Herlige amerikanske sjokoladecookies

Endelig begynner jeg å komme litt tilbake her på bloggen, tror jeg. Det har vært mange mnd med mye private ting som har gjort at jeg har måtte ta en pause fra bloggingen, og konsentrere meg om meg selv. 
Men i går kveld laget jeg noen vidunderlig herlige sjokolade cookies som jeg bare MÅ dele med dere! Jeg var veldig usikker på hva slags sjokolade jeg skulle bruke, så valget falt på vanlig Freia sjokolade. Hva slags sjokolade syntes dere er best å bruke i cookies, sjokoladeboller osv? Jeg mottar alle tips med stor glede og takk!
Men her kommer oppskriften, og håper dere lesere vil prøve denne oppskriften dere også. Og fortell meg gjerne i kommentarfeltet om dere liker cookiesene.

Amerikanske sjokolade cookies :

Ingredienser 20-25 kaker ; 

5 dl Regal Siktet Hvetemel ( jeg bruker spelt mel )
2,5 dl romtemperert smør
2,5 dl (totalt): sukker og brunt sukker (50/50)
2 romtempererte egg
1 ts vaniljesukker ( evnt vanilje ekstrakt )
1 ts natron 1 ts salt
200 g god sjokolade i små biter (også godt med daimkuler eller Non Stop istedenfor sjokolade)

Hvordan forberede oppskriften (15 minutter):

1. Forvarm ovnen til 160 grader. Bland sammen smøret og sukkeret i en bolle. Det blir best resultat med en mikser. Tilsett egg og vaniljeekstrakt og bland videre til du har en jevn blanding.

2. Bland sammen mel, natron og salt i en annen bolle. Hell melblandingen, litt om gangen, oppi smørblandingen. Bland godt sammen. Rør i sjokoladebitene sakte inn med en sleiv.

3. Legg 1 toppet teskje på en bakeplate om gangen. La det være ca. 5 cm mellom deigklumpene. 4. Stek kjeksen i 10-12 minutter til de er lys gyllenbrune, men ikke for gyllenbrune. Det er bedre at de stekes for kort enn for lenge, for de skal være litt seige. 5. Avkjøl kjeksene i 2-3 minutter på stekeplaten og legg dem deretter på en rist.

Følg meg gjerne også på Instagram : Roccoandbente og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg