benteslilleverden

Mitt eget design,- Trampolineskjrtet ( Gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 27.08.2017, 01:42
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Barn lper og hopper, herjer, slr hjul og tuller rundt uten tanker som vi voksne skal ha for oss selv og ikke utsette barn for i s liten alder. Nemlig passe p om du hopper og slr hjul med skjrt. Hvertfall er jeg en slik person som er ppasselig med at barn ikke fr vise trusen under lek p offentlige steder.
    Man vet aldri hva personer som sitter og ser p barna, og hva deres tanker og behov er..
    S det er p bakgrunn av dette at jeg utviklet Trampolineskjrtet - en capribukse og skjrt der du strikker alt i et stykke faktisk.

    Endelig er alt klart for gi dere en ny oppskrift! Den har egentlig ligget klar en stund her, selve plagget.. Men som jeg skrev i sist blogg s er der s utrolig mye som er skjedd p privafronten, at jeg har mtte roe ned litt av alle mine gjreml for en liten periode.
    N er jeg tilbake, og klar for gi dere min oppskrift i str. 4 r - der jeg har mikset og trikset litt med det hele, slik at jeg har kunnet strikke buksen og skjrtet i ett! Lett som en plett nr man har tenkt s hodepinen har ftt rommestert som en tornado, og testet ut metoder til langt ut i de sm nattetimene.

    Garnmengde til skjrtet :
    150 gram KlompeLOMPE tynn merinoull
    50 gram Sandnes Garn Silk Mohair

    Strrelsen er fortsatt 4 r, og jeg kommer til lage denne oppskriften i flere str som jeg kommer til selge til dem som mtte nske seg den.

    Capribuksen som er starten p oppskriften, kan dere lese oppskriften til HER. ( Linken pner seg i nytt vindu )
    Men du skal ikke strikke HELE linningen om du skal ha skjrtet med ogs. Her er hva som str i bloggen med oppskriften til Capribuksen :

    Bukselinningen :

    Sett en MM ved starten av bukselinningen og strikk rett til den mler 1 cm. N skal det strikkes hullrad,- Neste omg,- * strikk 3 m, kast, 2 m smn *
    Gjenta fra * til * runden ut. Strikk deretter videre 1 cm rett, s en omg vrang, , og til slutt 2 cm rett.

    DU STARTER RETT OG SLETT MED BUKSELINNINGEN OG STRIKKER DEN SLIK :

    Bukselinningen :

    Sett en MM ved starten av bukselinningen og strikk rett til den mler ca. 2 cm. 
    N skal det strikkes * 1 r, 1 kast, 2 r smn * Gjenta fra * til * runden rundt.
    BYTT FARGE, om du skal ha forskjellig farge p skjrtet enn buksen. 

    Det er her den lille nye vrien min kommer inn i oppskriften, den lille nye vrien som min kjre pappa hjalp meg med finne utav.
    N skal du nemlig VRENGE hele arbeidet, og deretter strikke videre som at du skal strikke tilbake. Alts starte med strikke den siste masken du strikket med forrige farge.

    Strikk * 1 r, 1 kast, 2 r smn * gjenta fra * til * runden ut.
    Strikk ca. 1 cm rettstrikk, som da blir forsiden til linningen, og lag deretter hullraden til icordeb slik : * 2 r smn, 1 kast, 7 r * gjenta fra * til * runden ut.
    Og strikk ca. 1 cm rettstrikk, en omg vrang som viser overgangen mellom linningen og selve skjrtet.

     Neste omg skal det kes til 180 m ( ke 27 m tilsammen ). Strikk denne omg rettstrikk  uten mnster.
     Omg 2 skal du begynne strkke mnster,- mitt framme, mitt bak og p begge sidene.
     20 m rettstrikk mellom hver rapport p 25 m. Det blir da tilsammen 180 m.

     Start med midten av mnster rapporten, og strikk 1 vr, 11 r, 1 vr, 20 m rettstrikk, og  mnster videre som beskrevet. Bilde av rapporten ligger under dette sidebildet. 
     Du startet med strikke halve mnsteret mitt bak frst, og skal da avslutte med  starten av mnsteret og strikke halve mnsteret.

     Strikk 3 cm ( husk mnsteret som vanlig ), og s skal det kes med 7 m p hver  rettstrikk mellom mnstrene.
     Du har da ket med 28 m p runden.
     Slik ker du totalt 3 ganger. 

     Strikk til arbeidet mler ca. 15 cm fra vrangkanten til linningen.
     Du skal ha et slags " underskjrt " nede p skjrtet, og i den forbindelse valgte jeg  strikke inn en annen farge og trd i siste mnster rapporten. Den er en veiledning til nr  du skal strikke inn det fluffy garnet under skjrtet.

     Etter de ca. 15 cm, ( Siste omg skal du felle 12 m )
     N skal du begynne med havskum mnsteret :

     1. omg : 2 r smn 6 ganger, 1 kast, 1 r 12 ganger. 2 r smn 12 ganger.
     2. og 3. omg : Rett alle masker
     4. omg : Vrang alle masker

     Gjenta 1.- 4.omg 3 ganger. Avslutt med 2. - 4. omg. 
     Fell lst av og feste trden.

     Hent opp hver 2. maske med fluffy garnet og strikkepinne nr. 5,5. bak ca. den 5 omg  fr havskum mnsteret starter.
     Selv syntes jeg det er best bruke heklenl og hente opp maskene med, men her m  du se hva som fungerer best for deg.
     Strikk ca. 15 omg med denne trden og fell lst av. Fest trdene.

     Icorden strikker du SLIK og lag den ca. 90 cm lang.

     

     

    Mnsteret til skjrtet :


    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
    Og ikke minst Dream Life By Bente - klikk deg gjerne inn og bli medlem!
     

  • Publisert: 27.08.2017, 01:42
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Addes capribukse ( gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 29.07.2017, 22:52
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Addes capribukse er mitt eget design, og nybegynner som jeg er, s hper jeg at oppskrift og forklaring er forstelig for alle.
    Dette er en capribukse som jeg skal " dra en tanke videre " og strikke skjrt utenp. Og selvflgelig vil jeg dele den oppskriften med dere herlige og trofaste lesere s snart den er ferdig. Men enn s lenge, s hper jeg at Addes capribukse faller i smak. Denne skal jeg lage oppskrift til flere str ogs, alt fra 1 r og opp til 6 r. 

    Mens dere venter p at jeg skal bli ferdig med bde designe og skrive ned oppskriften p capribuksen med skjrt, s tenkte jeg dele oppskriften av capribuksen imens. S slipper det bli s veldig lenge mellom hver gratis oppskrift jeg deler med dere.

    Jeg hper inderlig at denne buksen og dette mnsteret kan vre til glede og nytte for flere enn bare meg og mitt lille ste barnebarn. Og ved f en slik herlig tilbakemelding og super respons p mitt forrige design, M.A.`s jumpsuit, ( <--- Klikk deg gjerne inn p linken. Den pnes i nytt vindu ) s er det bare en sann glede kunne lage noe selv som jeg kan dele gratis med dere herlige og trofaste lesere!
    Og som jeg nevnte i den oppskriften ogs, s bruker jeg kun ene og alene garn som ikke klr. For vesle M.A. er veldig sensitiv mot garn som klr, og det er jo svrt lite gy lage plagg som du bruker mange timer og tid p strikke - og s vil ikke den lille bruke det fordi det klr..
    Been there, done that - kan man trygt si. 
    S det koster litt mer kjpe slikt garn som jeg har brukt n, men det er s vel verdt det alts. Kvaliteten er helt annerledes enn ellers, plaggene holder fasongen s utrolig mye bedre blant annet. Men n skal jeg ikke prate s mye mer, jeg vet dere er keen p se oppskriften min!
    S her er den, vrsegod og jeg blir utrolig glad om dere har lyst dele denne bloggen p sosiale medier ogs.

    Garn : KlompeLOMPE tynn merinoull ( 50 gr - 175 m )
    Garnmengde : 150 gram
    Pinne : 3 mm ( heklenl 3,5 mm )
    Strrelse : 4 r

    Start med legge opp 12 falske heklekanter ( <--- Klikk deg inn p linken. Den pnes i nytt vindu ) i hvit.
    Neste runde bytter du til den fargen buksen skal vre, strikk 1 m fra buene du har laget, legg opp 3 m, og strikk siste m i buen. Tilsammen 5 m i hver bue. Tilsammen har du da 60 m.
    Strikk 1 omg rett over alle m. Deretter starter du med mnsteret, da strikker du 18 m rett, mnsteret over de neste 25 m, og rett over de siste 17 m.


    Nr mnsteret mler 2 cm, ker du med 2 m p hver side av mnsteret. 1 m p hver side. Husk alltid ke i trden utenfor mnsterborden - i det glattstrikkede feltet. 
    Og srg for at det alltid kes p sider av borden, slik at antall kninger p begge sider stemmer ut med hverandre.
    ke etter de neste 2 cm ogs. Deretter strikker du til arbeidet mler 12 cm fra den falske heklekanten.
    N skal du ke igjen som sist, hver 2. cm, tilsammen kes det n 5 ganger.
    Strikk deretter 12 cm uten kninger.

    Klipp trden, sett arbeidet over p liten rundpinne, og strikk en fot til p samme mte.
    ( Jeg hadde da strikket 12,5 rapporter nr foten var ferdig ).
    Den ferdige foten mler ca. 30 cm fra startkanten til buksens bunnfarge og til arbeidets slutt. ( alts minus den hvite falske heklekanten )

    Sett begge bena inn p samme rundpinne, og husk at mnsteret skal vende ut til hver ytterside p buksebena.
    Du har n 148 m p rundpinnen.
    Fortsett strikke mnster over de to mnsterbordene, og glattstrikk over resten ).
    Begynn ved omg. begynnelse p den ene foten. Strikk til fotens slutt og ke 1 m, plasser en MM ( maskemarkr ) og ke 1 m til. Da har du ket 2 m tilsammen. Strikk videre over p neste fot, og husk at starten p den foten er ved fotens innside.
    Strikk all 74 m, og ved fotens slutt ker p samme mte som isted. Alts ke 1 m, plasser en MM, og ke 1 m til. Tilsammen har du n ket 4 m p denne runden rundt hele arbeidet. Og har n tilsammen 152 m p rundpinnen.

    Strikk deretter rett opp til arbeidet mler ca. 18 cm fra sammenfyningen. 
    Om du nsker strikke den litt hyere bak, s gjr du slik :
    Strikk 8 m forbi MM bak p buksen. Snu arbeidet og strikk 16 m vrang. Snu og strikk 16 m forbi MM bak. Snu og strikk 32 m vrang. Snu og strikk 32 m forbi MM bak. Snu og strikk 64 m vrang. Snu og strikk til MM bak.
    Men husk strikke vendingene stramt for ikke f huller i buksen.

    Bukselinningen :

    Sett en MM ved starten av bukselinningen og strikk rett til den mler 1 cm. N skal det strikkes hullrad,- Neste omg,- * strikk 3 m, kast, 2 m smn *
    Gjenta fra * til * runden ut. Strikk deretter videre 1 cm rett, s en omg vrang, og til slutt 2 cm rett.
    Klipp trden og fest alle lse trder.

    Icord lager du SLIK. ( <--- Klikk deg inn p linken )
    Lag icorden ca. 22 cm lang.

    Om der er noe som du ikke forstr, eller noe du ikke skjnner - s send meg en PM p Facebook eller legg veldig gjerne igjen en kommentar her p bloggen. S skal jeg hjelpe deg s godt jeg bare kan.

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
    Og ikke minst Dream Life By Bente - klikk deg gjerne inn og bli medlem!
     

  • Publisert: 29.07.2017, 22:52
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 4 kommentarer
  • M.A.`s jumpsuit ( Gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 21.07.2017, 23:24
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Mitt eget design, min egen oppskrift som jeg gir til dere gratis.
    N er jeg allerede igang med mitt neste design, vil du vite hva det er?


    Her er endelig oppskriften min p M.A.`s jumpsuit! Jeg hper at oppskriften er grei, jeg har skrevet etterhvert som jeg har strikket den. Men er sliten i hodet og klarer ikke konsentrere meg s godt n for sjekke underveis mens jeg skriver den inn her til dere.
    S om der er noe som du lurer p, s bare spr s skal jeg forklare og hjelpe deg.

    Dette er garn som ikke klr i det heletatt, for lille M.A. har en utrolig mfintlig hud som klr straks den fr klr p kroppen som ikke er fra klfritt materiale.
    Men dere str fritt til bruke hva garn dere mtte nske.
    Og en ting skal jeg love dere,- om dere liker denne jumpsuiten her, s har dere mye gy i vente fremover! For jeg er allerede igang med neste prosjekt i samme sjanger. Nemlig pirattights med skjrt. S flg med om dere har lyst p mer gratis oppskrift fra mitt eget design, det er kun her p bloggen jeg legger ut oppskriftene mine. 

     

    Garn : Sandnes garn DUO ( 50 gr - 124 m )
    Garnmengde : 250 gram brun, 50 gram stvrosa
    Strikkepinne/rundpinne : 3 mm ( heklenl 3,5 mm )
    Str. : 4 r

    Legg opp med falsk heklekant, HER er en blogg som viser hvordan du gjr det.
    Legg opp 13 slike " buer ", og strikk en runde. Legg opp 3 masker i hver " bue ", da har du 65 masker tilsammen.

    P neste runde strikkes maskene rett.
    Strikk deretter 20 m rett, mnster over de neste 25, og 20 m rett.


    Strikk til arbeidet mler ca. 16 cm - dvs. 6 rapporter. Sett arbeidet over p en rundpinne og legg det til sides. Strikk en fot til, helt likt.

    Strikk begge bena over p en rundpinne. Nr frste ben er strikket over, legg opp 1 m, plasser en MM og legg opp 1 m til.
    Strikk neste ben over, og ved slutten av benet legger du opp 1 m, plasser en MM, og legg opp 1 m til. ( 134 m tilsammen )
    Fortsett strikke glattstrikk over alle masker foruten de to bordene i ytterkanten. Som fremdeles strikkes etter diagrammet.
    Strikk til arbeidet mler ca. 18 cm fra sammenfyningen.
    N skal det strikkes hullkant. Strikk en omg rett +  ke 1 m hvor som helst. 
    Neste omg,- * strikk 3 m, kast, 2 m smn *
    Gjenta fra * til * runden ut. ( Da har du tilsammen 27 hull )
    Strikk neste omg rett over alle m. 
    Neste omg skal du ke til vre del av jumpsuiten. Strikk 4 m og ke p 5. m runden rundt. Da har du ket med 27 m, og har tilsammen 163 m p rundpinnen.

    Bolen :
    N skal mnsteret strikkes mitt framme og mitt bak. S pass p starte riktig sted p mnsteret, alts p midten av mnsteret!
    Sett en MM midt fremme og midt bak, da vet du hvor midten av mnsteret skal vre.
    I siste runde p hver rapport skal du felle 3 m i hver side, p de 5 frste rapportene. Tilsammen 6 m i slutten av hver rapport de 5 frste rapporter.
    Da har du tilsammen fellet 48 m. Strikk s videre uten felling.
    Tilsammen skal du ha 6 rapporter totalt. 
    P siste runde i den 6. rapporten, fell 6 m i hver side av jumpsuiten. Dette er starten til pningen for armene.
    N skal du strikke fram - og bakstykke hver for seg.

    Framstykket :
    Begynn p rettsiden. 1 r, 1 ls av, 1 r, lft den lse over. Strikk til du har 3 m igjen ( men fortsett med mnsteret ), 2 r smn, 1 r.
    Fortsett med mnster og felling p hver 2. pinne ( alts p retten ) 8 ganger.
    Strikk 2 pinner uten felling.
    Strikk 1 pinne vrang. P neste pinne r settes de 10 siste m av til snor p den andre siden.

    Slik feller du av til halskant og lager snor/icord :

    Fortsett i glattstrikk ( r p rettsiden og vr p vrangsiden ). Fell p 2.hver pinne ( alts retten ) 8 ganger slik,- 
    1 r, 1 ls av, 1 r, lft den lse over. Strikk til det er 3 m igjen, 2 r smn, 1 r.
    Strikk 2 pinner uten felling. Og strikk en pinne vrang.
    P neste pinne settes de 10 frste m av til snor. Og sett resten av m over p en hjelpepinne imens.

    Start med * 1 r, 1 ls av, 1 r, lft den lse over. Strikk resten av pinnen og vrang tilbake * 
    Gjenta fra * til * 4 ganger, da har du 6 m igjen p pinnen.
    Den 5. gangen felles det slik : 1 r, 1 ls av, 1 r, lft den lse over, 2 r smn, 1 r.( 4 m igjen p pinnen )
    Strikk icord over de 4 m. Lag icorden ca. 22 cm lang.

    Sett de 10 siste m p pinnen. 7 r, 2 r smn, 1 r.
    Fell som beskrevet ovenfor p 2.hver pinne mor halskanten ( p retten ) 4 ganger.
    5. gang strikkes slik :
    1 r, 1 ls av, 1 r, lft den lse over, 2 r smn, 1 r. Strikk deretter icord over de 4 m du har p pinnen, og lag den ca. 22 cm lang.

    Hent opp 4 m p hver side av de m du har p hjelpepinnen. Strikk 1 pinne rett p vrangen, 1 r p retten og fell av p vrangen mens du strikker rett.

    Bakstykket :

    Fortsett med mnsteret. Fell p 2.hver ( rettsiden ) 10 ganger. slik : 1 r, 1 ls av, 1 r, lft den lse over. Strikk til det er 3 m igjen, 2 r smn, 1 r.
    Fell s p 4. pinne 1 gang. Strikk s 4 omg uten felling. 1 omg vrang.

    Halskant og icord p bakstykket strikkes slik som p forstykket.
    Men p bakstykket henter du opp 5 m p hver side av m p hjelpepinnen. Strikk rett p vrangen, rett p rettsiden og fell av p vrangen mens du strikker rett.

    Icord som belte :

    Strikk en icord som belte til tr mellom hullene du laget. Jeg strikket icord p 95 cm som da passet fint til lille M.A. Men ta gjerne et ml rundt magen til den som skal ha jumpsuiten, s du ikke lager den for kort. Det er bedre den er litt for lang heller.
    Jeg strikket denne icorden i stvrosa.

    Fest alle trder.
    Damp forsiktig eller legg jumpsuiten inni et fuktig hndkle.


     

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
    Og ikke minst Dream Life By Bente - klikk deg gjerne inn og bli medlem!
     

  • Publisert: 21.07.2017, 23:24
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Kaptein Sabeltann genser og bukse ( gratis oppskrift )

  • Publisert: 07.07.2017, 13:24
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Hiv ohoi, alle sjrvere der ute og til nd alle dere akterutseilte landkrabber!

    Skal skal ikke... Skal? Eller skal kanskje ikke likevel?....
    Jeg klarer ikke bestemme meg helt riktig enda.

    For f dager siden kom vi hjem fra verdens herligste ferie, nemlig et par dager sammen med min lillebror og hans familie i dyreparken i Kristiansand. Min datter, mitt barnebarn og jeg. En helt spontan tur som jeg og min datter fant ut mens lillebror og hans herlige familie hadde stoppet innom oss p vei bort til Kristiansand, mens de var her p et lite besk s ble det bestemt at vi skulle joine de p ferien deres!
    Akkurat lik ferie som vi alle sammen tok i fjor ogs, et par dager sammen i dyreparken med overnatting p samme sted alle sammen.

    Barna er 2, 4 og 5 r i r, og de kunne nyte ferien enda mer i r enn i fjor. Og da lille M.A. klarte  lpe hele bakken opp til Kutoppen var jeg enormt overrasket! Snakk om energi! Men n sporer jeg helt av her. Greia er jo den at verdens steste lille tantegutt p 2, elsker kaptein Sabeltann sikkert til mnen og tilbake for tiden. Og da jeg kom over denne herlige Sabeltann genseren, falt jeg helt inn i drmmeverden.....

    Hva om jeg skulle strikke en slik genser til vesle A. En slik genser og dikte en bukse i samme sjanger?
    Grunnen til at jeg tenker p om jeg skal strikke, og ikke bare kaster meg uti det slik som jeg har en tendens til gjre hehe. Er fordi framstykke og bakstykke strikkes for seg, alts frem og tilbake - med mnster og 4-5 trder.. Skal jeg orke og gidde det? Jeg vet ikke helt enda, men jeg kjenner meg selv spass godt at innerst inne s vet jeg at jeg kommer til strikke den.
    Men kanskje kun til vesle A., og ikke til de to andre jentene ogs... Kanskje finne noe annet som de kan f av hjemmestrikket.

    Uansett, her er link til kaptein Sabeltanngenser oppskriften,( linken pner eg i nytt vindu ) jeg tenker der er flere enn n liten landkrabbe som nsker seg noe hjemmestikket av kaptein Sabeltann.

    Hiv o`hoi folkens!

     

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
    Og ikke minst Dream Life By Bente - klikk deg gjerne inn og bli medlem!
     

  • Publisert: 07.07.2017, 13:24
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 4 kommentarer
  • Sm hjertevarme minner

  • Publisert: 02.06.2017, 15:55
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  •  



     

    For hvert eneste lille hekleri og strikkeri som jeg har gjort for mitt lille herlige barnebarn, kommer rett fra hjertet mitt!
    Jeg har blitt sittende til langt ut i de sene nattetimene med et smil om munnen min, mens jeg har tenkt p den vesle lille kroppen som ligger i sengen sin og sover. Som drmmer s koselige drmmer om Dora the explorer, Pawpatrol, Blaze osv osv. Mens jeg sitter i stuen min og tryller frem den ene heklede bamsen etter den andre, alle i forskjellige utforminger og strrelser.

    Favoritt stunden vres sammen omkring hndarbeidet, er nr vi tar frem hekleboken min - hekle bibelen min - " Hekling til smfolk " av Vibeke Fantoft Magnesen. Tiden vi har sammen da, gr ut p at vi sitter sammen og blar i boken, ser p bildene og mitt lille barnebarn fr velge ut en ny bamse jeg skal hekle for henne.
    Deretter tusler vi sammen inn p rommet med hele mitt lager med garn, og der fr hun velge og sette sammen de fargene hun nsker til den kommende nye bamsen.

    Gleden jeg ser i ynene hennes, forventningene og iveren,- ja det er helt magisk slike yeblikk! Jeg simpelthen ELSKER de stundene, og dette vet jeg er noe jeg kommer til savne veldig mye nr hun vokser opp og fler seg for stor til slike stunder og slike bamser.
    Jeg fr bare leve i hpet og troen om at hun aldri vokser av seg dette, og at hun elsker disse alenestundene med meg, like godt som jeg elsker stundene alene sammen med henne.

    De fleste oppskriftene finner dere i boken jeg linket til. Ellers s er ormen finne HER My little pony sin oppskrift finner dere HER 
    Resten av de hekla kosedyrene p bildet, finner dere i boken " Hekling til barnerommet " av Vibeke Fantoft Magnesen.
    Om noen nsker oppskrift p Hello Kitty koseklut s si gjerne fra, s skla jeg legge den ut p egen blogg.
    Men MANGE flere gratis oppskrifter p ting jeg har heklet, finner dere under kategorien " Gratis strikke - og hekleoppskrifter " her inne p bloggen min.

    Og btw,- De beste heklenlene jeg noen sinne har heklet med, er DISSE!! Du kan hekle selv om det er p mrkeste natta, det er bare svitche p lyset og hekle ivei. Geniale og super gode heklenler!





     

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

    Facebooksiden min til Toving for hest og rytter ( men der er mer enn kun til hester og ryttere ). Titt gjerne innom og lik siden min.
    Og ikke minst Dream Life By Bente - klikk deg gjerne inn og bli medlem!

  • Publisert: 02.06.2017, 15:55
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 2 kommentarer
  • Hello, ready for some Kitty?

  • Publisert: 24.03.2017, 22:51
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • " Siden s mange likte utgaven av monsterbuksen med ape, s tenkte jeg at der sikkert er noen som nsker lage monsterbukse og evnt genser med Hello Kitty p ogs? Siden jeg har strikket Hello Kitty monsterbukse og Marius Hello Kitty genser..... "


     

    # Reklamelinker "
    If you wanna translate this blog, feel free to use
     Google Translate( Link opens in new window )

     

    Siden s mange likte utgaven av monsterbuksen med ape, s tenkte jeg at der sikkert er noen som nsker lage monsterbukse og evnt genser med Hello Kitty p ogs? Siden jeg har strikket Hello Kitty monsterbukse og Marius Hello Kitty genser - s tenkte jeg at jeg skulle vise litt hva og hvordan jeg har gjort dette.

    Utgangspunktet p monsterbuksen finner dere HER - inne hos Smoochie som har s utrolig mange supre og gode oppskrifter, at her er det bare flytte inn p den bloggen alts. Jeg bare " advarer " dere! Og mnsteret til Hello Kitty bak p rompa til buksen, har jeg maskesydd p etterp. P den mten s slipper du mtte ta med deg den hvite trden rundt hele omgangene p buksen, fr du skal bruke hvitfargen igjen.
    Det er bde tungvindt og undvendig gjre. Maskesting er lett, det er godt mulig at jeg legger ut en blogg med film i morgen om hvordan man maskesyr. I tilfelle noen ikke vet hvordan det gjres.

    Mnsteret til Hello Kitty p rompa til buksen er denne :



    Bare husk  maskesy med enten dobbel trd, eller med en tykkere trd enn den du har strikket med. P den mten blir mnsteret du maskesyr mye tettere og penere. Jeg visste ikke det i den tiden jeg laget denne buksen, s jeg brukte enkel trd og samme trden som jeg strikket med. S det angrer jeg p n, selv om buksen er blitt for liten til snuppa n da..

    Genseren har jeg tatt utgangspunkt i Marius genseren, men her kan du jo egentlig bare ta utgangspunkt i hva du mtte nske av genser oppskrift. Og mnsteret som jeg brukte p genseren legger jeg ut her til dere. Her har jeg ikke maskesydd, siden du strikker inn mange HK rundt hele genseren. Mnsteret har jeg IKKE laget selv, men funnet hos Elisabeths hobbyside.



    Jeg strikket ogs en nydelig st liten HK lue til mitt barnebarn, og oppskriften til den finner du HER.
    Der er ogs HK pulsvarmere, votter osv som du kan strikke. Ta en kjapt lite google sk, og du finner helt utrolig mye kult til sm HK galne herlige smjenter.

     

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

    Facebooksiden min til Toving for hest og rytter ( men der er mer enn kun til hester og ryttere ). Titt gjerne innom og lik siden min.

  • Publisert: 24.03.2017, 22:51
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Monsterbukse med ape ( gratis oppskrift )

  • Publisert: 16.03.2017, 20:30
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Monsterbuksene er kommet for bli, det er jeg helt sikker p! Jeg tror de aldri kommer til g av moten, for de er jo bare helt rkule og geniale, bde se til og til ha som en base til nye ider til litt forskjellige utgaver av monsteret.



     

    # Reklamelinker #
    If you wanna translate this blog, feel free to use
     Google Translate( Link opens in new window )

    Monsterbuksene er kommet for bli, det er jeg helt sikker p! Jeg tror de aldri kommer til g av moten, for de er jo bare helt rkule og geniale, bde se til og til ha som en base til nye ider til litt forskjellige utgaver av monsteret.
    Jeg strikket en monsterbukse med Hello Kitty ( om det er av interesse s kan jeg legge ut bilder og mnster i en ny blogg ) til mitt barnebarn for to r siden, som hun n har vokst utav. S n var det p tide med ny bukse, men n har hun mer enn mindre vokst ifra hele Hello Kitty ogs - s da var det finne noe annet enn monster og HK.



    Hun er veldig glad i bde Dora, Vennebyen, Stor og Liten + en masse flere animalsjonsfigurer p tv. 
    Valget falt p Apa fra Vennebyen, som hun ville ha bak p rompa. Jeg lette litt etter mnster av Apa, siden jeg enda ikke har ftt summe meg til finne et godt men veldig enkelt program hvor en kan gjre bilde om til mnster. Gosh, det ble lang setning det....
    Men jeg syntes jeg fant et ganske s stilig mnster av en kul apekatt likevel. 

    Oppskriften strekker seg fra str 6-12 mndr, (1-2 r) og til 3-4 r. Klikke deg gjerne inn p bloggen Smoochie og se hele oppskriften til monsterbuksen der.
    Og inne hos Christina Handmade fant jeg mnsteret til apen. Mnsteret legger jeg ut bilde av lenger nede i bloggen min ogs.



    Garnet jeg har brukt er det supergode Hobbygarnet fra Europris, til kun kr.8,-  Mitt barnebarn er 3,5 r, og til hennes str brukte jeg 2 nster med rosa ( 100 gram ), et nste med lilla ( 50 gram ), et nste med turkis ( 50 gram ), et nste lys gr ( 50 gram ) og et nste med hvit ( 50 gram ).
    S der fikk jeg en bukse til henne for bare ca. kr. 60,- !

    Det er jammen meg ikke verst eller hva? I tillegg var Hobbygarn utrolig herlig strikke med, s dette er garn jeg skal lage mye mer i. Jeg har hamstret inn p alle de fargene de har i dette garnet, for det er jo bare et parti de har - og de fr visst nok ikke inn mer i butikkene etter hva de sier her p Europrisen.
    Synd det, for det var s godt garn og herlig ha et billig tilbud som kommer ned i samme prisklasse som SparKjp....



    Jeg skal lete og finne noe program som kan gjre bilder og tegninger om til mnster, s om noen av dere har tips til godt men lett program for dette - s gi meg mer enn gjerne beskjed. Jeg tar imot all hjelp med stor takk alts. 

    Mitt barnebarn ble hvertfall hoppende glad for monsterbuksen sin med ape bak p stompen. 
    Og i morgen skal vi gjre noe kjempekult! Jeg og mitt barnebarn skal nemlig sette oss ned og tegne/farge en bukse som jeg skal strikke til henne! En bukse der hun skal f bestemme farger og evnt mnster p buksen, helt selv.
    Jeg gleder meg noe helt enormt til dette, og kan nesten ikke vente med sette igang strikke hennes egenkomponerte bukse.

    Jeg lover dere bilder av den, s flg med her p bloggen for se bilder av den.
    Denne monsterbuksen strikke tjeg p bare 2 dager.

     

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

    Facebooksiden min til Toving for hest og rytter ( men der er mer enn kun til hester og ryttere ). Titt gjerne innom og lik siden min.

  • Publisert: 16.03.2017, 20:30
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Kevins ullgenser ( Gratis oppskrift )

  • Publisert: 07.03.2017, 01:02
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Der er ikke s mange strikkeoppskrifter som passer til en liten chihuahua p kun 10 uker. S da var det bare ta frem penn og papir, strikke ivei samtidig som jeg skrev ned fremgangsmten.


    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )


    Egentlig s skulle jeg jo vise og fortelle om strikkeveskene mine i dag, men denne dagen ble ikke som jeg hadde planlagt. Lille Kevin fryser veldig nr han er ute og skal tisse, og de er jo ikke s rart siden det er nesten storm ute samtidig som det er minusgrader..
    S denne dagen har gtt til strikke genser til Kevin! Fra tidlig morgen og faktisk frem til n.

    Dette er en genser jeg har designet selv, siden Kevin kun er 10 uker gammel. Der er ikke s mange strikkeoppskrifter som passer til en liten chihuahua p kun 10 uker. S da var det bare ta frem penn og papir, strikke ivei samtidig som jeg skrev ned fremgangsmten.
     

    Kevins ullgenser :

    Garn : Cortina ( 100 gr grunnfarge, 50 gr i annen farge til vrangbordene og litt svart Fritidsgarn til maskesting )
    Pinne : 4 mm settepinner og rundpinne



    Legg opp 36 m og strikk 2 r og 2 vr til vrangborden mler 5 cm.
    Fortsett med rettstrikk samtidig som det kes 2 m mitt under brystet p hver side av 2 merkemasker. ( 4 nye m pr omg )
    Strikk deretter en omg uten kning. Tilsammen strikkes disse to omg 7 ganger ( = 7 kninger )

    Fell til bena slik :

    Strikk 4 m, fell 5 m, strikk til der str igjen 9 m, fell 5 m og strikk de siste 4 m. 
    Neste omg lager du 5 nye m over fellingene til hver av bena. 
    Strikk til det mler 3 cm fra hullet til bena.

    Fell under magen slik :

    Fell de siste 4 m p omg og deretter de neste 4 m p neste om - slik at du har felt 8 m samtidig.
    Strikk deretter frem og tilbake.
    1. omg,- fell 1 m, strikk pinnen ut vrang..
    2. omg,- fell 1 m, strikk pinnen ut rett.
    Gjenta dette til du har 28 m igjen. 
    Fell 3 m p begge runder 1 gang.
    Fell 2 m p begge runder 1 gang.
    Fell av ( 18 m )

    Hent opp ca. 70 m rundt genseren, og strikk 2 r og 2 vr til det mler 1 cm. Fell av.

    Hent opp 12 m rundt hver av bena, og strikk 2 r og 2 vr til det mler 1 cm. Fell av.

    Maskesy ddningehodet p genseren med svart Fritidsgarn. Jeg maskesydde en ekstra omg p frste rekke nederst, syntes det ble penest.
    Selve ddningehodet fant jeg p denne bloggen, s det er ikke jeg som har tegnet den selv.

    Voila, Kevins genser er ferdig!

    Copyright :

    Dette er et originalmnster av Bente Broberg og blogggen min www.benteslilleverden.blogg.no. Vr vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mnster. Dersom du nsker dele oppskriften, vr s snill lenke tilbake til dette mnsteret. 

    Spr meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstr, s skal jeg hjelpe deg med hva det skulle vre! :)


     

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

    Facebooksiden min til Toving for hest og rytter ( men der er mer enn kun til hester og ryttere ). Titt gjerne innom og lik siden min.

    #knitting #knit #hndarbeid #hundegenser #strikkehundegenser #chihuahua #kevin #valp #puppy #puppylove #strikke #strikking #homemade #knitwork #gratisoppskrift #freepattern

  • Publisert: 07.03.2017, 01:02
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Jeg designer en serie! ( gratis hekleoppskrift )

  • Publisert: 02.12.2016, 12:08
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • For et par dager siden la jeg ut gratis oppskrift p en passe stor heklet kurv, n har jeg bestemt meg for lage en liten serie innen dette designet. Det passer s perfekt inn til den stilen vi har hjemme i bde stuen, kjkkenet, gangene og p badet. Jeg har i kveld sittet og designet en mindre kurv, her skal dere f gratis oppskrift p denne kurven ogs.


     

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )


    Dere har muligens lest bloggen som jeg skrev her om dagen, som heter " Julegavetips,- prikken over i `en "? Hvis ikke s br dere absolutt klikke dere inn ( linken pner seg i nytt vindu ) og ta en titt, og virkelig vurdere hekle deg en slik herlig kurv.
    Selv om den kurven er stor, s hekles den i lpet av noen f timer. Grunnen er siden du bruker dobbel trd og stor heklenl.
    Og dette er noen helt supre julegavetips ogs alts! Bare et lite tips, snn i den travle frjulstiden for s mange.

    N har jeg slappet av her i sofaen med heklenl og restegarn fra kurven. Resultatet ble en liten kurv, og jeg har allerede planene klar for det neste jeg skal designe i denne aller frste serien jeg noen sinne designer helt p egenhnd! Kurven som jeg har designet i kveld, er heklet med enkel trd.
    Det er jo veldig spennende lage oppskrifter selv, og det er sannelig noe jeg kommer til fortsette med - i tillegg til hekle og strikke etter andres oppskrifter ogs da. Selvflgelig.

    OPPSKRIFT :

    Garn : Trysil Big Interir ( restegarnet fra kurven, hvis du har heklet den til n )
    Heklenl : nr.7,0 mm
    Ml : bredde 15 cm, hyde 11 cm

    Forkortelser :
    hst = halvstav
    lm = luftmaske
    m = maske

    Omg 1 : Magisk ring med 6 hst ( 6 )
    Omg 2 : 2 hst i hver m ( 12 )
    Omg 3 : * 1 hst i frste m, 2 hst i neste m * x 6 ( 18 )
    Omg 4 : * 1 hst i frste 2 m, 2 hst i neste m * x 6 ( 24 )
    Omg 5 : * 1 hst i frste 3 m, 2 hst i neste m * x 6 ( 30 )
    Omg 6 : * 1 hst i frste 4 m, 2 hst i neste m * x 6 ( 36 )

    N skal du i neste omg hekle kun i den innerste halvdelen av m, og for at dette skal bli penest s snu hekletyet slik at du hekler " bakover " heretter.

    Omg 7 : 1 hst i alle m hele omgangen - men hekle kun i innerste del av m ( 36 )
    Omg 8 - 10 : 1 hst i alle m hele omgangen ( 36 )
    Bytt farge
    Omg 11 - 12 : 1 hst i alle m hele omgangen ( 36 )
    Omg 13 : 1 hst i de 7 frste m, 3 lm, 1 hst i de neste 15 m, 3 lm, 1 hst i de neste 8 m ( 36 )
    Omg 14 : 1 hst i alle m hele omgangen. Der hvor du har 3 lm, hekler du 3 hst rundt hele lm slik at lm blir gjemt inni de 3 hst du n hekler. ( 36 )

    Fest trden og evnt andre lse trder. Og kurven er ferdig.


    Kurven kan brukes til s mye,- her er to eksempler - som blomsterpotte ( husk sette blomsten i pose fr du setter en oppi kurven ) og som oppbevaring av kremer o.l. p badet. Men det er kun fantasien som setter begrensingene p hva og hvor.

     

    Jeg kan rpe spass, at det er ikke kurv som er neste ut i denne serien! S til dere som begynner bli lei av kurvene, s kommer det alts noe helt annet neste gang. Spennende, hva? Bare flg med her p bloggen, for plutselig rper jeg med tekst, bilder og oppskrift hva det neste blir!

    Edit :

    Helt snn p tampen av bloggen,- jeg fr flere sprsml om hva magisk ring er? Jeg har funnet frem en film p youtube - siden jeg enda ikke har summet meg til begynne med lage filmer selv, noe jeg har veldig lyst til s det kommer snart. Men denne filmen viser veldig godt hvordan dere lager en magisk ring, istedet for hekle luftmasker og feste i en ring, for s hekle alt fra fastmasker til staver inni ringen.
    Ta en titt p denne videoen her, s lrer dere hva magisk ring er :

     



     

    Copyright :

    Dette er et originalmnster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vr vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mnster. Dersom du nsker dele oppskriften, vr s snill lenke tilbake til dette mnsteret. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
    Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
    Mine bilder er copyrighted og skal ikke brukes av andre uten min skriftlige tillatelse som skal skje over mail. Ved bruk av bilder ulovlig, vil det plpe en viss sum som kreves inn. Copyright loven er veldig streng og stiller utrolig sterkt ved ulovlig bruk av f.eks. bilder.
    Deler du dine egne bilder p nettet eller sosiale medier, s blir jeg glad om du linker til min blogg. Vr s snill ikke ta ren for noe du ikke har designet selv, men er rlig og skriver hvem designer er.

    Spr meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstr, s skal jeg hjelpe deg med hva det skulle vre!


    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #kurv #basket #hekletkurv #heklakurv #interir #diy #homemade #crochet #crocheting #hekling #hekle #hekletinterir#prikkenoverien #interirgarn #trysilgarn #trysilbiginterir #interior #inspo#interir #interiordesign #interior123 #interiors #interiordecor #interiordetails #interior125 #nordiskehjem #nordiskinspirasjon #nordiskinterir #feelfreetofollow #follow#followme

  • Publisert: 02.12.2016, 12:08
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 8 kommentarer
  • Tarkus sin favorittlue ( gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 01.12.2016, 13:05
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • lre barna om sikkerhet er det viktigste vi lrer fra oss, og det er nok mye derfor at beltedyret Tarkus har blitt til. Han lrer barna om trafikksikkerhet, og jeg vet at han til tider er p besk i barnehagen til mitt lille barnebarn. Barna i barnehagen elsker denne lille fyren, og det skjnner jeg jo godt! Han er jo en bedrende st liten fyr da.
    Men for hjelpe litt til med sikkerhet rundt barn og ogs voksne, s har jeg laget denne oppskriften til noen kule luer. Jeg bruker min hele tiden, og i dag fikk mitt barnebarn ogs sin Tarkus favorittlue.



    Jeg har laget luen i det maskeantallet som passer til mitt barnebarn p 3 r. Men den passer hvertfall til 4 r ogs om ikke mer, bare ke litt p selve lengden p luen i sfall. Den er ogs utrolig kjapp strikke, jeg strikket denne p bare et par timer. Det fordi den strikkes p tykke pinner!

    Garn : Gjestal Glow fra Europris
    Pinnetykkelser : 6 mm og 8 mm.

    OPPSKRIFT :

    Legg opp 64 m ( 70 m til voksen str ) p rundpinne nr.6 mm og strikk 2 r og 2 vr til borden mler 4 cm ( 6 cm til voksen ). Bytt til rundpinne nr.8 mm og strikk rettstrikk. Strikk rettstrikk til luen mler 9 cm ( 11 cm til voksen ) eller s lang du nsker ha luen/mle deg gjerne frem til nsket lengde.
    Fell av slik : 2 rett sammen runden rundt, deretter 2 runder uten felling.  Strikk s 1 rett og 2 rett sammen, runden rundt, en runde uten felling. 2 rett sammen, klipp trden og trekk trden gjennom maskene og snurp sammen.
    Fest trdene og luen er ferdig. 
    Om du vil ha dusk p den, eller lage ditt eget preg p luen s gjr du det. Og vips s er luen ferdig.

    Mina Adeline skulle ikke ha av seg luen sin igjen, og reiste i barnehagen med luen som hadde trd som ikke var ferdig festet og sydd inn i strikketyet. Jeg ville vent med feste trden ordentlig etter avfelling, i tilfelle jeg skulle rekke opp fellingen og strikke luen noe lenger.
    S jeg mtte le litt for meg selv da jeg tenkte p den lange trden inni luen som sikkert de voksne i barnehagen kommer til stusse litt over. Men fikser den nr lillesjefen kommer hjem igjen.

    Denne gulfargen passer ogs helt perfekt til den gode varme dressen hennes, som er samme gulfarge og svart. Og matcher ogs supert til de tova barnehagevottene/sjyvottene som jeg har strikket og tovet i samme gulfarge, blogg til oppskriften kan du lese HER. ( link pnes i nytt vindu )

     

    Copyright :

    Dette er et originalmnster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vr vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mnster. Dersom du nsker dele oppskriften, vr s snill lenke tilbake til dette mnsteret. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
    Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
    Mine bilder er copyrighted og skal ikke brukes av andre uten min skriftlige tillatelse som skal skje over mail. Ved bruk av bilder ulovlig, vil det plpe en viss sum som kreves inn. Copyright loven er veldig streng og stiller utrolig sterkt ved ulovlig bruk av f.eks. bilder.
    Deler du dine egne bilder p nettet eller sosiale medier, s blir jeg glad om du linker til min blogg. Vr s snill ikke ta ren for noe du ikke har designet selv, men er rlig og skriver hvem designer er.

    Spr meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstr, s skal jeg hjelpe deg med hva det skulle vre!


    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

    #reflekslue #refleks #blisett #reflex #hat #reflexhat #strikking #knitting #knittinglove #strikkeglede #strikkelyst #refleksgarn #yarn #gjestalglowgarn #gjestalglow #gjestalgarn #gjestal #rundpinne #tykkepinner #kjappstrikka #kjappstrikkalue #tarkuslue #tarkuselskerden #gratisoppskrift #freepattern

  • Publisert: 01.12.2016, 13:05
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 2 kommentarer
  • Julegavetips,- Prikken over i `en ( gratis hekleoppskrift )

  • Publisert: 30.11.2016, 10:18
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Jeg har i evigheter nsket meg dette selv, og n klarte jeg ikke holde meg lenger! Oppi all julegaveshopping - og alt jeg lager i julegaver, s stoppet jeg opp en dag og heklet meg denne nydelige prikken over i `en som jeg har valgt kalle den. Denne hekler du p bare en dag, og i tillegg s har du tid til litt juleshopping og middag!

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )



    Denne nydelige kurven hekles noe helt overraskende fort, siden du bruker heklenl nr. 15 mm !
    Garnet jeg brukte var interirgarnet fra Europris : Trysil Big Interir, og heklet med dobbel trd.

    OPPSKRIFT :

    Omg 1 : Magisk ring og 8 st.
    Omg 2 : 2 st i hver m ( 16 st )
    Omg 3 : * 1 st i frste, 2 st i neste * runden rundt ( 24 st )
    Omg 4 : * 1 st i 2 frste m, 2 st i neste m * runden rundt (32 st )
    Omg 5 : * 1 st i 3 frste m, 2 st i neste m * runden rundt * ( 40 st )
    Omg 6 : * 1 st i 4 frste m, 2 st i neste m * runden rundt * ( 48 st )
    Omg 7 : * 1 st i 5 frste m, 2 st i neste m * runden rundt * ( 56 st )

    N er du ferdig med bunnen, hvis du vil ha den bredere s hekler du bare videre rundt og bare ker antall enkle st fr du har 2 st i samme m.
    N skal du hekle neste runde i kun den bakre maskehullet, slik at du fr en pen kant nederst p kurven.

    Omg 7 : Hekle 1 st i hver m, men bruk kun bakre maskehull.
    Omg 8 - 15 : 1 st i hver m ( 56 st )
    Bytt farge etter 4 runder med hver farge.
    Omg 16 : 1 st i de 11 frste m, 6 lm og hopp over 6 m, hekle deretter videre med 1 st i 22 m, 6 lm og 1 st i de siste 11 m. ( 56 st )
    Omg 17 : Hekle 1 st i hver m. Nr du kommer til hanken du heklet sist runde, s hekler du 6 st rundt hele lm slik at du dekker lm med stavene. ( 56 st )
    Omg 18 : 1 st i hver m.
    Fest trden og kurven er ferdig til bruk.

    Garnmengde : Jeg brukte 8 nster med gr, 4 nster med hvit og 4 nster med beige.

    Copyright :

    Dette er et originalmnster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vr vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mnster. Dersom du nsker dele oppskriften, vr s snill lenke tilbake til dette mnsteret. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
    Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
    Mine bilder er copyrighted og skal ikke brukes av andre uten min skriftlige tillatelse som skal skje over mail. Ved bruk av bilder ulovlig, vil det plpe en viss sum som kreves inn. Copyright loven er veldig streng og stiller utrolig sterkt ved ulovlig bruk av f.eks. bilder.
    Deler du dine egne bilder p nettet eller sosiale medier, s blir jeg glad om du linker til min blogg. Vr s snill ikke ta ren for noe du ikke har designet selv, men er rlig og skriver hvem designer er.

    Spr meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstr, s skal jeg hjelpe deg med hva det skulle vre!


    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #kurv #basket #hekletkurv #heklakurv #interir #diy #homemade #crochet #crocheting #hekling #hekle #hekletinterir #prikkenoverien #interirgarn #trysilgarn #trysilbiginterir

  • Publisert: 30.11.2016, 10:18
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 14 kommentarer
  • Slik kan garn hjelpe deg med svnen ( gratis hekleoppskrift )

  • Publisert: 22.11.2016, 01:36
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Hva er vel ikke kjedeligere enn nr man ligger vken halve natten og ikke klarer finne svnen? Da kan kanskje denne iden hjelpe deg. 
    Jeg har prvd og feilet noen ganger ( som vanlig nr jeg skal forske lage nye oppskrifter ), men fler selv jeg klarte f sluttresultatet til p en ganske grei mte. 

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )


    Da jeg hadde laget denne sove - uglen til meg selv, ble mitt lille barnebarn helt vill da hun s den. Og hadde s lyst p en selv ogs. S da var det bare sette seg ned og forske lage noe kult til henne ogs.Hun ville ha med pne yne, og slike yne som jeg laget mot henne ( alts der de ser inn mot nesen sin ).
    Jeg gikk litt i tenkeboksen og dermed ble et nytt par med yne til, og heldigvis husket jeg skrive ned oppskriften p ynene.

    Forkortelser :
    lm = luftmaske
    fm = fastmaske
    hst = halvstav 
    st = stav
    d st = dobbelstav
    tr st = trippelstav

    Garn : Bambus fra Sparkjp
    Heklenl : 4,0 mm ( G )

    OPPSKRIFT til den voskne utgaven :

    Bakre yedel

    Omg 1 : Magisk ring med 16 st ( 16 )
    Omg 2 : 1 fm i alle m ( 16 )
    Omg 3 : 2 st i hver m ( 32 )
    Omg 4 : 1 fm i alle m ( 32 )
    Omg 5 : * 1 st i frste m, 2 st i neste m * gjenta hele runden ( 48 )
    Fest trden og hekle en til.

    Nr du har heklet to like, s hekler du de sammen slik :
    lm de frste 7 m, deretter fm rundt begge yedelene. Fest trden.

    Fremre yedel 

    Omg 1 : Magisk ring med 16 st ( 16 )
    Omg 2 : 1 fm i alle m ( 16 )
    Omg 3 : 2 st i hver m ( 32 )
    Fest trden og lag en til.

    Bruk svart trd til sy yevippene. Og sy yedelene fast til hverandre.

    Nebbet 

    6 lm, snu
    hopp over en m, lm i andre m fra heklenlen, fm i 2.m, hst i 3.m, st i 4.m, d st i 5.m

    Fest trden og sy nebbet fast til sove - uglen.

    Du kan bruke strikk til masken, eller du kan hekle to remser med staver og ha strikk over et lite omrde bak. 



    OPPSKRIFT til barne utgaven :

    Bakre yedel

    Omg 1 : Magisk ring med 16 st ( 16 )
    Omg 2 : 1 fm i alle m ( 16 )
    Omg 3 : 2 st i hver m ( 32 )
    Fest trden og hekle en til.

    Nr du har heklet to like, s hekler du de sammen slik :
    lm de frste 5 m, deretter fm rundt begge yedelene. Fest trden.



    Fremre yedel 

    Omg 1 : Magisk ring med 16 st ( 16 )
    Omg 2 : ( bytt til annen farge ) 1 lm i frst m, 1 fm i 2.m, 2 hst i 3.m, 2 st i 4.m, 2 d st i 5.m, 2 tr st i 6. og 7.m, 2 d st i 8.m, 2 st i 9.m, 2 hst i 10.m, 1 fm i 11.m, 1 lm i 12.m. 
    Fest trden og lag en til.



    Sy et par sting med hvit trd i den svarte delen av yet, fest yedelene til hverandre og sy noen yevipper.

    Nebbet 

    5 lm, snu
    hopp over en m, lm i andre m fra heklenlen, fm i 2.m, hst i 3.m, st i 4.m.

    Fest trden og sy nebbet fast til sove - uglen.

    Du kan bruke strikk til masken, eller du kan hekle to remser med staver og ha strikk over et lite omrde bak. 

    Copyright :

    Dette er et originalmnster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vr vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mnster. Dersom du nsker dele oppskriften, vr s snill lenke tilbake til dette mnsteret. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
    Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
    Mine bilder er copyrighted og skal ikke brukes av andre uten min skriftlige tillatelse som skal skje over mail. Ved bruk av bilder ulovlig, vil det plpe en viss sum som kreves inn. Copyright loven er veldig streng og stiller utrolig sterkt ved ulovlig bruk av f.eks. bilder.
    Deler du dine egne bilder p nettet eller sosiale medier, s blir jeg glad om du linker til min blogg. Vr s snill ikke ta ren for noe du ikke har designet selv, men er rlig og skriver hvem designer er.

    Spr meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstr, s skal jeg hjelpe deg med hva det skulle vre!


    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

    #sleep #sleepless #svnls #frikkesove #soveugle #garn #hekling #yarn #crochet #crocheting #barnebarn #grandchild #cottonyarn #bomullsgarn #hndarbeid #owl #crochetowl

  • Publisert: 22.11.2016, 01:36
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 2 kommentarer
  • Super enkel hals strikke ( gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 18.11.2016, 11:39
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Denne halsen er s lett og enkel strikke, samtidig som den er s utrolig nydelig! Med kun bare rette og vrange masker, strikket i en vakker vifteform s varmer den bde de sm halsene, skuldrene og overkroppene.

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )



    Jeg strikket denne halsen i Drops Nepal, slik at jeg kunne bruke den sammen med Oslo anorakken med Olaf fra Frozen, p mitt lille barnebarn Mina Adeline.
    Samme farger og samme garn alts. Jeg hadde utelatt strikke hetten p Oslo anorakken, slik at det ikke skulle vre ubehagelig i rygg og nakke nr vi var ute og kjrte bil.
    Denne halsen strikker du p en dag vil jeg tippe, jeg strikket den p en kveld foran tv`en.
    Jeg hadde tenkt gi dere link til gratis oppskriften til Oslo anorakken, siden jeg strikket etter nettopp den oppskriften ( minste str ). Men jeg tror ikke den er ute p nett gratis lenger, s derfor fr dere link til Pickles hvor dere kan kjpe oppskriften til Oslo anorakken( linken pner seg i nytt vindu )



    Oppskriften :

    Legg opp (lst) 56 m p rundpinne nr 5. Strikk 2 r og 2 vr. Nr arbeidet mler ca 10 cm begynner man ke.
    kning: k med en vrang i hvert "vrang-parti". Unng hull ved strikke den masken man tar opp vridd-vrang. Jeg har kt til sammen 6 ganger (= 84 m), s p slutten hadde jeg 2 r og 8 vr. kningene er gjort litt p om p. (Snn ca hver 3 omg de 3 frste kningene, og deretter hver 4.-5. omg.)  Nr arbeidet mler 19 cm strikker man 1 omg rett, 1 omg vrang og 1 omg rett. Fell lst av.



    Halsen kan brukes p begge sider, her er bilde av den andre siden enn hva jeg har tatt bilde av i verste bilde. S det er fritt fram og smak behag hva side du vil bruke. Lykke til, hper jeg fr muligheten til se bilder av deres halser som dere strikker, gjerne link i kommentarfeltet av deres bilder. Det hadde vrt kjempe koselig!
    Jeg har funnet oppskriften til denne halsen i denne bloggen( pnes i nytt vindu ) hun har tatt utgangspunkt i en kjpeoppskrift og gjort den om til sin egen oppskrift.

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #hals #strikkahals #strikkethals #oppskrift #gratisoppskrift #gratisstrikkeoppskrift #freepattern #knit #knitting #freeknittingpattern #gratishalsoppskrift #dropsnepal #garn #yarn #dropsgarn #dropsyarn #viftehals #ull #wool 

  • Publisert: 18.11.2016, 11:39
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 4 kommentarer
  • U-huuugle pulsvarmere - gratis hekleoppskrift

  • Publisert: 16.11.2016, 02:38
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Som jeg skrev i sist blogg,- det er s utrolig spennende designe egne ting og tang. Finne p ider som ikke noen andre har kommet p enda, hvertfall ikke helt like ider som en selv finner p.
    Det kan vre en prvelse klare finne de rette maskeantallene, men du all verden s morsomt det er nr man klarer knekke kodene! Her skal dere f en rykende fersk oppskrift av meg. Det er noen vidunderlig herlige passe korte pulsvarmere med et litt barnslig preg over seg, mens de samtidig er perfekte til oss voksne. Og hvem vet,- kanskje jeg en dag har klar oppskrift til barn ogs, og forskjellige str til voksne.
    Flg gjerne med og se hva jeg finner p!

    # Inneholder reklamelinker #
    If you wanna translate this blog, feel free to use
     Google Translate( Link opens in new window )


    Garn : Drops Nepal ( 50 gr =  ca. 75 m )
    Garnforbruk :
    Lys grnn : ca. 150 gram
    Litt hvit 
    litt bl
    litt mrk orange

    Heklenl : 4 mm ( G )
    Safety eyes : 16 mm.

    Forkortelser :
    MG = magisk ring
    lm = luftmaske
    fm = fastmaske
    hst = halvstav
    hst sm = halvstav sammen
    st = stav
    d st = dobbelstav

    Kan du ikke krokodille mnsteret? Det kunne ikke jeg heller fr jeg skulle hekle dette designet, og fant ut at nettopp dette mnsteret ville passe perfekt til mitt design! S da var det bare forske seg p mnsteret, og det er veldig enkelt lre seg alts. Bare gi det et forsk, ha hekletyet klart mens du ser videoen jeg legger ut under her. 
    Skulle det vre noe du lurer p, s m du mer enn gjerne sprre meg. S skal jeg hjelpe s godt jeg bare kan.


    Omg 1 : Hekle 38 lm
    Omg 2 : 1 hst i hver m rundt ( 38 )
    Omg 3 : 1 hst i hver m ( 38 )
    Omg 4 : 2 hst sm, * 3 hst, 2 hst sm, 3 hst, 2 hst sm * x 7, 1 hst ( 30 )
    Omg 5 : 1 hst i hver m ( 30 )
    Omg 6 - 13 : som omg 5 ( 30 )
    Omg 14 : 2 hst i samme m i de 3 frste m, 1 hst i de neste 24 m, 2 hst i samme m i de 3 siste m ( 36 )
    Omg 15 : 1 hst i alle m ( 36 )
    Omg 16 : 1 st i de frste 18 m, krokodille mnster i de neste 18 m. 
    Omg 17 : fm i de 18 frste m, krokodille mnster i de siste 18 m. ( 18 fm + 18 krok.m. = 36 )
    Omg 18 - 23 : Som runde 16 og 17.
    Klipp trden, og fest den.
    Omg 24 : Start i siste krokodille maske, hekle 2 lm. fortsett s i 7. m fra start og hekle 2 lm i den 7, m. Deretter st i de frste 12 m, krokodille mnster i de neste m.
    Omg 25 : fm i de frste 12 m, krokodille mnster i de neste 12, og fm i de siste 2 lm. ( Disse to lm skiller tommel fra resten av hnden, og skal alltid hekles slik som inni hndflaten )
    Omg 25 - 29 : Som runde 16 og 17, men med annerledes antall m.
    Klipp trden og fest den.

    Viktig : Husk hekle den venstre pulsvarmeren speilvendt nr du kommer til tommelen. Da hekler du krokodille mnsteret frst og stavene/fm etterp. Alts i omvendt rekkeflge enn hva du gjorde med hyre pulsvarmer.

    ynene :

    Omg 1 : ( bl trd )  MG, 6 hst
    Omg 2 : 2 fm i hver m ( 12 )
    Omg 3 : ( bytt til hvit trd ) 1 lm, 1 fm, 2 hst i samme m, 2 st i samme m, 2 d st i samme m, 2 st i samme m, 2 hst i samme m, 1 fm i de to neste m, 1 lm i de to neste m. Fest trden.
    Omg 4 : ( svart trd ) 1 lm i hver m  f.o.m. de 2 st, og rundt t.o.m. to bl m. 

    Fest p 16 mm safety eyes, og sett to hvite sting ved siden av safety eyes.
    Sy ynene fast til pulsvarmeren.

    Nesen :

    Om 1 : Hekle 6 lm, + 1 lm ( til snu med )
    Omg 2 : 1 hst i 6 m, + 1 lm
    Omg 3 : 2 hst sm, hst i de neste 2 m, 2 hst sm ( 4 )
    Omg 4 : 2 hst sm, 2 hst sm ( 2 )
    Omg 5 : 2 hst sm ( 1 )
    Fest trden, og sy nesen til pulsvarmeren. Lag en bue utover p nesen nr du syr den fast, s den stikker litt ut fra ynene.

    Klipp 4 remser med grnn trd, og 2 remser med hvit trd - fest dem i sidene til pulsvarmeren. Og klipp dem passe korte.

    Copyright :

    Dette er et originalmnster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vr vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mnster. Dersom du nsker dele oppskriften, vr s snill lenke tilbake til dette mnsteret. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
    Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
    Mine bilder er copyrighted og skal ikke brukes av andre uten min skriftlige tillatelse som skal skje over mail. Ved bruk av bilder ulovlig, vil det plpe en viss sum som kreves inn. Copyright loven er veldig streng og stiller utrolig sterkt ved ulovlig bruk av f.eks. bilder.
    Deler du dine egne bilder p nettet eller sosiale medier, s blir jeg glad om du linker til min blogg. Vr s snill ikke ta ren for noe du ikke har designet selv, men er rlig og skriver hvem designer er.

    Spr meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstr, s skal jeg hjelpe deg med hva det skulle vre!


    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #crochet #crocheting #hekle #hekling #hekleoppskrift #pattern #patterns #owlpattern #pulsewarmer #pulsvarmer #hekletpulsvarmer #dropsnepal #garn #yarn #godtogvarmt #hndarbeid #hjemmelaget #handmade #homemade #krokodillemnster #crocodilepattern 

  • Publisert: 16.11.2016, 02:38
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Verdens drligste hint til ny gratis hekleoppskrift

  • Publisert: 15.11.2016, 15:51
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Prve og feile,rekke opp og starte p nytt igjen. Feile litt senere igjen, rekke opp litt og fortsette der man slapp.. Det hres kanskje litt kjedelig ut holde p slik, men du verden s morsomt og spennende det er designe noe selv! S i natt har jeg kun sovet 3 timer.

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )



    Man forsker knote ned noen krketr som man knapt nok selv forstr seg p i ettertid, og med en kladdebok som ser ut som en tornado har overtatt pennen - s skal jeg alts klare f tryllet frem en forstelig oppskrift til bde dere og til meg selv for senere anledninger.
    Denne boken er helt full n, av slike rablete og fulle sider. S n er det p tide legge denne boken bort og finne seg en ny fylle sidene til. Men det skjer ikke fr jeg har renskrevet denne oppskriften til dere, som jeg jobber med n.

    Jeg skal gi dere verdens drligste hint! Hintet er rett slett bildet nedenfor her, det jeg har heklet er i bl.a. krokodillemnster. Ansiktet mitt over det jeg har heklet er alts med i hintet om hva dette kan vre for noe.
    Som jeg sa,- dette er verdens drligste hint - og hvis en av dere klarer likevel gjette riktig. Ja da tror jeg at jeg skal personlig legge meg ned og bye meg i sagmuggen hos hesten min, p direktesending til dere! 



    Jeg satser p ha oppskrift og bilder av der ferdige produktet i lpet av kvelden, og hvertfall senest i morgen. S flg med, om dere vil ha en rykende fersk egendesignet hekleoppskrift. Jeg elsker designe ting selv og legge ut oppskriftene gratis til dere! Fordi jeg elsker de fine tilbakemeldingene jeg fr fra dere, bde p Facebook sider som jeg deler bloggen p, og via pm. 
    S tusen takk til alle dere som skriver tilbakemeldinger til meg, dere aner ikke hva det betyr for meg..

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #crochet #pattern #hekle #hekleoppskrift #hekling #hndarbeid #garn #yarn #oppskrift #gratisoppskrift #freepattern #lovecrochet #egetdesign #myowndesign

  • Publisert: 15.11.2016, 15:51
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 2 kommentarer
  • Kun kreativiteten kan sette en stopper

  • Publisert: 12.11.2016, 22:47
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Stjerner, planeter, snfnugg og iskrystaller,- her er det egentlig kun ene og alene kreativiteten som kan sette stopper for hvordan du selv nsker at det skal bli seende ut til slutt. Det er morsomt og spennende holde p forme dem til det du selv nsker og ser for deg at det skal se ut som. Og s enormt spennende nr en endelig kan f se sluttresultatet!


    Lille blidfisen, Mina Adeline, med sine nye tova votter som svidt har rukket bli trre fr bildet ble tatt.

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

     

    Bloggen " Vinterens must have " inneholder den beste oppskriften til tova barnehagevotter eller votter generelt til sm barn. Jeg syntes det er utrolig gy forske lage litt mer personlig preg p noen av vottene ogs. Ikke det at jeg har s mye personlige mnstere, men Google er et supert hjelpemiddel til nettopp det.
    S i kveld strikket og tovet jeg en lys bl vott med et snfnugg p. Og vips s hadde jeg plutselig laget en Frozen vott, til Adeline sin store glede!

    Link til et alternativ til Frozen snfnugg kan dere se her, og kanskje forske maskesy p slike votter?
    Jeg sier maskesy, for jeg klarer ikke det med strikke med pinner og to trder samtidig. Jeg blir for mye kluss for min del, og s syntes jeg det blir s mye penere med maskesting. Etter toving ser og kjennes det nesten ut som vottene er i 3-D der hvor stingene er.



    Disse vottene er ikke bare supre som bruk alene, men ogs under slike lange regnvotter som barna ofte bruker i barnehager. Helt geniale med andre ord!
    De holder fint p varmen, og de sm barnehendene blir ikke kalde og fle selv om vottene blir litt vte.
    Jeg strikker de i garnet som heter Tove. Det er et ganske hardt garn strikke med p en mte, alts det kjennes ikke mykt og godt ut for sm barnehender. Men etter tovingen er vottene utrolig myke og behagelige p barnehuden. S det er rart hvordan strukturen i garnet forandrer seg.

    Strekk og forme vottene etter de er vasket og tovet, slik at de passer hendene til de sm forventningsfulle som skal f bruke dem.

    Jeg har en glimrende plan for de bl Frozen vottene, s om dere har lyst se hva jeg planlegger, s flg med her p bloggen! S sant som jeg fr det til, s kommer det gratis oppskrift her i bloggen min s fort som mulig. Jeg vil bare se at jeg fr det til, fr jeg rper s mye mer om hva jeg tenker p gjre.

    Hva tenker dere maskesy eller strikke inn i vottene av mnster da? Det hadde vrt s utrolig kjekt f se bilder av deres votter i kommentarfeltet under her.

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #oppskrifter #mnster #strikkemnster #maskesting #maskesy #knit #knitting #strikke #strikkety #madebymyself #hjemmestrikket #hndarbeid #hobby #garn #yarn #tovavotter #toving #tova #tove #barnehagevotter #sjyvotter #suprevotter #ullvotter #mittens #feltetmittens #mittenswithpattern #tovavottermedmnster

  • Publisert: 12.11.2016, 22:47
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 1 kommentarer
  • Vinterens must have ( gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 11.11.2016, 14:46
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Enkelte ting bare m man ha! Slik som disse tova vottene. Ikke bare har jeg laget til sm barnehender, men jeg lager ogs til voksne hender som trenger varme votter selv om vottene s blir kliss klass ute i regnevr, snvr eller om man har snballkrig. 
    Hvordan andre lager slike tova votter som dette, vet jeg ikke. Men jeg har funnet min mte lage de p, og deler gjerne med dere lesere slik at flere barn kan f gode varme hender gjennom hele vinteren.



     

    Her er gratis oppskrift p dem, jeg har tatt utgangspunkt i en annen oppskrift men gjort den litt mer til min egen siden jeg har valgt annet garn slik at strrelsene ble annerledes.
    Her er min utgave av det jeg kaller barnehagevottene :

    Garn : Tove fra Sandnes Garn ( 50 gram = ca 160 meter )
    Strikkepinne : 5 og 3,5
    Strrelse : 0-1 r, 2-3 r, 5 r, 8 r, 12 r, dame

    Legg opp 26, 28, 30, 32, 34, 40 masker, p pinne nr 5. Strikk fram og tilbake p to pinner, til du har 3 riller. Sett maskene p fire pinner, og strikk med glattstrikk 9, 9, 10, 12, 12, 12 omganger. Bytt til pinne 3,5 og strikk 8 omganger.

    Bytt til pinne 5 og strikk 7, 8, 9, 12, 13, 15 omganger glattstrikk. Sett de frste 6, 6, 6, 7, 8, 8 maskene p frste pinne p en trd til tommel.
    OBS! P venstre vott setter du de siste maskene, tilsvarende antall, p pinne 4 p en trd. 
    Legg opp like mange masker over tommelhullet og strikk til votten mler 7, 8, 10, 12, 14, 15 cm fra tommelhullet, eller til den dekker langfingeren.

    Felling:
    Pinne 1 og 3: strikk en maske, strikk to masker sammen.
    Pinne 2 og 4: strikk til det er tre masker igjen, strikk to masker sammen, strikk en maske.
    Strikk slik p hver omgang til det er 8 masker igjen. Trekk trden gjennom maskene og fest godt.

     

    Tommel:
    Sett maskene p trden p en pinne, plukk opp like mange masker p oversiden av hullet + en maske i hver side. Fordel maskene p 2 pinner ( eller flere pinner om du heller liker det best ) og strikk til den mler 6, 7, 7, 8, 8, 9 cm eller til den dekker tommelen.

    Felling:
    Pinne 1 og 3: strikk to masker sammen p begynnelsen av pinnen.
    Pinne 2 og 4: strikk til det er to masker igjen, strikk de sammen.
    Fell slik til du har 4 masker igjen. Trekk trden gjennom maskene og fest trdene godt.

    To - farget :

    Fremgangsmten jeg brukte nr jeg skulle lage de med to farger, var strikke med den ene fargen frem til omgang 17. Alts fire runder inn p antall runder med strikkepinne nr.3,5.
    Der byttet jeg til den andre fargen og strikket votten ferdig.
    Nr jeg s skulle maskesy stjernen p, s passet jeg p at jeg fikk en runde med hver farge i midten av stjernen. I stedet for kun ha en maske i midten p mnsteret, valgte jeg maskesy en maske av hver farge like ovenfor hverandre i midten. For forske f en mer sammenhengende og penere overgang mellom fargene.


    Se bort fra rundingene og streken jeg har tegnet p bildet. Det er bare mine tanker og mte finne utav hvordan jeg skulle g frem for f det slik jeg ville p vottene.

    Toves i maskinen med vaskepulver p 40 eller 60 grader. Dette m du prve deg fram til hvordan din maskin tover, det er stor forskjell!! Forskjellige farger toves forskjellig har jeg funnet ut. Jeg tover p 40 grader kort vask, sammen med et dongerybukse eller hndkle en eller to ganger. 
    Et annet tips er blte vottene og tove dem i trketrommelen sammen med et hndkle, men her m du hele tiden sitte og passe p. For plutselig kan de ha tovet seg litt for mye, men du har likevel den beste kontrollen over tovingen ved gjre det p denne mten!

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #tovavotter #barnehagevotter #vottermedmnster #feltetmittens #mittens #kindsmittens #yarn #knitting #knit #strikking #strikke #strikkepinner #garn #ullgarn #tovegarn #sandnesgarn #sandnesgarntove #woolyarn #winter #vinter #winterinnorway 

  • Publisert: 11.11.2016, 14:46
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 2 kommentarer
  • Nr sauene invaderer stuen... Del 2 ( gratis hekleoppskrift )

  • Publisert: 10.11.2016, 14:42
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • For dere som leste grsdagens blogg,- her er fortsettelsen fra sist blogg. Og til dere som ikke har lest grsdagens blogg,- den br dere lese, for den oppskriften er - om jeg skal si det selv - helt super!
    Her kommer alts da fortsettelsen p sist blogg, med gratis oppskrift til leggingsene og pulsvottene.

    # Inneholder reklamelinker #

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

    Jeg brukte :

    Garn : Spargarn fra SparKjp ( 50 gr = 100 m )
    hvit
    gr
    Litt lys rosa

    Heklenl nr.4 mm.

     

    Forkortelser :

    fm = fastmaske
    lm = luftmaske
    kjm = kjedemaske
    hst = halvstav
    st = stav
    fm sm = fastmasker sammen

    Denne oppskriften er til str. 3 r. Jeg er enda for uerfaren til klare lage denne til de forskjellige barnestr., men hvis noen kan hjelpe meg med det s blir jeg veldig glad for en melding p Facebook  eller Instagram ( linker nederst i bloggen ). 

    Slik hekler du boblene. ( link pner seg i nytt vindu )

    Hyde og lengde til pulsvottene og leggvarmerne :
    Pulsvotter : 
    bredde rundt fingrene : ca. 14 cm
    bredde rundt hndleddet : ca. 20 cm
    lengde : ca. 15 cm

    Leggvarmerne :
    nedre bredde : ca. 15 cm 
    omkr.under kneet : ca. 21 cm
    Lengde : ca. 16 cm

    Pulsvotter :

    Hvitt garn 

    Omg 1 : Legg opp 28 lm ( med enkel trd ) og hekle rundt. Pass p at ikke lkken har krll p seg.
    Omg 2 : Fm i hver lm 
    Omg 3 : Hst i de 14 frste m., boblemnster i de neste 14 m. 
    Omg 4 : Fm i alle m 
    Omg 5 : 1 hst i de 2 frste m, hopp over 4 m mens du hekler 4 lm, hst i de neste 8 m, boble i de resterende 14 m. 
    Omg 6 : Fm i alle m 
    Omg 7 - 9 : Gjenta omg 3 og 4. 
    Om 10 : Staver i alle m. 
    Omg 11 : Bobler i alle m.
    Omg 12 : Fm i alle m.
    Omg 13 - 23 : Gjenta omg 11 og 12.

    Fest trden.

    Snor :

    Bruk rosa og dobbel trd med Spargarn.
    Hekle 100 lm. Hekle deretter 1 lm, og starte med hekle 1 lm fra og med 2. lm. Alts n skal du hekle bakover. 1 lm i hver m.

    rene : 

    ( hekle 2 stk ) Hvit farge
    Ytre del av ret :

    Runde 1 : Hekle 8 lm, hst i den andre lm fra heklenlen, og videre i de neste 6 lm. deretter 2 hst i den siste lm.
    Hekle videre rundt til den andre siden av lm med hst ( 7 hst ), hekle sammen i frste lm, hekle 2 lm
    Runde 2 : 2 st i de 3 frste lm, 2 hst i neste lm, 2 fm i de neste 8 lm, 2 hst i neste lm, 2 st i de 3 siste lm. fest trden og behold en lang trd til du skal sy ret fast til bagen.

    Indre del av ret :
    ( hekle 2 stk ) gr farge
    Runde 1 : 6 lm, 1 fm i andre lm fra heklenlen, deretter 1 fm i de neste 4 lm. 2 fmi den siste lm.
    Hekle videre rundt til den andre siden av lm med fm ( 5 fm ) hekle sammen i frste lm, hekle 2 lm
    Runde 2 : 2 st i de 2 frste lm, 2 hst i neste lm, 2 fm i de neste 6 lm, 2 hst i neste lm, 2 st i de siste 2 lm. Fest trden og behold en lang trd til sy ret fast inni den andre delen av ret.

    Feste et par med safety eyes p pulsvottene, klipp spissene av p baksiden og fil stubbene s de ikke gjr de sm barnehendene som skal bruke pulsvottene noe vondt. Sy deretter rene fast til pulsvottene.

    Safety eyes som jeg har brukt kan dere kjpe p Wish.com bl.a. Det er disse jeg har brukt. ( linken pnes i nytt vindu )
    Disse finnes ogs i bl, om du skal lage noe til gutt og ikke vil ha safety eyes i rosa. ( linken pnes i nytt vindu )



    Leggvarmerne : 

    Hvit trd med Spargarn

    Omg 1 : Legg opp 42 lm, + 1 lm til snu med. Hekle fm tilbake fra 2.lm fra heklenlen. ( 42 ) + 2 lm, snu
    Omg 2 : * 1 hst, 1 boble * gjenta, ( 21 hst, 21 bobler ), 2 lm, snu
    Omg 3 : 1 fm i hver m ( 42 )
    Omg 4 - 5 : som omg. 2 og 3
    Omg 6 : Hekle sammen rundt n. 1 fm i 4. m, 2 lm og 1 hst i samme m. Boble videre rundt ( 19 bobler, 19 hst )
    Omg 7 - 28 : Fortsett hekle omg 2 og 3 ( 19 bobler, 19 hst )

    Fest trden.

    Snoren :

    Bruk rosa og dobbel trd med Spargarn.
    Hekle 120 lm. Hekle deretter 1 lm, og starte med hekle 1 lm fra og med 2. lm. Alts n skal du hekle bakover. 1 lm i hver m.

    Tre snoren p utsiden av leggvarmeren, med tre kryss og en slyfe.

    Sy en knapp nede ved ankelen til leggvarmeren.

    Copyright :

    Dette er et originalmnster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vr vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mnster. Dersom du nsker dele oppskriften, vr s snill lenke tilbake til dette mnstert. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
    Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
    Deler du bilder p nettet eller sosiale medier, s blir jeg glad om du linker til min blogg. Vr s snill ikke ta ren for noe du ikke har designet selv, men er rlig og skriver hvem designer er.

    Spr meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstr, s skal jeg hjelpe deg med hva det skulle vre!

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #hekle #hekling #oppskrift #hekleoppskrift #crochet #crocheting #crochetpattern #pattern #mydesign #mittdesign #spargarn#yarn #cottonyarn #hekledilla #hekleglede #ryggsekk #backpack #lambertsekk #lambert #lambertpack #sauenlambert#sheep #sheepbackpack #saueryggsekk #freepattern #gratisoppskrift #leggvarmere #pulsvotter

  • Publisert: 10.11.2016, 14:42
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Nr sauene invaderer stuen... ( gratis hekleoppskrift )

  • Publisert: 09.11.2016, 21:39
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Lambert er den steste og den mest uskyldige sauen jeg noen gang har mtt, om jeg s m si det selv. Bde han og hans sm venner er bare helt bedrende deilige, og jeg er sikker p at dette blir en bankers julegave lage og legge under juletreet til mange sm forventningsfulle barn!
    Snart skal jeg srge for at Lambert og hans sm venner fr andre venner ogs, andre dyrearter. Dette blir en spennende tid fremover, ja for meg ogs. For jeg har aldri skapt slike ansikter eller dyr fr, uten bruke andres oppskrifter slavisk. For frste gang gr jeg helt alene p denne veien med skape nye ting med heklenl og trd! Spennende - utrolig spennende er det! Og ogs enormt gy.

    # Inneholder reklamelinker #

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )
     

    Svn, hva er det? Ofte har jeg sittet oppe til klokken har blitt over 04 om natta, fordi det har vrt s spennende skape noe med heklenl og trd. Skape noe som jeg ikke har sett andre gjre maken til. Jeg glemmer svnen, og storkoser meg til langt ut i nattetimene. Min lille herlige rde skipskatt som skal ligge i fanget mitt og sove, den lille tibben til min datter som ligger snorker p vrt hvite fluffy teppe, og jeg som er s oppslukt i det jeg skaper at jeg nesten glemmer notere ned runde for runde.

    For at ikke denne bloggen skal bi minst en mil lang, s skal dere f oppskriften til selve ryggsekken n - og s skal jeg lage en blogg til med oppskriften til pulsvarmerne og leggingsene. S flg med, de er knallgye og hekle. Og det gr veldig fort hekle alt sammen.

    Safety eyes som jeg har brukt kan dere kjpe p Wish.com bl.a. Det er disse jeg har brukt. ( linken pnes i nytt vindu )
    Disse finnes ogs i bl, om du skal lage noe til gutt og ikke vil ha safety eyes i rosa. ( linken pnes i nytt vindu )

    Slik hekler du boblene til ryggsekken, leggingsene og pulsvottene, link til youtube tutorial her. ( linken pnes i nytt vindu )

    Ryggsekken Lambert :


    Jeg brukte :

    Garn : Spargarn fra SparKjp ( 50 gr = 100 m )
    hvit
    gr
    Litt lys rosa
    litt svart

    Heklenl nr.4 mm og 9 mm.

     

    Forkortelser :

    fm = fastmaske
    lm = luftmaske
    kjm = kjedemaske
    hst = halvstav
    st = stav
    fm sm = fastmasker sammen
    d st = dobbelstav

    Runde 1 : Bruk dobbel trd og starte med en magisk ring, hekle 2 lm, og 8 hst i ringen, hekle sammen i frste m, hekle 2 lm ( 8 hst )
    Runde 2 : Hst og hekle en boble i frste m. Deretter hekle bobler i de resterende 7 lm, hekle sammen i frste m, hekle 2 lm ( 8 hst + 8 bobler = 16 )
    Runde 3 : 2 fm i alle 8 m, hekle sammen i frste m, hekle 2 m ( 32 fm )
    Runde 4 : * Hst i frste m, boble i neste m * gjentas hele runden, hekle sammen i frste m, hekle 2 lm ( 16 hst + 16 bobler = 32 )
    Runde 5 : * 2 fm i frste m, 1 fm i de neste 7 m * gjentas hele runden, hekle sammen i frste m, hekle 2 lm ( 36 fm )
    Runde 6 :  * hst i frste m, boble i neste m * gjentas hele runden, hekle sammen i frste m, hekle 2 lm ( 18 hst + 18 bobler = 36 )
    Runde 7 : * 2 fm i frste m, 1 fm i de neste 6 * gjentas hele runden, hekle sammen i frste m, hekle 2 lm ( 42 fm )
    Runde 8 : * hst i frste m, boble i neste m * gjentas hele runden, hekle sammen i frste m, hekle 2 lm ( 21 hst + 21 bobler = 42 )
    Runde 9  : * fm i alle m * gjentas hele runden, hekle sammen i frste m, hekle 2 lm. ( 42 )
    Runde 10 - 22 : gjenta runde 8 og 9.
    Runde 23 :  1 st i alle fm, gjentas hele runden, hekle sammen i frste lm, hekle 2 lm ( 42 st )
                         Dette vil vre den raden der snoren blir trdd gjennom
    Runde 24 : * 2 hst i hver 3. m * gjentas hele runden ( 56 m )
    Runde 25 : * hst i frste m, boble i neste * gjentas hele runden ( 28 hst + 28 bobler = 56 )
    Runde 26 :  * fm i alle m * gjentas hele runden ( 56 )
    27 : gjenta runde 25 ( 56 )
    28 : * fm i frste m, 1 hst, 1 st, 1 hst i neste m * gjentas hele runden slik at det blir en litt mer markert blgete kant.

    Snoren :

    Bruk rosa og dobbel trd med Spargarn.
    Hekle 100 lm. Hekle deretter 1 lm, og starte med hekle 1 lm fra og med 2. lm. Alts n skal du hekle bakover. 1 lm i hver m.

    Ansiktet :

    1 : Bruk dobbel trd med gr, 6 lm
    2: Snu med 1 lm, 6 fm ( 6 m )
    3. ( Fra n at hekles det rundt og rundt ) " 1 fm i frste m, 2 fm i neste m * x 6 ( 18 m )
    4. * 1 fm i de frste 2, 2 fm i neste m * x 6 ( 24 m )
    5. * 1 fm i de frste 3, 2 fm i neste m * x 6 ( 30 m )
    6 - 8 : 1 fm i alle m, 3 runder ( 30 m )
    9 : * 1 fm i de 3 frste m, 2 fm sm * ( 24 m )
    10 : 1 fm, 2 fm i de neste 10 m, 1 fm ( 22 m ) + 1 lm - SNU -
    11 : 1 fm i alle m ( 22 m ) + 1 lm - SNU -
    12 : 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 12 fm, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm ( 18 m ) + 1 lm - SNU -
    13 : 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, * 1 fm, 2 fm sm * x 4, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, + 1 lm -SNU -
    14 : 2 fm sm, 14 fm, 2 fm sm, ( 16 m ) + 1 lm, - SNU -
    15 : 1 fm i alle m ( 16 m )
    16 : 1 fm i 6 frste, 2 fm sm i neste 4, 1 fm i siste 6 m
    17 : 2 fm sm, 15 fm, 2 fm sm ( 17 m )
    Fest trden.

    Bytt til hvit og hekle en kant rundt ansiktet med andre runde i en puff flower blomst mnster.
    Ikke hekle kanten rundt selve munnen. Sett to sting med start trd som nese, og feste safety eyes i 2. rekke med 4 fm mellom ynene. Sett ynene litt p skr mot hverandre nederst.

    Sy ansiktet fast til ryggsekken, fyll ansiktet med litt vatt inni hele ansiktet og fest trden.
    Tr den rosa snoren i hver 2. hull, i runde 23.

    rer :

    Bruk dobbel trd med hvit.
    1 : 10 lm, 1 hst fra 2,lm fra heklenlen. 1 hst i alle lm, 2 hst i siste lm p rekken. Deretter 1 hst oppover p andre siden, 2 hst i siste lm ( 19 hst )
    2 : 2 d st i 3 frste m, 2 st i neste m, 2 hst i de neste 11 m, 2 hst i neste, 2 d st i de siste 3 m.
    Fest trden og hekle en til.

    Lite re som skal festes inni det hvite :

    Bruk dobbel trd med gr.
    1 : 8 lm, 1 fm i den 2. m fra heklenlen, 2 fm i de neste 5 m, 2 fm i siste m, 5 fm p andre siden, 2 fm i siste m. ( 16 )
    2: 2 st i de 2 frste m, 2 hst i neste m, 2 fm i 9 m, 2 hst i neste m, 2 st  i de siste 3 m.
    Fest trden og hekle en til. 
    Sy denne fast inni det hvite ret, og sy den fast til sauesekken.

    Stroppene :

    Hekle med hele 6 nster/trder med hvit Spargarn, med heklenl nr,9 mm.
    Hekle 57 lm, snu og hekle lm i 2. lm fra heklenlen, og tilbake til starten igjen.

    Feste stroppene enten ved sy de fast til ryggsekken, eller feste de med halvmner og klips. Samle gjerne begge stroppene nede,og med mellomrom oppe p sekken.


    I neste blogg skal jeg dele oppskriften til pulsvarmerne og leggingsene til Lambert settet. S flg med, plutselig er bloggen ute.

    Copyright :

    Dette er et originalmnster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vr vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mnster. Dersom du nsker dele oppskriften, vr s snill lenke tilbake til dette mnstert. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
    Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
    Deler du bilder p nettet eller sosiale medier, s blir jeg glad om du linker til min blogg. Vr s snill ikke ta ren for noe du ikke har designet selv, men er rlig og skriver hvem designer er.


    Spr meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstr, s skal jeg hjelpe deg med hva det skulle vre!

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

    #hekle #hekling #oppskrift #hekleoppskrift #crochet #crocheting #crochetpattern #pattern #mydesign #mittdesign #spargarn #yarn #cottonyarn #hekledilla #hekleglede #ryggsekk #backpack #lambertsekk #lambert #lambertpack #sauenlambert #sheep #sheepbackpack #saueryggsekk #freepattern #gratisoppskrift

  • Publisert: 09.11.2016, 21:39
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 2 kommentarer
  • Sheep drawstring bag,- oppskrift oversatt til norsk

  • Publisert: 01.11.2016, 16:49
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Flere av dere lesere nsket at jeg skulle oversette denne overskriften til norsk. Jeg vet at det kan vre frustrerende og vanskelig lese oppskrifter p annet sprk enn norsk. Man skal sette seg inn i hva alle forkortelsene betyr, og deretter finne ut hva de betyr p norsk. 
    N har jeg oversatt oppskriften til denne rstilige gymbagen.

    Dette er en follow-up blogg fra min forrige blogg, Gorgeous sheep drawstring bag.

    Hun som skal ha all re for denne nydelige oppskriften, er hun som driver bloggen Repeat crafter me. Du br vireklig ta deg en tur innom bloggen hennes, for der er s utrolig mye flott og nydelig som hun tryller frem med heklenlen! I tillegg har hun gitt ut en bok som heter Corner to corner. Jeg har enda ikke funnet denne boken her i Norge, men leter fremdeles. 
    Om jeg ikke klarer f finne den her, s skal jeg bestille den i utlandet. For den skal jeg ha, uansett!


    Jeg brukte :

    Garn : Spargarn fra SparKjp ( 50 gr = 100 m )
    !00 gr hvit
    50 gr gr
    50 gr lys rosa
    litt svart

    Heklenl nr.4 mm
    Safety eyes eller andre yne som festes godt

    Forkortelser :

    fm = fastmaske
    lm = luftmaske
    kjm = kjedemaske
    hst = halvstav
    st = stav

    Boble bagen :

    Runde 1 : Magisk ring, hekle 2 lm, og 8 hst i ringen, hekle sammen i frste lm, hekle 2 lm ( 8 hst )
    Runde 2 : Hst og hekle en boble i frste lm. Deretter hekle bobler i de resterende 7 lm, hekle sammen i frste lm, hekle 2 lm ( 8 hst + 8 bobler = 16 )
    Runde 3 : 2 fm i alle 8 lm, hekle sammen i frste lm, hekle 2 lm ( 32 fm )
    Runde 4 : * Hst i frste lm, boble i neste lm * gjentas hele runden, hekle sammen i frste lm, hekle 2 lm ( 16 hst + 16 bobler = 32 )
    Runde 5 : * 2 fm i frste lm, 1 fm i de neste 7lm * gjentas hele runden, hekle sammen i frste lm, hekle 2 lm ( 36 fm )
    Runde 6 :  * hst i frste fm, boble i neste fm * gjentas hele runden, hekle sammen i frste lm, hekle 2 lm ( 18 hst + 18 bobler = 36 )
    Runde 7 :  * 1 fm i alle lm * gjentas hele runden, hekle sammen i frste lm, hekle 2 lm ( 36 fm )
    Runde 8-16 : Gjenta runde 6 og 7
    Runde 17 : 1 st i alle fm, gjentas hele runden, hekle sammen i frste lm, hekle 2 lm ( 36 st )
                         Dette vil vre den raden der snoren blir trdd gjennom
    Runde 18-20 : gjenta runde 6 og 7 ( avsluttes med boble kant )

    Vet du ikke hvordan du skal hekle en boble? Ta en titt p denne filmen fra Repeat crafter me som viser teknikken veldig bra her :

     

    Snoren :

    Jeg brukte rosa garn her, men du bruker hva farge du mtte nske.
    Hekle 85 lm, 1 kjm i andre lm fra heklenlen. 1 kjm i hver lm. Fest trden.
    Tr snoren i runde 17 hvor du heklet stavene.

    rene : 

    ( hekle 2 stk ) Hvit farge
    Ytre del av ret :

    Runde 1 : Hekle 8 lm, hst i den andre lm fra heklenlen, og videre i de neste 6 lm. deretter 2 hst i den siste lm.
    Hekle videre rundt til den andre siden av lm med hst ( 7 hst ), hekle sammen i frste lm, hekle 2 lm
    Runde 2 : 2 st i de 3 frste lm, 2 hst i neste lm, 2 fm i de neste 8 lm, 2 hst i neste lm, 2 st i de 3 siste lm. fest trden og behold en lang trd til du skal sy ret fast til bagen.

    Indre del av ret :
    ( hekle 2 stk ) gr farge
    Runde 1 : 6 lm, 1 fm i andre lm fra heklenlen, deretter 1 fm i de neste 4 lm. 2 fmi den siste lm.
    Hekle videre rundt til den andre siden av lm med fm ( 5 fm ) hekle sammen i frste lm, hekle 2 lm
    Runde 2 : 2 st i de 2 frste lm, 2 hst i neste lm, 2 fm i de neste 6 lm, 2 hst i neste lm, 2 st i de siste 2 lm. Fest trden og behold en lang trd til sy ret fast inni den andre delen av ret.

    Sy rene fast til bagen, sy dem fast like under runde 17 som er runden med stavene.



    Ansiktet :

    Runde 1 : Magisk ring, hekle 10 fm i ringen, hekle sammen i frste lm, hekle 1 lm
    Runde 2 : * 2 fm i frste, 1 fm i neste * gjentas rundt, hekle sammen i frste lm, hekle 1 lm ( 15 fm )
    Runde 3 : * 2 fm i frste, 1 fm i de 2 neste * gjentas rundt, hekle sammen i frste lm, hekle 1 lm ( 20 fm )
    Runde 4 : * 2 fm i frste, 1 fm i de 3 neste * gjentas rundt, hekle sammen i frste lm, hekle 1 lm ( 25 fm )
    Runde 5 : * 2 fm i frste, 1 fm i de 4 neste * gjentas rundt. ( 30 fm )
    Fest trden og behold en lang trd til den skal syes p bagen. 
    Fest p safety eyes og sy p en munn om nskelig.
    Feste ansiktet p boble bagen
    , like under runde 17 som er runden med stavene.

    Spr meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstr, s skal jeg hjelpe deg med hva det skulle vre!

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #hekle #hekling #virka #hekkel #crochet #crocheting #sheepcrochet #pattern #crochetpattern #hekleoppskrift #oppskrift #heklesau #heklegymbag #sauegymbag #safetyeyes #sikkerhetsyne #hekletilbarn #superjulegave #julegave #turnbag #turn #julegavetilbarn #garn #yarn #sparkjp #sparkjpgarn #stsau #qutesheep #hndarbeid #homemade

  • Publisert: 01.11.2016, 16:49
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Gorgeous sheep drawstring bag ( gratis hekleoppskrift )

  • Publisert: 31.10.2016, 14:20
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • " Denne hekleteknikken kan jeg ikke, s det fr jeg helt sikkert til. " Det er lov ta seg en Pippi Langstrmpe en gang iblant, og det er hva jeg har gjort denne gangen! Jeg har lenge sett p denne s utrolig nydelige bagen, og tenkt at en dag skal jeg klare sette meg ned og studere hekleteknikken.



    Har du noen gang heklet en teknikk som heter popcorn eller boble teknikk?
    Det var mye lettere enn hva jeg hadde trodd. Jeg klikket meg inn p en link i oppsktiften, der jeg kunne se p youtube hvordan .man hekler popcorn teknikk.
    Jeg har ikke kommet s langt enda, men jeg tenkte om noen av dere lesere ogs hadde lyst til hekle en popcorn gymbag?
    Usikker p om enkel trd av Spargarnet, eller om jeg skal hekle med dobbel trd s jeg er sikker p at Adeline fr plass til sin lille ballerina gymdrakt og gymsko. Men foreloig kan vi ta en liten opersjon.

    Oppskriften er fra bloggen Repeat crafter me, Ta en titt innom bloggen hennes, for se litt mer bilder av bagen.
    Om litt s skal jeg oversette den til norsk og legge den ut i egen blogg, s flg med her p bloggen om du vil hekle men ikke trr begi deg ut p engelsk oppskrift!
    S hva sier du? Blir du med og hekler slik bag med meg?

    Forkortelser :

    SC = Single Crochet
    HDC = Half Double Crochet

    DC = Double Crochet

    Finished Size = Approximately 8 inches tall and 7 inches wide when laid flat.

    Bobble Bag:

    with winter white yarn

    Magic Ring, chain 2, 8 HDC in magic ring, join to first HDC, chain 2 (8 HDC)

    Round 2: HDC and then Bobble in first stitch and in each stitch around, join, chain 2 (8 HDC + 8 Bobble = 16)

    Round 3: 2 SC in each stitch around, join, chain 2 (32 SC)

    Round 4: HDC in first stitch, Bobble in next stitch, repeat around, join, chain 2 (16 HDC + 16 Bobble = 32)

    Round 5: 2 SC in first stitch, SC in next 7, repeat around, join, chain 2 (36 SC)

    Round 6: HDC in first stitch, Bobble in next stitch, repeat around, join, chain 2 (18 HDC + 18 Bobble = 36)

    Round 7: SC in each stitch around, join, chain 2 (36 SC)

    Round 8-16: Repeat round 6 and 7.

    Round 17: DC in each stitch around, join, chain 2 (36 DC) ? This will be the row your drawstring is woven through.
    Round 18-20: Repeat around 6 and 7 (ending on a bobble round).

    Fasten off and weave in ends.

    Drawstring:

    with any color desired- I used pink and tied it into a bow when bag closes :)
    Chain 85, slip stitch in second chain from hook and the rest of the way down chain. Fasten off and weave in ends.
    Weave in and out of DC crochet stitches from row 17.

    Sheep Ears:Refer to my Lamb Hat Pattern for a more detailed tutorial if needed.

    Outer Ear: (Make 2) ? use winter white yarn

    Chain 8, HDC in second chain from hook and in the next 6, make 2 HDC in last chain

    now work your way up the other side of the chain with HDC?s (7 HDC), join to first HDC, Chain 2

    Round 2: 2 DC in the first 3 stitches, 2 HDC in next stitch, 2 SC in the next 8, 2 HDC in next stitch, 2 DC in last 3, join, fasten off leaving long tail to sew ear onto hat.

    Inner Ear: (Make 2) ? use accent color (beige or gray)

    Chain 6, SC in second chain from hook and in the next 4, make 2 SC in last chain

    now work your way up the other side of the chain with SC?s (5 SC), join to first SC, chain 2

    Round 2: 2 DC in the first 2 stitches, 2 HDC in next stitch, 2 SC in next 6, 2 HDC in next stitch, 2 DC in last two stitches, join, fasten off leaving long tail to sew inner ear inside the outer ear.

    Sew ears onto bobble bag right under round of double crochets.

    Sheep Face:
    with your accent color

    Magic ring, chain 1 and make 10 SC in ring, join to first SC, chain 1
    Round 2: 2 SC in first, SC in next, repeat around, join, chain 1 (15 SC)
    Round 3: 2 SC in first, SC in next 2, repeat around, join, chain 1 (20 SC)
    Round 4: 2 SC in first, SC in next 3, repeat around, join, chain 1 (25 SC)
    Round 5: 2 SC in first, SC in next 4, repeat around, join, fasten off leaving long tail (30 SC)

    Attach safety eyes and stitch on a mouth if desired.

    Sew onto front of bobble bag right under the round of double crochets.



    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #hekle #hekleoppskrifte #crochet #crochetpattern #pattern #oppskrift #hekleglede #hekledilla #popcornteknikk #sheepdrawstringbag #sauegymbag #sau #sheep #safetyeyes

     

  • Publisert: 31.10.2016, 14:20
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 3 kommentarer
  • Verdens steste blgetfler! ( gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 29.10.2016, 20:52
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Disse er s kule strikke, man strikker faktisk alt i ett fr man monterer/syr den sammen. I det ene yeblikket er det en har strikket, som en lang rar remse. Men i neste yeblikk har remsen blitt til verdens steste og vakreste tffel.



    Jeg strikket dem i babyull garnet fra Nille. Men du kan strikke dem i hvilket garn du mtte nske. uansett garn og pinner s er prinsippet p tflene det samme.

    Denne oppskriften er faktisk s gammel som 1945, men den er stadig like attraktiv strikke! Ikke verst det?!

     

    Strrelse 0-3 mneder, 3-6 mneder, 6-9 mneder og 9-12 mneder.

     

    Legg opp 24, 27, 30, 33 masker og strikk 28, 30, 32, 34 riller.
    Fell 11, 12, 13, 14 masker og strikk videre over de 13, 15, 17, 19 maskene slik:
    Strikk 4 pinner med glattstrikk med den glatte siden mot retten og s 4 pinner glattstrikk med den glatte siden p vrangen. P denne mten lager du boblene ved trne.

    Gjenta disse to variantene til du har 10 blger med glattstrikk mot retten og 9 blger med vrangstrikk mot deg.

     

    Monteringen :

    sy sammen den siste omgangen med blgestrikk mot andre siden av der du har strikket rillestrikk.
    Sy s sammen rillestrikken under foten, men ikke over der du har strikket blgestrikken.
    Ta en dobbeltrd og trekk den igjennom blgesidene bde opp og nede. Trekk godt sammen og fest de godt.
    Brett s ned kanten p rillestrikken og s er tflene ferdige.
    For hele montering kan dere trykke her, for her vises det hvordan dere gjre det fra start  til slutt.


    Lykke til alle som prver p disse ste sm.

    Link til original innlegget til disse tflene tror jeg m vre denne bloggen.



    Disse strikket jeg noen par av, til mitt barnebarn da hun var liten bebis. De var nydelige p bena hennes!

    I de kommende bloggene som omhandler gratis oppskrifter, s kan jeg vise dere en liten bildecollage av hva dere har i vente :

    video:video1477729778

     

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #strikkety #strikkeglede #strikkeoppskrift #babytfler #tfler #babyboots #boots #knit #knitting 

     

  • Publisert: 29.10.2016, 20:52
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 1 kommentarer
  • My Little Pony Unicorn heklemnster

  • Publisert: 27.10.2016, 17:05
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Hvem liker vel ikke slike ste herlige og myke kosebamser som er hjemmelaget? Jeg elsker dem! Og derfor har jeg ogs heklet denne skjnne og ste enhjrningen til mitt lille barnebarn.

    Jeg heklet denne skjnnheten i garnet som heter Heavy Cotton 8/8 ( selges hos Stof og Stil ), med heklenl nr.4 mm

    Forkortelser :
    sc = fastmaske
    hdc = halvstav
    sc2tog = fastmasker sammen
    fm = fastmske
    kjm = kjedemaske
    m = maske


    HODE :

    *** Begynn med rosa / nese garn. 
    Runde 1: Sc 6 inn i en magisk ring(6) 
    Runde 2: Strikk 2 fm i hver maske rundt. (12) 
    Runde 3: Arbeids * 1 fm i neste maske, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (18) 
    Runde 4: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (24) 
    Runde 5: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 3 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (30) 
    Runde 6: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 4 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (36) 
    Round 7-8: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (36) 
    Round 9: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 5 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (42) 
    Round 10: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 6 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (48) 
    . *** Bytt til hvit / body garn 
    Round 11-12: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (48) 
    Round 13: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 7 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (54) 
    Round 14: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (54) 
    Round 15: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 7 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (48) 
    Round 16-21: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (48) 
    Round 22: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 6 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (42) 
    Round 23: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (42) 
    Round 24: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 5 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (36) 
    Round 25: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (36) 
    Round 26: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 4 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (30) 
    Round 27: Arbeid 1 fm i hver maske rundt. (30) 
    Round 28: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 3 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (24) 
    Round 29: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (24) 
    P dette punktet, vil du nsker brodere p neseborene med brunt garn. Det er plassert 2 rader ned fra den rosa / hvit kant, og spiraler over 2 p. Stuff hodet og deretter feste sikkerhets ynene mellom rad 21 og 22, ca 3 masker fra hverandre. 
    Runde 30: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (18) 
    Round 31: Arbeid * 1 fm i neste maske, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (12) 
    Round 32: * sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (6) 
    Lukk og fest av.

    RER:

    *** Med hvit / body garn: 
    Runde 1: Hekle 6 fm i en magisk sirkel. (6) 
    Runde 2: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (6) 
    Runde 3: Arbeids * 1 fm i neste maske, 2 fm i neste maske * 3 ganger. (9) 
    Runde 4: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, 2 fm i neste maske * 3 ganger. (12) 
    Round 5-6: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (12) 
    Round 7: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, sc2tog neste 2 masker * 3 ganger. (9) 
    Runde 8: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (9) 
    Fest av, forlater en lang hale. Flat stykket sammen og sy p hodet. Det er ditt valg om du vil rene pekte innover eller utover.

    HORN:

    Runde 1: Sc 4 inn i en magisk sirkel. (4) 
    Runde 2: Hekle * 1 fm i neste maske, 2 fm i neste maske * 2 ganger. (6) 
    Runde 3: Arbeids * 1 fm i hver av de neste 2 masker, 2 fm i neste maske * 2 ganger. (8) 
    Runde 4: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (8) 
    Runde 5: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 3 masker, 2 fm i neste maske * 2 ganger. (10) 
    Round 6-7: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (10) 
    Runde 8: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 4 masker, 2 fm i neste maske * 2 ganger. (12) 
    Round 9: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (12) 
    Round 10: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 5 masker, 2 fm i neste maske * 2 ganger. (14) 
    Round 11: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (14) 
    Round 12: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 6 masker, 2 fm i neste maske * 2 ganger. (16) 
    Round 13: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (16) 
    Fest av, forlater en lang hale. Ting hornet og sy p hodet sentrert over ynene og mellom rene.

    KROPP:

    Runde 1: Sc 6 inn i en magisk sirkel. (6) 
    Runde 2: Strikk 2 fm i hver maske rundt. (12) 
    Runde 3: Arbeids * 1 fm i neste maske, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (18) 
    Runde 4: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (24) 
    Runde 5: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 3 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (30) 
    Runde 6: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 4 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (36) 
    Round 7: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 5 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (42) 
    Runde 8: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 6 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (48) 
    Round 9-10: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (48) 
    Round 11: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 7 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (54) 
    Round 12: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (54) 
    Round 13: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 8 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (60) 
    Round 14-23: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (60) 
    Round 24: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 8 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (54) 
    Round 25: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (54) 
    Round 26: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 7 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (48) 
    Round 27: Arbeid 1 fm i hver maske rundt. (48) 
    Round 28: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 6 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (42) 
    Round 29: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (42) 
    Round 30: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 5 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (36) 
    Round 31: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (36) 
    Round 32: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 4 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (30) 
    Round 33: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (30) 
    Round 34: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 3 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (24) 
    Round 35-37: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (24) 
    . Begynn stappe kroppen her 
    Round 38: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (18) 
    Round 39: Arbeid * 1 fm i neste maske, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (12) 
    Round 40: * Sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (6) 
    Fest av, forlater en lang hale for sy i hodet, ca 3 eller 4 rader ned fra toppen av hodet.

    FTTER:

    *** Med rosa garn: 
    Runde 1: Sc 6 inn i en magisk sirkel. (6) 
    Runde 2: Strikk 2 fm i hver maske rundt. (12) 
    Runde 3: Arbeids * 1 fm i neste maske, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (18) 
    Runde 4: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (24) 
    Runde 5: Strikk * 1 halvst i hver av de neste 2 masker, 2 hst i neste maske * 8 ganger. (32) 
    Round 6-9: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (32) 
    *** Endre til hvitt garn: 
    Round 10: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (32) 
    Round 11-12: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (32) 
    Round 13: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 6 masker, sc2tog neste 2 masker * 4 ganger. (28) 
    Round 14: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (28) 
    Round 15: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 5 masker, sc2tog neste 2 masker * 4 ganger. (24) 
    Round 16-18: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (24) 
    Round 19: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (18) 
    Round 20: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (18) 
    Fyll med fiberfill og sy p kroppen ved hjelp av en pisk sting, sikring tett. Mengden av stuffing du velger bruke vil bestemme hvor dangly beina er.

    HALE:

    Hekle s mange lm du nsker, med tanke p hvor lang du vil ha halen. Start i andre masken fra heklenlen og hekle 3 halvstaver i hver maske.
    Fest trden tilslutt og s den p hesten. Gjenta s mange som du nsker ha til hale, og varier gjerne med farger ogs i halen.
    Du kan forske deg med 30 lm til halens lengde og se om det passer. 

    Oppskriften har jeg funnet i denne bloggen her.

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #unicorn #rainbow #horse #enhjrning #hest #hekle #hekleglede #crochet #lovecrochet #colors #farger #barneleke #babytoy

  • Publisert: 27.10.2016, 17:05
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 3 kommentarer
  • Hekle en Skipp ? ( gratis hekleoppskrift )

  • Publisert: 26.10.2016, 12:16
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • For aller frste gang i mitt liv har jeg forskt meg p dikte en heklet oppskrift selv. Jeg er egentlig mnsterslave, syntes jeg selv da. Men denne gangen har jeg forskt meg litt selv. Det ble som jeg hadde sett for meg hvertfall, s jeg skal si meg ganske godt fornyd med denne!
    N skal jeg forske tyde krketrne jeg har rablet ned i boken min, og se om jeg kan f til en oppskrift som dere ogs klarer forst dere p.
    Det er rart med det,- det er s mye lettere lage oppskrifter slik at de er for kun deg selv forst seg p.


    Navnet var ganske lett komme seg frem, siden Fersken - katten min - er skipskatt. Derav navnet Skipp.

    Forkortelser :
    lm = luftmaske
    fm = fastmske
    kjm = kjedemaske
    fm sm = fastmasker sammen
    m = maske

    Det du trenger er :
    Garn ( jeg har brukt Drops Muskat  50 g = 100 m )
    heklenl nr.4
    bjelle
    fjr
    dorull

    Hekle 25 lm med dobbel trd p heklenl nr.4. N skal du hekle rundt, ikke frem og tilbake.
    Omg.2 : 2 fm i 1.m, 12 fm, 2 fm i den 13.m, fm i resten av runden. (27 m )
    Omg.3 : 1 fm i alle m, men hekle kun i den innerste lkken i masken. ( 27 m )
    Omg. 4-17 : 1 fm i hver maske. ( 27 m )

    Sett inn dorullen n.

    Omg. 18 : Hekle kun i den innerste lkken av masken. 2 fm sm i 1.maske, 12 fm, 2 fm sm i 13.m, fm i hver m resten av runden. ( 25 m )
    Omg.19 : * 4 fm, 2 fm sm * x 5 ( 20 m )
    Avslutt med en kjm i frste m.

    Halen :

    Fortsett deretter med hekle 50 jm uten brykte trden fra det du heklet p. 
    Snu og start i 2 lm fra heklenlen. 3 hs i hver lm, for f krll effekten.

    Bytt til annen farge, og hekle likt som over - men med 40 lm denne gangen.
    Vil du ha flere haler, er det bare hekle s mange du nsker. Jeg heklet en p 50 lm, 40 lm og en p 35 lm.

    Sy p bjelle, og/eller lim p fjr med limpistol. 

    Tips :

    Feste slike haler rundt forbi p leken
    Sy eller lim p sm lette ting som du vet katten din elsker
    Bruk flere farger enn hva jeg har gjort her
    Hekle gjerne p noen rer, yne, Olaf-nese ( eller annen nese som stikker ut fra leken )
    , ansikt, smiley o.l.
    Gni gjerne inn Skipp med catnips ( trket kattemynte ) om du har.

    Spr gjerne om du lurer p noe, s hjelper jeg s godt jeg bare kan.
    Du m ogs mer enn gjerne dele denne oppskriften min, men vr s snill linke tilbake til bloggen min og ikke ta all re selv for det jeg har lagt mye arbeid ned i. Bildene i bloggen m du gjerne bruke, men spr meg frst s jeg har litt kontroll over hvor de blir brukt hen!



    Det var en sliten og trett liten Fersken som ville leke litt da jeg var ferdig hekle Skipp til ham. S det ble en koselek i stedet for slik ellevill lek p gulvet der det aller meste flyr omkring han, der han freser rundt! Jeg m rlig innrmme at slik lek som p filmen her, er den typen lek jeg liker best inne.
    Og det er vel ikke vanskelig se at han elsker bjellen?

     


    Min bedrende  "lille " skipskatt, Fersken. Snart 6 mnd gammel.

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #hekle #hekleglede #hekledilla #hekleleke# katteleke #bjelle #fjr #feather #bell #cattoy #cat #crochet #lovecrochet #crochetforlife #hstsysler #hndarbeid #handcraft #hobby #crocheting #hsthekling #crochetinthefall #oppskrift #hekleoppskrift #crochetpattern #pattern #skipskatt #minkatt #mycat #norge #norway

  • Publisert: 26.10.2016, 12:16
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Supersokkene uten hl ( gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 25.10.2016, 02:18
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Er du en av dem som ikke for ditt bare liv klarer f til den hlen, nr du skal strikke sokker? Kanskje du har en fast person som tar over strikkepinnene for deg, nr hlen skal strikkes? Eller kanskje du er en av dem som absolutt ikke strikker sokker i det heletatt,- enkelt og greit fordi du ikke orker sloss med strikkingen av hlen lenger?
    I sfall,- her er sokkene du bare m strikke! Disse er geniale, lette strikke, og det er noen sokker som passer lenge til ftter som er i vekst!



    Disse tubesokkene er bare helt geniale! N er jeg veldig glad i strikke vanlige sokker ogs, men kunne ha muligheten til lage noen sokker hvor hl utelates - gjr at de passer over mye lenger tid til babyer og sm barn. De vokser jo s fort, s da er det greit ha noen sokker som varer en stund. Noen sokker som flger den lille mned etter mned.
    Oppskriften er ogs veldig lett og enkel, s dette er p mange mter noen helt geniale sokker!

    OPPSKRIFT :


    Garn : Drops Alpaca
    Vekt/lengde: 50 g = ca. 167 m
    Anbefalt pinne: 2,5 - 3,5 mm
    Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 23 m x 30 p

    Strrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) r
    Fotlengde: ca 10-11-12 (14-15) cm
    Materialer: 50-50-50 (100-100) gram

    Forkortelser :
    vr = vrang
    r = rett
    vrbord = vrangbord
    omg = omgang
    m = maske

    Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

    Legg opp 44-48-52 (56-60) m p strmpep 2,5 med Alpaca. Strikk vrbord i 2 cm.
    Deretter strikkes det 1 omg der vrborden forskyves 1 m til venstre slik: over 2 r, 2 vr blir det 1 vr, 2 r, 1 vr. * Strikk 3 omg med r over r og vr over vr, forskyv vrborden 1 m til venstre *, gjenta fra *-* til arb mler 18-19-20 (22-23) cm, n strikkes alle vrang-m 2 og 2 sm, strikk 2 omg med r over r og vr over vr, deretter strikkes alle rett-m sm 2 og 2, strikk 2 omg med r over r og vr over vr og strikk deretter alle m sm 2 og 2 = 11-12-13 (14-15) m. Klipp trden og trekk den gjennom de resterende m, fest godt. Sokken mler ca 20-21-22 (24-26) cm.

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #Strikke #strikking #strikkesokker #tubesokker #sokkerutenhl #twistersocks #strikkeoppskrift #gratisstrikkeoppskrift #babysokker #knitting #knittingwithlove #yarn #garn #loveknitting #grandmaknitting #norway #norge #warmfeet #varmeftter 

  • Publisert: 25.10.2016, 02:18
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 11 kommentarer
  • Stay-on babybooties, sokkene som aldri faller av! ( gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 23.10.2016, 16:10
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Jeg sier det bare,- disse sokkene blir sittende p foten! Uansett hvor mye babyen beveger p de ste sm bena sine, s er dette sokker som blir sittende godt p foten uansett. Aldri har jeg fr opplevd noe s gode sokker som disse! S trenger du strikke gode varme sokker til noen sm babyftter, s aldri nl med kaste deg over denne oppskriften her!
    Dette er en oppskrift som jeg fant for et par r siden og lagret, til jeg skulle strikke flere. Hper denne blir brukt og til glede for andre ogs.



    Garn: Dalegarn Babyull, (evt alpakka, regia, annet tynt ullgarn)
    Pinner: 2,5 - 3mm
    Masker: (24m) / 36 masker
    Str: ca (0-3 mnd) / 3-6 mnd

    Legg opp (24) 36 masker og strikk rillestrikk (8) 9 cm. 
    Str s kun over de midterste (10) 12 maskene til arb mler (12) 14 cm. 
    Plukk opp (12) 14 masker p hver side av fotlappen og strikk n alle maskene p pinnen igjen = (48) 64 m. 
    Strikk 12 pinner med alle maskene.

    N skal du starte avfelling under foten. 
    Strikk over de (10) 12 midterste maskene, men p slutten av hver omg strikker du den (10) 12 masken sammen med sidemasken.  SNU arbeidet. Fortsett slik med strikke to masker sammen hver omgang, 
    Strikk til det kun gjenstr 4 masker i hver side i tillegg til de (10) 12 midtmaskene.
    Fell av og sy pent sammen. 

    Brett sokken ned. Lag gjerne en fin kant ved hekle rundt nederst p brettekanten.

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #stayonbooties #strikkeoppskrift #strikke #strikkpinner #sokkersomaldrifallerav #knit #knitting #knittinglove #yarn #garn #dalegarn #dalebabyull #wool #ull #woolyarn #fall #hst #fallinnorway #hstinorge #tidforullpbena #timeforwoolonthefoot #norway #norge #babyftter #babyfeet 

  • Publisert: 23.10.2016, 16:10
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 2 kommentarer
  • Med hjerte av gull og baller av stl # del 2 ( gratis oppskrift )

  • Publisert: 21.10.2016, 02:21
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Hjerter,- de kommer i s mange forskjellige typer, strrelser og fasonger. Noen er varme mens andre er kalde, noen er harde mens andre er myke.
    Disse jeg skal vise der her, er myke og utrolig vakre! 

    # Inneholder reklamelinker #


    Dette er en oppflger blogg fra bloggen som heter " Hekle broren til Dumbo? ".
    I den bloggen lovet jeg dere at jeg skulle skrive en blogg om hvordan man hekler slike flotte hjerter, og ogs kulene.
    Dette er definitivt de flotteste hekla hjertene jeg har funnet oppskrift til. Der er liksom s mye mer fasong i disse hjertene enn mange av de andre man kan finne oppskrifter til.
    S her kommer oppskriftene til hjertene og kulene!
    Her er link til fremgangsmten i bildeform.

    Forkortelser :
    lm = luftmaske
    fm = fastmske
    kjm = kjedemaske
    fm sm = fastmasker sammen
    m = maske

    Garn : Timeless cotton 8/4 ( 50 gram = 80 m ) - fra Stofogstil.no
    Heklenl : 2 mm

    Stort hjerte :

    ( Lag to humper )

    Omg 1 : magisk ring med 5 fm
    Omg 2 : 2 fm i hele omgangen = 10 fm
    Omg 3 : * 1 fm i frste m, 2 fm i neste m * x 5 = 15 fm
    Omg 4 : * 1 fm i de frste 2 m, 2 fm i neste m * x 5 = 20 fm
    Omg 5 : * 1 fm i de frste 3 m, 2 fm i neste m * x 5 = 25 fm
    Omg 6 -8 : 1 fm i alle m i 3 omganger = 25 fm

    Fest trden og behold en lengde p trden til sy hullet mellom denne og den andre humpen.
    Lag en hump til p samme mte!

    Omg 9 : 1 fm i alle 50 m
    Omg 10 : 1 fm i de frste 10 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 20 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 10 m = 46 fm
    Omg 11 : * 1 fm i de frste 9 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de neste 7 m, 2 fm sm * x 2 = 40 fm
    Omg 12 : 1 fm i de frste 7 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 14 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de siste 7 m. =                  36 fm
    Omg 13 : * 2 fm sm, 1 fm i de neste 4 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de siste 6 m * x 2 = 30 fm
    Omg 14 : 1 fm i de frste 5 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de neste 10 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de siste 5 m = 26 fm
    Omg 15 : * 1 fm i de frste 4 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm * x 2 = 20 fm
    Omg 16 : 1 fm i de frste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 4 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de siste 2 m = 16               fm
    Omg 17 : 1 fm i de frste 2 m * 2 fm sm * x 2, 1 fm i de neste 4 m * 2 fm sm * x 2, 1 fm i de siste 2 m = 12 fm 

    Fyll med vatt, men ikke helt full riktig enda.

    Omg 18 : * 1 fm i de frste 4 m, 2 fm sm * x 2 = 10 fm
    Omg 19 : * 1 fm i de frste 3 m, 2 fm sm * x 2 = 8 fm

    Fyll ferdig med vatt. Stapp den ganske godt s hjertet blir hardt og fr en fin form.

    Omg 20 : * 1 fm i de frste 2 m, 2 fm sm * x 2 = 6 fm

    Avslutt med en kjm, og sy fast enden av trden.

    Medium hjerte :

    ( Lag to humper )

    Omg 1 : magisk ring med 5 fm
    Omg 2 : 2 fm i hele omgangen = 10 fm
    Omg 3 : * 1 fm i frste m, 2 fm i neste m * x 5 = 15 fm
    Omg 4 : * 1 fm i de frste 2 m, 2 fm i neste m * x 5 = 20 fm

    Fest trden og behold en lengde p trden til sy hullet mellom denne og den andre humpen.
    Lag en hump til p samme mte!

    Omg 5 : 1 fm i alle 40 m
    Omg 6 : 1 fm i de frste 7 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 14 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de siste 7 m = 36                  fm
    Omg 7 : * 2 fm sm, 1 fm i de neste 4 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 6 m * x 2 = 30 fm
    Omg 8 : 1 fm i de frste 5 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de neste 10 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de siste 5 m = 26 fm
    Omg 9 : * 1 fm i de frste 4 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm * x 2 = 20 fm
    Omg 10 : 1 fm i de frste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 4 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de siste 2 m = 16                   fm
    Omg 11 : 1 fm i de frste 2 m * 2 fm sm * x 2, 1 fm i de neste 4 m, * 2 fm sm * x 2, 1 fm i de siste 2 m = 12 fm

    Fyll med vatt, men ikke helt full riktig enda.

    Omg 12 : * 1 fm i de frste 4 m, 2 fm sm * x 2 = 10 fm
    Omg 13 : * 1 fm i de frste 3 m, 2 fm sm * x 2 = 8 fm

    Fyll ferdig med vatt. Stapp den ganske godt s hjertet blir hardt og fr en fin form.

    Omg 14 : * 1 fm i de frste 2 m, 2 fm sm * x 2 = 6 fm

    Avslutt med en kjm, og sy fast enden av trden.

    Lite hjerte :

    ( Lag to humper )

    Omg 1 : magisk ring med 5 fm
    Omg 2 : 2 fm i hele omgangen = 10 fm
    Omg 3 : * 1 fm i frste m, 2 fm i neste m * x 5 = 15 fm
    Omg 4 : 1 fm i alle m = 15 fm

    Fest trden og behold en lengde p trden til sy hullet mellom denne og den andre humpen.
    Lag en hump til p samme mte!

    Omg 5 : 1 fm i alle 30 m
    Omg 6 : 1 fm i de frste 5 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de neste 10 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de siste 5 m = 26 fm
    Omg 7 : * 1 fm i de frste 4 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm * x 2 = 20 fm
    Omg 8 :  1 fm i de frste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 4 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de siste 2 m = 16                   fm
    Omg 9 :  1 fm i de frste 2 m * 2 fm sm * x 2, 1 fm i de neste 4 m, * 2 fm sm * x 2, 1 fm i de siste 2 m = 12 fm

    Fyll med vatt, men ikke helt full riktig enda.

    Omg 10 : * 1 fm i de frste 4 m, 2 fm sm * x 2 = 10 fm
    Omg 11 : * 1 fm i de frste 3 m, 2 fm sm * x 2 = 8 fm

    Fyll ferdig med vatt. Stapp den ganske godt s hjertet blir hardt og fr en fin form.

    Omg 12 : * 1 fm i de frste 2 m, 2 fm sm * x 2 = 6 fm

    Avslutt med en kjm, og sy fast enden av trden.



    Kuler :

    Omg 1 : magisk ring med 6 fm
    Omg 2 : 2 fm i hele omgangen = 12 fm
    Omg 3 : * 1 fm i frste m, 2 fm i neste * x 6 = 18 fm
    Omg 4-6 : 1 fm i alle m i 3 omganger = 18 fm
    Omg 7 : * 1 fm i frste m, 2 fm sm * x 6 = 12 fm

    Fyll ballen med vatt

    Omg 8 : 2 fm sm hele omgangen = 6 fm

    Avslutt med en kjm, og sy fast enden av trden.

    Om du vil ha strre kuler, s hekler du kulene slik at de har f.eks. 24 fm, 30 fm eller hyere antall fm p midten.



    Jeg hper at denne bloggen er til glede og hjelp for dere lesere. Og om det er noe dere lurer p, som dere ikke skjnner eller fr til, s spr meg mer enn gjerne. S skal jeg forske hjelpe s godt jeg bare kan.

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #heklety #hekling # hndarbeid #bestemorhekling #heklenl #heklegarn #yarn #crochet #crocheting #lovecrocheting #lovecrochet #elskerhekling #heklingerlivet #hjerte #hjerter #hekledehjerter #crochetheart #heart #hearts #kuler #hekledekuler #crochetball #norway #norge #babyleke #hjemmelaget #hjemmelagetbabyleke #vognpynt #handwork #homemade #hjemmelaget

  • Publisert: 21.10.2016, 02:21
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Hekle broren til Dumbo? ( gratis oppskrift )

  • Publisert: 19.10.2016, 16:53
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Husker du sangen om elefanten p loftet, kanskje tilbake til tiden da du var liten? Eller kanskje fra tiden da ditt barn var liten og gikk i barnehage?
    " Kan du bemerke det, det som p loftet er.
    Det er en kjempeting som sykler rundt omkring.
    Det er en elefant s lett og elegant, han har en hale bak og foran en til. "
    Den sangen er en av mine favorittsangen fra tiden da min datter var liten. Ja til og med den dag i dag, n som hun er 25 r, s ler hun av meg nr jeg fjoller meg til med alle bevegelsene til sangen. Jeg vet ikke hvem som har det gyest, hun eller meg.



    Denne elefanten er bare helt bedrende nydelig, og kjempekul hekle! Han er spass liten at jeg fant ut han kunne passe perfekt til vognpynt, sammen med noen flotte hjerter og kuler. Oppskrift p disse hjertene skal jeg legge ut snart, for disse er de vakreste hjertene jeg vet om! Der er mange oppskrifter til hekla hjerter, men ikke mange som har slik vakker form som disse. Er dere ikke enig?
    S flg med, for jeg kommer til lage en blogg med oppskrift til slike hjerter snart. Tror jeg skrifter p samme blogg, hvordan man hekler slike kuler, for det er det ikke alle som vet. S til dere som nsker dere oppskrift p slike kuler : den kommer i neste blogg.

    Men denne bloggen handler om elefanter, eller nrmere bestemt,- elefanten Olivier.
    Her er oppskriften oversatt til norsk, originalen kan dere finne her.

    Forkortelser :
    lm = luftmaske
    fm = fastmske
    kjm = kjedemaske
    sm = sammen
    st = stav

    OPPSKRIFT ELEFANTEN OLIVIER :

    Garn : Timeless cotton 8/4 ( 50 gram = 80 m ) - fra Stofogstil.no
    Heklenl : 2 mm

    Kropp
    1. omg.: 6 fm i en magisk ring (6)
    2. omg.: 2 fm i alle m (12)
    3. omg.: 2 fm i hver 2. m (18)
    4. omg.: 2 fm i hver 3. m (24)
    5. omg.: 2 fm i hver 4. m (30)
    6. omg.: 2 fm i hver 5. m (36)
    7. omg.: fm hele veien rundt (36)
    8. omg.: 2 fm i hver 6. m (42)
    9.-17. omg.: fm hele veien rundt (42)
    18. omg: *5 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (36)
    19. omg.: fm hele veien rundt (36)
    20. omg.:  *4 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (30)
    21. omg.: fm hele veien rundt (30)
    22. omg.:  *3 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (24)

    1 km i 1. m i neste runde, klipp garnet og fyll kroppen.

    Hode
    Start med snabelen og arbeid deg opp mot hodet.

    1. omg.: 6 fm i en magisk ring (6)
    2. omg.: 2 fm i alle m (12)
    3. omg.: fm hele veien rundt, men hekle i kun baklkker (12)
    4. omg.: *2 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (9)
    5. omg.: 1 fm, 4 stm, 1 fm, 3 km (9)
    6.-8. omg.: fm hele veien rundt (9)
    9. omg.: *2 fm, 2 fm i neste m*, gjenta *-* hele veien rundt (12)
    10. omg.: fm hele veien rundt (12)
    11. omg.: *3 fm, 2 fm i neste m*, gjenta *-* hele veien rundt (15)
    12. omg.: *4 fm, 2 fm i neste m*, gjenta *-* hele veien rundt (18)
    13. omg.: *1 fm, 2 fm i neste m*, gjenta *-* 6 ganger. deretter 6 fm (24)
    14. omg.: *2 fm, 2 fm i neste m*, gjenta *-* 6 ganger. deretter 6 fm (30)
    15. omg.: fm hele veien rundt (30)
    16. omg.: *3 fm, 2 fm i neste m*, gjenta *-* 6 ganger. deretter 6 fm (36)
    17. omg.: fm hele veien rundt (36)
    18. omg.: *4 fm, 2 fm i neste m*, gjenta *-* 6 ganger. derefter 6 fm (42)
    19.-24. omg.: fm hele veien rundt (42)

    Hvis du bruker safety eyes, s sett de fast mellom 14. og 15. omgang, med 9 m mellom.

    25. omg.: *5 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (36)
    26. omg.: fm hele veien rundt (36)
    27. omg.: *4 fm, 2 fm sm*, gjentag *-* hele veien rundt (30)
    28. omg.: fm hele veien rundt (30)
    29. omg.: *3 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (24)
    30. omg.: *2 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (18)

    Fyll hodet med fyllvatt.

    31. omg.: *1 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (12)
    32. omg.: 2 fm sm hele veien rundt (6)

    Sy hullet sammen og feste trdene. Sy deretter litt hrpjusk p toppen av elefantens hode og sy hodet fast p kroppen.

    rer
    1. omg.: 11 lm
    2. omg.: 10 fm i alle lm p nr den frste (10)
    3. omg.: 1 lm, snu, 2 fm i 1. m, 8 fm, 2 fm i siste m (12)
    4. omg.: 1 lm, snu, 2 fm i 1. m, 10 fm, 2 fm i siste m (14)
    5. omg.: 1 lm, snu, 2 fm i 1. m, 4 st, 9 fm (15)
    6. omg.: 1 lm, snu, 2 fm sm, 7 fm, 4 st, 2 fm (14)

    Hekle 4 fm langs siden ned og feste trden. Lag en til p samme mte.

    Forbein
    1. omg.: start evt. med en lyserd farge, 6 fm i en magisk ring (6)
    2. omg.: 2 fm i alle lm (12)
    3. omg.: 2 fm i hver 2. m (18)
    4. omg.: 2 fm i hver 3. m (24)
    5. omg.: skift til elefantens farge, fm hele veien rundt, men kun i baklkker (24)
    6. omg.: *2 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (18)
    7.-11. omg.: fm hele veien rundt (18)

    Avslutt med 1 km i frste maske av den neste runde og klipp av garnet. Fyll beinene med vatt og sy dem fast p framparten til elefantkroppen.

    Bakbein (2 stk.)
    1 omg.: start evt. i lyserd farge, 6 fm i en magisk ring (6)
    2. omg.: 2 fm i alle lm (12)
    3. omg.: 2 fm i hver 2. m (18)
    4. omg.: 2 fm i hver 3. m (24)
    5. omg.: skift til elefantens farge, fm hele veien rundt, men kun i baklkker (24)
    6. omg.: *2 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (18)
    7. omg.: 6 st, 3 fm, 6 km, 3 fm (18)
    8. omg.: 9 fm, 6 km, 3 fm (18)
    9. omg.: fm hele veien rundt
    10. omg.: 1 lm, snu, 2 fm sm, 8 fm, 2 fm sm (10)
    11. omg.: 1 lm, snu, 2 fm sm, 6 fm, 2 fm sm (8)
    12. omg.: 1 lm, snu, *2 fm sm*, gjenta *-* 4 ganger totalt (4)
    13. omg.: 1 lm, snu, *2 fm sm*, gjenta *-* 2 ganger totalt (2)

    Klipp av garnet, fyll beinene og sy dem fast p bakdelen til elefantkroppen.

    Hale
    1. omg.: 4 lm
    2. omg.: 3 fm ned langs de 4 lm

    Klipp av garnet og lag en knute p de to garn endene og klipp de deretter av i ca. 1 cm lengde, s de utgjr elefantens " halehr ". Sy halen til kroppen.



    Du m mer enn gjerne sprre om det er noe du lurer p, eller ikke forstr. S skal jeg hjelpe og forklare deg, s du klarer hekle denne ste herlige elefanten! Han er definitivt den elefanten som har kapret mitt hjerte nr det kommer til hekla elefanter. Den litt byde snabelen, de ste rene og ikke minst hrstrene p hodet og bak p halen.
    Han er bare helt bedrende nydelig!
    Og s kan du jo f.eks. legge inn lyd i magen hans! Et godt tips er ta et tomt kinderegg, fylle det med litt ris og tape godt med en sterk god tape. Jeg bruker en sterk bred blank tape som sitter veldig godt. Legger kinderegget inn i magen med fyllvatt rundt.

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

  • Publisert: 19.10.2016, 16:53
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 4 kommentarer
  • Pulsvotter som holder deg varm ( gratis oppskrift )

  • Publisert: 17.10.2016, 18:08
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • I det siste har jeg tenkt en del p hva tid jeg skal ta frem rokken og spinne garn av all ulla jeg har liggende? Jeg har flere kilo med hvit vakker samojdhund ull, blant annet. Jeg har en plan om spinne ulla, og strikke meg en fotsid kpe. P den mten har jeg ftt samlet alle minnene og ulla etter alle hundene jeg har hatt opp gjennom alle rene.
    Men etter at jeg mistet Kiwi, samojedhunden min, s har jeg ikke klart ta i hverken ullen eller rokken......



    Jeg har ingen id om nr jeg kan klare vre klar for spinne garnet, men jeg begynner glede meg til den dagen kommer at jeg endelig sitter ved rokken igjen. 
    Men i helgen strikket jeg meg noen herlige pulsvotter! Jeg har aldri hatt pulsvotter selv, og heller ikke strikket votter uten plass til fingrene. Men det gikk egentlig veldig fort strikke dem, og i ren ull s skal jeg love dere at de varmer enormt godt ogs!
    Her kommer oppskriften :

    Garn: Sterk fra Du store Alpakka. ( 50 gram = 137 m )
    Pinner:  4 strmpepinner nr 3,5.

    Legg opp 44 masker.
    Strikk 2 rett-2 vrang mnster til det mler 6 cm.
    Fell en maske i hver vrang maske, slik at du n skal strikke 2 rett-1 vrang til arbeidet mler 10 cm.
    Strikk 2 cm glattstrikk, ( valgfritt ---> ) samtidig som du strikker dobbel perlestrikk over de frste 6 maskene. 
    Dobbel perlestrikk strikkes slik :
    1.p: *1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
    2.p: r over r og vr over vr.
    3.p: *1 vr, 1 r *, gjenta fra *-*.
    4.p: vr over vr og r over r. 


    N skal du ke til tommelmasker: k p hver side av den andre masken p frste pinne p omgangen, k p annen hver omgang, 5 ganger. 
    Nr arbeidet mler 15 cm: strikk 1 maske, sett de neste 11 maskene p en trd eller sikkerhetsnl. Legg opp 8 masker p pinnen.
    Fortsett med glattstrikk til arbeidet mler 20 cm.
    Strikk n ca 2 cm 2 rett-1 vrang, fell av.
    Tommel:
    Sett de 11 maskene over p pinne, plukk opp 8 nye masker p motsatt side.
    Strikk 3 cm glattstrikk, 
    strikk s ca 2 cm 2 rett-1 vrang og fell av.
    Strikk en til p samme mte.



    Dette blir s absolutt ikke de siste pulsvottene jeg strikker! For selv om det er de aller frste jeg har selv, s er det ingen tvil om at jeg skal ha mange flere bruke! Jeg har bestemt meg for strikke og hekle flere, og vesle Mina Adeline vil visst ogs ha. S hun skal f noen hekla pulsvotter med nisselue p.
    Vi har allerede funnet frem til hvordan de skal se ut, n m jeg bare klare dikte oppskriften til de.



    Om du nsker kjpe slike vakre " Homemade " knapper i tre, s er de kjpt p Wish.com. Du kan ogs bruke annet garn enn det jeg brukte her, men til denne oppskriften br du nok finne et garn som tilsvarer Sterk snn noenlunde. Denne linken som heter Garnalternativer syntes jeg er helt genial bruke nr jeg vil ha et annet garn enn hva som er oppgitt i en oppskrift.
    S hva venter du p? Kaste deg over strikkepinnene og strikke deg eller en god venn, noen herlige pulsvarmere.

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #strikkeoppskrift #knittingpattern "pattern #strikke #elskerstrikking #loveknitting #pulsvarmere #warmers #garn #yarn #sterkfradustorealpakka #ullgarn #wool #knitwear #hst #fall #hstinorge #fallinnorway #norge #norway 

  • Publisert: 17.10.2016, 18:08
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 4 kommentarer
  • Puff stitch flower - hekle litt sommer inn i hststormene? ( gratis oppskrift )

  • Publisert: 16.10.2016, 14:40
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Jeg titter ut gjennom vinduet og ser trrne st i vinkel. Bladene fra trrne flyr som snfnugg rundt omkring og lander p helt random steder der ute. 
    Gradestokken viser at hsten uten noe som helst tvil er kommet, men det var jo ingen tvil om det heller. Bare dette synet ute var nok til overbevise selv en blind person om at sommeren er over for denne gang.
    Et r til neste varme og solsteik skal komme, et r til nye blanke sommer-ark og sommerlige aktiviteter. For min del er sommeren meget hektisk, da det er tiden jeg pleier hste inn masse spennende og herlige urter fra naturen, og lager diverse oljer, siruper, saft, tinkturer osv som vi bruker n som hsten er kommet.
    Men jeg har en glimrende id til hvordan du kan hekle litt sommer inn i hstkulden om du vil?



    Disse herlige og ste blomstene kan du hekle mye forskjellig med. Du kan sy de sammen til et babyteppe, vognteppe, sjal til deg selv, en liten veske, baderomsteppe, skjerf, pute, jakke osv osv. Her er det bare hekle ivei og la fantasien ta fullstendig overhnd! For disse ste blomstene kan man faktisk bruke til det aller meste.

    Garn :
    Du kan bruke egentlig hva slags garn du mtte nske. Selv liker jeg godt hekle disse blomstene i ullgarn, ogs med tanke p at det varmer godt for den lille som skal ligge under dette teppet jeg har her. Men det er valgfritt hva garn du vil bruke, og bruk den tykkelsen p heklenlen som du trenger til nettopp det garnet du velger.

    Forkortelser :
    lm = luftmaske
    fm = fastmske
    kjm = kjedemaske

    Oppskriften :
    Start med lage en magisk ring med 6 fm ( fastmasker ).
    2 fm i alle m hele omgangen, s du har 12 fm.

    For dere som syntes det er vanskelig lage magisk ring, kan du starte p denne mten :
    hekle 4 lm, og fy sammen med en km s de danner en ring, 2 lm (teller som frste fm) og hekle videre 11 fm i ringen, 1 kjm.

    Kronblad :
    Frste kronblad: 2 lm, kast og trekk opp garnet, kast og dra opp garnet to ganger i samme maske, (totalt tre ganger) og gjr et kast. Stikk heklenlen inn i neste maske, kast og trekk garnet opp to ganger, (totalt tre ganger i den masken), kast og trekk gjennom alle lkkene p heklenlen. 2 lm.

    Stikk heklenla inn i lm nr. 2, og lag en kjm i neste maske. ( Neste kronblad og de vrige 5 kronblader, totalt 6 stk.) * 2 lm, kast og trekk garnet opp, kast og dra opp 2 ganger, (totalt tre ganger) og lag et nytt kast og stikk heklenla inn neste maske, kast og trekk garnet opp to ganger, (totalt tre ganger i denne masken), deretter kast og trekk gjennom alle lkkene p heklenla. Hekle 2 lufmasker. Stikk heklenla i 2. lm og lag en kjm i denne masken* Gjenta for hvert kronblad. Til slutt lager du en kjm i det siste kronbladet. Klipp av og sy inn endene.

    Her kan dere se en superbra film som viser utrolig godt hvordan man hekler puff stitch flower. I filmen hekler de magisk ring med 12 fm, her har jeg gjort det litt annerledes siden jeg gjr som jeg har skrevet i oppskriften min. Men det er valgfritt hvordan man lager starten.


    Blomstene er kjempekoselige sitte hekle, n som hsten herjer utenfor husets fire vegger. 
    S n gleder jeg meg til se link til bilder av deres hekla puff stitch flowers?
    Hper du likte oppskriften, og spr gjerne om det er noe du lurer p. S skal jeg hjelpe deg s godt jeg bare kan.



    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
     



     

     Jeg pleier ikke vise noe fra min neste blogg som kommer ut, men denne gangen gjr jeg et lite unntak! For disse var s     utrolig kjekke  strikke, og de kunne jeg strikke og bli ferdige med i lpet av bare en kveld! Det er helt utrolig hvor fort det       gr strikke disse. S om du vil ha gratis oppskrift p disse herlige pulsvarmerene, s flg med nr neste blogg           kommer ut om kort tid.

     

      De er strikket i 100% ren ull, og er helt utrolig gode og varme ha p seg!

     

      Om du vil ha min oppskrift p disse pulsvottene s flg med nr neste blogg med gratis oppskrifter kommer ut!

     

     

     

    #puffstitchflower #crochet #crocheting #blomster #heklablomster #hekletblomster #hekle #heklenl #garn #ullgarn #yarn #woolyarn #hndarbeid #handcraft #gratishekleoppskrift #freecrochetpattern #lovemylife #hst #fall #hstinorge #fallinnorway #norge #norway 

  • Publisert: 16.10.2016, 14:40
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Go baggy or go home? - gratis strikkeoppskrift

  • Publisert: 15.10.2016, 11:13
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Baggy kan vre bde pent og stiligt. For min del m bare ikke den baggy delen vre bak p rattata der alt fra halve til hele bokseren vises. Da fr jeg en nesten uovervinnelig sterk trang til g bort og dra litt ekstra i buksedelens rattata som allerede henger nede p knrne til personen!
    Men denne oppskriften handler ikke om bukser, men heller om luer. Baggy lue!



    Garn : Tove fra Sandnes Garn ( 50 gram = ca 160 meter )
    Garnforbruk : ca.70 gram

    Strikkepinne : 5 mm ( en liten rundpinne )

    Legg opp 104 m 
    Strikk 2 rett og 2 vr i 9 cm

    P frste glattstrikkingsomgangen ker du 9 m jevnt fordelt, totalt 113 m.

    Strikk 17 cm med glattstrikking eller s langt som du nsker. Det er lengden her som avgjr hvor baggy luen blir.

    Felling: 
    *Strikk 6 masker, 2 rett sammen* gjenta rundt hele omgange, 3 omg glattstrikking 
    *Strikk 5 masker, 2 rett sammen* gjenta rundt hele omgangen, 3 omg glattstrikking 
    *Strikk 4 masker, 2 rett sammen* gjenta rundt hele omgangen, 2 omg glattstrikking 
    *Strikk 3 masker, 2 rett sammen* gjenta rundt hele omgangen, 1 omg glattstrikking 
    *Strikk  2 rett sammen* gjenta rundt hele omgangen 
    *Strikk 2 rett sammen* gjenta rundt hele omgangen 
    N er det 8 masker igjen, klipp trden og trekk den gjennom maskene og fest trden.

    Toves i maskinen med Milo p 40 eller 60 grader. Dette m du prve deg fram til hvordan din maskin tover, det er stor forskjell!! Forskjellige farger toves forskjellig har jeg funnet ut. Jeg tover p 40 grader kort vask, sammen med et dongerybukse en eller to ganger. 
    Et annet tips er blte vottene og tove dem i trketrommelen sammen med et hndkl, men her m du hele tiden sitte og passe p. For plutselig kan de ha tovet seg litt for mye, men du har likevel den beste kontrollen over tovingen ved gjre det p denne mten!


    Mitt nydelige barnebarn Mina Adeline i fjor vinter med bde sin nye baggy lue og sine nye sjyvotter. Blogg med gratis oppskrift til de tova sjyvottene kan du finne her : Sjyvotter - barnehagetantenes favoritt! ( gratis oppskrift )
    I skoene sine har hun hjemmelagede tova sler, blogg om hvordan jeg laget de kommer snart s flg gjerne med.  Jeg vet der er litt forskjellige metoder for lage sler, men n skal dere snart f min versjon.

    Det er noe i det som sies,- er man varm p hodet s er man varm i kroppen. En god lue er enormt viktig for bde store og sm, og et lite tips kan vre og ogs strikke inn reflekstrd slik at de sm ( og store ) lettere blir sett i trafikken?! Jeg gjorde ikke det med denne luen, men skal s absolutt gjre det med neste baggy lue jeg strikker og tover.
    Jeg kunne ogs med fordel ha strikket denne luen lenger enn hva jeg gjorde, for f den mer baggy. Men likevel s ble jeg faktisk ganske s fornyd med luen nr den kom p hodet til Mina Adeline. se gleden og kjrligheten strle fra ynene hennes over f lov til f p seg tova lue og votter, fortalte meg at alt sammen var mer enn vellykket for denne lille skjnne jenta! S da var saken biff, jeg skulle bare lene meg tilbake og vre stolt over jobben jeg hadde gjort for henne.

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no 

    #gran #sandnesgarn #tovegarn #yarn #sandnesyarn #toveyarn #knit #knitting #strikke #strikkeoppskrift #tovabaggylue #tovetbaggylue #feltedbaggyhat #felted #tovet #tova #lue #hat #strikkeplagg #knitwear #hst #fall #fallinnorway #hstinorge #barnehage #barnehagebarn #kindergarden #kindergardenchild #varmlue #warmhat #barnelue #childrenshat #varmerer #warmears #grandchild #lovemygrandchild #barnebarn #elskermittbarnebarn #strikkerformittbarnebarn #knittingformygrandchild #norway #norge 

  • Publisert: 15.10.2016, 11:13
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Sjyvotter - barnehagetantenes favoritt! ( gratis oppskrift )

  • Publisert: 14.10.2016, 14:40
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Vinden river i vinduer og tak, med sine supersterke lange fingre som griper fatt om huset vrt. Inne sitter jeg god og varm, og med strikkepinner i hendene mens katten vr Fersken leker med garnnster som flytter seg rundt p gulvet etterhvert som jeg strikker.
    Bladene fra trrne faller tett i tett ute i luften, jeg kan se de fly avsted ganske s langt fr de lander et sted p bakken.. Ingen tvil,- hsten er kommet for bli, snart kommer minusgradene og da er det godt  vre forberedt ha varme plagg klar.
    I barnehagen har de allerede begynt etterlyse de s utrolig gode tova vottene som jeg laget til Mina Adeline i fjor. De er litt sm i r, s n skal jeg lage nye par til henne. I fjor laget jeg noen gule og noen brungr. Utrolig gode votter som sitter overraskende godt p de sm barnehendene, og samtidig holder de aktive hendene gode varme i kulden.



    Jeg hadde over lengre tid tenkt lage noen tova votter til mitt barnebarn, og siden jeg driver litt i det sm med toving til hest og rytter s falt det ganske naturlig ville tove noe til Adeline ogs. S jeg tok meg en tur p garnbutikken og valgte ut garn til disse vottene til sjarmtrollet her hjemme.
    Her er gratis oppskrift p dem, jeg har tatt utgangspunkt i en annen oppskrift men gjort den litt mer til min egen siden jeg har valgt annet garn slik at strrelsene ble annerledes.
    Her er min utgave av sjyvottene :

    Garn : Tove fra Sandnes Garn ( 50 gram = ca 160 meter )
    Strikkepinne : 5 og 3,5
    Strrelse : 0-1 r, 2-3 r, 5 r, 8 r, 12 r, dame

    Legg opp 26, 28, 30, 32, 34, 40 masker, p pinne nr 5. Strikk fram og tilbake p to pinner, til du har 3 riller. Sett maskene p fire pinner, og strikk med glattstrikk 9, 9, 10, 12, 12, 12 omganger. Bytt til pinne 3,5 og strikk 8 omganger.

    Bytt til pinne 5 og strikk 7, 8, 9, 12, 13, 15 omganger glattstrikk. Sett de frste 6, 6, 6, 7, 8, 8 maskene p frste pinne p en trd til tommel.
    OBS! P venstre vott setter du de siste maskene, tilsvarende antall, p pinne 4 p en trd. 
    Legg opp like mange masker over tommelhullet og strikk til votten mler 7, 8, 10, 12, 14, 15 cm fra tommelhullet, eller til den dekker langfingeren.

    Felling:
    Pinne 1 og 3: strikk en maske, strikk to masker sammen.
    Pinne 2 og 4: strikk til det er tre masker igjen, strikk to masker sammen, strikk en maske.
    Strikk slik p hver omgang til det er 8 masker igjen. Trekk trden gjennom maskene og fest godt.

     

    Tommel:
    Sett maskene p trden p en pinne, plukk opp like mange masker p oversiden av hullet + en maske i hver side. Fordel maskene p 2 pinner ( eller flere pinner om du heller liker det best ) og strikk til den mler 6, 7, 7, 8, 8, 9 cm eller til den dekker tommelen.

    Felling:
    Pinne 1 og 3: strikk to masker sammen p begynnelsen av pinnen.
    Pinne 2 og 4: strikk til det er to masker igjen, strikk de sammen.
    Fell slik til du har 4 masker igjen. Trekk trden gjennom maskene og fest trdene godt.


    Mina Adeline med sjyvottene og matchende tova baggy lue vinteren 2015/16.

    Toves i maskinen med Milo p 40 eller 60 grader. Dette m du prve deg fram til hvordan din maskin tover, det er stor forskjell!! Forskjellige farger toves forskjellig har jeg funnet ut. Jeg tover p 40 grader kort vask, sammen med et dongerybukse en eller to ganger. 
    Et annet tips er blte vottene og tove dem i trketrommelen sammen med et hndkl, men her m du hele tiden sitte og passe p. For plutselig kan de ha tovet seg litt for mye, men du har likevel den beste kontrollen over tovingen ved gjre det p denne mten!

    Nr vottene er ferdige, skal jeg lage tova sler til skoene hennes. Det er definitivt noe som har reddet oss alle her hjemme i huset, til slippe unna forkjlelse sist vinter - ingen tvil om det! De er gode og varme, og selv om en skulle vre uheldlig bli vt i skoene, s holder slene deg varm og du slipper unna forkjlelse og andre kjedelige sykdommer ( influensa osv ).

    Hper denne oppskriften er til glede og hjelp for noen av dere som leser denne bloggen. Den har hvertfall gledet mitt barnebarn enormt siden hun fr ha varme hender gjennom hsten og vinteren! Og gledet hennes mamma som er s utrolig takknemlig for alt jeg strikker til hennes nydelige datter.

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden



    #tovavotter #sjyvotter #strikking #strikkeplagg #barnebarn #barnehageplagg #garn #sandnesgarn #tovegarn #hst #fall #kindergarden #mittens #feltetmittens #grandchild #lovemygrandchild 

  • Publisert: 14.10.2016, 14:40
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Who let det dog....eeeh, I mean snake out - gratis oppskrift

  • Publisert: 24.05.2016, 03:17
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • // Reklame //

    Denne slangen er bare helt uimotstelig herlig! Du kan selv velge hvor lang den skal vre, og ved velge hva tykkelse p garn og heklenl s kan du stort sett styre det meste av strrelse og lengde p denne ste herlige skjnnheten.
    Egentlig s er det en larve. Men mitt skjnne lille barnebarn, Adeline, nsket seg en slange og bestemte at dette var en slange. Enkelt og greit!
    S da ble larven til slange, og jammen meg har denne kule slangen ftt vre med p mye rart i dag sammen med Adeline. Hun har bret rundt p den, og hatt den med ut til og med. Den har vrt med p sparke ball, og den har ftt le seg rundt i gresset p plenen vr.
    Jeg tror at bde slangen og Adeline har hatt en helt topp dag sammen - og n ligger de stt og sover i Frozen sengen til Adeline. Utslitte og trtte begge to.



    Siden copyrighten til bloggeren som har laget oppskriften til denne ste " lille " larven ( min mler over 1 meter i lengden! ), sier at man ikke har lov til gjengi ordlyden i oppskriften - s har jeg alts ikke lov til legge ut selve oppskriften i bloggen min. Men om dere klikker dere inn p denne linken :
    garngrammatik.dk - Larven Laila, s str hele oppskriften der. 

    yner kan du velge selv hva du vil ha, men noen ider og tips kan du se i denne linken : Heklede yne
    Der inne i linken er der utrolig mange forskjellige strrelser og typer yne, s det er bare velge og vrake fra verste hylle.



    Bare husk, du har KUN lov til hekle denne larven ( hos oss,- slangen ) til venner og folk som du vil gi den i gave til. Du har ikke lov til selge det du lager, og du har ikke lov til gjengi ordlyden i oppskriftene til denne bloggeren. Greit bli minnet p, s du slipper en sinna blogger som kontakter deg om det blir oppdaget, og evnt erstatningskrav.

    Er den ikke bedrende skjnn vel? Jeg digger denne slangen! 


     

  • Publisert: 24.05.2016, 03:17
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 1 kommentarer
  • Med hjerte av gull - gratis oppskrift

  • Publisert: 23.05.2016, 00:55
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • // Reklame //

    Forfatter Vibeke Fantoft Magnesen har vrt s snill og lagt ut nok en gratis oppskrift fra sin super fantastiske heklebok, Hekling til smfolk.
    Om du ikke enda har somlet deg til kjpe denne boken, vil jeg p det laler sterkeste anbefale deg gjre det asap. Dette er uten tvil den beste hekleboken jeg noen gang har hatt!
    Ikke bare er der n ting som en fr lyst hekle, men alt som er i boken. Dette fr jeg hverken betalt for skrive, eller fr noen fordeler p noen som helst mte! Men nr jeg finner noe jeg liker s godt som dette her, ja s m jeg bare fortelle og dele med dere andre.
    Hekling til smfolk kan n kjpes p Adlibris for kun kr.208,- du sparer alts kr.41,- ved kjpe den der.

    Oppskriften hun deler gratis med oss denne gangen, er heklede hjerter. De er bare helt nydelige disse her! Og om du skal i en babyshower eller gi noe i barselgave f.eks., s er en slik uro mitt i blinken lage. Og de vordende foreldrene kommer garantert til simpelthen elske en slik gave!
    I tillegg er det ikke s mange som kommer p gi en hjemmelaget uro, s denne kommer garantert til sl godt an hos bde de kommende foreldrene og ogs en blikkfanger for de andre som er i et evnt selskap.

    Du trenger:

    Garn i valgfrie farger, her har jeg brukt Gjestal bomull sport

    Heklenl (her er det brukt strrelse 3.5 mm ? hjertene blir da ca 6 cm hye)

    Fyllvatt

     

    Oppskrift

    Hjertet hekles fra bunnen.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 2 fm i alle m hele omgangen = 12m

    3) 1 fm i alle m hele omgangen = 12m

    4) 1 fm i frste m, 2 fm i neste m x 6 = 18m

    5) 1 fm i alle m hele omgangen = 18m

    6) 1 fm i de frste 2 m, 2 fm i neste m x 6 = 24m

    7) 1 fm i alle m hele omgangen = 24m

    8) 1 fm i de frste 3 m, 2 fm i neste m x 6 = 30m

    9-11) 1 fm i alle m i 3 omganger = 30m

    12) Arbeidet deles n i to, og hver del hekles videre for seg selv. Hekle 1 fm i de frste 4 m, 2 fm i neste m x 3. Omgangen er n ferdig. Neste omgang starter i frste m av de 18 m som du heklet p denne omgangen = 18m

    13-14) 1 fm i alle m i 2 omganger = 18m

    15) 1 fm i frste m, 2 fm sm x 6 = 12m

    16) 2 fm sm hele omgangen = 6m

     

    Sy sm de siste 6 m.

    Gjenta omgang nr. 12-16 i andre siden, men sett inn fyll etter omgang nr. 15.

     

    Sy sm det lille hullet i midten mellom hjertebuene.



    nsker du hekle noe annet fra boken hennes? Her er et par linker til noen supre gratis oppskrifter som absolutt er verdt en titt innom! :
    Et lite stykke Afrika i sm barnehender
    Barnas beste venn

  • Publisert: 23.05.2016, 00:55
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 1 kommentarer
  • Do you want a cupcake on your head?

  • Publisert: 29.04.2016, 13:33
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Helgen str for dr, og mange av dere skal sikkert forske slappe litt av og hente dere inn litt i helgen? Hva med finne litt trd og strikkepinne, lage noe ult mens du slapper av og ser p tv?
    Denne oppskriften jeg skal dele med dere er selvflgelig gratis, jeg deler ikke oppskrifter som man skal betale for. I sfall linker jeg til der man fr kjpt oppskrften. Men denne er bare s megast, at den konkurrerer nesten litt med den lille maskoten som brer luen.

    Cupcake lue heter den, og er den ikke bedrende st vel? Og s er den s kjekk og kul lage, rask lage og man fr brukt opp litt av restegarnet som ligger i hyllen eller posen.


    Mina Adeline med sin cupcakelue, her var hun vel rundt et r gammel. Stolt og superglad for sin nye lue.

    OPPSKRIFT P CUPCAKE LUEN :

    Jeg har strikket hele lua p pinner nr. 3,5. og brukte garnet som heter Rubin fra Sparkjp.

    Strrelser: ca 3-6 mneder, 1-2 r, 3-5 r, ca 8 r.


    Selve lua:
     

    Legg opp 84, 96, 96, 100 masker med mrk lilla.

    Strikk vrangbord 2 rett og 2 vrang i 19, 22, 23, 26 omganger.

    Skift til lys lilla.

    Strikk glattstrikk 14, 18, 23, 25 omganger.

    Legg s ut 0, 2, 2, 12 masker fordelt rundt omgangen.

    S begynner fellingen og du feller p hver omgang:

    (strikk 12 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

     (strikk 11 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

    (strikk 10 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

     (strikk 9 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

     (strikk 8 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

    (strikk 7 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

    (strikk 6 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

    (strikk 5 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

    (strikk 5 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

     (strikk 4 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

     (strikk 3 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

    (strikk 2 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

     (strikk 1 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

     Strikk 2 og 2 masker sammen hele veien rundt.

    Klipp trden og fest trdene.

     

    Kremkanten rundt:

    Bruk heklenl nr. 3 og hvit garn.

    Ta opp fastmasker i samme antall som maskene i fargeskifte mellom mrk og lys lilla.

    Skift til heklenl nr. 3,5 og hekle s 3 staver i hver maske rundt hele luen.

    Kirsebret p toppen:

     

    Bruk heklenl nr. 3 og hvit garn.

    Hekle 4 luft masker og sett de sammen til en ring. (4)

    Hekle 8 fastmasker rundt ringen. (8)

    (1 fastmaske, 2 fastmasker i neste maske) gjenta hele veien rundt. (12)

    (2 fastmaske, 2 fastmasker i neste maske) gjenta hele veien rundt. (16)

    Hekle 2 omganger med 1 fastmaske i hver fastmaske. (16)

    (2 fastmasker, 2 fastmasker sammen) hele veien rundt. (12)

    (1 fastmaske, 2 fastmasker sammen) hele veien rundt. (8)

     

    Fyll kirsebret med litt fyll, for eks. garnrester.
    Sy sammen hullet og fest kirsebret p toppen av luen.

    Denne oppskriften er hentet fra Idaamalieshobbykrok.bloggspot.no

  • Publisert: 29.04.2016, 13:33
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Et skall av ren kjrlighet

  • Publisert: 23.04.2016, 13:56
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Dette kommer til bli barnas nye favoritt, det ble det hvertfall her hjemme da jeg heklet den frste skilpadden til Adeline! Hun elket den fra frste stund.
    Litt senere fant jeg ut at jeg skulle la Adeline f bestemme selv hva farger hun ville ha p den nye skilpadden sin. S bildet under her, er fra hennes nye skilpadde med sine selvvalgte farger. Har hun ikke vrt flink til plukke ut farger vel? Hun har ogs valgt hvor de forskjellige fargene skal vre hen p skilpadden sin. Jeg er s stolt av henne, hun har tross alt ikke fylt 3 r enda.



    Denne skilpadden er super morsom hekle, og det gr fort hekle den ogs. Resultatet blir en utrolig myk og deilig passe stor skilpadde som barna kan kose seg med. Og om du vil gjre litt ekstra med den, kan du f. eks. legge inn noe lyd i den. Selv har jeg ikke gjort det, jeg liker best bare fylle dem med vatt.
    Oppskriften er hentet herfra. Vibemai skal ha all ren for denne nydelige skilpadden, og hun har andre hekla kosedyr ogs som virkelig er verdt ta en titt p.

    Materialer:

    3 farver kologisk bomuldsgarn fra Stof & Stil. Sort kologisk bomuldsgarn fra Netto
    Hklenl nr. 3,5
    Fyld

    Forkortelser:

    m     = maske
    fm    = fastmaske
    km   = kdemaske
    2 fm sammen  = indtagning; hkl 2 fastmasker sammen

    lm = luftmaske

    2 fm i en m   = udtagning; hkl 2 fastmasker i 1 maske
    omg = omgang
    ( )     = tallet i parentes angiver antal masker du skal have efter endt omgang
    **      = gentag anvisning mellem stjernerne x antal gange

    Tip:

    Forskyd udtagninger og indtagninger for at undg et kantet resultat

    Alle delene hkles i spiral


     

    Hoved:

    Rosa

    Omg 1: 6 fm i magisk ring (6)

    Omg 2: *2 fm i hver m* (12)

    Omg 3: *1 fm, 2 fm i en m* (18)

    Omg 4: *2 fm, 2 fm i en m* (24)

    Omg 5: *3 fm, 2 fm i en m* (30)

    Omg 6: 2 fm, 2 fm i en m, *4 fm, 2 fm i en m* x 5, 2 fm(36)

    Omg 7: *5 fm, 2 fm i en m* (42)

    Omg 8: 3 fm, 2 fm i en m, *6 fm, 2 fm i en m* x5, 3 fm (48)

    Omg 9-14: *1 fm i hver m*

    Omg 15: 3 fm, *2 fm sammen, 6 fm* x5, 2 fm sammen, 3 fm (42)

    Omg 16: *2 fm sammen, 5 fm* (36)

    Omg 17: 2 fm, *2 fm sammen, 4 fm* x 5, 2 fm sammen, 2 fm (30)

    Omg 18: *2 fm sammen, 3 fm* (24)

    Omg 19: *2 fm sammen, 10 fm* (22)

    Omg 20: 1 km i frste maskeled, afslut og bryd garnet ? lav en snor lang nok til montering.

    Fyld hovedet

     

    jne:

    Lav 2 stk.

    Hvid og sort

    Omg 1: 8 fm i magisk ring (8)

    Omg 2: !farveskiftlav farveskiftet i frste maske og arbejd derefter 2 fm i samme maske, to fm i hver maske runden ud + i den frste maske fra farveskift (18)

    Omg 3: 1 km i frste maskeled, afslut og bryd garnet ? lav en snor lang nok til brodering og montering.

    Tip:
    Monter jne p hovedet inden psyning p kroppen

    Ben:

    Forben ? lav to stk.

    Rosa

    Omg 1: 6 fm i en magisk ring (6)

    Omg 2: *2 fm i hver m* (12)

    Omg 3: *1 fm, 2 fm i en m* (18)

    Omg 4: *2 fm, 2 fm i en m* (24)

    Omg 5: *3 fm, 2 fm i en m* (30)

    Omg 6: 2 fm, 2 fm i en m, *4 fm, 2 fm i en m* x5, 2 fm (36)

    Omg 7: *5 fm, 2 fm i en m* (42)

    Omg 8: 3 fm, 2 fm i en m, *6 fm, 2 fm i en m* x5, 3 fm (48)

    Omg 9: *7 fm, 2 fm i en m* (54)

    Fold cirklen, s du har en halvcirkel. Hkl de to sider sammen med kdemasker (27)

    Afslut og bryd garnet ? lav en snor lang nok til at sy benet sammen og til montering

    Fr enden igennem det ene ben.

    Bagben ? lav to stk.

    Rosa

    Omg 1: 6 fm i en magisk ring (6)

    Omg 2: *2 fm i hver maske *(12)

    Omg 3: *1 fm, 2 fm i en maske* (18)

    Omg 4: *2 fm, 2 fm i en maske* (24)

    Omg 5: *3 fm, 2 fm i en maske* (30)

    Omg 6: 2 fm, 2 fm i en m *4 fm, 2 fm i en maske* x5, 2 fm (36)

    Omg 7: *5 fm, 2 fm i en maske* (42)

    Fold cirklen, s du har en halvcirkel. Hkl de to sider sammen med kdemasker (27)

    Afslut og bryd garnet ? lav en snor lang nok til at sy benet sammen og til montering

    Fr enden igennem det ene ben

     

    Hale:

    Rosa

    Sl 2 masker op ? den kan ogs laves i en magisk ring

    Omg 1: Lav 3 fm i 2. maskeled fra nlen (3)

    Omg 2:* 2 fm i hver m* (6)

    Omg 3: *1 fm, 2 fm i en m* (9)

    Omg 4-7: *1 fm i hver m*

    Lav en snor lang nok til montering

    Skjold:

    Gr

    Omg 1: 6 fm i magisk ring (6)

    Omg 2: *2 fm i hver m* (12)

    Omg 3: 2 fm i hver m* (24)

    Omg 4: *1 fm, 2 fm i en m* (36)

    Omg 5-6: *1 fm i hver m*

    Omg 7: *2 fm, 2 fm i en m* (48)

    Omg 8-10: *1 fm i hver m*

    Omg 11: *3 fm, 2 fm i en m* (60)

    Omg 12-13: *1 fm i hver m*

    Omg 14: *4 fm, 2 fm i en m* (72)

    Omg 15-16: *1 fm i hver m*

    Omg 17: *5 fm, 2 fm i en m* (84)

    Omg 18: *1 fm i hver m*

    Omg 19: !Arbejd kun i forreste maskeled! 77 fm, 1 km i nste m ? afslut og bryd garnet og sy enden ind.

    De sidste 7 masker skal der ikke hkles i da det er der hovedet skal monteres

    Mave:

    Hvid

    !I frste omgang skal der kun arbejdes i det bagerste maskeled i alle 84 masker fra omgang 18 i skjoldet ? du skal alts ogs arbejde ned i de 7 masker der ikke blev arbejdet i, i runde 18! 

    G ned i den frste maske i runde 18 ? her starter du maven.
    Omg 1: 4 fm, 7 lm, spring 7 fm over, 17 fm, 5 lm, spring 5 fm over, 4 fm, 3 lm, spring 3 fm over, 4 fm, 5 lm, spring 5 fm over, 17 fm, 7 lm, spring 7 fm over, 11 fm (84)

    Omg 2: *1 fm i hver m*

    Omg 3: 5 fm, *2 fm sammen, 10 fm* x 6, 2 fm sammen, 5 fm (77)

    Omg 4: *2 fm sammen, 9 fm* (70)

    Omg 5: *2 fm sammen, 5 fm* (60)

    Omg 6: 4 fm, *2 sammen, 8 fm* x 5, 2 fm sammen, 4 fm (54)

    Monter ben og hale i hullerne i lavede i runde 1 ? halen skal vre i hullet med de 3 lm, bagben i dem med 5 lm og forben i dem med 7 lm

    Omg 7: *2 fm sammen, 7 fm* (48)

    Omg 8: 3 fm, *2 sammen, 6 fm* x 5, 2 fm sammen, 3 fm (42)

    Omg 9: *2 fm sammen, 5 fm* (36)

    Omg 10: 2 fm, *2 sammen, 4 fm* x 5, 2 fm sammen, 2 fm (30)

    Omg 11: *2 fm sammen, 3 fm* (24)

    Omg 12: 1 fm, *2 sammen, 2 fm* x 5, 2 fm sammen, 1 fm (18)

    Omg 13: *2 fm sammen, 1 fm* (12)

    Omg 14: *2 fm sammen* (6)

    Sy hovedet p plads i mellemrummet vi skabte i skjoldet

    Afslut og bryd garnet ? sy enden ind

    God fornjelse

  • Publisert: 23.04.2016, 13:56
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Dumbo,- perfekt til sm barnehender

  • Publisert: 20.04.2016, 13:04
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • // Reklame //

    Husker dere ste Dumbo filmen som er laget av Walt Disney? Den lille herlige elefanten med de store rene, som kunne fly?
    Han var den frste jeg tenkte p da jeg fant denne oppskriften, selv om rene ikke er like store. Og selv om ikke Dumbo hadde blitt s stor at han hadde ftt noen stt tenner enda.

    Jeg har heklet mange av disse herlige sm elefantranglene, de fleste har jeg gitt bort i bareslgave eller bursdagsgaver. De er kjempekjekke og lage, og det gr fort hekle en slik liten stnos selv om det er passe tynt garn man bruker til den.
    Til selve ranglen, har jeg brukt et kinder egg med litt ris oppi. Tapet det godt fast med gaffatape, fr jeg har lagt det inn i elefanten. For f forekjllig lyd p ranglene, kan du bruke hva som helst inni. F.eks. sesamfr, linfr eller andre typer fr som kan lage litt lyd nr man rister p kinder egget. Bitte sm knapper, smsteiner, sm bjeller osv. Det er bare fantasien som setter grensene her.
    Men srg bare for sikre kinder egget GODT, slik at i tilfelle barnet skulle klare delegge elefanten og f tak i egget,- at det er s godt sikret at barnet ikke kan klare pne det p noen som helst mte.

    Materialer:

    Almindeligt bomuldsgarn i nsket farve og hvid (50 g, 160 m)
    Hklenl 2,0 (2,5 hvis du som mig hkler meget stramt)
    Broderinl
    Maskemarkr
    Bamsefyld
    Rasleboks (jeg bruger den gule boks fra kinder g, med lidt ris eller korn i, da den har en rigtig god form til elefanten)
     

    Forkortelser:

    m = maske
    fm = fastmaske
    km = kdemaske
    2 fm sammen = indtagning
    2 fm i nste m = udtagning
    omg = omgang
    * * = gentag *____* omgangen ud

     

    Krop:

    Omg 1:      6 fm i magisk ring (6)
    Omg 2:      2 fm i hver m (12)
    Omg 3:     *1 fm, 2 fm i nste m* (18)
    Omg 4:     *2 fm, 2 fm i nste m* (24)
    Omg 5:     *3 fm, 2 fm i nste m* (30)
    Omg 6:     *4 fm, 2 fm i nste m* (36)
    Omg 7:     *5 fm, 2 fm i nste m* (42)
    Omg 8:     *6 fm, 2 fm i nste m* (48)
    Omg 9-20:  1 fm i hver (48)
    Omg 21:     18 fm (begyndelsen p snablen) (18)
    Omg 22:    Start omgangen i den frste af de 18 m i forrige rkke (se billede nedenfor) og lav 1 fm i hver m (18)
    Omg 23-52:  1 fm i hver m (18)

    Afslut med en kdemaske og bryd garnet med nok garn til at sy fast p kroppen.

    Det giver 20 omgange til kroppen og 32 omgange til snablen.

    rer:

    Lav 2

     

    Omg 1:      6 fm i magisk ring (6)
    Omg 2:      2 fm i hver m (12)
    Omg 3:     *1 fm, 2 fm i nste m* (18)
    Omg 4:     *2 fm, 2 fm i nste m* (24)
    Omg 5:     2 fm i de nste 3 m, 21 fm (27)
    Omg 6:     1 fm, 2 fm i de nste 3 m, 23 fm (30)
    Omg 7:     3 fm, 2 fm i de nste 3 m, 24 fm (33)
    Omg 8:     5 fm, 2 fm i nste m, 27 fm (34)
    Omg 9:     6 fm, 2 fm i nste m, 27 fm (35)
    Omg 10:   8 fm, 2 fm i nste m, 15 fm, 2 fm sammen, 9 fm (35)
    Omg 11:    8 fm, 2 fm i de nste 3 m, 15 fm, 2 fm sammen, 7 fm (37)
    Omg 12:   8 fm, 2 fm sammen 3 gange, 15 fm, 2 fm sammen, 6 fm (33)
    Omg 13:   8 fm, 2 fm sammen 3 gange, 19 fm (30)
    Omg 14:   7 fm, 2 fm sammen 3 gange, 11 fm, 2 fm sammen, 4 fm (26)
    Omg 15:   6 fm, 2 fm sammen 2 gange, 10 fm, 2 fm sammen, 4 fm (23)
    Omg 16:   4 fm, 2 fm sammen 3 gange, 7 fm, 2 fm sammen 2 gange, 2 fm (18)
    Omg 17:   6 fm, pres ret fladt og hkl kanten sammen med 9 fm (9)

    Afslut og bryd garnet med nok garn til at sy ret p hovedet.

    Stdtnder:

    Lav 2

    Omg 1:     5 fm i magisk ring (5)
    Omg 2:     1 fm i hver m (5)
    Omg 3:     1 fm i hver m (5)
    Omg 4:     1 fm, 2 fm i samme m, 3 fm (6)
    Omg 5:     2 fm, 2 fm i samme m, 3 fm (7)
    Omg 6:     3 fm, 2 fm i samme m, 3 fm (8)

    Afslut med en km og bryd garnet med nok garn til at sy stdtnderne p hovedet.
     

    Montering:

    Fyld kroppen med bamsefyld og en rasleboks.

    Sy de midterste 12 m sammen p kroppen (maven af elefanten) 

    Fyld herefter snablen med bamsefyld og sy enden af snablen (18) og hullet p kroppen (18) sammen.

    Sy rerne fast p hovedet (i den ende, hvor krop og snabel ikke er syet sammen)

    Broder jne p.

    Sy stdtnderne p.

    Link til oppskriften kan du se her, der kan du se bilder etterhvert som den hekles. Selv har jeg helt glemt ta bilder underveis nr jeg har heklet den..


    Her er to elefantrangler jeg har laget, sammen med to ste sm hekla skilpadder. Jeg skal dele oppskriften av skilpaddene ogs med dere, s flg med her p bloggen om dere vil ha gratis oppskrift p herlige ste hekla skilpadder ogs. De er heklet i tykkere garn enn elefantranglene, og utrolig kjekke hekle!

  • Publisert: 20.04.2016, 13:04
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Barnas beste venn

  • Publisert: 19.04.2016, 12:34
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • // Reklame //

    Jeg er s utrolig heldig og har ftt tillatelse fra forfatteren til den beste hekleboken ever, Vibeke Fantoft Magnesen, dele denne hekleoppskrfiten med mine lesere her inne!  Og hvis dere har lest de tidligere bloggene mine om hekling, s vet dere hva bok jeg snakker om. Til dere som ikke har lest her inne fr, s snakker jeg om boken " Hekling til smfolk " - et must ha om du liker hekle, vil lre deg hekle eller om du vil forske hekle kjempeste amigurumi figurer. 
    I denne boken str alt utrolig godt forklart, ikke bare hvordan man skal hekle figurene - men ogs hvordan man skal sy og feste trder uten at det kan ses noe sted, hvordan man lager magic loop, hvordan man lettest kan montere de forskjellige delene p bamsene osv.
    Du fr alt i en bok her, s lp kjp om du tenker p hekle amigurimis eller vil lre deg hekle.

    Denne superste apen, heklet jeg til mitt barnebarn. Hun ble helt i hundre og har siden den dag hatt han med seg over alt. Han sover i sengen hennes, er med i barnehagen av og til, og veksler p vre med leke p rommet hennes, og vre med oss alle sammen nede i stuen.
    Apen Anton er kjempekul hekle, og det gr veldig fort hekle den ogs.
    Safety - eyes kan kjpes enten hos eBay eller hos Home / Wish, og sikkert andre steder ogs. Men det er de to stedene jeg selv velger handle fra, siden en fr mye for pengene.

    Du trenger:

    Bomullsgarn, her har jeg brukt Gjestal bomull sport: 100g lys lyng (nr. 383) og  20g hvit (nr. 302)

    Litt sort bomullsgarn

    Heklenl str 3,5 eller den strrelse som passer til garnet du bruker

    Fyllvatt

    Safety-eyes

    1 piperenser

     

    Hyde sittende (i originalgarn): 17 cm

     

    OPPSKRIFT apen ANTON

     

    HODE

    Hekles fra toppen. Hodet hekles i lys lyng.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 2 fm i alle m hele omgangen = 12m

    3) 1 fm i frste m, 2 fm i neste m x 6 = 18m

    4) 1 fm i de frste 2 m, 2 fm i neste m x 6 = 24m

    5) 1 fm i de frste 3 m, 2 fm i neste m x 6 = 30m

    6) 1 fm i de frste 4 m, 2 fm i neste m x 6 = 36m

    7) 1 fm i de frste 5 m, 2 fm i neste m x 6 = 42m

    8) 1 fm i alle m hele omgangen = 42m

    9) 1 fm i de frste 6 m, 2 fm i neste m x 6 = 48m

    10) 1 fm i alle m hele omgangen = 48m

    11) 1 fm i de frste 7 m, 2 fm i neste m x 6 = 54m

    12-20) 1 fm i alle m i 9 omganger = 54m

    21) 1 fm i de frste 7 m, 2 fm sm x 6 = 48m

    22) 1 fm i alle m hele omgangen = 48m

    23) 1 fm i de frste 6 m, 2 fm sm x 6 = 42m

    24) 1 fm i alle m hele omgangen = 42m

    25) 1 fm i de frste 5 m, 2 fm sm x 6 = 36m

    26) 1 fm i de frste 4 m, 2 fm sm x 6 = 30m

    27) 1 fm i de frste 3 m, 2 fm sm x 6 = 24m

    28) 1 fm i de frste 2 m, 2 fm sm x 6 = 18m

    Sett inn safety-eyes mellom omgang 15 og 16,

    med 8 maskers mellomrom i omgang 15.

    Fyll hodet med vatt.

    Legg arbeidet til side.

     

    SNUTE

    Snuten hekles i hvit.

    1) 11 lm

    2) Snu, start i lkke nr. 2 fra heklenlen, hekle 1 fm i alle m tilbake = 10m

    3) (Fra n av hekles det rundt og rundt) 2 fm i frste m, 1 fm i de neste 8 m, 2 fm i de neste 2 m, 1 fm i de neste 8 m, 2 fm i siste m = 24m

    4) 2 fm i frste m, 1 fm i de neste 11 m, 2 fm i neste m, 1 fm i de siste 11 m = 26m

    5-6) 1 fm i alle m i 2 omganger, avslutt med 1 kjm = 26m

    Sy vre halvdel av snuten fast, rett under ynene.

    Fyll den med litt vatt, og sy deretter nedre halvdel fast.

    Sy p nesebor og munn med sort bomullsgarn.

     

    RER

    Start med hvit.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) I stedet for hekle rundt og rundt, snu, 1 lm, start i lkke nr. 2 fra heklenlen, 2 fm i alle m hele omgangen = 12m

    3) Snu, 1 lm, start i lkke nr. 2 fra heklenlen, 1 fm i alle m hele omgangen = 12m

    4) Snu, skift farge til lys lyng i frste m, 1 lm i ny farge, start i lkke nr. 2 fra heklenlen,     1 fm i frste m, 2 fm i neste m x 6 = 18m

    5) Snu, 1 lm, start i lkke nr. 2 fra heklenlen, 1 fm i alle m hele omgangen = 18m

    Sy rene fast til hodet.

     

    KROPP

    Kroppen hekles i lys lyng.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 2 fm i alle m hele omgangen = 12m

    3) 1 fm i frste m, 2 fm i neste m x 6 = 18m

    4) 1 fm i de frste 2 m, 2 fm i neste m x 6 = 24m

    5) 1 fm i de frste 3 m, 2 fm i neste m x 6 = 30m

    6) 1 fm i de frste 4 m, 2 fm i neste m x 6 = 36m

    7) 1 fm i alle m hele omgangen = 36m

    8) 1 fm i de frste 5 m, 2 fm i neste m x 6 = 42m

    9-14) 1 fm i alle m i 6 omganger = 42m

    15) 1 fm i de frste 5 m, 2 fm sm x 6 = 36m

    16-17) 1 fm i alle m i 2 omganger = 36m

    18) 1 fm i de frste 4 m, 2 fm sm x 6 = 30m

    19) 1 fm i alle m hele omgangen = 30m

    20) 1 fm i de frste 3 m, 2 fm sm x 6 = 24m

    21) 1 fm i alle m hele omgangen = 24m

    22) 1 fm i de frste 2 m, 2 fm sm x 6 = 18m

    Fyll kroppen med vatt.

    23) 1 fm i frste m, 2 fm sm x 6 = 12m

    24) 2 fm sm hele omgangen = 6m

    Sy sm de siste 6 m.

    Sy hodet fast til kroppen.

     

    ARMER

    Start med hvit.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 2 fm i alle m hele omgangen = 12m

    3) 1 fm i de frste 2 m, 2 fm i neste m x 4 = 16m

    4-5) 1 fm i alle m i 2 omganger = 16m

    6) 1 fm i de frste 2 m, 2 fm sm x 4 = 12m

    7) 1 fm i alle m hele omgangen = 12m

    8) Skift farge til lys lyng i frste m, 1 fm i alle m hele omgangen = 12m

    9-22) 1 fm i alle m i 14 omganger = 12m

    23-24) For at armen skal legge seg fint langs kroppen, hekles

    det en forhyning i ytre del av armen slik: Bryt trden du hekler med. G tilbake 6 m, og hekle disse p nytt med fm. Hekle deretter 12 fm, og avslutt med 1 kjm = 12m

    Fyll med vatt, men kun helt nederst i hendene.

    Sy armene fast verst p overkroppen.

     

    FTTER

    Start med hvit.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 2 fm i alle m hele omgangen = 12m

    3) 1 fm i frste m, 2 fm i neste m x 6 = 18m

    4) 1 fm i de frste 2 m, 2 fm i neste m x 6 = 24m

    5-7) 1 fm i alle m i 3 omganger = 24m

    8) 2 fm sm x 4, 1 fm i de siste 16 m = 20m

    9) 2 fm sm x 2, 1 fm i de siste 16 m, men skift farge til lys lyng i m nr. 12 = 18m

    10-13) 1 fm i alle m i 4 omganger, avslutt med 1 kjm= 18m

    Fyll fttene med vatt.

    Sy fttene fast nederst p kroppen slik at apen kan sitte.

     

    HALE

    Start med hvit.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 1 fm i de frste 2 m, 2 fm i neste m x 2 = 8m

    3-4) 1 fm i alle m i 2 omganger = 8m

    5) Skift farge til lys lyng i frste m, 1 fm i alle m hele omgangen = 8m

    6-22) 1 fm i alle m i 17 runder, avslutt med 1 kjm = 8m

    By en piperenser dobbelt, og tvinn endene rundt

    hverandre. Legg den inn i halen med den butte enden inn.

    Klipp av endene som stikker ut av halen.

    Sy halen fast til kroppen nederst p ryggen.


    Apen Anton blandt sine andre hekla venner, i sengen til mitt herlige lille barnebarn.

    Vibeke har nettopp startet sin egen blogg, klikk deg gjerne inn p bloggen hennes, du kan ogs flge henne p Instagram og Facebook under fb siden Amigurumi Scandinavia.


    Flg meg gjerne p Instagram og Facebook

  • Publisert: 19.04.2016, 12:34
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 3 kommentarer
  • Gratis oppskrift p energisparing

  • Publisert: 15.04.2016, 08:22
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Hvor mange ganger pr dag henter man egentlig opp tteflaskene til de sm, som syntes det er morsomt kaste dem i gulvet eller bakken? Det er ikke f ganger som regel. S da er det faktisk veldig genialt kunne putte tteflasken oppi noe som gjr at den ikke kan bli kastet s langt, og du slipper plukke den opp i ett sett.
    Her skal jeg gi dere oppskrift p en genial liten tteflaskeholder med feste. Denne oppskriften kan du gjre litt om p, slik at den uansett vil passe den tykkelsen og lengden p tteflaskene du bruker. Og du kan pynte dem akkurat slik som du mtte nske, ikke ndvendigvis med ugle slik som jeg har gjort. Det ble en ugle p denne som er avbildet her, siden jeg syntes ugler er nydelige og fantastisk flotte fugler.

    HEKLET TTEFLASKEHOLDER

    Garnet jeg har brukt heter Timeless cotton 8/8 ( kjpes p Stoff og Stil )
    Heklenl nr.4

    Omgang 1 : Magisk ring med 6 fm. 
    Omgang 2 : 2 fm i alle m hele omgangen ( 12 m )
    Omgang 3 : 1 fm i frste m, 2 fm i neste x 6 ( 18 m )
    Omgang 4 : 1 fm i de fleste 2 m, 2 fm i neste x 6 ( 24 m )
    Omgang 5 : 1 fm i de frste 3 m, 2 fm i neste x 6 ( 30 m )

    N er bunnen klar, trenger du en strre bunn s hekler du sirkelen strre ved ke med maske mer med fm fr du hekler 2 fm i neste m.

    Omgang 6 - 24 : 1 fm i alle m i 19 omganger ( 30 m )

    Eller til holderen mler nesten like lang som tteflasken du bruker.Men pass p at ikke omgangene kommer over kanten til tteflasken.

    Omgang 25 : 3 lm, 1 halvstav, hopp over en m, 1 halvstav. Gjr dette omgangen ut. Avslutt med 1 kjm. Fest trden.

    For at tteflaskeholderen lettere skal kunne st, g tilbake til omg 5. Hekle fm rundt hele omg. avslutt med en kjm.

    SNOR :

    Omgang 1 : 8 lm, snu
    Omgang 2 : 2 lm, 5 halvstaver, snu ( gjentas til snoren mler ca. 15 cm ). Fest trden.

    Tr p en klype p ene enden, og sy snoren fast til klypen.
    Sy snoren deretter fast til tteflaskeholderen.
    Et lite tips s ikke snoren skal strekke seg og bli lenger enn 15 cm ( pga kvelningsfare ), kan det vre greit sy p et band p baksiden.

    Til slutt hekler du en remse med lm p ca.32 cm, som du trr inn i hullene du heklet verst p tteflaskeholderen.

    Uglen :

    Omgang 1 : Magisk ring med 6 fm.
    Omgang 2 : 2 fm i alle m hele omgangen ( 12 m ) avslutt med en kjm. Fest trden.

    Bruk en annen farge til neste del av uglen

    Omgang 1 : Magisk ring med 6 fm.
    Omgang 2 : Omgang 2 : 2 fm i alle m hele omgangen ( 12 m )
    Omgang 3 : 1 lm, 4 fm, 1 lm, kjm ut omgangen. Avslutt og fest trden.

    Sy deretter den frste delen til den siste. Sy p yne, nebb, ben og knyt fast samlede trder som vinger. Klipp trdene til vinger ganske korte.
    Pass p at rene du heklet i Omgang 3, vender opp nr du syr p yne og nebb.

    Der er mange artige og ste sm figurer p nett som du kan ske opp, og hekle til pynt p tteflaskeholderen. Her er det bare fantasien som setter en stopper.


     

  • Publisert: 15.04.2016, 08:22
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Et lite stykke Afrika i sm barnehender

  • Publisert: 14.04.2016, 12:52
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • // Reklame //

    De er finne p savannen i Afrika, i dyreparker, i enkelte butikker og n ogs i bl.a. bloggen min. Men jeg har vrt s heldig f lov til dele denne stnosen av en sjiraff med dere, p en slik mte at den kan bli se i mange tusen hjem der ute. Kanskje ikke i sin fulle strrelse som levende, men det hadde vel blitt litt vel mye for en liten barnehnd og takle ogs. 
    Vibeke Fantoft Magnesen har krympet denne flotte skapningen en god del prosent, men beholdt cute - faktoren p topp i sin nydelige selvkomponerte lille hekla sjiraff. Nr jeg tenker p at det kun tok henne et r fra hun lrte seg hekle ( kun ved hjelp av Youtube ), og til denne lettleste og supre hekleboken " Hekling til smfolk " var se i butikkene. Ja da lurer jeg egentlig p hva mer hun kan trylle fram fra heklenl og garn, for det vil jeg jammen meg se mer av!
    klare lre seg og hekle, for deretter etter kort tid begynne hekle uten oppskrifter men bare dikte selv... Ja du for meg er det helt ufattelig at er mulig. Jeg er en real oppskrift-slave, og eier ikke fantasi til klare hekle eller strikke etter hode.
    S da priser jeg meg lykkelig over slike naturtalenter som Vibeke!

    Som sagt over her, s har jeg vrt s heldig f lov til dele hekle oppskriften til denne kule sjiraff - ranglen med dere. Jeg ble s utrolig hoppende glad da jeg fikk lov av Vibeke til dette, at jeg er glad ingen s meg her hjemme da hehe.
    Jeg har ikke enda heklet akkurat denne selv, men jeg har heklet en hel haug med andre stnoser fra boken hennes. 
    Mitt herlige lille barnebarn, Mina Adeline og jeg pleier ha en ting som vi gjr sammen. Vi tar frem " Hekling til smfolk ", og der fr Adeline titte i boken og velge ut hva momma skal hekle til henne. Deretter tusler vi opp og hun fr velge ut hva farge den nye bamsen skal vre. S snart bamsen er ferdig, gjentar vi dette. Det er liksom " en greie " som vi to har kun vi to, og som vi storkoser oss med i sammen.
    Gleden er stor nr momma er klar med en bamse, og de kan f komme i Adelines lekne armer! De flger henne bde i barnehagen og i sengen, s de fr vre med p en del spennende ting gjennom dagene.
    Kanskje dette er en ting som du som leser, fr lyst til gjre sammen med ditt barn, barnebarn, venninnes barn osv? Det er hvertfall kjempekoselig kvalitetstid sammen med noen sm som virkelig setter pris p at de fr velge fritt av bamser og farger. Og ikke minst den viktige kvalitetstiden med nettopp deg.

    Vibeke har nettopp startet sin egen blogg, klikk deg gjerne inn p bloggen hennes, du kan ogs flge henne p Instagram og Facebook under fb siden Amigurumi Scandinavia.
    Og jeg har hrt snakk om at hun jobber med en ny heklebok ogs, noe jeg hper stemmer. For jeg vil mer enn gjerne hekle flere av hennes ste og koselige figurer, uroer og diverse som er finne i boken hennes. Og bare s det er sagt,- jeg er ikke en erfaren person med heklenl - men ting str s godt forklart i boken, s til og med jeg fr dette til. 

    Bilder og oppskrift er publisert i denne bloggen med tillatelse fra forfatter, Vibeke Fantoft Magnesen.

    SJIRAFF- RANGLE TIL BABYEN :

    MATERIALER
     

    • Gjestal bomull sport; 25 g gul, 10 g brun. Litt sort til flekker
    • Fyllvatt
    • Rasleboks med noe inni ( rasleboks kan f. eks. vre et tomt kinder egg med litt ris oppi, husk tape og eller lime kinder egget godt etterp )
    • Safety-eyes

     

    HODE:  Hekles fra snuten. Hodet hekles i gul.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 2 fm i alle m hele omgangen = 12 m

    3) 1 fm i frste m, 2 fm i neste m x 6 = 18 m

    4) 1 fm i de frste 2 m, 2 fm i neste m x 6 = 24 m

    5-10) 1 fm i alle m i 6 omganger = 24 m

    11) 1 fm i frste m, 2 fm i neste m x 6, 1 fm i de siste 12 m = 30m

    12) 1 fm i de frste 4 m, 2 fm i neste m x 6 = 36 m

    13-16) 1 fm i alle m i 4 omganger = 36 m

    17) 1 fm i de frste 4 m, 2 fm sm x 6 = 30 m

    18) 1 fm i alle m hele omgangen = 30 m

    19) 1 fm i de frste 3 m, 2 fm sm x 6 = 24 m

    20) 1 fm i de frste 2 m, 2 fm sm x 6 = 18 m

    Sett inn safety-eyes mellom omgang 11 og 12, med 6 maskers mellomrom i omgang 11. Pass p at ynene kommer i den siden hvor vi kte maskeantallet kun i ene halvdel av omgangen (omgang 11). Fyll hodet med vatt, og legg inn en bjelle eller en liten rasleboks med innhold.

    21) 1 fm i frste m, 2 fm sm x 6 = 12 m

    22) 2 fm sm hele omgangen = 6 m

    Sy sm de siste 6 m.

    RER: rene hekles i gul.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 1 fm i alle m hele omgangen = 6 m

    3) 2 fm i alle m hele omgangen = 12 m

    4) 1 fm i alle m hele omgangen = 12 m

    5) 1 fm i frste m, 2 fm i neste m x 6 = 18 m

    6-7) 1 fm i alle m i 2 omganger = 18 m

    8) 1 fm i frste m, 2 fm sm x 6 = 12 m

    9) 2 fm sm hele omgangen, avslutt med 1 kjm = 6 m. Sy rene fast til hodet.

    HORN: Hornene hekles i brun.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 1 fm i alle m hele omgangen = 6m

    3) 1 fm i frste m, 2 fm sm x 2 = 4m

    4) 1 fm i alle m hele omgangen, avslutt med 1 kjm = 4m. Sy hornene fast til hodet mellom rene. Sy p munn med sort bomullsgarn. Sy p yevipper med sort sytrd.

    SKAFT: Skaftet hekles i gul.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 2 fm i alle m hele omgangen = 12 m

    3) 1 fm i frste m, 2 fm i neste m x 6 = 18 m

    4-23) 1 fm i alle m i 20 omganger, avslutt med 1 kjm = 18 m. Fyll skaftet med vatt. Sy skaftet fast til hodet.

    FLEKKER:  Flekkene hekles i brun. Lag 2 flekker i hver str, tilsammen 6 flekker.

    MINSTE FLEKK:

    1) Magisk ring med 4 fm.

    2) 2 fm i alle m hele omgangen, avslutt med 1 kjm = 8 m

    MELLOMSTOR FLEKK:

    1) Magisk ring med 5 fm.

    2) 2 fm i alle m hele omgangen, avslutt med 1 kjm = 10 m

    STRSTE FLEKK

    1) Magisk ring med 6 fm.

    2) 2 fm i alle m hele omgangen, avslutt med 1 kjm = 12 m. Sy alle 6 flekkene fast, jevnt fordelt utover skaftet.



    Tusen mange hjertlig takk til Vibeke, for at jeg fikk lov til dele denne oppskriften!

  • Publisert: 14.04.2016, 12:52
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 1 kommentarer
  • hits