Momma`s sunnhets coockies

Å klare å hverken finne noe å kjøpe, eller lage noe, som er både sunt og smaker godt er ikke lett. Enda vanskeligere er det nok å finne en oppskrift, eller lage noe selv, som er sunt og smaker godt for våre herlige hunder. Men jeg har klart det på en eller annen måte med disse hundekjeksene, siden to av Norges mest kresne hunder har godkjent hundekjeksene. Og mumser de i seg av hjertens fryd!
Hemmeligheten ligger i oppskriften som jeg deler med dere i denne bloggen.


 

# Inneholder reklamelinker #
If you wanna translate this blog, feel free to use
 Google Translate( Link opens in new window )

 

Hele fredags kvelden gikk med til å eksperimentere med mengder av forskjellige ingredienser som jeg hadde planlagt å ha i disse hundekjeksene. Jeg hadde valgt veldig bevisst av ingredienser, slik at disse hundekjeksene skulle være meget sunne og gode til både hunder og deres eiere.
For greia er den, at disse hundekjeksene ble så enormt gode at vi tobente spiser de like godt som hundene her i huset!

Dert er utrolig spennende å designe sine egne hundekjeks, for her i huset så har vi en som sluker formelig ” rått og råte “, og en som er noe helt utrolig kresen! Så når til og med den kresne lille voffsen i huset spiser, ja da smaker det godt.
Jeg hadde med meg noen av kjeksene i lommen da jeg skulle på en butikk rett ved siden av oss, som selger masse spennende og forskjellig til supre priser. De har to små herlige chihuahuaer, og den ene er også utrolig kresen. Til og med han spiste disse kjeksene, så ja,- de har gått gjennom nåløyet til to av de mest kresne hundene her i Norge.
Å klare å hverken finne noe å kjøpe, eller lage noe, som er både sunt og smaker godt er ikke lett. Men jeg har klart det på en eller annen måte med disse hundekjeksene, så disse vil jeg gjerne dele med dere lesere også.

Om dere vil dele bloggen så er dere hjertelig velkommen til å gjøre det. Og om dere tenker å blogge om oppskriften så står dere fritt til det også, men vær så snill å ikke påta dere æren for å ha laget denne oppskriften selv! Link til bloggen min og gi meg den æren jeg fortjener ved å si at det er min oppskrift og som sagt,- linke til min blogg.
Jeg stoler på at dere gjør dette, og tusen takk til dere som vil dele og linke.

 

MOMMA`S SUNNHETS COOCKIES :


ca. 3 kopper bokhvete mel
3 ss malte gresskarfrø ( jeg malte mine i mørtel )
1 1/2 ss finrevet gurkemeie rot
1 knust banan
1/2 stor eller 1 liten finrevet gulrot
2 ss fersk finhakket persille
4 ss fersk finhakket dill
1 ss honning
1/4 kopp med geitemelk
1 egg

Forvarm ovnen til 200 grader, og legg bakepapir på stekeplater ( om du ikke har non-slip stekeplater ).
Finhakk dill og persille, og riv gulrot og gurkemeie roten. 

Ha melet oppi en bolle og tilsett alt. Jeg bruker hånden, men evnt kan du bruke slikkepott o.l. og blande alt godt sammen til den deig. Det er mulig du må beregne noe mer bokhvete mel til deigen.

Plasser deigen på benken, og kjevle den ut til den er maks 1/2 cm tykk. Og trykk ut figurer som du måtte ønske å bruke. Hundebein formen som jeg har brukt, har jeg kjøpt hos Formina ( linken åpnes i nytt vindu ) som har mange kule former til en utrolig bra pris.

Legg de på stekeplatene og stek de på 200 grader i ca. 15 minutter. Alle ovner er forskjellige, så følg litt med på hundekjeksene og sjekk når de er ferdige i deres ovner. Men cirka 15 minutter trenger de, siden der er mye ferske produkter i oppskriften.

Da det var Halloween, beholdt jeg de aller fleste gresskarfrøene etter vi gravde ut innmaten i gresskarene. Disse la jeg i dehydratoren min og oppi papirposer etterpå, som jeg har oppbevart tørt og mørkt. Så disse kunne jeg fjerne skallet fra, og knuse i mørtelen. Det var en veldig herlig følelse å kunne vite at jeg har gjort alle forberedelsene til de selv.
Kanskje noe for andre også å finne på ved neste Halloween tro?

Men tilbake til hundekjeksene,- 
avkjøl kjeksene på rist, og oppbevar de på luft tette bokser eller glass.

Av denne oppskriften fikk jeg 70 små hundebein kjeks.

 

Dette er hva de forskjellige ingrediensene er rik på :

Bokhvete er rik på  protein, aminosyren lysein, kalsium, jern og magnesium. 
Gresskarfrøene inneholder mye Omega – 3 ( les mer om gresskar frø her ).
Gurkemeieroten inneholder mye vitamin B, vitamin C og PP, folsyre,jern, fosfor og jod, i tillegg til at den har antibakterielle egeneskaper.
Dill er rik på kostfiber, vitamin A, B-vitaminene folat og riboflavin, vitamin C, jern og kalium. Dill er også en kilde til tiamin, niacin, vitamin B6, kalsium, sink og kobber.
Banan inneholder som sikkert mange vet, kalium og vitamin B6.
Og gulroten er fullpakket med vitamin A ( betakaroten ).
Persille inneholder mye kostfiber, vitamin A (betakaroten), B-vitaminet folat, vitamin C samt kalium.
Honning inneholder mye vitamin B6, folinsyre, vitamin C, niacin, og riboflavin, i tillegg til et stort antall mineraler, som jern, kalsium, natrium, zink, kalium og fosfor.
Egg er også rik på mineraler og inneholder både jern, kalsium, natrium, kalium magnesium, fosfor, sink og selen. Og er en fin kilde til protein, og inneholder i tillegg vitamin A, B, D, E og K.
Og til slutt geitemelken. Geitemelken er rik på vitaminene A, B, PP og D. Jern, kalsium, magnesium, kalium, kobolt og fosfor den inneholder folsyre, som bidrar til å normalisere blodet og hindrer reduksjon av hemoglobinnivå. Geitemelken inneholder også antibakterielle egenskaper, slik som gurkemeie roten.


 

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg