Lavkarbo knekkebrød – himmelsk gode!

Jeg får ofte høre at jeg er så tynn, at jeg trenger absolutt ikke gå på lavkarbo! Er der andre som også får høre slike setninger?
Grunnen for at jeg har valgt lavkarbo livsstilen er ikke for at jeg føler behov for å gå ned i vekt, men rett å slett fordi magen og kroppen min takler ikke for mye karbohydrater!..
I flere år gikk jeg med insane magesmerter kun sekunder etter at jeg hadde svelget en matbit eller to.. Magesmertene kunne knocke meg ut såpass at jeg faktisk besvimte av smerter. Jeg snakket mye og ofte med legen min om dette, og jeg ble sjekket ut for diverse sykdommer som kunne være årsaken. Men ingenting slo ut på prøver.
Da jeg ble tipset om å prøve noe som heter lavkarbo, var jeg ikke sen om å gi det et forsøk. Og utrolig nok : jeg kunne spise et HELT måltid uten å kjenne en eneste smerte i magen min! Ingenting oppblåst og ingenting smerter! Endelig hadde jeg klart å finne ut hva kroppen min reagerte så veldig på, nemlig karbohydrater. Jeg teller ikke antall karber, men lar kroppen min bestemme selv hvor mye den tåler og har lært meg å finne grensene i matlagingen – hva jeg tåler og ikke.

Her om dagen fikk vi her i huset så utrolig lyst på knekkebrød, og etter et søk på nettet kom jeg over denne oppskriften jeg skal dele med dere nå. 
Disse knekkebrødene er sunne, smaker knallgodt, inneholder minimalt med karber og holder deg mett i timesvis!

LAVKARBO KNEKKEBRØD! (Oppskriften er til 2 store stekebrett)

200.g. solsikkekjerner
1.dl. linfrø
1.dl. sesamfrø
2,25. dl. kruskakli
2.ss. fiberhusk
1.ts. salt
5. dl. vann

FREMGANGSMÅTE:

Super lett å lage! Du blander bare alt det tørre i en bolle, og tilsetter vannet. Bland sammen, og la det stå i ca. 5 minutter å svelle.Forvarm ovnen på 150 grader.

Klargjør to stekebrett med bakepapir, jeg sprayet på et tynt lag med fett på – men det er ikke en nødvendighet. Da slipper knekkebrdet taket fra bakepapiret bedre syntes jeg.
Del deigen i to, og trykk dem ut på begge brettene. Jeg bruker engangs hansker til dette, føler jeg får trykket og fordelt deigen best på den måten.
Trykk deigen så tynn som du ønsker, og deretter setter du inn det ene brettet i ovnen i 15 minutter. Ta brettet ut og bruk en pizzarulle til å dele opp knekkebrødet i flere deler. Sett brettet så inn igjen i oven i 45 minutter. 
Sjekk hvert 15 minutt om der er damp som må slippes ut fra ovnen. Da blir de sprø og gode!
Når knekkebrødene er ferdig, så la dem avkjøles på en rist før du legger dem i en lufttett boks.
– Bon Appetit –

Følg meg gjerne også på Instagram : Roccoandbente og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
Og ikke minst Dream Life By Bente Vanessa – klikk deg gjerne inn og bli medlem!
 

11 kommentarer
    1. deveny: Har du smakt dette knekkebrødet? Min største favoritt foreløpig! Jeg lager dem slik at jeg har knekkebrød i to dager om gangen 🙂

    2. Hei. Går på lavkarbo og skal vel egentlig ikke ha hvete. Det er noe som heter kruskakli i oppskriften og når jeg søker på dette, får jeg opp et hveteprodukt. Stemmer dette?

      Vet du ca hvor mange karbohydrater det er i oppskriften pr 100 gr?

    3. Jeg kopierer en post from over – jeg lurer på det samme. Please help 🙂

      Hei. Går på lavkarbo og skal vel egentlig ikke ha hvete. Det er noe som heter kruskakli i oppskriften og når jeg søker på dette, får jeg opp et hveteprodukt. Stemmer dette?

      Vet du ca hvor mange karbohydrater det er i oppskriften pr 100 gr?

    4. Hei
      Har nå brukt oppskriften din i ca et år. Digger knekkebrødene, har lagt til litt gresskarkjerner ellers samme oppskrift 🙂
      Jeg bruker en brødpose til å fordele massen, og har ørlite smør på bakepapiret. Funker hver gang!
      Tusen takk!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg