Bursdagsgave til mitt barnebarn – galskapen lenge leve!

” Så der kom hun da,- draende på grime og leietau langs marka, lukket opp grinden til hestene våre og slapp ut liksomvennen sin!
Makan altså, tenk vi voksne glemte Fartstripa… “

Denne bloggen har jeg gledet meg noe helt sinnsykt til å skrive i hele dag, men noen telefoner måtte taes først for å klare å få alt i boks! Jeg har formelig sittet på fingrene mine til tider, for å ikke røpe noe til dere før alt var sikkert og ordnet.
Deretter måtte vi en tur opp til sommerbeite til hestene våre, siden Dropi ( aka kong Pi ) hadde brutt seg ut fra beitet. Tufsen….

På lørdag fyller mitt lille søte barnebarn M.A. 4 år, og det skal feires med brask og bram! Vi har fått låne gymsalen på samme sted som hennes barnehage er, og der skal barna få boltre seg og herje det de makter! I fjor gav jeg henne en trampoline i bursdagsgave. En trampoline med sikkerhetsnett.
I år blir gaven noe annerledes kan en trygt si..

  Lille M.A. har vokst opp i stallen sammen med hestene våre, og hennes liksomvenn      som så mange barn får seg, har ikke vært noen to-bent liksomvenn. Det har hele tiden vært en firbent liksomvenn, som knegger, er en sebrahest ( ok, de knegger vel ikke da.. Men dere skjønner tegninga, ikke sant? ) og heter Fartstripa!
Denne liksomvennen hennes har vært her i hvertfall 2 år. Den har måtte ha sin egen boks, sin egen grime og leietau, og vesle M.A. møkker i fysisk forstand denne boksen til Fartstripa.
Han blir trent, ja til tider føles det som han blir ” blodtrent ” – og det er en god og trett M.A. som kommer inn om kvelden og er sliten etter all treningen.

Den ene morgenen for en stund siden, gråt lille M.A. så utrolig mye før hun skulle i barnehagen, fordi våre hester var blitt sluppet ut men hun så at vi hadde glemt Fartstripa…
Så dermed måtte mamsen hennes stoppe bilen så lille M.A. kunne løpe inn i stallen og leie ut Fartstripa på beite!  
Så der kom hun da,- draende på grime og leietau langs marka, lukket opp grinden til hestene våre og slapp ut liksomvennen sin!
Makan altså, tenk vi voksne glemte Fartstripa…

En annen morgen vi skulle kjøre avsted, måtte jeg stoppe bilen fordi Fartstripa tydeligvis ville være med oss. For M.A. så at han hang halvveis inn gjennom vinduet i baksetet.
Så da måtte hennes mamma til slutt rett å slett ut av bilen og late som at hun dyttet Fartstripa i fua for å få han inn gjennom vinduet. Men han hadde spist litt mye gress den morgenen og var blitt litt tykk. 
Så mamsen måtte dytte hardere for å få han inn gjennom vinduet. Det var med nød og neppe at han ble hengende fast der, visst nok.
Men med i bilen kom han, og satt visst nok veldig fint ved siden av lille M.A. i baksetet mens vi kjørte!

Etter alle disse morsomme og koselige hendelsene med Fartstripa, og det at han har ” bodd ” hos oss i hvertfall 2 år – tilsier at lille M.A. snart burde få seg en ponni. Syntes dere ikke? Altså en ordentlig ponni, og ikke bare på liksom.
Så da valget var tatt ( og hun har mast enormt om å få seg en shetlandsponni!, i lange tider… ), la jeg ut annonse rundt forbi.
Der er utrolig mange som har tatt kontakt med meg om som har shetlandsponni for salg, men kun èn eneste som jeg som mormor kjente i hjertet mitt at var rett ponni for veslejenta.

Jeg har jo litt krav til ponnien, siden dette er hennes aller første ponni – ja foruten Fartstripa da…
Så valget var lett,- 
Allerede i morgen skal M.A. få seg en opplevelse og en dag hun ALDRI noen sinne kommer til å glemme! Vi skal nemlig hente henne tidligere i barnehagen, hekte hestehengeren bak på bilen og kjøre avsted å hente hjem hennes shetlandsponni!!
Det er en svart nydelig liten shettis på 17 år, snill som dagen er lang og med gode erfaringer med barn. Han er bare 80 cm i mankehøyde, så han blir helt perfekt til lille M.A.!

Vi får med ponnipute, et par hodelag og noen dekken. I tillegg så tar vi en tur innom Høøks eller andre hestebutikker langs veien bortover. Hun skal nemlig få vite dette i bilen på vei bortover. Det er 7 timer mellom oss og shettisen, men det er så snill selger at vi har avtalt å møtes langs veien et sted.
Slik at vi slipper å kjøre så langt som 7 timer med en utålmodig liten sjel i baksetet.

Takk å lov for at vi har 3 bokser i stallen! Så slipper vi å fikse noe ekstra der inne, bare ommøblere litt på hvor ting og tang står.
Jeg vet ikke helt hvem som gleder seg mest til denne gaven da, men jeg jubler hopper og danser som et lite barn inni meg! Og til dere som tenker at dyr som gave er fyfy, så kan jeg berolige dere med at dette er en gjennomtenkt handling som vi har tenkt og vurdert i minst et år om ikke to.
Selv så digger jeg å dille med både lange tøyler dressur med ponniser, og også kjøre kjerre med dem. Så det blir vi voksne som tar hovedansvaret for ponnis, mens vi tenker det er viktig at lille M.A. får kjenne på det å ta ansvar.
Ta ansvar overfor et annet dyr, et levende vesen som er avhengig av henne og hennes hjelp hver dag.
Så er vi der i bakgrunnen og sjekker, fikser og ordner når det trengs.


Er han ikke bare fullstendig bedårende søt, denne hjerteknuseeren da dere?

Alt skal filmes i morgen, når hun får vite at hun skal få shetlandsponni i gave og når hun møter ham for første gang.
Så så snart filmen er satt sammen, skal jeg legge ut filmblogg til dere så dere kan se hvordan det gikk for seg da hun fikk bursdagsgaven sin av mamsen og mormoren sin!

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
Og ikke minst Dream Life By Bente – klikk deg gjerne inn og bli medlem!
 

 

5 kommentarer
    1. Så koselig blogg 🙂
      Jeg satt hele tiden å tenkte på at dere ble å sette inn den nyinnkjøpte ponnien i boksen der “Fartsstripa” står – og overrasket jenta når hun kom ut om morgenen for å slippe den ut på beite – voilaaa liksom, der var “Fartsstripa” hehe, men jeg må lese i morgen også, for å høre hvordan jenta reagerte.

    2. Så kul det kommer bli för lilla barnbarnet!!! och hästtjejer är väl det mest skötsamma som finns eller hur !!!! 🙂
      läser i morgon med….

    3. Carina Lindfors Blanc: Tusen mange takk for kjempe koselig kommentar 🙂 Ja dette blir helt utrolig gøy og stort for henne å oppleve å bli hesteeier i dag 🙂 Nå er det ikke lenge før vi plukker henne opp i barnehagen og kjører! 🙂 wiiiiii <3

    4. Sarah: Ja dette er så spennende og morsomt, at jeg sliter maks med å holde det hemmelig for henne litt til 🙂 Men nå er vi på vei imøte selger og ponnis 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg