Ostekake-vri du aldri glemmer! Hot hot hot

De fleste av dere tenker tenker – og forbinder – ordet ostekake med en kald kake som smaker friskt av ost blant annet.
Men denne kaken skal ut fra ovnen, rykende varm og klar for å nytes sammen med en god salat og en vidunderlig herlig saus! Denne oppskriften kan dere bare glede dere til, for dette er en ostekake som kommer til å bli alles favoritt! 

OSTEKAKEN :

50 gr gjær
3 dl vann/melk ( halvdelen hver )
1 egg
50 gr lettkokte havregryn
50 gr sammalt hvete ( jeg bruker alltid spelt da jeg ikke tåler hvete )
Hvetemel ( som sagt,- jeg bruker spelt ) til passe deig.
Litt opphakket purre og ost i deigen.

Sett deigen til heving en halvtimes tid.

Ost og skinke
Purreløk

Sausen :

Rømme
Remulade
1 ss farin
1 ss estragon eddik 

Salat

Mens deigen hever seg, så lager du sausen. Bland sammen rømme og remulade, og ha deretter oppi et ss med farin og en ss med estragoneddik. Og blande dette godt sammen, sett sausen deretter i kjøleskapet mens kaken gjøres ferdig.
Selv pleier jeg alltid å doble sausen, da vi alle sammen elsker denne sausen! Estragoneddiken har jeg laget selv. Da har jeg bare vært ute i urtehagen min og plukket estragon urten, lagt urten i flaske og deretter fyllet opp flasken med 0,7 prosent eddik.
Jeg lager salaten også mens jeg venter på at deigen skal heve seg ferdig.

Når deigen er ferdig hevet, så deler du den opp i 2 deler. Den ene delen er litt mindre enn den andre.
Ha en rund kakeform klar med bakepapir i bunnen. 
Kjevle ut den minste delen, og legg den i bunnen av kakeformen så den dekker hele bunnen. Fyll på med opphakket skinke, opphakket purreløk og revet ost.
Deretter kjevler du ut den andre delen av deigen, og lager denne litt større enn den forrige. Legg den over hele kakeformen og steppe den ned langs kantene så hele kaken dekkes med deig.
Inn mitt i ovnen på 200 grader, i ca.30 minutter.

Denne kaken skal jeg love deg kommer til å bli en fulltreffer og en hit, om du serverer denne til dine venner, familie eller kjæreste!
Hvertfall så lenge du liker purre, skinke og ost – så er dette måltidet helt perfekt.
Håper at det vil smake, og vel bekomme.
Om du lurer på noe, så spør meg gjerne i kommentarfeltet.

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
Og ikke minst Dream Life By Bente – klikk deg gjerne inn og bli medlem!
 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg