av kloen, så tar du en q tip og dypper i blodstoppen, legger dette på kloen i et tynt lag. Gjør dette til det stopper å blø. Legg på litt på kloen, vent og legg evnt på litt mer om det enda blør.

Over her kan du se tegninger av klør og hvor mye som bør klippes bort.

3. KLIPP KLØRNE OFTE.

Som jeg har nevnt tidligere i denne bloggen, så gjør jeg dette en gang i uken. Hver lørdag tar jeg frem klotang og blodstopp ( som jeg * bank i bordet * ikke har trengt å bruke på det jeg kan huske, og aldri på Rocco ). Ved å klippe klørne ofte, holder nerven i klørne seg korte og fine. De trekker seg jevnlig tilbake uten at man klipper såpass langt inn på kloen at hunden får smerter eller begynner å blø.

Det er mange som mener at skal man få kortere klør på hunden, så må man klippe slik at man nipper såvidt borti selve nerven også. DETTE ER HELT FEIL!
Det du trenger å gjøre er enkelt å greit,- trim/klipp klørne ukentlig og klipp slik at du ikke kommer borti nerven på noen som helst måte. Ved å trimme klørne slik som dette, så vil nerven naturlig trekke seg tilbake.

4. HA ALLTID GODT LYS NÅR DU SKAL KLIPPE KLØR.

Husk også å ha et godt og sterkt lys når du skal klippe klørne, Lyse klør er lettest å trimme, siden du der kan se hvor nerven ligger. Svarte klør er vanskeligere, der kan du ikke se nerven. Der er de som har funnet seg teknikker for å finne ut hvor nerven stopper i de svarte klørne også, men selv har jeg ikke funnet noen teknikk som har holdt mål.
Uansett så er det lettest å trimme klør i et godt og sterkt lys eller gjerne dagslys/sol.

5. BØY LABBENE BAKOVER.

Det er ikke alle hunder som godtar å ligge i fanget for en kloklipp. Da kan det være en løsning å ha hunden sittende eller stående, løfte opp labben og bøye labben bakover slik at tredeputene vender opp mot taket. 
Dette er også en super måte å få den rette vinkelen på klippet, om du er usikker på om du får til å klippe klørne i rett vinkel.

6. KLIPP GJERNE PELSEN PÅ LABBENE.

Særlig nå på vinteren kan det være en stor fordel for hunden om du klipper pelsen rundt labbene og mellom tredeputene. Det samler seg mye snø og is på labbene om der er mye og lang pels. Dette kan medføre at tærne til hunden spriker pga mye snø og is mellom dem. Dette er veldig vondt for hunden, og jeg har til tider måtte ligge i snøen og bite bort isklumper så harde at det har gjort ordentlig vondt i tennene mine.. Men hva gjør man vel ikke for hundene?..

Du kan bruke saks eller barbermaskin og fjerne all pels under labbene og mellom tredeputene. Så klipper du bort alt det lange som vokser oppover fra under labbene og opp mot overflaten til labbene. Du kan gjerne stusse og stelle pelsen slik at labbene ser fine ut i tillegg, men det viktigste er at hunden har det bra. Og det har den om den slipper all pels som det fester seg snø og is til.
Noen bruker fett for å forhindre at snø og is fester seg, men dette funker dessverre ikke. Jeg er sikker på at jeg har prøvd alt man kan bruke opp gjennom alle de 33 årene jeg har hatt sammen med hunder.

Sokker er supert å bruke, men om jeg skulle velge mellom sokker eller klipp – bare for å forhindre snø og is mellom potene. Så hadde jeg heller klippet, og brukt sokker om hunden begynner å bli sår på tredeputene etter lengre turer/snø med et lag skare på toppen.

7. GODBITER.

Det er ganske greit å gjøre byttehandel med valpen eller hunden, om du trenger å jobbe med å få ta på labbene eller på annen måte få klippet klørne.
Jeg jobber med Rocco for å få han til å klare ligge helt stille i fanget mitt, for det er jammen meg ikke lett å klippe klør til en ivrig valp som helst bare vil stå på alle fire labbene og leke….

Så når man skal trene på dette, er det en stor fordel å trene på dette når valpen er helt utkjørt.

Ros og godord er viktig når man skal jobbe med dette, og ikke minst godbiter. Det er ikke bare veien til mannens hjerte som går via magen, det gjør det til tider hos hundene også. Så i starten kan du gjerne være raus med godbitene.
Jeg pleier å gi godbit for hver ros eller klikk jeg gir Rocco. Når jeg vet at det begynner å sitte, roer jeg ned godbitene til annenhver gang av og til og av og til litt mer eller litt mindre. Jeg vil ikke ha noe mønster i godbitene da, for det er lett for en smart hund å gjennomskue.
Etterhvert så går jeg enda lenger ned på godbitene, og til slutt aner han ikke når han får godbit. Derfor yter han maks av hva han vet jeg ønsker fra han, i håp om at der vanker godbit når han er så flink,

Uansett,- ikke gi opp! Det er lov å ta seg noen pauser innimellom der du ikke trenger å jobbe med dette like ofte som ellers. Men vær standhaftig og stå på, så skal du se fremgangen kommer plutselig når du minst venter det.

 

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

 

7 kommentarer
    1. Mange gode tips 🙂 Og enig at det er viktig at oppdretter preger valpene fra de første dagene 🙂 Der er min oppdretter veldig flink, og er jeg tilfeldigvis i nærheten når det skjer, så hjelper jeg mer enn gjerne til 🙂
      Mine hunder er gjerne for store til å ligge på rygg i kneet allerede som nyinnflyttet, så den metoden har jeg i grunn aldri brukt, annet enn når de er helt små og skal trimme klørne- da fungerer det helt super. Mine syns det er helt greit med klostell, så det spiller i grunn ingen rolle om vi sitter, ligger eller står når vi gjør det 🙂 Men, det hender så klart noen er kilne under potene, slik som Petter, så da må man liksom bytte litt taktikk innimellom 😛 ha ha..
      Jeg også klipper pelsen under potene, spesielt under snøtiden 🙂 Ellers klipper vi klør ca. hver 14 dag 🙂 Her i huset sliter de greit på klørne selv, og de er så vant til det at jeg ikke ser behovet for hver uke 🙂 Men det er en fin måte å opprettholde det på uansett 🙂

    2. Elin Slåen: Tusen takk for den flotte kommentaren 🙂 Ja du det glemte jeg helt å skrive,- men det er er veldig individuelt hvor ofte man trenger å klippe klørne. Jeg ser bare på Rocco nå som han er blitt 3 mnd. Han trenger egentlig ikke å klippes hver uke, men pga trening og det å lære han å godta at jeg skal holde labben hans – så må jeg jobbe ofte med dette. Derfor jeg har skrevet en gang i uken 🙂
      Samojedene jeg hadde slipte også klørne sine godt, men jeg trengte å klippe enkelte klør på labbene som ikke klarte å bli like godt slitt 🙂

      Når jeg hadde samojedene og også har Rocco ( rottis ) i fanget for å klippe, så sitter jeg på gulvet med bena rett ut. Så ligger de mellom bena mine, så sånn sett blir det ikke i fanget egentlig… For å klippe bak på samojedene, måtte jeg la de ligge stille mens jeg ålet meg bortover til bakbena og stelte de 🙂

      Det er herlig å ha tilgang til valpen(e) når de er født og du ikke har de hjemme 🙂 Det høres bare SÅ herlig ut å kunne hjelpe til med de små, jeg savner å ha kull noe helt utrolig.. Men tiden får vise om der kommer en tispe i hus og om der blir kull med årene 🙂 Det er godt mulig, men hva rase det blir i såfall er jeg ikke sikker på 🙂

      Ha en strålende helg, og nok en gang,- tusen mange takk for den herlige kommentaren fra deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg