Toving og nålefilting

” I game dager pleide fiskere å alltid bruke tova votter slik som disse jeg har laget. For å forme vottene til hendene sine, så dyppet de sine nye tova votter i sjøvannet så de ble gjennomvåte. Deretter….. “

 

If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

Jeg er langt fra ferdig med vottene på bildet over her, men jeg er hvertfall igang med de. Som dere sikkert ser så er jeg ikke flink til å nålefilte, og dette er kun andre gangen jeg forsøker meg på å nålefilte. Men jeg må ærlig si at det er ganske morsomt og koselig å prøve seg på.
Vottene har jeg strikket og tovet, samtidig som jeg laget en bestilling til ei som ønsket seg tovede ridevotter og såler. Om dere tar en titt innom FB siden min som heter Toving for hest og rytter, så kan dere se litt forskjellig som jeg har laget opp gjennom årene. Alle mønsterene har jeg laget selv, og de er ikke ( enda hvertfall ) for salg.
Mulig jeg legger de ut for salg når jeg en gang ikke tar imot bestillinger lenger, men frem til da forblir de en familiehemmelighet tenker jeg.


En av flere par med såler som jeg har laget på bestilling.

I game dager pleide fiskere å alltid bruke tova votter slik som disse jeg har laget. For å forme vottene til hendene sine, så dyppet de sine nye tova votter i sjøvannet så de ble gjennomvåte. Deretter brukte de dem med det samme, slik at vottene fikk tørke mens de hadde de på hendene sine.
På den måten ble de formet etter hendene deres, samtidig som fiskerne ikke ble kald på hendene selv om vottene var våte.
Ull varmer selv om ulla er våt nemlig!


Skyvotter/barnehagevotter til barnehagebarn
 

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

 

#felted #feltedneedle #felting #nålefilting #nålefilte #nål #wool #ull #feltedmittens #tovetvotter #tovavotter #handmade #håndlaget #homemade #hjemmelaget #strikka #strikket #knit #knitting #needlework #håndarbeid

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg