benteslilleverden

Mitt eget design,- Trampolineskjørtet ( Gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 27.08.2017, 01:42
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Barn løper og hopper, herjer, slår hjul og tuller rundt uten tanker som vi voksne skal ha for oss selv og ikke utsette barn for i så liten alder. Nemlig å passe på om du hopper og slår hjul med skjørt. Hvertfall er jeg en slik person som er påpasselig med at barn ikke får vise trusen under lek på offentlige steder.
    Man vet aldri hva personer som sitter og ser på barna, og hva deres tanker og behov er..
    Så det er på bakgrunn av dette at jeg utviklet Trampolineskjørtet - en capribukse og skjørt der du strikker alt i et stykke faktisk.

    Endelig er alt klart for å gi dere en ny oppskrift! Den har egentlig ligget klar en stund her, selve plagget.. Men som jeg skrev i sist blogg så er der så utrolig mye som er skjedd på privafronten, at jeg har måtte roe ned litt av alle mine gjøremål for en liten periode.
    Nå er jeg tilbake, og klar for å gi dere min oppskrift i str. 4 år - der jeg har mikset og trikset litt med det hele, slik at jeg har kunnet strikke buksen og skjørtet i ett! Lett som en plett når man har tenkt så hodepinen har fått rommestert som en tornado, og testet ut metoder til langt ut i de små nattetimene.

    Garnmengde til skjørtet :
    150 gram KlompeLOMPE tynn merinoull
    50 gram Sandnes Garn Silk Mohair

    Størrelsen er fortsatt 4 år, og jeg kommer til å lage denne oppskriften i flere str som jeg kommer til å selge til dem som måtte ønske seg den.

    Capribuksen som er starten på oppskriften, kan dere lese oppskriften til HER. ( Linken åpner seg i nytt vindu )
    Men du skal ikke strikke HELE linningen om du skal ha skjørtet med også. Her er hva som står i bloggen med oppskriften til Capribuksen :

    Bukselinningen :

    Sett en MM ved starten av bukselinningen og strikk rett til den måler 1 cm. Nå skal det strikkes hullrad,- Neste omg,- * strikk 3 m, kast, 2 m smn *
    Gjenta fra * til * runden ut. Strikk deretter videre 1 cm rett, så en omg vrang, , og til slutt 2 cm rett.

    DU STARTER RETT OG SLETT MED BUKSELINNINGEN OG STRIKKER DEN SLIK :

    Bukselinningen :

    Sett en MM ved starten av bukselinningen og strikk rett til den måler ca. 2 cm. 
    Nå skal det strikkes * 1 r, 1 kast, 2 r smn * Gjenta fra * til * runden rundt.
    BYTT FARGE, om du skal ha forskjellig farge på skjørtet enn buksen. 

    Det er her den lille nye vrien min kommer inn i oppskriften, den lille nye vrien som min kjære pappa hjalp meg med å finne utav.
    Nå skal du nemlig VRENGE hele arbeidet, og deretter strikke videre som at du skal strikke tilbake. Altså starte med å strikke den siste masken du strikket med forrige farge.

    Strikk * 1 r, 1 kast, 2 r smn * gjenta fra * til * runden ut.
    Strikk ca. 1 cm rettstrikk, som da blir forsiden til linningen, og lag deretter hullraden til icordeb slik : * 2 r smn, 1 kast, 7 r * gjenta fra * til * runden ut.
    Og strikk ca. 1 cm rettstrikk, en omg vrang som viser overgangen mellom linningen og selve skjørtet.

     Neste omg skal det økes til 180 m ( øke 27 m tilsammen ). Strikk denne omg rettstrikk  uten mønster.
     Omg 2 skal du begynne å strkke mønster,- mitt framme, mitt bak og på begge sidene.
     20 m rettstrikk mellom hver rapport på 25 m. Det blir da tilsammen 180 m.

     Start med midten av mønster rapporten, og strikk 1 vr, 11 r, 1 vr, 20 m rettstrikk, og  mønster videre som beskrevet. Bilde av rapporten ligger under dette sidebildet. 
     Du startet med å strikke halve mønsteret mitt bak først, og skal da avslutte med  starten av mønsteret og strikke halve mønsteret.

     Strikk 3 cm ( husk mønsteret som vanlig ), og så skal det økes med 7 m på hver  rettstrikk mellom mønstrene.
     Du har da øket med 28 m på runden.
     Slik øker du totalt 3 ganger. 

     Strikk til arbeidet måler ca. 15 cm fra vrangkanten til linningen.
     Du skal ha et slags " underskjørt " nede på skjørtet, og i den forbindelse valgte jeg å  strikke inn en annen farge og tråd i siste mønster rapporten. Den er en veiledning til når  du skal strikke inn det fluffy garnet under skjørtet.

     Etter de ca. 15 cm, ( Siste omg skal du felle 12 m )
     Nå skal du begynne med havskum mønsteret :

     1. omg : 2 r smn 6 ganger, 1 kast, 1 r 12 ganger. 2 r smn 12 ganger.
     2. og 3. omg : Rett alle masker
     4. omg : Vrang alle masker

     Gjenta 1.- 4.omg 3 ganger. Avslutt med 2. - 4. omg. 
     Fell løst av og feste tråden.

     Hent opp hver 2. maske med fluffy garnet og strikkepinne nr. 5,5. bak ca. den 5 omg  før havskum mønsteret starter.
     Selv syntes jeg det er best å bruke heklenål og hente opp maskene med, men her må  du se hva som fungerer best for deg.
     Strikk ca. 15 omg med denne tråden og fell løst av. Fest trådene.

     Icorden strikker du SLIK og lag den ca. 90 cm lang.

     

     

    Mønsteret til skjørtet :


    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
    Og ikke minst Dream Life By Bente - klikk deg gjerne inn og bli medlem!
     

  • Publisert: 27.08.2017, 01:42
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Addes capribukse ( gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 29.07.2017, 22:52
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Addes capribukse er mitt eget design, og nybegynner som jeg er, så håper jeg at oppskrift og forklaring er forståelig for alle.
    Dette er en capribukse som jeg skal " dra en tanke videre " og strikke skjørt utenpå. Og selvfølgelig vil jeg dele den oppskriften med dere herlige og trofaste lesere så snart den er ferdig. Men enn så lenge, så håper jeg at Addes capribukse faller i smak. Denne skal jeg lage oppskrift til flere str også, alt fra 1 år og opp til 6 år. 

    Mens dere venter på at jeg skal bli ferdig med både å designe og skrive ned oppskriften på capribuksen med skjørt, så tenkte jeg å dele oppskriften av capribuksen imens. Så slipper det å bli så veldig lenge mellom hver gratis oppskrift jeg deler med dere.

    Jeg håper inderlig at denne buksen og dette mønsteret kan være til glede og nytte for flere enn bare meg og mitt lille søte barnebarn. Og ved å få en slik herlig tilbakemelding og super respons på mitt forrige design, M.A.`s jumpsuit, ( <--- Klikk deg gjerne inn på linken. Den åpnes i nytt vindu ) så er det bare en sann glede å kunne lage noe selv som jeg kan dele gratis med dere herlige og trofaste lesere!
    Og som jeg nevnte i den oppskriften også, så bruker jeg kun ene og alene garn som ikke klør. For vesle M.A. er veldig sensitiv mot garn som klør, og det er jo svært lite gøy å lage plagg som du bruker mange timer og tid på å strikke - og så vil ikke den lille bruke det fordi det klør..
    Been there, done that - kan man trygt si. 
    Så det koster litt mer å kjøpe slikt garn som jeg har brukt nå, men det er så vel verdt det altså. Kvaliteten er helt annerledes enn ellers, plaggene holder fasongen så utrolig mye bedre blant annet. Men nå skal jeg ikke prate så mye mer, jeg vet dere er keen på å se oppskriften min!
    Så her er den, værsegod og jeg blir utrolig glad om dere har lyst å dele denne bloggen på sosiale medier også.

    Garn : KlompeLOMPE tynn merinoull ( 50 gr - 175 m )
    Garnmengde : 150 gram
    Pinne : 3 mm ( heklenål 3,5 mm )
    Størrelse : 4 år

    Start med å legge opp 12 falske heklekanter ( <--- Klikk deg inn på linken. Den åpnes i nytt vindu ) i hvit.
    Neste runde bytter du til den fargen buksen skal være, strikk 1 m fra buene du har laget, legg opp 3 m, og strikk siste m i buen. Tilsammen 5 m i hver bue. Tilsammen har du da 60 m.
    Strikk 1 omg rett over alle m. Deretter starter du med mønsteret, da strikker du 18 m rett, mønsteret over de neste 25 m, og rett over de siste 17 m.


    Når mønsteret måler 2 cm, øker du med 2 m på hver side av mønsteret. 1 m på hver side. Husk å alltid øke i tråden utenfor mønsterborden - i det glattstrikkede feltet. 
    Og sørg for at det alltid økes på sider av borden, slik at antall økninger på begge sider stemmer ut med hverandre.
    Øke etter de neste 2 cm også. Deretter strikker du til arbeidet måler 12 cm fra den falske heklekanten.
    Nå skal du øke igjen som sist, hver 2. cm, tilsammen økes det nå 5 ganger.
    Strikk deretter 12 cm uten økninger.

    Klipp tråden, sett arbeidet over på liten rundpinne, og strikk en fot til på samme måte.
    ( Jeg hadde da strikket 12,5 rapporter når foten var ferdig ).
    Den ferdige foten måler ca. 30 cm fra startkanten til buksens bunnfarge og til arbeidets slutt. ( altså minus den hvite falske heklekanten )

    Sett begge bena inn på samme rundpinne, og husk at mønsteret skal vende ut til hver ytterside på buksebena.
    Du har nå 148 m på rundpinnen.
    Fortsett å strikke mønster over de to mønsterbordene, og glattstrikk over resten ).
    Begynn ved omg. begynnelse på den ene foten. Strikk til fotens slutt og øke 1 m, plasser en MM ( maskemarkør ) og øke 1 m til. Da har du øket 2 m tilsammen. Strikk videre over på neste fot, og husk at starten på den foten er ved fotens innside.
    Strikk all 74 m, og ved fotens slutt øker på samme måte som isted. Altså øke 1 m, plasser en MM, og øke 1 m til. Tilsammen har du nå øket 4 m på denne runden rundt hele arbeidet. Og har nå tilsammen 152 m på rundpinnen.

    Strikk deretter rett opp til arbeidet måler ca. 18 cm fra sammenføyningen. 
    Om du ønsker å strikke den litt høyere bak, så gjør du slik :
    Strikk 8 m forbi MM bak på buksen. Snu arbeidet og strikk 16 m vrang. Snu og strikk 16 m forbi MM bak. Snu og strikk 32 m vrang. Snu og strikk 32 m forbi MM bak. Snu og strikk 64 m vrang. Snu og strikk til MM bak.
    Men husk å strikke vendingene stramt for ikke å få huller i buksen.

    Bukselinningen :

    Sett en MM ved starten av bukselinningen og strikk rett til den måler 1 cm. Nå skal det strikkes hullrad,- Neste omg,- * strikk 3 m, kast, 2 m smn *
    Gjenta fra * til * runden ut. Strikk deretter videre 1 cm rett, så en omg vrang, og til slutt 2 cm rett.
    Klipp tråden og fest alle løse tråder.

    Icord lager du SLIK. ( <--- Klikk deg inn på linken )
    Lag icorden ca. 22 cm lang.

    Om der er noe som du ikke forstår, eller noe du ikke skjønner - så send meg en PM på Facebook eller legg veldig gjerne igjen en kommentar her på bloggen. Så skal jeg hjelpe deg så godt jeg bare kan.

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
    Og ikke minst Dream Life By Bente - klikk deg gjerne inn og bli medlem!
     

  • Publisert: 29.07.2017, 22:52
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 4 kommentarer
  • M.A.`s jumpsuit ( Gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 21.07.2017, 23:24
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Mitt eget design, min egen oppskrift som jeg gir til dere gratis.
    Nå er jeg allerede igang med mitt neste design, vil du vite hva det er?


    Her er endelig oppskriften min på M.A.`s jumpsuit! Jeg håper at oppskriften er grei, jeg har skrevet etterhvert som jeg har strikket den. Men er sliten i hodet og klarer ikke konsentrere meg så godt nå for å sjekke underveis mens jeg skriver den inn her til dere.
    Så om der er noe som du lurer på, så bare spør så skal jeg forklare og hjelpe deg.

    Dette er garn som ikke klør i det heletatt, for lille M.A. har en utrolig ømfintlig hud som klør straks den får klær på kroppen som ikke er fra kløfritt materiale.
    Men dere står fritt til å bruke hva garn dere måtte ønske.
    Og en ting skal jeg love dere,- om dere liker denne jumpsuiten her, så har dere mye gøy i vente fremover! For jeg er allerede igang med neste prosjekt i samme sjanger. Nemlig pirattights med skjørt. Så følg med om dere har lyst på mer gratis oppskrift fra mitt eget design, det er kun her på bloggen jeg legger ut oppskriftene mine. 

     

    Garn : Sandnes garn DUO ( 50 gr - 124 m )
    Garnmengde : 250 gram brun, 50 gram støvrosa
    Strikkepinne/rundpinne : 3 mm ( heklenål 3,5 mm )
    Str. : 4 år

    Legg opp med falsk heklekant, HER er en blogg som viser hvordan du gjør det.
    Legg opp 13 slike " buer ", og strikk en runde. Legg opp 3 masker i hver " bue ", da har du 65 masker tilsammen.

    På neste runde strikkes maskene rett.
    Strikk deretter 20 m rett, mønster over de neste 25, og 20 m rett.


    Strikk til arbeidet måler ca. 16 cm - dvs. 6 rapporter. Sett arbeidet over på en rundpinne og legg det til sides. Strikk en fot til, helt likt.

    Strikk begge bena over på en rundpinne. Når første ben er strikket over, legg opp 1 m, plasser en MM og legg opp 1 m til.
    Strikk neste ben over, og ved slutten av benet legger du opp 1 m, plasser en MM, og legg opp 1 m til. ( 134 m tilsammen )
    Fortsett å strikke glattstrikk over alle masker foruten de to bordene i ytterkanten. Som fremdeles strikkes etter diagrammet.
    Strikk til arbeidet måler ca. 18 cm fra sammenføyningen.
    Nå skal det strikkes hullkant. Strikk en omg rett +  øke 1 m hvor som helst. 
    Neste omg,- * strikk 3 m, kast, 2 m smn *
    Gjenta fra * til * runden ut. ( Da har du tilsammen 27 hull )
    Strikk neste omg rett over alle m. 
    Neste omg skal du øke til øvre del av jumpsuiten. Strikk 4 m og øke på 5. m runden rundt. Da har du øket med 27 m, og har tilsammen 163 m på rundpinnen.

    Bolen :
    Nå skal mønsteret strikkes mitt framme og mitt bak. Så pass på å starte riktig sted på mønsteret, altså på midten av mønsteret!
    Sett en MM midt fremme og midt bak, da vet du hvor midten av mønsteret skal være.
    I siste runde på hver rapport skal du felle 3 m i hver side, på de 5 første rapportene. Tilsammen 6 m i slutten av hver rapport de 5 første rapporter.
    Da har du tilsammen fellet 48 m. Strikk så videre uten felling.
    Tilsammen skal du ha 6 rapporter totalt. 
    På siste runde i den 6. rapporten, fell 6 m i hver side av jumpsuiten. Dette er starten til åpningen for armene.
    Nå skal du strikke fram - og bakstykke hver for seg.

    Framstykket :
    Begynn på rettsiden. 1 r, 1 løs av, 1 r, løft den løse over. Strikk til du har 3 m igjen ( men fortsett med mønsteret ), 2 r smn, 1 r.
    Fortsett med mønster og felling på hver 2. pinne ( altså på retten ) 8 ganger.
    Strikk 2 pinner uten felling.
    Strikk 1 pinne vrang. På neste pinne r settes de 10 siste m av til snor på den andre siden.

    Slik feller du av til halskant og lager snor/icord :

    Fortsett i glattstrikk ( r på rettsiden og vr på vrangsiden ). Fell på 2.hver pinne ( altså retten ) 8 ganger slik,- 
    1 r, 1 løs av, 1 r, løft den løse over. Strikk til det er 3 m igjen, 2 r smn, 1 r.
    Strikk 2 pinner uten felling. Og strikk en pinne vrang.
    På neste pinne settes de 10 første m av til snor. Og sett resten av m over på en hjelpepinne imens.

    Start med * 1 r, 1 løs av, 1 r, løft den løse over. Strikk resten av pinnen og vrang tilbake * 
    Gjenta fra * til * 4 ganger, da har du 6 m igjen på pinnen.
    Den 5. gangen felles det slik : 1 r, 1 løs av, 1 r, løft den løse over, 2 r smn, 1 r.( 4 m igjen på pinnen )
    Strikk icord over de 4 m. Lag icorden ca. 22 cm lang.

    Sett de 10 siste m på pinnen. 7 r, 2 r smn, 1 r.
    Fell som beskrevet ovenfor på 2.hver pinne mor halskanten ( på retten ) 4 ganger.
    5. gang strikkes slik :
    1 r, 1 løs av, 1 r, løft den løse over, 2 r smn, 1 r. Strikk deretter icord over de 4 m du har på pinnen, og lag den ca. 22 cm lang.

    Hent opp 4 m på hver side av de m du har på hjelpepinnen. Strikk 1 pinne rett på vrangen, 1 r på retten og fell av på vrangen mens du strikker rett.

    Bakstykket :

    Fortsett med mønsteret. Fell på 2.hver ( rettsiden ) 10 ganger. slik : 1 r, 1 løs av, 1 r, løft den løse over. Strikk til det er 3 m igjen, 2 r smn, 1 r.
    Fell så på 4. pinne 1 gang. Strikk så 4 omg uten felling. 1 omg vrang.

    Halskant og icord på bakstykket strikkes slik som på forstykket.
    Men på bakstykket henter du opp 5 m på hver side av m på hjelpepinnen. Strikk rett på vrangen, rett på rettsiden og fell av på vrangen mens du strikker rett.

    Icord som belte :

    Strikk en icord som belte til å træ mellom hullene du laget. Jeg strikket icord på 95 cm som da passet fint til lille M.A. Men ta gjerne et mål rundt magen til den som skal ha jumpsuiten, så du ikke lager den for kort. Det er bedre den er litt for lang heller.
    Jeg strikket denne icorden i støvrosa.

    Fest alle tråder.
    Damp forsiktig eller legg jumpsuiten inni et fuktig håndkle.


     

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
    Og ikke minst Dream Life By Bente - klikk deg gjerne inn og bli medlem!
     

  • Publisert: 21.07.2017, 23:24
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Kaptein Sabeltann genser og bukse ( gratis oppskrift )

  • Publisert: 07.07.2017, 13:24
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Hiv o´hoi, alle sjørøvere der ute og til nød alle dere akterutseilte landkrabber!

    Skal skal ikke... Skal? Eller skal kanskje ikke likevel?....
    Jeg klarer ikke bestemme meg helt riktig enda.

    For få dager siden kom vi hjem fra verdens herligste ferie, nemlig et par dager sammen med min lillebror og hans familie i dyreparken i Kristiansand. Min datter, mitt barnebarn og jeg. En helt spontan tur som jeg og min datter fant ut mens lillebror og hans herlige familie hadde stoppet innom oss på vei bort til Kristiansand, mens de var her på et lite besøk så ble det bestemt at vi skulle joine de på ferien deres!
    Akkurat lik ferie som vi alle sammen tok i fjor også, et par dager sammen i dyreparken med overnatting på samme sted alle sammen.

    Barna er 2, 4 og 5 år i år, og de kunne nyte ferien enda mer i år enn i fjor. Og da lille M.A. klarte å løpe hele bakken opp til Kutoppen var jeg enormt overrasket! Snakk om energi! Men nå sporer jeg helt av her. Greia er jo den at verdens søteste lille tantegutt på 2, elsker kaptein Sabeltann sikkert til månen og tilbake for tiden. Og da jeg kom over denne herlige Sabeltann genseren, falt jeg helt inn i drømmeverden.....

    Hva om jeg skulle strikke en slik genser til vesle A. En slik genser og dikte en bukse i samme sjanger?
    Grunnen til at jeg tenker på om jeg skal strikke, og ikke bare kaster meg uti det slik som jeg har en tendens til å gjøre hehe. Er fordi framstykke og bakstykke strikkes for seg, altså frem og tilbake - med mønster og 4-5 tråder.. Skal jeg orke og gidde det? Jeg vet ikke helt enda, men jeg kjenner meg selv såpass godt at innerst inne så vet jeg at jeg kommer til å strikke den.
    Men kanskje kun til vesle A., og ikke til de to andre jentene også... Kanskje finne noe annet som de kan få av hjemmestrikket.

    Uansett, her er link til kaptein Sabeltanngenser oppskriften,( linken åpner eg i nytt vindu ) jeg tenker der er flere enn èn liten landkrabbe som ønsker seg noe hjemmestikket av kaptein Sabeltann.

    Hiv o`hoi folkens!

     

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
    Og ikke minst Dream Life By Bente - klikk deg gjerne inn og bli medlem!
     

  • Publisert: 07.07.2017, 13:24
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 4 kommentarer
  • Små hjertevarme minner

  • Publisert: 02.06.2017, 15:55
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  •  



     

    For hvert eneste lille hekleri og strikkeri som jeg har gjort for mitt lille herlige barnebarn, kommer rett fra hjertet mitt!
    Jeg har blitt sittende til langt ut i de sene nattetimene med et smil om munnen min, mens jeg har tenkt på den vesle lille kroppen som ligger i sengen sin og sover. Som drømmer så koselige drømmer om Dora the explorer, Pawpatrol, Blaze osv osv. Mens jeg sitter i stuen min og tryller frem den ene heklede bamsen etter den andre, alle i forskjellige utforminger og størrelser.

    Favoritt stunden våres sammen omkring håndarbeidet, er når vi tar frem hekleboken min - hekle bibelen min - " Hekling til småfolk " av Vibeke Fantoft Magnesen. Tiden vi har sammen da, går ut på at vi sitter sammen og blar i boken, ser på bildene og mitt lille barnebarn får velge ut en ny bamse jeg skal hekle for henne.
    Deretter tusler vi sammen inn på rommet med hele mitt lager med garn, og der får hun velge og sette sammen de fargene hun ønsker til den kommende nye bamsen.

    Gleden jeg ser i øynene hennes, forventningene og iveren,- ja det er helt magisk slike øyeblikk! Jeg simpelthen ELSKER de stundene, og dette vet jeg er noe jeg kommer til å savne veldig mye når hun vokser opp og føler seg for stor til slike stunder og slike bamser.
    Jeg får bare leve i håpet og troen om at hun aldri vokser av seg dette, og at hun elsker disse alenestundene med meg, like godt som jeg elsker stundene alene sammen med henne.

    De fleste oppskriftene finner dere i boken jeg linket til. Ellers så er ormen å finne HER My little pony sin oppskrift finner dere HER 
    Resten av de hekla kosedyrene på bildet, finner dere i boken " Hekling til barnerommet " av Vibeke Fantoft Magnesen.
    Om noen ønsker oppskrift på Hello Kitty koseklut så si gjerne fra, så skla jeg legge den ut på egen blogg.
    Men MANGE flere gratis oppskrifter på ting jeg har heklet, finner dere under kategorien " Gratis strikke - og hekleoppskrifter " her inne på bloggen min.

    Og btw,- De beste heklenålene jeg noen sinne har heklet med, er DISSE!! Du kan hekle selv om det er på mørkeste natta, det er bare å svitche på lyset og hekle ivei. Geniale og super gode heklenåler!





     

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

    Facebooksiden min til Toving for hest og rytter ( men der er mer enn kun til hester og ryttere ). Titt gjerne innom og lik siden min.
    Og ikke minst Dream Life By Bente - klikk deg gjerne inn og bli medlem!

  • Publisert: 02.06.2017, 15:55
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 2 kommentarer
  • Hello, ready for some Kitty?

  • Publisert: 24.03.2017, 22:51
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • " Siden så mange likte utgaven av monsterbuksen med ape, så tenkte jeg at der sikkert er noen som ønsker å lage monsterbukse og evnt genser med Hello Kitty på også? Siden jeg har strikket Hello Kitty monsterbukse og Marius Hello Kitty genser..... "


     

    # Reklamelinker "
    If you wanna translate this blog, feel free to use
     Google Translate( Link opens in new window )

     

    Siden så mange likte utgaven av monsterbuksen med ape, så tenkte jeg at der sikkert er noen som ønsker å lage monsterbukse og evnt genser med Hello Kitty på også? Siden jeg har strikket Hello Kitty monsterbukse og Marius Hello Kitty genser - så tenkte jeg at jeg skulle vise litt hva og hvordan jeg har gjort dette.

    Utgangspunktet på monsterbuksen finner dere HER - inne hos Smoochie som har så utrolig mange supre og gode oppskrifter, at her er det bare å flytte inn på den bloggen altså. Jeg bare " advarer " dere! Og mønsteret til Hello Kitty bak på rompa til buksen, har jeg maskesydd på etterpå. På den måten så slipper du å måtte ta med deg den hvite tråden rundt hele omgangene på buksen, før du skal bruke hvitfargen igjen.
    Det er både tungvindt og unødvendig å gjøre. Maskesting er lett, det er godt mulig at jeg legger ut en blogg med film i morgen om hvordan man maskesyr. I tilfelle noen ikke vet hvordan det gjøres.

    Mønsteret til Hello Kitty på rompa til buksen er denne :



    Bare husk å maskesy med enten dobbel tråd, eller med en tykkere tråd enn den du har strikket med. På den måten blir mønsteret du maskesyr mye tettere og penere. Jeg visste ikke det i den tiden jeg laget denne buksen, så jeg brukte enkel tråd og samme tråden som jeg strikket med. Så det angrer jeg på nå, selv om buksen er blitt for liten til snuppa nå da..

    Genseren har jeg tatt utgangspunkt i Marius genseren, men her kan du jo egentlig bare ta utgangspunkt i hva du måtte ønske av genser oppskrift. Og mønsteret som jeg brukte på genseren legger jeg ut her til dere. Her har jeg ikke maskesydd, siden du strikker inn mange HK rundt hele genseren. Mønsteret har jeg IKKE laget selv, men funnet hos Elisabeths hobbyside.



    Jeg strikket også en nydelig søt liten HK lue til mitt barnebarn, og oppskriften til den finner du HER.
    Der er også HK pulsvarmere, votter osv som du kan strikke. Ta en kjapt lite google søk, og du finner helt utrolig mye kult til små HK galne herlige småjenter.

     

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

    Facebooksiden min til Toving for hest og rytter ( men der er mer enn kun til hester og ryttere ). Titt gjerne innom og lik siden min.

  • Publisert: 24.03.2017, 22:51
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Monsterbukse med ape ( gratis oppskrift )

  • Publisert: 16.03.2017, 20:30
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Monsterbuksene er kommet for å bli, det er jeg helt sikker på! Jeg tror de aldri kommer til å gå av moten, for de er jo bare helt råkule og geniale, både å se til og til å ha som en base til nye idèer til litt forskjellige utgaver av monsteret.



     

    # Reklamelinker #
    If you wanna translate this blog, feel free to use
     Google Translate( Link opens in new window )

    Monsterbuksene er kommet for å bli, det er jeg helt sikker på! Jeg tror de aldri kommer til å gå av moten, for de er jo bare helt råkule og geniale, både å se til og til å ha som en base til nye idèer til litt forskjellige utgaver av monsteret.
    Jeg strikket en monsterbukse med Hello Kitty ( om det er av interesse så kan jeg legge ut bilder og mønster i en ny blogg ) til mitt barnebarn for to år siden, som hun nå har vokst utav. Så nå var det på tide med ny bukse, men nå har hun mer enn mindre vokst ifra hele Hello Kitty også - så da var det å finne noe annet enn monster og HK.



    Hun er veldig glad i både Dora, Vennebyen, Stor og Liten + en masse flere animalsjonsfigurer på tv. 
    Valget falt på Apa fra Vennebyen, som hun ville ha bak på rompa. Jeg lette litt etter mønster av Apa, siden jeg enda ikke har fått summe meg til å finne et godt men veldig enkelt program hvor en kan gjøre bilde om til mønster. Gosh, det ble lang setning det....
    Men jeg syntes jeg fant et ganske så stilig mønster av en kul apekatt likevel. 

    Oppskriften strekker seg fra str 6-12 mndr, (1-2 år) og til 3-4 år. Klikke deg gjerne inn på bloggen Smoochie og se hele oppskriften til monsterbuksen der.
    Og inne hos Christina Handmade fant jeg mønsteret til apen. Mønsteret legger jeg ut bilde av lenger nede i bloggen min også.



    Garnet jeg har brukt er det supergode Hobbygarnet fra Europris, til kun kr.8,-  Mitt barnebarn er 3,5 år, og til hennes str brukte jeg 2 nøster med rosa ( 100 gram ), et nøste med lilla ( 50 gram ), et nøste med turkis ( 50 gram ), et nøste lys grå ( 50 gram ) og et nøste med hvit ( 50 gram ).
    Så der fikk jeg en bukse til henne for bare ca. kr. 60,- !

    Det er jammen meg ikke verst eller hva? I tillegg var Hobbygarn utrolig herlig å strikke med, så dette er garn jeg skal lage mye mer i. Jeg har hamstret inn på alle de fargene de har i dette garnet, for det er jo bare et parti de har - og de får visst nok ikke inn mer i butikkene etter hva de sier her på Europrisen.
    Synd det, for det var så godt garn og herlig å ha et billig tilbud som kommer ned i samme prisklasse som SparKjøp....



    Jeg skal lete og finne noe program som kan gjøre bilder og tegninger om til mønster, så om noen av dere har tips til godt men lett program for dette - så gi meg mer enn gjerne beskjed. Jeg tar imot all hjelp med stor takk altså. 

    Mitt barnebarn ble hvertfall hoppende glad for monsterbuksen sin med ape bak på stompen. 
    Og i morgen skal vi gjøre noe kjempekult! Jeg og mitt barnebarn skal nemlig sette oss ned og tegne/farge en bukse som jeg skal strikke til henne! En bukse der hun skal få bestemme farger og evnt mønster på buksen, helt selv.
    Jeg gleder meg noe helt enormt til dette, og kan nesten ikke vente med å sette igang å strikke hennes egenkomponerte bukse.

    Jeg lover dere bilder av den, så følg med her på bloggen for å se bilder av den.
    Denne monsterbuksen strikke tjeg på bare 2 dager.

     

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

    Facebooksiden min til Toving for hest og rytter ( men der er mer enn kun til hester og ryttere ). Titt gjerne innom og lik siden min.

  • Publisert: 16.03.2017, 20:30
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Kevins ullgenser ( Gratis oppskrift )

  • Publisert: 07.03.2017, 01:02
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Der er ikke så mange strikkeoppskrifter som passer til en liten chihuahua på kun 10 uker. Så da var det bare å ta frem penn og papir, strikke ivei samtidig som jeg skrev ned fremgangsmåten.


    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )


    Egentlig så skulle jeg jo vise og fortelle om strikkeveskene mine i dag, men denne dagen ble ikke som jeg hadde planlagt. Lille Kevin fryser veldig når han er ute og skal tisse, og de er jo ikke så rart siden det er nesten storm ute samtidig som det er minusgrader..
    Så denne dagen har gått til å strikke genser til Kevin! Fra tidlig morgen og faktisk frem til nå.

    Dette er en genser jeg har designet selv, siden Kevin kun er 10 uker gammel. Der er ikke så mange strikkeoppskrifter som passer til en liten chihuahua på kun 10 uker. Så da var det bare å ta frem penn og papir, strikke ivei samtidig som jeg skrev ned fremgangsmåten.
     

    Kevins ullgenser :

    Garn : Cortina ( 100 gr grunnfarge, 50 gr i annen farge til vrangbordene og litt svart Fritidsgarn til maskesting )
    Pinne : 4 mm settepinner og rundpinne



    Legg opp 36 m og strikk 2 r og 2 vr til vrangborden måler 5 cm.
    Fortsett med rettstrikk samtidig som det økes 2 m mitt under brystet på hver side av 2 merkemasker. ( 4 nye m pr omg )
    Strikk deretter en omg uten økning. Tilsammen strikkes disse to omg 7 ganger ( = 7 økninger )

    Fell til bena slik :

    Strikk 4 m, fell 5 m, strikk til der står igjen 9 m, fell 5 m og strikk de siste 4 m. 
    Neste omg lager du 5 nye m over fellingene til hver av bena. 
    Strikk til det måler 3 cm fra hullet til bena.

    Fell under magen slik :

    Fell de siste 4 m på omg og deretter de neste 4 m på neste om - slik at du har felt 8 m samtidig.
    Strikk deretter frem og tilbake.
    1. omg,- fell 1 m, strikk pinnen ut vrang..
    2. omg,- fell 1 m, strikk pinnen ut rett.
    Gjenta dette til du har 28 m igjen. 
    Fell 3 m på begge runder 1 gang.
    Fell 2 m på begge runder 1 gang.
    Fell av ( 18 m )

    Hent opp ca. 70 m rundt genseren, og strikk 2 r og 2 vr til det måler 1 cm. Fell av.

    Hent opp 12 m rundt hver av bena, og strikk 2 r og 2 vr til det måler 1 cm. Fell av.

    Maskesy dødningehodet på genseren med svart Fritidsgarn. Jeg maskesydde en ekstra omg på første rekke nederst, syntes det ble penest.
    Selve dødningehodet fant jeg på denne bloggen, så det er ikke jeg som har tegnet den selv.

    Voila, Kevins genser er ferdig!

    Copyright :

    Dette er et originalmønster av Bente Broberg og blogggen min www.benteslilleverden.blogg.no. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke tilbake til dette mønsteret. 

    Spør meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstår, så skal jeg hjelpe deg med hva det skulle være! :)


     

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

    Facebooksiden min til Toving for hest og rytter ( men der er mer enn kun til hester og ryttere ). Titt gjerne innom og lik siden min.

    #knitting #knit #håndarbeid #hundegenser #strikkehundegenser #chihuahua #kevin #valp #puppy #puppylove #strikke #strikking #homemade #knitwork #gratisoppskrift #freepattern

  • Publisert: 07.03.2017, 01:02
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Jeg designer en serie! ( gratis hekleoppskrift )

  • Publisert: 02.12.2016, 12:08
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • For et par dager siden la jeg ut gratis oppskrift på en passe stor heklet kurv, nå har jeg bestemt meg for å lage en liten serie innen dette designet. Det passer så perfekt inn til den stilen vi har hjemme i både stuen, kjøkkenet, gangene og på badet. Jeg har i kveld sittet og designet en mindre kurv, her skal dere få gratis oppskrift på denne kurven også.


     

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )


    Dere har muligens lest bloggen som jeg skrev her om dagen, som heter " Julegavetips,- prikken over i `en "? Hvis ikke så bør dere absolutt klikke dere inn ( linken åpner seg i nytt vindu ) og ta en titt, og virkelig vurdere å hekle deg en slik herlig kurv.
    Selv om den kurven er stor, så hekles den i løpet av noen få timer. Grunnen er siden du bruker dobbel tråd og stor heklenål.
    Og dette er noen helt supre julegavetips også altså! Bare et lite tips, sånn i den travle førjulstiden for så mange.

    Nå har jeg slappet av her i sofaen med heklenål og restegarn fra kurven. Resultatet ble en liten kurv, og jeg har allerede planene klar for det neste jeg skal designe i denne aller første serien jeg noen sinne designer helt på egenhånd! Kurven som jeg har designet i kveld, er heklet med enkel tråd.
    Det er jo veldig spennende å lage oppskrifter selv, og det er sannelig noe jeg kommer til å fortsette med - i tillegg til å hekle og strikke etter andres oppskrifter også da. Selvfølgelig.

    OPPSKRIFT :

    Garn : Trysil Big Interiør ( restegarnet fra kurven, hvis du har heklet den til nå )
    Heklenål : nr.7,0 mm
    Mål : bredde 15 cm, høyde 11 cm

    Forkortelser :
    hst = halvstav
    lm = luftmaske
    m = maske

    Omg 1 : Magisk ring med 6 hst ( 6 )
    Omg 2 : 2 hst i hver m ( 12 )
    Omg 3 : * 1 hst i første m, 2 hst i neste m * x 6 ( 18 )
    Omg 4 : * 1 hst i første 2 m, 2 hst i neste m * x 6 ( 24 )
    Omg 5 : * 1 hst i første 3 m, 2 hst i neste m * x 6 ( 30 )
    Omg 6 : * 1 hst i første 4 m, 2 hst i neste m * x 6 ( 36 )

    Nå skal du i neste omg hekle kun i den innerste halvdelen av m, og for at dette skal bli penest så snu hekletøyet slik at du hekler " bakover " heretter.

    Omg 7 : 1 hst i alle m hele omgangen - men hekle kun i innerste del av m ( 36 )
    Omg 8 - 10 : 1 hst i alle m hele omgangen ( 36 )
    Bytt farge
    Omg 11 - 12 : 1 hst i alle m hele omgangen ( 36 )
    Omg 13 : 1 hst i de 7 første m, 3 lm, 1 hst i de neste 15 m, 3 lm, 1 hst i de neste 8 m ( 36 )
    Omg 14 : 1 hst i alle m hele omgangen. Der hvor du har 3 lm, hekler du 3 hst rundt hele lm slik at lm blir gjemt inni de 3 hst du nå hekler. ( 36 )

    Fest tråden og evnt andre løse tråder. Og kurven er ferdig.


    Kurven kan brukes til så mye,- her er to eksempler - som blomsterpotte ( husk å sette blomsten i pose før du setter en oppi kurven ) og som oppbevaring av kremer o.l. på badet. Men det er kun fantasien som setter begrensingene på hva og hvor.

     

    Jeg kan røpe såpass, at det er ikke kurv som er neste ut i denne serien! Så til dere som begynner å bli lei av kurvene, så kommer det altså noe helt annet neste gang. Spennende, hva? Bare følg med her på bloggen, for plutselig røper jeg med tekst, bilder og oppskrift hva det neste blir!

    Edit :

    Helt sånn på tampen av bloggen,- jeg får flere spørsmål om hva magisk ring er? Jeg har funnet frem en film på youtube - siden jeg enda ikke har summet meg til å begynne med å lage filmer selv, noe jeg har veldig lyst til så det kommer snart. Men denne filmen viser veldig godt hvordan dere lager en magisk ring, istedet for å hekle luftmasker og feste i en ring, for så å hekle alt fra fastmasker til staver inni ringen.
    Ta en titt på denne videoen her, så lærer dere hva magisk ring er :

     



     

    Copyright :

    Dette er et originalmønster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke tilbake til dette mønsteret. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
    Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
    Mine bilder er copyrighted og skal ikke brukes av andre uten min skriftlige tillatelse som skal skje over mail. Ved bruk av bilder ulovlig, vil det påløpe en viss sum som kreves inn. Copyright loven er veldig streng og stiller utrolig sterkt ved ulovlig bruk av f.eks. bilder.
    Deler du dine egne bilder på nettet eller sosiale medier, så blir jeg glad om du linker til min blogg. Vær så snill å ikke ta æren for noe du ikke har designet selv, men er ærlig og skriver hvem designer er.

    Spør meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstår, så skal jeg hjelpe deg med hva det skulle være!


    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #kurv #basket #hekletkurv #heklakurv #interiør #diy #homemade #crochet #crocheting #hekling #hekle #hekletinteriør#prikkenoverien #interiørgarn #trysilgarn #trysilbiginteriør #interior #inspo#interiør #interiordesign #interior123 #interiors #interiordecor #interiordetails #interior125 #nordiskehjem #nordiskinspirasjon #nordiskinteriør #feelfreetofollow #follow#followme

  • Publisert: 02.12.2016, 12:08
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 8 kommentarer
  • Tarkus sin favorittlue ( gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 01.12.2016, 13:05
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Å lære barna om sikkerhet er det viktigste vi lærer fra oss, og det er nok mye derfor at beltedyret Tarkus har blitt til. Han lærer barna om trafikksikkerhet, og jeg vet at han til tider er på besøk i barnehagen til mitt lille barnebarn. Barna i barnehagen elsker denne lille fyren, og det skjønner jeg jo godt! Han er jo en bedårende søt liten fyr da.
    Men for å hjelpe litt til med sikkerhet rundt barn og også voksne, så har jeg laget denne oppskriften til noen kule luer. Jeg bruker min hele tiden, og i dag fikk mitt barnebarn også sin Tarkus favorittlue.



    Jeg har laget luen i det maskeantallet som passer til mitt barnebarn på 3 år. Men den passer hvertfall til 4 år også om ikke mer, bare øke litt på selve lengden på luen i såfall. Den er også utrolig kjapp å strikke, jeg strikket denne på bare et par timer. Det fordi den strikkes på tykke pinner!

    Garn : Gjestal Glow fra Europris
    Pinnetykkelser : 6 mm og 8 mm.

    OPPSKRIFT :

    Legg opp 64 m ( 70 m til voksen str ) på rundpinne nr.6 mm og strikk 2 r og 2 vr til borden måler 4 cm ( 6 cm til voksen ). Bytt til rundpinne nr.8 mm og strikk rettstrikk. Strikk rettstrikk til luen måler 9 cm ( 11 cm til voksen ) eller så lang du ønsker å ha luen/måle deg gjerne frem til ønsket lengde.
    Fell av slik : 2 rett sammen runden rundt, deretter 2 runder uten felling.  Strikk så 1 rett og 2 rett sammen, runden rundt, en runde uten felling. 2 rett sammen, klipp tråden og trekk tråden gjennom maskene og snurp sammen.
    Fest trådene og luen er ferdig. 
    Om du vil ha dusk på den, eller lage ditt eget preg på luen så gjør du det. Og vips så er luen ferdig.

    Mina Adeline skulle ikke ha av seg luen sin igjen, og reiste i barnehagen med luen som hadde tråd som ikke var ferdig festet og sydd inn i strikketøyet. Jeg ville vent med å feste tråden ordentlig etter avfelling, i tilfelle jeg skulle rekke opp fellingen og strikke luen noe lenger.
    Så jeg måtte le litt for meg selv da jeg tenkte på den lange tråden inni luen som sikkert de voksne i barnehagen kommer til å stusse litt over. Men fikser den når lillesjefen kommer hjem igjen.

    Denne gulfargen passer også helt perfekt til den gode varme dressen hennes, som er samme gulfarge og svart. Og matcher også supert til de tova barnehagevottene/sjyvottene som jeg har strikket og tovet i samme gulfarge, blogg til oppskriften kan du lese HER. ( link åpnes i nytt vindu )

     

    Copyright :

    Dette er et originalmønster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke tilbake til dette mønsteret. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
    Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
    Mine bilder er copyrighted og skal ikke brukes av andre uten min skriftlige tillatelse som skal skje over mail. Ved bruk av bilder ulovlig, vil det påløpe en viss sum som kreves inn. Copyright loven er veldig streng og stiller utrolig sterkt ved ulovlig bruk av f.eks. bilder.
    Deler du dine egne bilder på nettet eller sosiale medier, så blir jeg glad om du linker til min blogg. Vær så snill å ikke ta æren for noe du ikke har designet selv, men er ærlig og skriver hvem designer er.

    Spør meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstår, så skal jeg hjelpe deg med hva det skulle være!


    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

    #reflekslue #refleks #blisett #reflex #hat #reflexhat #strikking #knitting #knittinglove #strikkeglede #strikkelyst #refleksgarn #yarn #gjestalglowgarn #gjestalglow #gjestalgarn #gjestal #rundpinne #tykkepinner #kjappstrikka #kjappstrikkalue #tarkuslue #tarkuselskerden #gratisoppskrift #freepattern

  • Publisert: 01.12.2016, 13:05
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 2 kommentarer
  • Julegavetips,- Prikken over i `en ( gratis hekleoppskrift )

  • Publisert: 30.11.2016, 10:18
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Jeg har i evigheter ønsket meg dette selv, og nå klarte jeg ikke holde meg lenger! Oppi all julegaveshopping - og alt jeg lager i julegaver, så stoppet jeg opp en dag og heklet meg denne nydelige prikken over i `en som jeg har valgt å kalle den. Denne hekler du på bare en dag, og i tillegg så har du tid til litt juleshopping og middag!

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )



    Denne nydelige kurven hekles noe helt overraskende fort, siden du bruker heklenål nr. 15 mm !
    Garnet jeg brukte var interiørgarnet fra Europris : Trysil Big Interiør, og heklet med dobbel tråd.

    OPPSKRIFT :

    Omg 1 : Magisk ring og 8 st.
    Omg 2 : 2 st i hver m ( 16 st )
    Omg 3 : * 1 st i første, 2 st i neste * runden rundt ( 24 st )
    Omg 4 : * 1 st i 2 første m, 2 st i neste m * runden rundt (32 st )
    Omg 5 : * 1 st i 3 første m, 2 st i neste m * runden rundt * ( 40 st )
    Omg 6 : * 1 st i 4 første m, 2 st i neste m * runden rundt * ( 48 st )
    Omg 7 : * 1 st i 5 første m, 2 st i neste m * runden rundt * ( 56 st )

    Nå er du ferdig med bunnen, hvis du vil ha den bredere så hekler du bare videre rundt og bare øker antall enkle st før du har 2 st i samme m.
    Nå skal du hekle neste runde i kun den bakre maskehullet, slik at du får en pen kant nederst på kurven.

    Omg 7 : Hekle 1 st i hver m, men bruk kun bakre maskehull.
    Omg 8 - 15 : 1 st i hver m ( 56 st )
    Bytt farge etter 4 runder med hver farge.
    Omg 16 : 1 st i de 11 første m, 6 lm og hopp over 6 m, hekle deretter videre med 1 st i 22 m, 6 lm og 1 st i de siste 11 m. ( 56 st )
    Omg 17 : Hekle 1 st i hver m. Når du kommer til hanken du heklet sist runde, så hekler du 6 st rundt hele lm slik at du dekker lm med stavene. ( 56 st )
    Omg 18 : 1 st i hver m.
    Fest tråden og kurven er ferdig til bruk.

    Garnmengde : Jeg brukte 8 nøster med grå, 4 nøster med hvit og 4 nøster med beige.

    Copyright :

    Dette er et originalmønster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke tilbake til dette mønsteret. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
    Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
    Mine bilder er copyrighted og skal ikke brukes av andre uten min skriftlige tillatelse som skal skje over mail. Ved bruk av bilder ulovlig, vil det påløpe en viss sum som kreves inn. Copyright loven er veldig streng og stiller utrolig sterkt ved ulovlig bruk av f.eks. bilder.
    Deler du dine egne bilder på nettet eller sosiale medier, så blir jeg glad om du linker til min blogg. Vær så snill å ikke ta æren for noe du ikke har designet selv, men er ærlig og skriver hvem designer er.

    Spør meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstår, så skal jeg hjelpe deg med hva det skulle være!


    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #kurv #basket #hekletkurv #heklakurv #interiør #diy #homemade #crochet #crocheting #hekling #hekle #hekletinteriør #prikkenoverien #interiørgarn #trysilgarn #trysilbiginteriør

  • Publisert: 30.11.2016, 10:18
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 14 kommentarer
  • Slik kan garn hjelpe deg med søvnen ( gratis hekleoppskrift )

  • Publisert: 22.11.2016, 01:36
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Hva er vel ikke kjedeligere enn når man ligger våken halve natten og ikke klarer finne søvnen? Da kan kanskje denne idèen hjelpe deg. 
    Jeg har prøvd og feilet noen ganger ( som vanlig når jeg skal forsøke å lage nye oppskrifter ), men føler selv jeg klarte å få sluttresultatet til på en ganske grei måte. 

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )


    Da jeg hadde laget denne sove - uglen til meg selv, ble mitt lille barnebarn helt vill da hun så den. Og hadde lyst på en selv også. Så da var det bare å sette seg ned og forsøke å lage noe kult til henne også.Hun ville ha med åpne øyne, og slike øyne som jeg laget mot henne ( altså der de ser inn mot nesen sin ).
    Jeg gikk litt i tenkeboksen og dermed ble et nytt par med øyne til, og heldigvis husket jeg å skrive ned oppskriften på øynene.

    Forkortelser :
    lm = luftmaske
    fm = fastmaske
    hst = halvstav 
    st = stav
    d st = dobbelstav
    tr st = trippelstav

    Garn : Bambus fra Sparkjøp
    Heklenål : 4,0 mm ( G )

    OPPSKRIFT til den voskne utgaven :

    Bakre øyedel

    Omg 1 : Magisk ring med 16 st ( 16 )
    Omg 2 : 1 fm i alle m ( 16 )
    Omg 3 : 2 st i hver m ( 32 )
    Omg 4 : 1 fm i alle m ( 32 )
    Omg 5 : * 1 st i første m, 2 st i neste m * gjenta hele runden ( 48 )
    Fest tråden og hekle en til.

    Når du har heklet to like, så hekler du de sammen slik :
    lm de første 7 m, deretter fm rundt begge øyedelene. Fest tråden.

    Fremre øyedel 

    Omg 1 : Magisk ring med 16 st ( 16 )
    Omg 2 : 1 fm i alle m ( 16 )
    Omg 3 : 2 st i hver m ( 32 )
    Fest tråden og lag en til.

    Bruk svart tråd til å sy øyevippene. Og sy øyedelene fast til hverandre.

    Nebbet 

    6 lm, snu
    hopp over en m, lm i andre m fra heklenålen, fm i 2.m, hst i 3.m, st i 4.m, d st i 5.m

    Fest tråden og sy nebbet fast til sove - uglen.

    Du kan bruke strikk til masken, eller du kan hekle to remser med staver og ha strikk over et lite område bak. 



    OPPSKRIFT til barne utgaven :

    Bakre øyedel

    Omg 1 : Magisk ring med 16 st ( 16 )
    Omg 2 : 1 fm i alle m ( 16 )
    Omg 3 : 2 st i hver m ( 32 )
    Fest tråden og hekle en til.

    Når du har heklet to like, så hekler du de sammen slik :
    lm de første 5 m, deretter fm rundt begge øyedelene. Fest tråden.



    Fremre øyedel 

    Omg 1 : Magisk ring med 16 st ( 16 )
    Omg 2 : ( bytt til annen farge ) 1 lm i først m, 1 fm i 2.m, 2 hst i 3.m, 2 st i 4.m, 2 d st i 5.m, 2 tr st i 6. og 7.m, 2 d st i 8.m, 2 st i 9.m, 2 hst i 10.m, 1 fm i 11.m, 1 lm i 12.m. 
    Fest tråden og lag en til.



    Sy et par sting med hvit tråd i den svarte delen av øyet, fest øyedelene til hverandre og sy noen øyevipper.

    Nebbet 

    5 lm, snu
    hopp over en m, lm i andre m fra heklenålen, fm i 2.m, hst i 3.m, st i 4.m.

    Fest tråden og sy nebbet fast til sove - uglen.

    Du kan bruke strikk til masken, eller du kan hekle to remser med staver og ha strikk over et lite område bak. 

    Copyright :

    Dette er et originalmønster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke tilbake til dette mønsteret. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
    Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
    Mine bilder er copyrighted og skal ikke brukes av andre uten min skriftlige tillatelse som skal skje over mail. Ved bruk av bilder ulovlig, vil det påløpe en viss sum som kreves inn. Copyright loven er veldig streng og stiller utrolig sterkt ved ulovlig bruk av f.eks. bilder.
    Deler du dine egne bilder på nettet eller sosiale medier, så blir jeg glad om du linker til min blogg. Vær så snill å ikke ta æren for noe du ikke har designet selv, men er ærlig og skriver hvem designer er.

    Spør meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstår, så skal jeg hjelpe deg med hva det skulle være!


    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

    #sleep #sleepless #søvnløs #fårikkesove #soveugle #garn #hekling #yarn #crochet #crocheting #barnebarn #grandchild #cottonyarn #bomullsgarn #håndarbeid #owl #crochetowl

  • Publisert: 22.11.2016, 01:36
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 2 kommentarer
  • Super enkel hals å strikke ( gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 18.11.2016, 11:39
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Denne halsen er så lett og enkel å strikke, samtidig som den er så utrolig nydelig! Med kun bare rette og vrange masker, strikket i en vakker vifteform så varmer den både de små halsene, skuldrene og overkroppene.

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )



    Jeg strikket denne halsen i Drops Nepal, slik at jeg kunne bruke den sammen med Oslo anorakken med Olaf fra Frozen, på mitt lille barnebarn Mina Adeline.
    Samme farger og samme garn altså. Jeg hadde utelatt å strikke hetten på Oslo anorakken, slik at det ikke skulle være ubehagelig i rygg og nakke når vi var ute og kjørte bil.
    Denne halsen strikker du på en dag vil jeg tippe, jeg strikket den på en kveld foran tv`en.
    Jeg hadde tenkt å gi dere link til gratis oppskriften til Oslo anorakken, siden jeg strikket etter nettopp den oppskriften ( minste str ). Men jeg tror ikke den er ute på nett gratis lenger, så derfor får dere link til Pickles hvor dere kan kjøpe oppskriften til Oslo anorakken( linken åpner seg i nytt vindu )



    Oppskriften :

    Legg opp (løst) 56 m på rundpinne nr 5. Strikk 2 r og 2 vr. Når arbeidet måler ca 10 cm begynner man å øke.
    Økning: Øk med en vrang i hvert "vrang-parti". Unngå hull ved å strikke den masken man tar opp vridd-vrang. Jeg har økt til sammen 6 ganger (= 84 m), så på slutten hadde jeg 2 r og 8 vr. Økningene er gjort litt pø om pø. (Sånn ca hver 3 omg de 3 første økningene, og deretter hver 4.-5. omg.)  Når arbeidet måler 19 cm strikker man 1 omg rett, 1 omg vrang og 1 omg rett. Fell løst av.



    Halsen kan brukes på begge sider, her er bilde av den andre siden enn hva jeg har tatt bilde av i øverste bilde. Så det er fritt fram og smak å behag hva side du vil bruke. Lykke til, håper jeg får muligheten til å se bilder av deres halser som dere strikker, gjerne link i kommentarfeltet av deres bilder. Det hadde vært kjempe koselig!
    Jeg har funnet oppskriften til denne halsen i denne bloggen( åpnes i nytt vindu ) hun har tatt utgangspunkt i en kjøpeoppskrift og gjort den om til sin egen oppskrift.

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #hals #strikkahals #strikkethals #oppskrift #gratisoppskrift #gratisstrikkeoppskrift #freepattern #knit #knitting #freeknittingpattern #gratishalsoppskrift #dropsnepal #garn #yarn #dropsgarn #dropsyarn #viftehals #ull #wool 

  • Publisert: 18.11.2016, 11:39
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 4 kommentarer
  • U-huuugle pulsvarmere - gratis hekleoppskrift

  • Publisert: 16.11.2016, 02:38
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Som jeg skrev i sist blogg,- det er så utrolig spennende å designe egne ting og tang. Finne på idèer som ikke noen andre har kommet på enda, hvertfall ikke helt like idèer som en selv finner på.
    Det kan være en prøvelse å klare finne de rette maskeantallene, men du all verden så morsomt det er når man klarer knekke kodene! Her skal dere få en rykende fersk oppskrift av meg. Det er noen vidunderlig herlige passe korte pulsvarmere med et litt barnslig preg over seg, mens de samtidig er perfekte til oss voksne. Og hvem vet,- kanskje jeg en dag har klar oppskrift til barn også, og forskjellige str til voksne.
    Følg gjerne med og se hva jeg finner på!

    # Inneholder reklamelinker #
    If you wanna translate this blog, feel free to use
     Google Translate( Link opens in new window )


    Garn : Drops Nepal ( 50 gr =  ca. 75 m )
    Garnforbruk :
    Lys grønn : ca. 150 gram
    Litt hvit 
    litt blå
    litt mørk orange

    Heklenål : 4 mm ( G )
    Safety eyes : 16 mm.

    Forkortelser :
    MG = magisk ring
    lm = luftmaske
    fm = fastmaske
    hst = halvstav
    hst sm = halvstav sammen
    st = stav
    d st = dobbelstav

    Kan du ikke krokodille mønsteret? Det kunne ikke jeg heller før jeg skulle hekle dette designet, og fant ut at nettopp dette mønsteret ville passe perfekt til mitt design! Så da var det bare å forsøke seg på mønsteret, og det er veldig enkelt å lære seg altså. Bare gi det et forsøk, ha hekletøyet klart mens du ser videoen jeg legger ut under her. 
    Skulle det være noe du lurer på, så må du mer enn gjerne spørre meg. Så skal jeg hjelpe så godt jeg bare kan.


    Omg 1 : Hekle 38 lm
    Omg 2 : 1 hst i hver m rundt ( 38 )
    Omg 3 : 1 hst i hver m ( 38 )
    Omg 4 : 2 hst sm, * 3 hst, 2 hst sm, 3 hst, 2 hst sm * x 7, 1 hst ( 30 )
    Omg 5 : 1 hst i hver m ( 30 )
    Omg 6 - 13 : som omg 5 ( 30 )
    Omg 14 : 2 hst i samme m i de 3 første m, 1 hst i de neste 24 m, 2 hst i samme m i de 3 siste m ( 36 )
    Omg 15 : 1 hst i alle m ( 36 )
    Omg 16 : 1 st i de første 18 m, krokodille mønster i de neste 18 m. 
    Omg 17 : fm i de 18 første m, krokodille mønster i de siste 18 m. ( 18 fm + 18 krok.m. = 36 )
    Omg 18 - 23 : Som runde 16 og 17.
    Klipp tråden, og fest den.
    Omg 24 : Start i siste krokodille maske, hekle 2 lm. fortsett så i 7. m fra start og hekle 2 lm i den 7, m. Deretter st i de første 12 m, krokodille mønster i de neste m.
    Omg 25 : fm i de første 12 m, krokodille mønster i de neste 12, og fm i de siste 2 lm. ( Disse to lm skiller tommel fra resten av hånden, og skal alltid hekles slik som inni håndflaten )
    Omg 25 - 29 : Som runde 16 og 17, men med annerledes antall m.
    Klipp tråden og fest den.

    Viktig : Husk å hekle den venstre pulsvarmeren speilvendt når du kommer til tommelen. Da hekler du krokodille mønsteret først og stavene/fm etterpå. Altså i omvendt rekkefølge enn hva du gjorde med høyre pulsvarmer.

    Øynene :

    Omg 1 : ( blå tråd )  MG, 6 hst
    Omg 2 : 2 fm i hver m ( 12 )
    Omg 3 : ( bytt til hvit tråd ) 1 lm, 1 fm, 2 hst i samme m, 2 st i samme m, 2 d st i samme m, 2 st i samme m, 2 hst i samme m, 1 fm i de to neste m, 1 lm i de to neste m. Fest tråden.
    Omg 4 : ( svart tråd ) 1 lm i hver m  f.o.m. de 2 st, og rundt t.o.m. to blå m. 

    Fest på 16 mm safety eyes, og sett to hvite sting ved siden av safety eyes.
    Sy øynene fast til pulsvarmeren.

    Nesen :

    Om 1 : Hekle 6 lm, + 1 lm ( til å snu med )
    Omg 2 : 1 hst i 6 m, + 1 lm
    Omg 3 : 2 hst sm, hst i de neste 2 m, 2 hst sm ( 4 )
    Omg 4 : 2 hst sm, 2 hst sm ( 2 )
    Omg 5 : 2 hst sm ( 1 )
    Fest tråden, og sy nesen til pulsvarmeren. Lag en bue utover på nesen når du syr den fast, så den stikker litt ut fra øynene.

    Klipp 4 remser med grønn tråd, og 2 remser med hvit tråd - fest dem i sidene til pulsvarmeren. Og klipp dem passe korte.

    Copyright :

    Dette er et originalmønster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke tilbake til dette mønsteret. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
    Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
    Mine bilder er copyrighted og skal ikke brukes av andre uten min skriftlige tillatelse som skal skje over mail. Ved bruk av bilder ulovlig, vil det påløpe en viss sum som kreves inn. Copyright loven er veldig streng og stiller utrolig sterkt ved ulovlig bruk av f.eks. bilder.
    Deler du dine egne bilder på nettet eller sosiale medier, så blir jeg glad om du linker til min blogg. Vær så snill å ikke ta æren for noe du ikke har designet selv, men er ærlig og skriver hvem designer er.

    Spør meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstår, så skal jeg hjelpe deg med hva det skulle være!


    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #crochet #crocheting #hekle #hekling #hekleoppskrift #pattern #patterns #owlpattern #pulsewarmer #pulsvarmer #hekletpulsvarmer #dropsnepal #garn #yarn #godtogvarmt #håndarbeid #hjemmelaget #handmade #homemade #krokodillemønster #crocodilepattern 

  • Publisert: 16.11.2016, 02:38
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Verdens dårligste hint til ny gratis hekleoppskrift

  • Publisert: 15.11.2016, 15:51
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Prøve og feile,rekke opp og starte på nytt igjen. Feile litt senere igjen, rekke opp litt og fortsette der man slapp.. Det høres kanskje litt kjedelig ut å holde på slik, men du verden så morsomt og spennende det er å designe noe selv! Så i natt har jeg kun sovet 3 timer.

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )



    Man forsøker å knote ned noen kråketær som man knapt nok selv forstår seg på i ettertid, og med en kladdebok som ser ut som en tornado har overtatt pennen - så skal jeg altså klare å få tryllet frem en forståelig oppskrift til både dere og til meg selv for senere anledninger.
    Denne boken er helt full nå, av slike rablete og fulle sider. Så nå er det på tide å legge denne boken bort og finne seg en ny å fylle sidene til. Men det skjer ikke før jeg har renskrevet denne oppskriften til dere, som jeg jobber med nå.

    Jeg skal gi dere verdens dårligste hint! Hintet er rett å slett bildet nedenfor her, det jeg har heklet er i bl.a. krokodillemønster. Ansiktet mitt over det jeg har heklet er altså med i hintet om hva dette kan være for noe.
    Som jeg sa,- dette er verdens dårligste hint - og hvis en av dere klarer likevel å gjette riktig. Ja da tror jeg at jeg skal personlig legge meg ned og bøye meg i sagmuggen hos hesten min, på direktesending til dere! 



    Jeg satser på å ha oppskrift og bilder av der ferdige produktet i løpet av kvelden, og hvertfall senest i morgen. Så følg med, om dere vil ha en rykende fersk egendesignet hekleoppskrift. Jeg elsker å designe ting selv og legge ut oppskriftene gratis til dere! Fordi jeg elsker de fine tilbakemeldingene jeg får fra dere, både på Facebook sider som jeg deler bloggen på, og via pm. 
    Så tusen takk til alle dere som skriver tilbakemeldinger til meg, dere aner ikke hva det betyr for meg..

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #crochet #pattern #hekle #hekleoppskrift #hekling #håndarbeid #garn #yarn #oppskrift #gratisoppskrift #freepattern #lovecrochet #egetdesign #myowndesign

  • Publisert: 15.11.2016, 15:51
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 2 kommentarer
  • Kun kreativiteten kan sette en stopper

  • Publisert: 12.11.2016, 22:47
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Stjerner, planeter, snøfnugg og iskrystaller,- her er det egentlig kun ene og alene kreativiteten som kan sette stopper for hvordan du selv ønsker at det skal bli seende ut til slutt. Det er morsomt og spennende å holde på å forme dem til det du selv ønsker og ser for deg at det skal se ut som. Og så enormt spennende når en endelig kan få se sluttresultatet!


    Lille blidfisen, Mina Adeline, med sine nye tova votter som såvidt har rukket å bli tørre før bildet ble tatt.

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

     

    Bloggen " Vinterens must have " inneholder den beste oppskriften til tova barnehagevotter eller votter generelt til små barn. Jeg syntes det er utrolig gøy å forsøke å lage litt mer personlig preg på noen av vottene også. Ikke det at jeg har så mye personlige mønstere, men Google er et supert hjelpemiddel til nettopp det.
    Så i kveld strikket og tovet jeg en lys blå vott med et snøfnugg på. Og vips så hadde jeg plutselig laget en Frozen vott, til Adeline sin store glede!

    Link til et alternativ til Frozen snøfnugg kan dere se her, og kanskje forsøke å maskesy på slike votter?
    Jeg sier maskesy, for jeg klarer ikke det med å strikke med pinner og to tråder samtidig. Jeg blir for mye kluss for min del, og så syntes jeg det blir så mye penere med maskesting. Etter toving ser og kjennes det nesten ut som vottene er i 3-D der hvor stingene er.



    Disse vottene er ikke bare supre som bruk alene, men også under slike lange regnvotter som barna ofte bruker i barnehager. Helt geniale med andre ord!
    De holder fint på varmen, og de små barnehendene blir ikke kalde og fæle selv om vottene blir litt våte.
    Jeg strikker de i garnet som heter Tove. Det er et ganske hardt garn å strikke med på en måte, altså det kjennes ikke mykt og godt ut for små barnehender. Men etter tovingen er vottene utrolig myke og behagelige på barnehuden. Så det er rart hvordan strukturen i garnet forandrer seg.

    Strekk og forme vottene etter de er vasket og tovet, slik at de passer hendene til de små forventningsfulle som skal få bruke dem.

    Jeg har en glimrende plan for de blå Frozen vottene, så om dere har lyst å se hva jeg planlegger, så følg med her på bloggen! Så sant som jeg får det til, så kommer det gratis oppskrift her i bloggen min så fort som mulig. Jeg vil bare se at jeg får det til, før jeg røper så mye mer om hva jeg tenker på å gjøre.

    Hva tenker dere å maskesy eller strikke inn i vottene av mønster da? Det hadde vært så utrolig kjekt å få se bilder av deres votter i kommentarfeltet under her.

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #oppskrifter #mønster #strikkemønster #maskesting #maskesy #knit #knitting #strikke #strikketøy #madebymyself #hjemmestrikket #håndarbeid #hobby #garn #yarn #tovavotter #toving #tova #tove #barnehagevotter #sjyvotter #suprevotter #ullvotter #mittens #feltetmittens #mittenswithpattern #tovavottermedmønster

  • Publisert: 12.11.2016, 22:47
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 1 kommentarer
  • Vinterens must have ( gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 11.11.2016, 14:46
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Enkelte ting bare man ha! Slik som disse tova vottene. Ikke bare har jeg laget til små barnehender, men jeg lager også til voksne hender som trenger varme votter selv om vottene så blir kliss klass ute i regnevær, snøvær eller om man har snøballkrig. 
    Hvordan andre lager slike tova votter som dette, vet jeg ikke. Men jeg har funnet min måte å lage de på, og deler gjerne med dere lesere slik at flere barn kan få gode varme hender gjennom hele vinteren.



     

    Her er gratis oppskrift på dem, jeg har tatt utgangspunkt i en annen oppskrift men gjort den litt mer til min egen siden jeg har valgt annet garn slik at størrelsene ble annerledes.
    Her er min utgave av det jeg kaller barnehagevottene :

    Garn : Tove fra Sandnes Garn ( 50 gram = ca 160 meter )
    Strikkepinne : 5 og 3,5
    Størrelse : 0-1 år, 2-3 år, 5 år, 8 år, 12 år, dame

    Legg opp 26, 28, 30, 32, 34, 40 masker, på pinne nr 5. Strikk fram og tilbake på to pinner, til du har 3 riller. Sett maskene på fire pinner, og strikk med glattstrikk 9, 9, 10, 12, 12, 12 omganger. Bytt til pinne 3,5 og strikk 8 omganger.

    Bytt til pinne 5 og strikk 7, 8, 9, 12, 13, 15 omganger glattstrikk. Sett de første 6, 6, 6, 7, 8, 8 maskene på første pinne på en tråd til tommel.
    OBS! På venstre vott setter du de siste maskene, tilsvarende antall, på pinne 4 på en tråd. 
    Legg opp like mange masker over tommelhullet og strikk til votten måler 7, 8, 10, 12, 14, 15 cm fra tommelhullet, eller til den dekker langfingeren.

    Felling:
    Pinne 1 og 3: strikk en maske, strikk to masker sammen.
    Pinne 2 og 4: strikk til det er tre masker igjen, strikk to masker sammen, strikk en maske.
    Strikk slik på hver omgang til det er 8 masker igjen. Trekk tråden gjennom maskene og fest godt.

     

    Tommel:
    Sett maskene på tråden på en pinne, plukk opp like mange masker på oversiden av hullet + en maske i hver side. Fordel maskene på 2 pinner ( eller flere pinner om du heller liker det best ) og strikk til den måler 6, 7, 7, 8, 8, 9 cm eller til den dekker tommelen.

    Felling:
    Pinne 1 og 3: strikk to masker sammen på begynnelsen av pinnen.
    Pinne 2 og 4: strikk til det er to masker igjen, strikk de sammen.
    Fell slik til du har 4 masker igjen. Trekk tråden gjennom maskene og fest trådene godt.

    To - farget :

    Fremgangsmåten jeg brukte når jeg skulle lage de med to farger, var å strikke med den ene fargen frem til omgang 17. Altså fire runder inn på antall runder med strikkepinne nr.3,5.
    Der byttet jeg til den andre fargen og strikket votten ferdig.
    Når jeg så skulle maskesy stjernen på, så passet jeg på at jeg fikk en runde med hver farge i midten av stjernen. I stedet for å kun ha en maske i midten på mønsteret, valgte jeg å maskesy en maske av hver farge like ovenfor hverandre i midten. For å forsøke å få en mer sammenhengende og penere overgang mellom fargene.


    Se bort fra rundingene og streken jeg har tegnet på bildet. Det er bare mine tanker og måte å finne utav hvordan jeg skulle gå frem for å få det slik jeg ville på vottene.

    Toves i maskinen med vaskepulver på 40 eller 60 grader. Dette må du prøve deg fram til hvordan din maskin tover, det er stor forskjell!! Forskjellige farger toves forskjellig har jeg funnet ut. Jeg tover på 40 grader kort vask, sammen med et dongerybukse eller håndkle en eller to ganger. 
    Et annet tips er å bløte vottene og tove dem i tørketrommelen sammen med et håndkle, men her må du hele tiden sitte og passe på. For plutselig kan de ha tovet seg litt for mye, men du har likevel den beste kontrollen over tovingen ved å gjøre det på denne måten!

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #tovavotter #barnehagevotter #vottermedmønster #feltetmittens #mittens #kindsmittens #yarn #knitting #knit #strikking #strikke #strikkepinner #garn #ullgarn #tovegarn #sandnesgarn #sandnesgarntove #woolyarn #winter #vinter #winterinnorway 

  • Publisert: 11.11.2016, 14:46
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 2 kommentarer
  • Når sauene invaderer stuen... Del 2 ( gratis hekleoppskrift )

  • Publisert: 10.11.2016, 14:42
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • For dere som leste gårsdagens blogg,- her er fortsettelsen fra sist blogg. Og til dere som ikke har lest gårsdagens blogg,- den bør dere lese, for den oppskriften er - om jeg skal si det selv - helt super!
    Her kommer altså da fortsettelsen på sist blogg, med gratis oppskrift til leggingsene og pulsvottene.

    # Inneholder reklamelinker #

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

    Jeg brukte :

    Garn : Spargarn fra SparKjøp ( 50 gr = 100 m )
    hvit
    grå
    Litt lys rosa

    Heklenål nr.4 mm.

     

    Forkortelser :

    fm = fastmaske
    lm = luftmaske
    kjm = kjedemaske
    hst = halvstav
    st = stav
    fm sm = fastmasker sammen

    Denne oppskriften er til str. 3 år. Jeg er enda for uerfaren til å klare lage denne til de forskjellige barnestr., men hvis noen kan hjelpe meg med det så blir jeg veldig glad for en melding på Facebook  eller Instagram ( linker nederst i bloggen ). 

    Slik hekler du boblene. ( link åpner seg i nytt vindu )

    Høyde og lengde til pulsvottene og leggvarmerne :
    Pulsvotter : 
    bredde rundt fingrene : ca. 14 cm
    bredde rundt håndleddet : ca. 20 cm
    lengde : ca. 15 cm

    Leggvarmerne :
    nedre bredde : ca. 15 cm 
    omkr.under kneet : ca. 21 cm
    Lengde : ca. 16 cm

    Pulsvotter :

    Hvitt garn 

    Omg 1 : Legg opp 28 lm ( med enkel tråd ) og hekle rundt. Pass på at ikke løkken har krøll på seg.
    Omg 2 : Fm i hver lm 
    Omg 3 : Hst i de 14 første m., boblemønster i de neste 14 m. 
    Omg 4 : Fm i alle m 
    Omg 5 : 1 hst i de 2 første m, hopp over 4 m mens du hekler 4 lm, hst i de neste 8 m, boble i de resterende 14 m. 
    Omg 6 : Fm i alle m 
    Omg 7 - 9 : Gjenta omg 3 og 4. 
    Om 10 : Staver i alle m. 
    Omg 11 : Bobler i alle m.
    Omg 12 : Fm i alle m.
    Omg 13 - 23 : Gjenta omg 11 og 12.

    Fest tråden.

    Snor :

    Bruk rosa og dobbel tråd med Spargarn.
    Hekle 100 lm. Hekle deretter 1 lm, og starte med å hekle 1 lm fra og med 2. lm. Altså nå skal du hekle bakover. 1 lm i hver m.

    Ørene : 

    ( hekle 2 stk ) Hvit farge
    Ytre del av øret :

    Runde 1 : Hekle 8 lm, hst i den andre lm fra heklenålen, og videre i de neste 6 lm. deretter 2 hst i den siste lm.
    Hekle videre rundt til den andre siden av lm med hst ( 7 hst ), hekle sammen i første lm, hekle 2 lm
    Runde 2 : 2 st i de 3 første lm, 2 hst i neste lm, 2 fm i de neste 8 lm, 2 hst i neste lm, 2 st i de 3 siste lm. fest tråden og behold en lang tråd til du skal sy øret fast til bagen.

    Indre del av øret :
    ( hekle 2 stk ) grå farge
    Runde 1 : 6 lm, 1 fm i andre lm fra heklenålen, deretter 1 fm i de neste 4 lm. 2 fmi den siste lm.
    Hekle videre rundt til den andre siden av lm med fm ( 5 fm ) hekle sammen i første lm, hekle 2 lm
    Runde 2 : 2 st i de 2 første lm, 2 hst i neste lm, 2 fm i de neste 6 lm, 2 hst i neste lm, 2 st i de siste 2 lm. Fest tråden og behold en lang tråd til å sy øret fast inni den andre delen av øret.

    Feste et par med safety eyes på pulsvottene, klipp spissene av på baksiden og fil stubbene så de ikke gjør de små barnehendene som skal bruke pulsvottene noe vondt. Sy deretter ørene fast til pulsvottene.

    Safety eyes som jeg har brukt kan dere kjøpe på Wish.com bl.a. Det er disse jeg har brukt. ( linken åpnes i nytt vindu )
    Disse finnes også i blå, om du skal lage noe til gutt og ikke vil ha safety eyes i rosa. ( linken åpnes i nytt vindu )



    Leggvarmerne : 

    Hvit tråd med Spargarn

    Omg 1 : Legg opp 42 lm, + 1 lm til å snu med. Hekle fm tilbake fra 2.lm fra heklenålen. ( 42 ) + 2 lm, snu
    Omg 2 : * 1 hst, 1 boble * gjenta, ( 21 hst, 21 bobler ), 2 lm, snu
    Omg 3 : 1 fm i hver m ( 42 )
    Omg 4 - 5 : som omg. 2 og 3
    Omg 6 : Hekle sammen rundt nå. 1 fm i 4. m, 2 lm og 1 hst i samme m. Boble videre rundt ( 19 bobler, 19 hst )
    Omg 7 - 28 : Fortsett å hekle omg 2 og 3 ( 19 bobler, 19 hst )

    Fest tråden.

    Snoren :

    Bruk rosa og dobbel tråd med Spargarn.
    Hekle 120 lm. Hekle deretter 1 lm, og starte med å hekle 1 lm fra og med 2. lm. Altså nå skal du hekle bakover. 1 lm i hver m.

    Tre snoren på utsiden av leggvarmeren, med tre kryss og en sløyfe.

    Sy en knapp nede ved ankelen til leggvarmeren.

    Copyright :

    Dette er et originalmønster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke tilbake til dette mønstert. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
    Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
    Deler du bilder på nettet eller sosiale medier, så blir jeg glad om du linker til min blogg. Vær så snill å ikke ta æren for noe du ikke har designet selv, men er ærlig og skriver hvem designer er.

    Spør meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstår, så skal jeg hjelpe deg med hva det skulle være!

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #hekle #hekling #oppskrift #hekleoppskrift #crochet #crocheting #crochetpattern #pattern #mydesign #mittdesign #spargarn#yarn #cottonyarn #hekledilla #hekleglede #ryggsekk #backpack #lambertsekk #lambert #lambertpack #sauenlambert#sheep #sheepbackpack #saueryggsekk #freepattern #gratisoppskrift #leggvarmere #pulsvotter

  • Publisert: 10.11.2016, 14:42
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Når sauene invaderer stuen... ( gratis hekleoppskrift )

  • Publisert: 09.11.2016, 21:39
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Lambert er den søteste og den mest uskyldige sauen jeg noen gang har møtt, om jeg så må si det selv. Både han og hans små venner er bare helt bedårende deilige, og jeg er sikker på at dette blir en bankers julegave å lage og legge under juletreet til mange små forventningsfulle barn!
    Snart skal jeg sørge for at Lambert og hans små venner får andre venner også, andre dyrearter. Dette blir en spennende tid fremover, ja for meg også. For jeg har aldri skapt slike ansikter eller dyr før, uten å bruke andres oppskrifter slavisk. For første gang går jeg helt alene på denne veien med å skape nye ting med heklenål og tråd! Spennende - utrolig spennende er det! Og også enormt gøy.

    # Inneholder reklamelinker #

    If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )
     

    Søvn, hva er det? Ofte har jeg sittet oppe til klokken har blitt over 04 om natta, fordi det har vært så spennende å skape noe med heklenål og tråd. Skape noe som jeg ikke har sett andre gjøre maken til. Jeg glemmer søvnen, og storkoser meg til langt ut i nattetimene. Min lille herlige røde skipskatt som skal ligge i fanget mitt og sove, den lille tibben til min datter som ligger å snorker på vårt hvite fluffy teppe, og jeg som er så oppslukt i det jeg skaper at jeg nesten glemmer å notere ned runde for runde.

    For at ikke denne bloggen skal bi minst en mil lang, så skal dere få oppskriften til selve ryggsekken nå - og så skal jeg lage en blogg til med oppskriften til pulsvarmerne og leggingsene. Så følg med, de er knallgøye og hekle. Og det går veldig fort å hekle alt sammen.

    Safety eyes som jeg har brukt kan dere kjøpe på Wish.com bl.a. Det er disse jeg har brukt. ( linken åpnes i nytt vindu )
    Disse finnes også i blå, om du skal lage noe til gutt og ikke vil ha safety eyes i rosa. ( linken åpnes i nytt vindu )

    Slik hekler du boblene til ryggsekken, leggingsene og pulsvottene, link til youtube tutorial her. ( linken åpnes i nytt vindu )

    Ryggsekken Lambert :


    Jeg brukte :

    Garn : Spargarn fra SparKjøp ( 50 gr = 100 m )
    hvit
    grå
    Litt lys rosa
    litt svart

    Heklenål nr.4 mm og 9 mm.

     

    Forkortelser :

    fm = fastmaske
    lm = luftmaske
    kjm = kjedemaske
    hst = halvstav
    st = stav
    fm sm = fastmasker sammen
    d st = dobbelstav

    Runde 1 : Bruk dobbel tråd og starte med en magisk ring, hekle 2 lm, og 8 hst i ringen, hekle sammen i første m, hekle 2 lm ( 8 hst )
    Runde 2 : Hst og hekle en boble i første m. Deretter hekle bobler i de resterende 7 lm, hekle sammen i første m, hekle 2 lm ( 8 hst + 8 bobler = 16 )
    Runde 3 : 2 fm i alle 8 m, hekle sammen i første m, hekle 2 m ( 32 fm )
    Runde 4 : * Hst i første m, boble i neste m * gjentas hele runden, hekle sammen i første m, hekle 2 lm ( 16 hst + 16 bobler = 32 )
    Runde 5 : * 2 fm i første m, 1 fm i de neste 7 m * gjentas hele runden, hekle sammen i første m, hekle 2 lm ( 36 fm )
    Runde 6 :  * hst i første m, boble i neste m * gjentas hele runden, hekle sammen i første m, hekle 2 lm ( 18 hst + 18 bobler = 36 )
    Runde 7 : * 2 fm i første m, 1 fm i de neste 6 * gjentas hele runden, hekle sammen i første m, hekle 2 lm ( 42 fm )
    Runde 8 : * hst i første m, boble i neste m * gjentas hele runden, hekle sammen i første m, hekle 2 lm ( 21 hst + 21 bobler = 42 )
    Runde 9  : * fm i alle m * gjentas hele runden, hekle sammen i første m, hekle 2 lm. ( 42 )
    Runde 10 - 22 : gjenta runde 8 og 9.
    Runde 23 :  1 st i alle fm, gjentas hele runden, hekle sammen i første lm, hekle 2 lm ( 42 st )
                         Dette vil være den raden der snoren blir trædd gjennom
    Runde 24 : * 2 hst i hver 3. m * gjentas hele runden ( 56 m )
    Runde 25 : * hst i første m, boble i neste * gjentas hele runden ( 28 hst + 28 bobler = 56 )
    Runde 26 :  * fm i alle m * gjentas hele runden ( 56 )
    27 : gjenta runde 25 ( 56 )
    28 : * fm i første m, 1 hst, 1 st, 1 hst i neste m * gjentas hele runden slik at det blir en litt mer markert bølgete kant.

    Snoren :

    Bruk rosa og dobbel tråd med Spargarn.
    Hekle 100 lm. Hekle deretter 1 lm, og starte med å hekle 1 lm fra og med 2. lm. Altså nå skal du hekle bakover. 1 lm i hver m.

    Ansiktet :

    1 : Bruk dobbel tråd med grå, 6 lm
    2: Snu med 1 lm, 6 fm ( 6 m )
    3. ( Fra nå at hekles det rundt og rundt ) " 1 fm i første m, 2 fm i neste m * x 6 ( 18 m )
    4. * 1 fm i de første 2, 2 fm i neste m * x 6 ( 24 m )
    5. * 1 fm i de første 3, 2 fm i neste m * x 6 ( 30 m )
    6 - 8 : 1 fm i alle m, 3 runder ( 30 m )
    9 : * 1 fm i de 3 første m, 2 fm sm * ( 24 m )
    10 : 1 fm, 2 fm i de neste 10 m, 1 fm ( 22 m ) + 1 lm - SNU -
    11 : 1 fm i alle m ( 22 m ) + 1 lm - SNU -
    12 : 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 12 fm, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm ( 18 m ) + 1 lm - SNU -
    13 : 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, * 1 fm, 2 fm sm * x 4, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, + 1 lm -SNU -
    14 : 2 fm sm, 14 fm, 2 fm sm, ( 16 m ) + 1 lm, - SNU -
    15 : 1 fm i alle m ( 16 m )
    16 : 1 fm i 6 første, 2 fm sm i neste 4, 1 fm i siste 6 m
    17 : 2 fm sm, 15 fm, 2 fm sm ( 17 m )
    Fest tråden.

    Bytt til hvit og hekle en kant rundt ansiktet med andre runde i en puff flower blomst mønster.
    Ikke hekle kanten rundt selve munnen. Sett to sting med start tråd som nese, og feste safety eyes i 2. rekke med 4 fm mellom øynene. Sett øynene litt på skrå mot hverandre nederst.

    Sy ansiktet fast til ryggsekken, fyll ansiktet med litt vatt inni hele ansiktet og fest tråden.
    Træ den rosa snoren i hver 2. hull, i runde 23.

    Ører :

    Bruk dobbel tråd med hvit.
    1 : 10 lm, 1 hst fra 2,lm fra heklenålen. 1 hst i alle lm, 2 hst i siste lm på rekken. Deretter 1 hst oppover på andre siden, 2 hst i siste lm ( 19 hst )
    2 : 2 d st i 3 første m, 2 st i neste m, 2 hst i de neste 11 m, 2 hst i neste, 2 d st i de siste 3 m.
    Fest tråden og hekle en til.

    Lite øre som skal festes inni det hvite :

    Bruk dobbel tråd med grå.
    1 : 8 lm, 1 fm i den 2. m fra heklenålen, 2 fm i de neste 5 m, 2 fm i siste m, 5 fm på andre siden, 2 fm i siste m. ( 16 )
    2: 2 st i de 2 første m, 2 hst i neste m, 2 fm i 9 m, 2 hst i neste m, 2 st  i de siste 3 m.
    Fest tråden og hekle en til. 
    Sy denne fast inni det hvite øret, og sy den fast til sauesekken.

    Stroppene :

    Hekle med hele 6 nøster/tråder med hvit Spargarn, med heklenål nr,9 mm.
    Hekle 57 lm, snu og hekle lm i 2. lm fra heklenålen, og tilbake til starten igjen.

    Feste stroppene enten ved å sy de fast til ryggsekken, eller feste de med halvmåner og klips. Samle gjerne begge stroppene nede,og med mellomrom oppe på sekken.


    I neste blogg skal jeg dele oppskriften til pulsvarmerne og leggingsene til Lambert settet. Så følg med, plutselig er bloggen ute.

    Copyright :

    Dette er et originalmønster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke tilbake til dette mønstert. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
    Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
    Deler du bilder på nettet eller sosiale medier, så blir jeg glad om du linker til min blogg. Vær så snill å ikke ta æren for noe du ikke har designet selv, men er ærlig og skriver hvem designer er.


    Spør meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstår, så skal jeg hjelpe deg med hva det skulle være!

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

    #hekle #hekling #oppskrift #hekleoppskrift #crochet #crocheting #crochetpattern #pattern #mydesign #mittdesign #spargarn #yarn #cottonyarn #hekledilla #hekleglede #ryggsekk #backpack #lambertsekk #lambert #lambertpack #sauenlambert #sheep #sheepbackpack #saueryggsekk #freepattern #gratisoppskrift

  • Publisert: 09.11.2016, 21:39
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 2 kommentarer
  • Sheep drawstring bag,- oppskrift oversatt til norsk

  • Publisert: 01.11.2016, 16:49
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Flere av dere lesere ønsket at jeg skulle oversette denne overskriften til norsk. Jeg vet at det kan være frustrerende og vanskelig å lese oppskrifter på annet språk enn norsk. Man skal sette seg inn i hva alle forkortelsene betyr, og deretter finne ut hva de betyr på norsk. 
    Nå har jeg oversatt oppskriften til denne råstilige gymbagen.

    Dette er en follow-up blogg fra min forrige blogg, Gorgeous sheep drawstring bag.

    Hun som skal ha all ære for denne nydelige oppskriften, er hun som driver bloggen Repeat crafter me. Du bør vireklig ta deg en tur innom bloggen hennes, for der er så utrolig mye flott og nydelig som hun tryller frem med heklenålen! I tillegg har hun gitt ut en bok som heter Corner to corner. Jeg har enda ikke funnet denne boken her i Norge, men leter fremdeles. 
    Om jeg ikke klarer å få finne den her, så skal jeg bestille den i utlandet. For den skal jeg ha, uansett!


    Jeg brukte :

    Garn : Spargarn fra SparKjøp ( 50 gr = 100 m )
    !00 gr hvit
    50 gr grå
    50 gr lys rosa
    litt svart

    Heklenål nr.4 mm
    Safety eyes eller andre øyne som festes godt

    Forkortelser :

    fm = fastmaske
    lm = luftmaske
    kjm = kjedemaske
    hst = halvstav
    st = stav

    Boble bagen :

    Runde 1 : Magisk ring, hekle 2 lm, og 8 hst i ringen, hekle sammen i første lm, hekle 2 lm ( 8 hst )
    Runde 2 : Hst og hekle en boble i første lm. Deretter hekle bobler i de resterende 7 lm, hekle sammen i første lm, hekle 2 lm ( 8 hst + 8 bobler = 16 )
    Runde 3 : 2 fm i alle 8 lm, hekle sammen i første lm, hekle 2 lm ( 32 fm )
    Runde 4 : * Hst i første lm, boble i neste lm * gjentas hele runden, hekle sammen i første lm, hekle 2 lm ( 16 hst + 16 bobler = 32 )
    Runde 5 : * 2 fm i første lm, 1 fm i de neste 7lm * gjentas hele runden, hekle sammen i første lm, hekle 2 lm ( 36 fm )
    Runde 6 :  * hst i første fm, boble i neste fm * gjentas hele runden, hekle sammen i første lm, hekle 2 lm ( 18 hst + 18 bobler = 36 )
    Runde 7 :  * 1 fm i alle lm * gjentas hele runden, hekle sammen i første lm, hekle 2 lm ( 36 fm )
    Runde 8-16 : Gjenta runde 6 og 7
    Runde 17 : 1 st i alle fm, gjentas hele runden, hekle sammen i første lm, hekle 2 lm ( 36 st )
                         Dette vil være den raden der snoren blir trædd gjennom
    Runde 18-20 : gjenta runde 6 og 7 ( avsluttes med boble kant )

    Vet du ikke hvordan du skal hekle en boble? Ta en titt på denne filmen fra Repeat crafter me som viser teknikken veldig bra her :

     

    Snoren :

    Jeg brukte rosa garn her, men du bruker hva farge du måtte ønske.
    Hekle 85 lm, 1 kjm i andre lm fra heklenålen. 1 kjm i hver lm. Fest tråden.
    Træ snoren i runde 17 hvor du heklet stavene.

    Ørene : 

    ( hekle 2 stk ) Hvit farge
    Ytre del av øret :

    Runde 1 : Hekle 8 lm, hst i den andre lm fra heklenålen, og videre i de neste 6 lm. deretter 2 hst i den siste lm.
    Hekle videre rundt til den andre siden av lm med hst ( 7 hst ), hekle sammen i første lm, hekle 2 lm
    Runde 2 : 2 st i de 3 første lm, 2 hst i neste lm, 2 fm i de neste 8 lm, 2 hst i neste lm, 2 st i de 3 siste lm. fest tråden og behold en lang tråd til du skal sy øret fast til bagen.

    Indre del av øret :
    ( hekle 2 stk ) grå farge
    Runde 1 : 6 lm, 1 fm i andre lm fra heklenålen, deretter 1 fm i de neste 4 lm. 2 fmi den siste lm.
    Hekle videre rundt til den andre siden av lm med fm ( 5 fm ) hekle sammen i første lm, hekle 2 lm
    Runde 2 : 2 st i de 2 første lm, 2 hst i neste lm, 2 fm i de neste 6 lm, 2 hst i neste lm, 2 st i de siste 2 lm. Fest tråden og behold en lang tråd til å sy øret fast inni den andre delen av øret.

    Sy ørene fast til bagen, sy dem fast like under runde 17 som er runden med stavene.



    Ansiktet :

    Runde 1 : Magisk ring, hekle 10 fm i ringen, hekle sammen i første lm, hekle 1 lm
    Runde 2 : * 2 fm i første, 1 fm i neste * gjentas rundt, hekle sammen i første lm, hekle 1 lm ( 15 fm )
    Runde 3 : * 2 fm i første, 1 fm i de 2 neste * gjentas rundt, hekle sammen i første lm, hekle 1 lm ( 20 fm )
    Runde 4 : * 2 fm i første, 1 fm i de 3 neste * gjentas rundt, hekle sammen i første lm, hekle 1 lm ( 25 fm )
    Runde 5 : * 2 fm i første, 1 fm i de 4 neste * gjentas rundt. ( 30 fm )
    Fest tråden og behold en lang tråd til den skal syes på bagen. 
    Fest på safety eyes og sy på en munn om ønskelig.
    Feste ansiktet på boble bagen
    , like under runde 17 som er runden med stavene.

    Spør meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstår, så skal jeg hjelpe deg med hva det skulle være!

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #hekle #hekling #virka #hekkel #crochet #crocheting #sheepcrochet #pattern #crochetpattern #hekleoppskrift #oppskrift #heklesau #heklegymbag #sauegymbag #safetyeyes #sikkerhetsøyne #hekletilbarn #superjulegave #julegave #turnbag #turn #julegavetilbarn #garn #yarn #sparkjøp #sparkjøpgarn #søtsau #qutesheep #håndarbeid #homemade

  • Publisert: 01.11.2016, 16:49
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Gorgeous sheep drawstring bag ( gratis hekleoppskrift )

  • Publisert: 31.10.2016, 14:20
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • " Denne hekleteknikken kan jeg ikke, så det får jeg helt sikkert til. " Det er lov å ta seg en Pippi Langstrømpe en gang iblant, og det er hva jeg har gjort denne gangen! Jeg har lenge sett på denne så utrolig nydelige bagen, og tenkt at en dag skal jeg klare sette meg ned og studere hekleteknikken.



    Har du noen gang heklet en teknikk som heter popcorn eller boble teknikk?
    Det var mye lettere enn hva jeg hadde trodd. Jeg klikket meg inn på en link i oppsktiften, der jeg kunne se på youtube hvordan .man hekler popcorn teknikk.
    Jeg har ikke kommet så langt enda, men jeg tenkte om noen av dere lesere også hadde lyst til å hekle en popcorn gymbag?
    Usikker på om enkel tråd av Spargarnet, eller om jeg skal hekle med dobbel tråd så jeg er sikker på at Adeline får plass til sin lille ballerina gymdrakt og gymsko. Men foreløoig kan vi ta en liten opersjon.

    Oppskriften er fra bloggen Repeat crafter me, Ta en titt innom bloggen hennes, for å se litt mer bilder av bagen.
    Om litt så skal jeg oversette den til norsk og legge den ut i egen blogg, så følg med her på bloggen om du vil hekle men ikke tørr begi deg ut på engelsk oppskrift!
    Så hva sier du? Blir du med og hekler slik bag med meg?

    Forkortelser :

    SC = Single Crochet
    HDC = Half Double Crochet

    DC = Double Crochet

    Finished Size = Approximately 8 inches tall and 7 inches wide when laid flat.

    Bobble Bag:

    with winter white yarn

    Magic Ring, chain 2, 8 HDC in magic ring, join to first HDC, chain 2 (8 HDC)

    Round 2: HDC and then Bobble in first stitch and in each stitch around, join, chain 2 (8 HDC + 8 Bobble = 16)

    Round 3: 2 SC in each stitch around, join, chain 2 (32 SC)

    Round 4: HDC in first stitch, Bobble in next stitch, repeat around, join, chain 2 (16 HDC + 16 Bobble = 32)

    Round 5: 2 SC in first stitch, SC in next 7, repeat around, join, chain 2 (36 SC)

    Round 6: HDC in first stitch, Bobble in next stitch, repeat around, join, chain 2 (18 HDC + 18 Bobble = 36)

    Round 7: SC in each stitch around, join, chain 2 (36 SC)

    Round 8-16: Repeat round 6 and 7.

    Round 17: DC in each stitch around, join, chain 2 (36 DC) ? This will be the row your drawstring is woven through.
    Round 18-20: Repeat around 6 and 7 (ending on a bobble round).

    Fasten off and weave in ends.

    Drawstring:

    with any color desired- I used pink and tied it into a bow when bag closes :)
    Chain 85, slip stitch in second chain from hook and the rest of the way down chain. Fasten off and weave in ends.
    Weave in and out of DC crochet stitches from row 17.

    Sheep Ears:Refer to my Lamb Hat Pattern for a more detailed tutorial if needed.

    Outer Ear: (Make 2) ? use winter white yarn

    Chain 8, HDC in second chain from hook and in the next 6, make 2 HDC in last chain

    now work your way up the other side of the chain with HDC?s (7 HDC), join to first HDC, Chain 2

    Round 2: 2 DC in the first 3 stitches, 2 HDC in next stitch, 2 SC in the next 8, 2 HDC in next stitch, 2 DC in last 3, join, fasten off leaving long tail to sew ear onto hat.

    Inner Ear: (Make 2) ? use accent color (beige or gray)

    Chain 6, SC in second chain from hook and in the next 4, make 2 SC in last chain

    now work your way up the other side of the chain with SC?s (5 SC), join to first SC, chain 2

    Round 2: 2 DC in the first 2 stitches, 2 HDC in next stitch, 2 SC in next 6, 2 HDC in next stitch, 2 DC in last two stitches, join, fasten off leaving long tail to sew inner ear inside the outer ear.

    Sew ears onto bobble bag right under round of double crochets.

    Sheep Face:
    with your accent color

    Magic ring, chain 1 and make 10 SC in ring, join to first SC, chain 1
    Round 2: 2 SC in first, SC in next, repeat around, join, chain 1 (15 SC)
    Round 3: 2 SC in first, SC in next 2, repeat around, join, chain 1 (20 SC)
    Round 4: 2 SC in first, SC in next 3, repeat around, join, chain 1 (25 SC)
    Round 5: 2 SC in first, SC in next 4, repeat around, join, fasten off leaving long tail (30 SC)

    Attach safety eyes and stitch on a mouth if desired.

    Sew onto front of bobble bag right under the round of double crochets.



    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #hekle #hekleoppskrifte #crochet #crochetpattern #pattern #oppskrift #hekleglede #hekledilla #popcornteknikk #sheepdrawstringbag #sauegymbag #sau #sheep #safetyeyes

     

  • Publisert: 31.10.2016, 14:20
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 3 kommentarer
  • Verdens søteste bølgetøfler! ( gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 29.10.2016, 20:52
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Disse er så kule å strikke, man strikker faktisk alt i ett før man monterer/syr den sammen. I det ene øyeblikket er det en har strikket, som en lang rar remse. Men i neste øyeblikk har remsen blitt til verdens søteste og vakreste tøffel.



    Jeg strikket dem i babyull garnet fra Nille. Men du kan strikke dem i hvilket garn du måtte ønske. uansett garn og pinner så er prinsippet på tøflene det samme.

    Denne oppskriften er faktisk så gammel som 1945, men den er stadig like attraktiv å strikke! Ikke verst det?!

     

    Størrelse 0-3 måneder, 3-6 måneder, 6-9 måneder og 9-12 måneder.

     

    Legg opp 24, 27, 30, 33 masker og strikk 28, 30, 32, 34 riller.
    Fell 11, 12, 13, 14 masker og strikk videre over de 13, 15, 17, 19 maskene slik:
    Strikk 4 pinner med glattstrikk med den glatte siden mot retten og så 4 pinner glattstrikk med den glatte siden på vrangen. På denne måten lager du boblene ved tærne.

    Gjenta disse to variantene til du har 10 bølger med glattstrikk mot retten og 9 bølger med vrangstrikk mot deg.

     

    Monteringen :

    sy sammen den siste omgangen med bølgestrikk mot andre siden av der du har strikket rillestrikk.
    Sy så sammen rillestrikken under foten, men ikke over der du har strikket bølgestrikken.
    Ta en dobbeltråd og trekk den igjennom bølgesidene både opp og nede. Trekk godt sammen og fest de godt.
    Brett så ned kanten på rillestrikken og så er tøflene ferdige.
    For hele montering kan dere trykke her, for her vises det hvordan dere gjøre det fra start  til slutt.


    Lykke til alle som prøver på disse søte små.

    Link til original innlegget til disse tøflene tror jeg må være denne bloggen.



    Disse strikket jeg noen par av, til mitt barnebarn da hun var liten bebis. De var nydelige på bena hennes!

    I de kommende bloggene som omhandler gratis oppskrifter, så kan jeg vise dere en liten bildecollage av hva dere har i vente :

    video:video1477729778

     

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #strikketøy #strikkeglede #strikkeoppskrift #babytøfler #tøfler #babyboots #boots #knit #knitting 

     

  • Publisert: 29.10.2016, 20:52
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 1 kommentarer
  • My Little Pony Unicorn heklemønster

  • Publisert: 27.10.2016, 17:05
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Hvem liker vel ikke slike søte herlige og myke kosebamser som er hjemmelaget? Jeg elsker dem! Og derfor har jeg også heklet denne skjønne og søte enhjørningen til mitt lille barnebarn.

    Jeg heklet denne skjønnheten i garnet som heter Heavy Cotton 8/8 ( selges hos Stof og Stil ), med heklenål nr.4 mm

    Forkortelser :
    sc = fastmaske
    hdc = halvstav
    sc2tog = fastmasker sammen
    fm = fastmske
    kjm = kjedemaske
    m = maske


    HODE :

    *** Begynn med rosa / nese garn. 
    Runde 1: Sc 6 inn i en magisk ring(6) 
    Runde 2: Strikk 2 fm i hver maske rundt. (12) 
    Runde 3: Arbeids * 1 fm i neste maske, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (18) 
    Runde 4: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (24) 
    Runde 5: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 3 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (30) 
    Runde 6: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 4 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (36) 
    Round 7-8: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (36) 
    Round 9: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 5 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (42) 
    Round 10: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 6 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (48) 
    . *** Bytt til hvit / body garn 
    Round 11-12: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (48) 
    Round 13: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 7 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (54) 
    Round 14: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (54) 
    Round 15: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 7 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (48) 
    Round 16-21: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (48) 
    Round 22: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 6 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (42) 
    Round 23: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (42) 
    Round 24: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 5 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (36) 
    Round 25: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (36) 
    Round 26: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 4 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (30) 
    Round 27: Arbeid 1 fm i hver maske rundt. (30) 
    Round 28: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 3 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (24) 
    Round 29: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (24) 
    På dette punktet, vil du ønsker å brodere på neseborene med brunt garn. Det er plassert 2 rader ned fra den rosa / hvit kant, og spiraler over 2 p. Stuff hodet og deretter feste sikkerhets øynene mellom rad 21 og 22, ca 3 masker fra hverandre. 
    Runde 30: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (18) 
    Round 31: Arbeid * 1 fm i neste maske, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (12) 
    Round 32: * sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (6) 
    Lukk og fest av.

    ØRER:

    *** Med hvit / body garn: 
    Runde 1: Hekle 6 fm i en magisk sirkel. (6) 
    Runde 2: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (6) 
    Runde 3: Arbeids * 1 fm i neste maske, 2 fm i neste maske * 3 ganger. (9) 
    Runde 4: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, 2 fm i neste maske * 3 ganger. (12) 
    Round 5-6: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (12) 
    Round 7: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, sc2tog neste 2 masker * 3 ganger. (9) 
    Runde 8: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (9) 
    Fest av, forlater en lang hale. Flat stykket sammen og sy på hodet. Det er ditt valg om du vil ørene pekte innover eller utover.

    HORN:

    Runde 1: Sc 4 inn i en magisk sirkel. (4) 
    Runde 2: Hekle * 1 fm i neste maske, 2 fm i neste maske * 2 ganger. (6) 
    Runde 3: Arbeids * 1 fm i hver av de neste 2 masker, 2 fm i neste maske * 2 ganger. (8) 
    Runde 4: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (8) 
    Runde 5: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 3 masker, 2 fm i neste maske * 2 ganger. (10) 
    Round 6-7: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (10) 
    Runde 8: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 4 masker, 2 fm i neste maske * 2 ganger. (12) 
    Round 9: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (12) 
    Round 10: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 5 masker, 2 fm i neste maske * 2 ganger. (14) 
    Round 11: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (14) 
    Round 12: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 6 masker, 2 fm i neste maske * 2 ganger. (16) 
    Round 13: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (16) 
    Fest av, forlater en lang hale. Ting hornet og sy på hodet sentrert over øynene og mellom ørene.

    KROPP:

    Runde 1: Sc 6 inn i en magisk sirkel. (6) 
    Runde 2: Strikk 2 fm i hver maske rundt. (12) 
    Runde 3: Arbeids * 1 fm i neste maske, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (18) 
    Runde 4: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (24) 
    Runde 5: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 3 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (30) 
    Runde 6: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 4 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (36) 
    Round 7: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 5 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (42) 
    Runde 8: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 6 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (48) 
    Round 9-10: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (48) 
    Round 11: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 7 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (54) 
    Round 12: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (54) 
    Round 13: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 8 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (60) 
    Round 14-23: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (60) 
    Round 24: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 8 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (54) 
    Round 25: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (54) 
    Round 26: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 7 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (48) 
    Round 27: Arbeid 1 fm i hver maske rundt. (48) 
    Round 28: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 6 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (42) 
    Round 29: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (42) 
    Round 30: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 5 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (36) 
    Round 31: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (36) 
    Round 32: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 4 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (30) 
    Round 33: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (30) 
    Round 34: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 3 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (24) 
    Round 35-37: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (24) 
    . Begynn å stappe kroppen her 
    Round 38: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (18) 
    Round 39: Arbeid * 1 fm i neste maske, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (12) 
    Round 40: * Sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (6) 
    Fest av, forlater en lang hale for å sy i hodet, ca 3 eller 4 rader ned fra toppen av hodet.

    FØTTER:

    *** Med rosa garn: 
    Runde 1: Sc 6 inn i en magisk sirkel. (6) 
    Runde 2: Strikk 2 fm i hver maske rundt. (12) 
    Runde 3: Arbeids * 1 fm i neste maske, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (18) 
    Runde 4: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, 2 fm i neste maske * 6 ganger. (24) 
    Runde 5: Strikk * 1 halvst i hver av de neste 2 masker, 2 hst i neste maske * 8 ganger. (32) 
    Round 6-9: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (32) 
    *** Endre til hvitt garn: 
    Round 10: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (32) 
    Round 11-12: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (32) 
    Round 13: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 6 masker, sc2tog neste 2 masker * 4 ganger. (28) 
    Round 14: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (28) 
    Round 15: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 5 masker, sc2tog neste 2 masker * 4 ganger. (24) 
    Round 16-18: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (24) 
    Round 19: Arbeid * 1 fm i hver av de neste 2 masker, sc2tog neste 2 masker * 6 ganger. (18) 
    Round 20: Hekle 1 fm i hver maske rundt. (18) 
    Fyll med fiberfill og sy på kroppen ved hjelp av en pisk sting, sikring tett. Mengden av stuffing du velger å bruke vil bestemme hvor dangly beina er.

    HALE:

    Hekle så mange lm du ønsker, med tanke på hvor lang du vil ha halen. Start i andre masken fra heklenålen og hekle 3 halvstaver i hver maske.
    Fest tråden tilslutt og så den på hesten. Gjenta så mange som du ønsker å ha til hale, og varier gjerne med farger også i halen.
    Du kan forsøke deg med 30 lm til halens lengde og se om det passer. 

    Oppskriften har jeg funnet i denne bloggen her.

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #unicorn #rainbow #horse #enhjørning #hest #hekle #hekleglede #crochet #lovecrochet #colors #farger #barneleke #babytoy

  • Publisert: 27.10.2016, 17:05
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 3 kommentarer
  • Hekle en Skipp ? ( gratis hekleoppskrift )

  • Publisert: 26.10.2016, 12:16
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • For aller første gang i mitt liv har jeg forsøkt meg på å dikte en heklet oppskrift selv. Jeg er egentlig mønsterslave, syntes jeg selv da. Men denne gangen har jeg forsøkt meg litt selv. Det ble som jeg hadde sett for meg hvertfall, så jeg skal si meg ganske godt fornøyd med denne!
    Nå skal jeg forsøke å tyde kråketærne jeg har rablet ned i boken min, og se om jeg kan få til en oppskrift som dere også klarer å forstå dere på.
    Det er rart med det,- det er så mye lettere å lage oppskrifter slik at de er for kun deg selv å forstå seg på.


    Navnet var ganske lett å komme seg frem, siden Fersken - katten min - er skipskatt. Derav navnet Skipp.

    Forkortelser :
    lm = luftmaske
    fm = fastmske
    kjm = kjedemaske
    fm sm = fastmasker sammen
    m = maske

    Det du trenger er :
    Garn ( jeg har brukt Drops Muskat  50 g = 100 m )
    heklenål nr.4
    bjelle
    fjær
    dorull

    Hekle 25 lm med dobbel tråd på heklenål nr.4. Nå skal du hekle rundt, ikke frem og tilbake.
    Omg.2 : 2 fm i 1.m, 12 fm, 2 fm i den 13.m, fm i resten av runden. (27 m )
    Omg.3 : 1 fm i alle m, men hekle kun i den innerste løkken i masken. ( 27 m )
    Omg. 4-17 : 1 fm i hver maske. ( 27 m )

    Sett inn dorullen nå.

    Omg. 18 : Hekle kun i den innerste løkken av masken. 2 fm sm i 1.maske, 12 fm, 2 fm sm i 13.m, fm i hver m resten av runden. ( 25 m )
    Omg.19 : * 4 fm, 2 fm sm * x 5 ( 20 m )
    Avslutt med en kjm i første m.

    Halen :

    Fortsett deretter med å hekle 50 jm uten å brykte tråden fra det du heklet på. 
    Snu og start i 2 lm fra heklenålen. 3 hs i hver lm, for å få krøll effekten.

    Bytt til annen farge, og hekle likt som over - men med 40 lm denne gangen.
    Vil du ha flere haler, er det bare å hekle så mange du ønsker. Jeg heklet en på 50 lm, 40 lm og en på 35 lm.

    Sy på bjelle, og/eller lim på fjær med limpistol. 

    Tips :

    Feste slike haler rundt forbi på leken
    Sy eller lim på små lette ting som du vet katten din elsker
    Bruk flere farger enn hva jeg har gjort her
    Hekle gjerne på noen ører, øyne, Olaf-nese ( eller annen nese som stikker ut fra leken )
    , ansikt, smiley o.l.
    Gni gjerne inn Skipp med catnips ( tørket kattemynte ) om du har.

    Spør gjerne om du lurer på noe, så hjelper jeg så godt jeg bare kan.
    Du må også mer enn gjerne dele denne oppskriften min, men vær så snill å linke tilbake til bloggen min og ikke ta all ære selv for det jeg har lagt mye arbeid ned i. Bildene i bloggen må du gjerne bruke, men spør meg først så jeg har litt kontroll over hvor de blir brukt hen!



    Det var en sliten og trett liten Fersken som ville leke litt da jeg var ferdig å hekle Skipp til ham. Så det ble en koselek i stedet for slik ellevill lek på gulvet der det aller meste flyr omkring han, der han freser rundt! Jeg må ærlig innrømme at slik lek som på filmen her, er den typen lek jeg liker best inne.
    Og det er vel ikke vanskelig å se at han elsker bjellen?

     


    Min bedårende  "lille " skipskatt, Fersken. Snart 6 mnd gammel.

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #hekle #hekleglede #hekledilla #hekleleke# katteleke #bjelle #fjær #feather #bell #cattoy #cat #crochet #lovecrochet #crochetforlife #høstsysler #håndarbeid #handcraft #hobby #crocheting #høsthekling #crochetinthefall #oppskrift #hekleoppskrift #crochetpattern #pattern #skipskatt #minkatt #mycat #norge #norway

  • Publisert: 26.10.2016, 12:16
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Supersokkene uten hæl ( gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 25.10.2016, 02:18
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Er du en av dem som ikke for ditt bare liv klarer å få til den hælen, når du skal strikke sokker? Kanskje du har en fast person som tar over strikkepinnene for deg, når hælen skal strikkes? Eller kanskje du er en av dem som absolutt ikke strikker sokker i det heletatt,- enkelt og greit fordi du ikke orker å sloss med strikkingen av hælen lenger?
    I såfall,- her er sokkene du bare må strikke! Disse er geniale, lette å strikke, og det er noen sokker som passer lenge til føtter som er i vekst!



    Disse tubesokkene er bare helt geniale! Nå er jeg veldig glad i å strikke vanlige sokker også, men å kunne ha muligheten til å lage noen sokker hvor hæl utelates - gjør at de passer over mye lenger tid til babyer og små barn. De vokser jo så fort, så da er det greit å ha noen sokker som varer en stund. Noen sokker som følger den lille måned etter måned.
    Oppskriften er også veldig lett og enkel, så dette er på mange måter noen helt geniale sokker!

    OPPSKRIFT :


    Garn : Drops Alpaca
    Vekt/lengde: 50 g = ca. 167 m
    Anbefalt pinne: 2,5 - 3,5 mm
    Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 23 m x 30 p

    Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
    Fotlengde: ca 10-11-12 (14-15) cm
    Materialer: 50-50-50 (100-100) gram

    Forkortelser :
    vr = vrang
    r = rett
    vrbord = vrangbord
    omg = omgang
    m = maske

    Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

    Legg opp 44-48-52 (56-60) m på strømpep 2,5 med Alpaca. Strikk vrbord i 2 cm.
    Deretter strikkes det 1 omg der vrborden forskyves 1 m til venstre slik: over 2 r, 2 vr blir det 1 vr, 2 r, 1 vr. * Strikk 3 omg med r over r og vr over vr, forskyv vrborden 1 m til venstre *, gjenta fra *-* til arb måler 18-19-20 (22-23) cm, nå strikkes alle vrang-m 2 og 2 sm, strikk 2 omg med r over r og vr over vr, deretter strikkes alle rett-m sm 2 og 2, strikk 2 omg med r over r og vr over vr og strikk deretter alle m sm 2 og 2 = 11-12-13 (14-15) m. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, fest godt. Sokken måler ca 20-21-22 (24-26) cm.

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #Strikke #strikking #strikkesokker #tubesokker #sokkerutenhæl #twistersocks #strikkeoppskrift #gratisstrikkeoppskrift #babysokker #knitting #knittingwithlove #yarn #garn #loveknitting #grandmaknitting #norway #norge #warmfeet #varmeføtter 

  • Publisert: 25.10.2016, 02:18
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 11 kommentarer
  • Stay-on babybooties, sokkene som aldri faller av! ( gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 23.10.2016, 16:10
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Jeg sier det bare,- disse sokkene blir sittende på foten! Uansett hvor mye babyen beveger på de søte små bena sine, så er dette sokker som blir sittende godt på foten uansett. Aldri har jeg før opplevd noe så gode sokker som disse! Så trenger du å strikke gode varme sokker til noen små babyføtter, så aldri nøl med å kaste deg over denne oppskriften her!
    Dette er en oppskrift som jeg fant for et par år siden og lagret, til jeg skulle strikke flere. Håper denne blir brukt og til glede for andre også.



    Garn: Dalegarn Babyull, (evt alpakka, regia, annet tynt ullgarn)
    Pinner: 2,5 - 3mm
    Masker: (24m) / 36 masker
    Str: ca (0-3 mnd) / 3-6 mnd

    Legg opp (24) 36 masker og strikk rillestrikk (8) 9 cm. 
    Str så kun over de midterste (10) 12 maskene til arb måler (12) 14 cm. 
    Plukk opp (12) 14 masker på hver side av fotlappen og strikk nå alle maskene på pinnen igjen = (48) 64 m. 
    Strikk 12 pinner med alle maskene.

    Nå skal du starte avfelling under foten. 
    Strikk over de (10) 12 midterste maskene, men på slutten av hver omg strikker du den (10) 12 masken sammen med sidemasken.  SNU arbeidet. Fortsett slik med å strikke to masker sammen hver omgang, 
    Strikk til det kun gjenstår 4 masker i hver side i tillegg til de (10) 12 midtmaskene.
    Fell av og sy pent sammen. 

    Brett sokken ned. Lag gjerne en fin kant ved å hekle rundt nederst på brettekanten.

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #stayonbooties #strikkeoppskrift #strikke #strikkpinner #sokkersomaldrifallerav #knit #knitting #knittinglove #yarn #garn #dalegarn #dalebabyull #wool #ull #woolyarn #fall #høst #fallinnorway #høstinorge #tidforullpåbena #timeforwoolonthefoot #norway #norge #babyføtter #babyfeet 

  • Publisert: 23.10.2016, 16:10
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 2 kommentarer
  • Med hjerte av gull og baller av stål # del 2 ( gratis oppskrift )

  • Publisert: 21.10.2016, 02:21
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Hjerter,- de kommer i så mange forskjellige typer, størrelser og fasonger. Noen er varme mens andre er kalde, noen er harde mens andre er myke.
    Disse jeg skal vise der her, er myke og utrolig vakre! 

    # Inneholder reklamelinker #


    Dette er en oppfølger blogg fra bloggen som heter " Hekle broren til Dumbo? ".
    I den bloggen lovet jeg dere at jeg skulle skrive en blogg om hvordan man hekler slike flotte hjerter, og også kulene.
    Dette er definitivt de flotteste hekla hjertene jeg har funnet oppskrift til. Der er liksom så mye mer fasong i disse hjertene enn mange av de andre man kan finne oppskrifter til.
    Så her kommer oppskriftene til hjertene og kulene!
    Her er link til fremgangsmåten i bildeform.

    Forkortelser :
    lm = luftmaske
    fm = fastmske
    kjm = kjedemaske
    fm sm = fastmasker sammen
    m = maske

    Garn : Timeless cotton 8/4 ( 50 gram = 80 m ) - fra Stofogstil.no
    Heklenål : 2 mm

    Stort hjerte :

    ( Lag to humper )

    Omg 1 : magisk ring med 5 fm
    Omg 2 : 2 fm i hele omgangen = 10 fm
    Omg 3 : * 1 fm i første m, 2 fm i neste m * x 5 = 15 fm
    Omg 4 : * 1 fm i de første 2 m, 2 fm i neste m * x 5 = 20 fm
    Omg 5 : * 1 fm i de første 3 m, 2 fm i neste m * x 5 = 25 fm
    Omg 6 -8 : 1 fm i alle m i 3 omganger = 25 fm

    Fest tråden og behold en lengde på tråden til å sy hullet mellom denne og den andre humpen.
    Lag en hump til på samme måte!

    Omg 9 : 1 fm i alle 50 m
    Omg 10 : 1 fm i de første 10 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 20 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 10 m = 46 fm
    Omg 11 : * 1 fm i de første 9 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de neste 7 m, 2 fm sm * x 2 = 40 fm
    Omg 12 : 1 fm i de første 7 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 14 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de siste 7 m. =                  36 fm
    Omg 13 : * 2 fm sm, 1 fm i de neste 4 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de siste 6 m * x 2 = 30 fm
    Omg 14 : 1 fm i de første 5 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de neste 10 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de siste 5 m = 26 fm
    Omg 15 : * 1 fm i de første 4 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm * x 2 = 20 fm
    Omg 16 : 1 fm i de første 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 4 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de siste 2 m = 16               fm
    Omg 17 : 1 fm i de første 2 m * 2 fm sm * x 2, 1 fm i de neste 4 m * 2 fm sm * x 2, 1 fm i de siste 2 m = 12 fm 

    Fyll med vatt, men ikke helt full riktig enda.

    Omg 18 : * 1 fm i de første 4 m, 2 fm sm * x 2 = 10 fm
    Omg 19 : * 1 fm i de første 3 m, 2 fm sm * x 2 = 8 fm

    Fyll ferdig med vatt. Stapp den ganske godt så hjertet blir hardt og får en fin form.

    Omg 20 : * 1 fm i de første 2 m, 2 fm sm * x 2 = 6 fm

    Avslutt med en kjm, og sy fast enden av tråden.

    Medium hjerte :

    ( Lag to humper )

    Omg 1 : magisk ring med 5 fm
    Omg 2 : 2 fm i hele omgangen = 10 fm
    Omg 3 : * 1 fm i første m, 2 fm i neste m * x 5 = 15 fm
    Omg 4 : * 1 fm i de første 2 m, 2 fm i neste m * x 5 = 20 fm

    Fest tråden og behold en lengde på tråden til å sy hullet mellom denne og den andre humpen.
    Lag en hump til på samme måte!

    Omg 5 : 1 fm i alle 40 m
    Omg 6 : 1 fm i de første 7 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 14 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de siste 7 m = 36                  fm
    Omg 7 : * 2 fm sm, 1 fm i de neste 4 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 6 m * x 2 = 30 fm
    Omg 8 : 1 fm i de første 5 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de neste 10 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de siste 5 m = 26 fm
    Omg 9 : * 1 fm i de første 4 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm * x 2 = 20 fm
    Omg 10 : 1 fm i de første 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 4 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de siste 2 m = 16                   fm
    Omg 11 : 1 fm i de første 2 m * 2 fm sm * x 2, 1 fm i de neste 4 m, * 2 fm sm * x 2, 1 fm i de siste 2 m = 12 fm

    Fyll med vatt, men ikke helt full riktig enda.

    Omg 12 : * 1 fm i de første 4 m, 2 fm sm * x 2 = 10 fm
    Omg 13 : * 1 fm i de første 3 m, 2 fm sm * x 2 = 8 fm

    Fyll ferdig med vatt. Stapp den ganske godt så hjertet blir hardt og får en fin form.

    Omg 14 : * 1 fm i de første 2 m, 2 fm sm * x 2 = 6 fm

    Avslutt med en kjm, og sy fast enden av tråden.

    Lite hjerte :

    ( Lag to humper )

    Omg 1 : magisk ring med 5 fm
    Omg 2 : 2 fm i hele omgangen = 10 fm
    Omg 3 : * 1 fm i første m, 2 fm i neste m * x 5 = 15 fm
    Omg 4 : 1 fm i alle m = 15 fm

    Fest tråden og behold en lengde på tråden til å sy hullet mellom denne og den andre humpen.
    Lag en hump til på samme måte!

    Omg 5 : 1 fm i alle 30 m
    Omg 6 : 1 fm i de første 5 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de neste 10 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de siste 5 m = 26 fm
    Omg 7 : * 1 fm i de første 4 m, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm * x 2 = 20 fm
    Omg 8 :  1 fm i de første 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 4 m, 2 fm sm, 1 fm i de neste 2 m, 2 fm sm, 1 fm i de siste 2 m = 16                   fm
    Omg 9 :  1 fm i de første 2 m * 2 fm sm * x 2, 1 fm i de neste 4 m, * 2 fm sm * x 2, 1 fm i de siste 2 m = 12 fm

    Fyll med vatt, men ikke helt full riktig enda.

    Omg 10 : * 1 fm i de første 4 m, 2 fm sm * x 2 = 10 fm
    Omg 11 : * 1 fm i de første 3 m, 2 fm sm * x 2 = 8 fm

    Fyll ferdig med vatt. Stapp den ganske godt så hjertet blir hardt og får en fin form.

    Omg 12 : * 1 fm i de første 2 m, 2 fm sm * x 2 = 6 fm

    Avslutt med en kjm, og sy fast enden av tråden.



    Kuler :

    Omg 1 : magisk ring med 6 fm
    Omg 2 : 2 fm i hele omgangen = 12 fm
    Omg 3 : * 1 fm i første m, 2 fm i neste * x 6 = 18 fm
    Omg 4-6 : 1 fm i alle m i 3 omganger = 18 fm
    Omg 7 : * 1 fm i første m, 2 fm sm * x 6 = 12 fm

    Fyll ballen med vatt

    Omg 8 : 2 fm sm hele omgangen = 6 fm

    Avslutt med en kjm, og sy fast enden av tråden.

    Om du vil ha større kuler, så hekler du kulene slik at de har f.eks. 24 fm, 30 fm eller høyere antall fm på midten.



    Jeg håper at denne bloggen er til glede og hjelp for dere lesere. Og om det er noe dere lurer på, som dere ikke skjønner eller får til, så spør meg mer enn gjerne. Så skal jeg forsøke å hjelpe så godt jeg bare kan.

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #hekletøy #hekling # håndarbeid #bestemorhekling #heklenål #heklegarn #yarn #crochet #crocheting #lovecrocheting #lovecrochet #elskerhekling #heklingerlivet #hjerte #hjerter #hekledehjerter #crochetheart #heart #hearts #kuler #hekledekuler #crochetball #norway #norge #babyleke #hjemmelaget #hjemmelagetbabyleke #vognpynt #handwork #homemade #hjemmelaget

  • Publisert: 21.10.2016, 02:21
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Hekle broren til Dumbo? ( gratis oppskrift )

  • Publisert: 19.10.2016, 16:53
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Husker du sangen om elefanten på loftet, kanskje tilbake til tiden da du var liten? Eller kanskje fra tiden da ditt barn var liten og gikk i barnehage?
    " Kan du bemerke det, det som på loftet er.
    Det er en kjempeting som sykler rundt omkring.
    Det er en elefant så lett og elegant, han har en hale bak og foran en til. "
    Den sangen er en av mine favorittsangen fra tiden da min datter var liten. Ja til og med den dag i dag, nå som hun er 25 år, så ler hun av meg når jeg fjoller meg til med alle bevegelsene til sangen. Jeg vet ikke hvem som har det gøyest, hun eller meg.



    Denne elefanten er bare helt bedårende nydelig, og kjempekul å hekle! Han er såpass liten at jeg fant ut han kunne passe perfekt til vognpynt, sammen med noen flotte hjerter og kuler. Oppskrift på disse hjertene skal jeg legge ut snart, for disse er de vakreste hjertene jeg vet om! Der er mange oppskrifter til hekla hjerter, men ikke mange som har slik vakker form som disse. Er dere ikke enig?
    Så følg med, for jeg kommer til å lage en blogg med oppskrift til slike hjerter snart. Tror jeg skrifter på samme blogg, hvordan man hekler slike kuler, for det er det ikke alle som vet. Så til dere som ønsker dere oppskrift på slike kuler : den kommer i neste blogg.

    Men denne bloggen handler om elefanter, eller nærmere bestemt,- elefanten Olivier.
    Her er oppskriften oversatt til norsk, originalen kan dere finne her.

    Forkortelser :
    lm = luftmaske
    fm = fastmske
    kjm = kjedemaske
    sm = sammen
    st = stav

    OPPSKRIFT ELEFANTEN OLIVIER :

    Garn : Timeless cotton 8/4 ( 50 gram = 80 m ) - fra Stofogstil.no
    Heklenål : 2 mm

    Kropp
    1. omg.: 6 fm i en magisk ring (6)
    2. omg.: 2 fm i alle m (12)
    3. omg.: 2 fm i hver 2. m (18)
    4. omg.: 2 fm i hver 3. m (24)
    5. omg.: 2 fm i hver 4. m (30)
    6. omg.: 2 fm i hver 5. m (36)
    7. omg.: fm hele veien rundt (36)
    8. omg.: 2 fm i hver 6. m (42)
    9.-17. omg.: fm hele veien rundt (42)
    18. omg: *5 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (36)
    19. omg.: fm hele veien rundt (36)
    20. omg.:  *4 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (30)
    21. omg.: fm hele veien rundt (30)
    22. omg.:  *3 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (24)

    1 km i 1. m i neste runde, klipp garnet og fyll kroppen.

    Hode
    Start med snabelen og arbeid deg opp mot hodet.

    1. omg.: 6 fm i en magisk ring (6)
    2. omg.: 2 fm i alle m (12)
    3. omg.: fm hele veien rundt, men hekle i kun bakløkker (12)
    4. omg.: *2 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (9)
    5. omg.: 1 fm, 4 stm, 1 fm, 3 km (9)
    6.-8. omg.: fm hele veien rundt (9)
    9. omg.: *2 fm, 2 fm i neste m*, gjenta *-* hele veien rundt (12)
    10. omg.: fm hele veien rundt (12)
    11. omg.: *3 fm, 2 fm i neste m*, gjenta *-* hele veien rundt (15)
    12. omg.: *4 fm, 2 fm i neste m*, gjenta *-* hele veien rundt (18)
    13. omg.: *1 fm, 2 fm i neste m*, gjenta *-* 6 ganger. deretter 6 fm (24)
    14. omg.: *2 fm, 2 fm i neste m*, gjenta *-* 6 ganger. deretter 6 fm (30)
    15. omg.: fm hele veien rundt (30)
    16. omg.: *3 fm, 2 fm i neste m*, gjenta *-* 6 ganger. deretter 6 fm (36)
    17. omg.: fm hele veien rundt (36)
    18. omg.: *4 fm, 2 fm i neste m*, gjenta *-* 6 ganger. derefter 6 fm (42)
    19.-24. omg.: fm hele veien rundt (42)

    Hvis du bruker safety eyes, så sett de fast mellom 14. og 15. omgang, med 9 m mellom.

    25. omg.: *5 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (36)
    26. omg.: fm hele veien rundt (36)
    27. omg.: *4 fm, 2 fm sm*, gjentag *-* hele veien rundt (30)
    28. omg.: fm hele veien rundt (30)
    29. omg.: *3 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (24)
    30. omg.: *2 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (18)

    Fyll hodet med fyllvatt.

    31. omg.: *1 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (12)
    32. omg.: 2 fm sm hele veien rundt (6)

    Sy hullet sammen og feste trådene. Sy deretter litt hårpjusk på toppen av elefantens hode og sy hodet fast på kroppen.

    Ører
    1. omg.: 11 lm
    2. omg.: 10 fm i alle lm på nær den første (10)
    3. omg.: 1 lm, snu, 2 fm i 1. m, 8 fm, 2 fm i siste m (12)
    4. omg.: 1 lm, snu, 2 fm i 1. m, 10 fm, 2 fm i siste m (14)
    5. omg.: 1 lm, snu, 2 fm i 1. m, 4 st, 9 fm (15)
    6. omg.: 1 lm, snu, 2 fm sm, 7 fm, 4 st, 2 fm (14)

    Hekle 4 fm langs siden ned og feste tråden. Lag en til på samme måte.

    Forbein
    1. omg.: start evt. med en lyserød farge, 6 fm i en magisk ring (6)
    2. omg.: 2 fm i alle lm (12)
    3. omg.: 2 fm i hver 2. m (18)
    4. omg.: 2 fm i hver 3. m (24)
    5. omg.: skift til elefantens farge, fm hele veien rundt, men kun i bakløkker (24)
    6. omg.: *2 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (18)
    7.-11. omg.: fm hele veien rundt (18)

    Avslutt med 1 km i første maske av den neste runde og klipp av garnet. Fyll beinene med vatt og sy dem fast på framparten til elefantkroppen.

    Bakbein (2 stk.)
    1 omg.: start evt. i lyserød farge, 6 fm i en magisk ring (6)
    2. omg.: 2 fm i alle lm (12)
    3. omg.: 2 fm i hver 2. m (18)
    4. omg.: 2 fm i hver 3. m (24)
    5. omg.: skift til elefantens farge, fm hele veien rundt, men kun i bakløkker (24)
    6. omg.: *2 fm, 2 fm sm*, gjenta *-* hele veien rundt (18)
    7. omg.: 6 st, 3 fm, 6 km, 3 fm (18)
    8. omg.: 9 fm, 6 km, 3 fm (18)
    9. omg.: fm hele veien rundt
    10. omg.: 1 lm, snu, 2 fm sm, 8 fm, 2 fm sm (10)
    11. omg.: 1 lm, snu, 2 fm sm, 6 fm, 2 fm sm (8)
    12. omg.: 1 lm, snu, *2 fm sm*, gjenta *-* 4 ganger totalt (4)
    13. omg.: 1 lm, snu, *2 fm sm*, gjenta *-* 2 ganger totalt (2)

    Klipp av garnet, fyll beinene og sy dem fast på bakdelen til elefantkroppen.

    Hale
    1. omg.: 4 lm
    2. omg.: 3 fm ned langs de 4 lm

    Klipp av garnet og lag en knute på de to garn endene og klipp de deretter av i ca. 1 cm lengde, så de utgjør elefantens " halehår ". Sy halen til kroppen.



    Du må mer enn gjerne spørre om det er noe du lurer på, eller ikke forstår. Så skal jeg hjelpe og forklare deg, så du klarer hekle denne søte herlige elefanten! Han er definitivt den elefanten som har kapret mitt hjerte når det kommer til hekla elefanter. Den litt bøyde snabelen, de søte ørene og ikke minst hårstråene på hodet og bak på halen.
    Han er bare helt bedårende nydelig!
    Og så kan du jo f.eks. legge inn lyd i magen hans! Et godt tips er å ta et tomt kinderegg, fylle det med litt ris og tape godt med en sterk god tape. Jeg bruker en sterk bred blank tape som sitter veldig godt. Legger kinderegget inn i magen med fyllvatt rundt.

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

  • Publisert: 19.10.2016, 16:53
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 4 kommentarer
  • Pulsvotter som holder deg varm ( gratis oppskrift )

  • Publisert: 17.10.2016, 18:08
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • I det siste har jeg tenkt en del på hva tid jeg skal ta frem rokken og spinne garn av all ulla jeg har liggende? Jeg har flere kilo med hvit vakker samojdhund ull, blant annet. Jeg har en plan om å spinne ulla, og strikke meg en fotsid kåpe. På den måten har jeg fått samlet alle minnene og ulla etter alle hundene jeg har hatt opp gjennom alle årene.
    Men etter at jeg mistet Kiwi, samojedhunden min, så har jeg ikke klart å ta i hverken ullen eller rokken......



    Jeg har ingen idè om når jeg kan klare å være klar for å spinne garnet, men jeg begynner å glede meg til den dagen kommer at jeg endelig sitter ved rokken igjen. 
    Men i helgen strikket jeg meg noen herlige pulsvotter! Jeg har aldri hatt pulsvotter selv, og heller ikke strikket votter uten plass til fingrene. Men det gikk egentlig veldig fort å strikke dem, og i ren ull så skal jeg love dere at de varmer enormt godt også!
    Her kommer oppskriften :

    Garn: Sterk fra Du store Alpakka. ( 50 gram = 137 m )
    Pinner:  4 strømpepinner nr 3,5.

    Legg opp 44 masker.
    Strikk 2 rett-2 vrang mønster til det måler 6 cm.
    Fell en maske i hver vrang maske, slik at du nå skal strikke 2 rett-1 vrang til arbeidet måler 10 cm.
    Strikk 2 cm glattstrikk, ( valgfritt ---> ) samtidig som du strikker dobbel perlestrikk over de første 6 maskene. 
    Dobbel perlestrikk strikkes slik :
    1.p: *1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
    2.p: r over r og vr over vr.
    3.p: *1 vr, 1 r *, gjenta fra *-*.
    4.p: vr over vr og r over r. 


    Nå skal du øke til tommelmasker: øk på hver side av den andre masken på første pinne på omgangen, øk på annen hver omgang, 5 ganger. 
    Når arbeidet måler 15 cm: strikk 1 maske, sett de neste 11 maskene på en tråd eller sikkerhetsnål. Legg opp 8 masker på pinnen.
    Fortsett med glattstrikk til arbeidet måler 20 cm.
    Strikk nå ca 2 cm 2 rett-1 vrang, fell av.
    Tommel:
    Sett de 11 maskene over på pinne, plukk opp 8 nye masker på motsatt side.
    Strikk 3 cm glattstrikk, 
    strikk så ca 2 cm 2 rett-1 vrang og fell av.
    Strikk en til på samme måte.



    Dette blir så absolutt ikke de siste pulsvottene jeg strikker! For selv om det er de aller første jeg har selv, så er det ingen tvil om at jeg skal ha mange flere å bruke! Jeg har bestemt meg for å strikke og hekle flere, og vesle Mina Adeline vil visst også ha. Så hun skal få noen hekla pulsvotter med nisselue på.
    Vi har allerede funnet frem til hvordan de skal se ut, nå må jeg bare klare å dikte oppskriften til de.



    Om du ønsker å kjøpe slike vakre " Homemade " knapper i tre, så er de kjøpt på Wish.com. Du kan også bruke annet garn enn det jeg brukte her, men til denne oppskriften bør du nok finne et garn som tilsvarer Sterk sånn noenlunde. Denne linken som heter Garnalternativer syntes jeg er helt genial å bruke når jeg vil ha et annet garn enn hva som er oppgitt i en oppskrift.
    Så hva venter du på? Kaste deg over strikkepinnene og strikke deg eller en god venn, noen herlige pulsvarmere.

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no



    #strikkeoppskrift #knittingpattern "pattern #strikke #elskerstrikking #loveknitting #pulsvarmere #warmers #garn #yarn #sterkfradustorealpakka #ullgarn #wool #knitwear #høst #fall #høstinorge #fallinnorway #norge #norway 

  • Publisert: 17.10.2016, 18:08
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 4 kommentarer
  • Puff stitch flower - hekle litt sommer inn i høststormene? ( gratis oppskrift )

  • Publisert: 16.10.2016, 14:40
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Jeg titter ut gjennom vinduet og ser trærne stå i vinkel. Bladene fra trærne flyr som snøfnugg rundt omkring og lander på helt random steder der ute. 
    Gradestokken viser at høsten uten noe som helst tvil er kommet, men det var jo ingen tvil om det heller. Bare dette synet ute var nok til å overbevise selv en blind person om at sommeren er over for denne gang.
    Et år til neste varme og solsteik skal komme, et år til nye blanke sommer-ark og sommerlige aktiviteter. For min del er sommeren meget hektisk, da det er tiden jeg pleier å høste inn masse spennende og herlige urter fra naturen, og lager diverse oljer, siruper, saft, tinkturer osv som vi bruker nå som høsten er kommet.
    Men jeg har en glimrende idè til hvordan du kan hekle litt sommer inn i høstkulden om du vil?



    Disse herlige og søte blomstene kan du hekle mye forskjellig med. Du kan sy de sammen til et babyteppe, vognteppe, sjal til deg selv, en liten veske, baderomsteppe, skjerf, pute, jakke osv osv. Her er det bare å hekle ivei og la fantasien ta fullstendig overhånd! For disse søte blomstene kan man faktisk bruke til det aller meste.

    Garn :
    Du kan bruke egentlig hva slags garn du måtte ønske. Selv liker jeg godt å hekle disse blomstene i ullgarn, også med tanke på at det varmer godt for den lille som skal ligge under dette teppet jeg har her. Men det er valgfritt hva garn du vil bruke, og bruk den tykkelsen på heklenålen som du trenger til nettopp det garnet du velger.

    Forkortelser :
    lm = luftmaske
    fm = fastmske
    kjm = kjedemaske

    Oppskriften :
    Start med å lage en magisk ring med 6 fm ( fastmasker ).
    2 fm i alle m hele omgangen, så du har 12 fm.

    For dere som syntes det er vanskelig å lage magisk ring, kan du starte på denne måten :
    hekle 4 lm, og føy sammen med en km så de danner en ring, 2 lm (teller som første fm) og hekle videre 11 fm i ringen, 1 kjm.

    Kronblad :
    Første kronblad: 2 lm, kast og trekk opp garnet, kast og dra opp garnet to ganger i samme maske, (totalt tre ganger) og gjør et kast. Stikk heklenålen inn i neste maske, kast og trekk garnet opp to ganger, (totalt tre ganger i den masken), kast og trekk gjennom alle løkkene på heklenålen. 2 lm.

    Stikk heklenåla inn i lm nr. 2, og lag en kjm i neste maske. ( Neste kronblad og de øvrige 5 kronblader, totalt 6 stk.) * 2 lm, kast og trekk garnet opp, kast og dra opp 2 ganger, (totalt tre ganger) og lag et nytt kast og stikk heklenåla inn neste maske, kast og trekk garnet opp to ganger, (totalt tre ganger i denne masken), deretter kast og trekk gjennom alle løkkene på heklenåla. Hekle 2 lufmasker. Stikk heklenåla i 2. lm og lag en kjm i denne masken* Gjenta for hvert kronblad. Til slutt lager du en kjm i det siste kronbladet. Klipp av og sy inn endene.

    Her kan dere se en superbra film som viser utrolig godt hvordan man hekler puff stitch flower. I filmen hekler de magisk ring med 12 fm, her har jeg gjort det litt annerledes siden jeg gjør som jeg har skrevet i oppskriften min. Men det er valgfritt hvordan man lager starten.


    Blomstene er kjempekoselige å sitte å hekle, nå som høsten herjer utenfor husets fire vegger. 
    Så nå gleder jeg meg til å se link til bilder av deres hekla puff stitch flowers?
    Håper du likte oppskriften, og spør gjerne om det er noe du lurer på. Så skal jeg hjelpe deg så godt jeg bare kan.



    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
     



     

     Jeg pleier ikke å vise noe fra min neste blogg som kommer ut, men denne gangen gjør jeg et lite unntak! For disse var så     utrolig kjekke  strikke, og de kunne jeg strikke og bli ferdige med i løpet av bare en kveld! Det er helt utrolig hvor fort det       går å strikke disse. Så om du vil ha gratis oppskrift på disse herlige pulsvarmerene, så følg med når neste blogg           kommer ut om kort tid.

     

      De er strikket i 100% ren ull, og er helt utrolig gode og varme å ha på seg!

     

      Om du vil ha min oppskrift på disse pulsvottene så følg med når neste blogg med gratis oppskrifter kommer ut!

     

     

     

    #puffstitchflower #crochet #crocheting #blomster #heklablomster #hekletblomster #hekle #heklenål #garn #ullgarn #yarn #woolyarn #håndarbeid #handcraft #gratishekleoppskrift #freecrochetpattern #lovemylife #høst #fall #høstinorge #fallinnorway #norge #norway 

  • Publisert: 16.10.2016, 14:40
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Go baggy or go home? - gratis strikkeoppskrift

  • Publisert: 15.10.2016, 11:13
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Baggy kan være både pent og stiligt. For min del må bare ikke den baggy delen være bak på rattata der alt fra halve til hele bokseren vises. Da får jeg en nesten uovervinnelig sterk trang til å gå bort og dra litt ekstra i buksedelens rattata som allerede henger nede på knærne til personen!
    Men denne oppskriften handler ikke om bukser, men heller om luer. Baggy lue!



    Garn : Tove fra Sandnes Garn ( 50 gram = ca 160 meter )
    Garnforbruk : ca.70 gram

    Strikkepinne : 5 mm ( en liten rundpinne )

    Legg opp 104 m 
    Strikk 2 rett og 2 vr i 9 cm

    På første glattstrikkingsomgangen øker du 9 m jevnt fordelt, totalt 113 m.

    Strikk 17 cm med glattstrikking eller så langt som du ønsker. Det er lengden her som avgjør hvor baggy luen blir.

    Felling: 
    *Strikk 6 masker, 2 rett sammen* gjenta rundt hele omgange, 3 omg glattstrikking 
    *Strikk 5 masker, 2 rett sammen* gjenta rundt hele omgangen, 3 omg glattstrikking 
    *Strikk 4 masker, 2 rett sammen* gjenta rundt hele omgangen, 2 omg glattstrikking 
    *Strikk 3 masker, 2 rett sammen* gjenta rundt hele omgangen, 1 omg glattstrikking 
    *Strikk  2 rett sammen* gjenta rundt hele omgangen 
    *Strikk 2 rett sammen* gjenta rundt hele omgangen 
    Nå er det 8 masker igjen, klipp tråden og trekk den gjennom maskene og fest tråden.

    Toves i maskinen med Milo på 40 eller 60 grader. Dette må du prøve deg fram til hvordan din maskin tover, det er stor forskjell!! Forskjellige farger toves forskjellig har jeg funnet ut. Jeg tover på 40 grader kort vask, sammen med et dongerybukse en eller to ganger. 
    Et annet tips er å bløte vottene og tove dem i tørketrommelen sammen med et håndklè, men her må du hele tiden sitte og passe på. For plutselig kan de ha tovet seg litt for mye, men du har likevel den beste kontrollen over tovingen ved å gjøre det på denne måten!


    Mitt nydelige barnebarn Mina Adeline i fjor vinter med både sin nye baggy lue og sine nye sjyvotter. Blogg med gratis oppskrift til de tova sjyvottene kan du finne her : Sjyvotter - barnehagetantenes favoritt! ( gratis oppskrift )
    I skoene sine har hun hjemmelagede tova såler, blogg om hvordan jeg laget de kommer snart så følg gjerne med.  Jeg vet der er litt forskjellige metoder for å lage såler, men nå skal dere snart få min versjon.

    Det er noe i det som sies,- er man varm på hodet så er man varm i kroppen. En god lue er enormt viktig for både store og små, og et lite tips kan være og også strikke inn reflekstråd slik at de små ( og store ) lettere blir sett i trafikken?! Jeg gjorde ikke det med denne luen, men skal så absolutt gjøre det med neste baggy lue jeg strikker og tover.
    Jeg kunne også med fordel ha strikket denne luen lenger enn hva jeg gjorde, for å få den mer baggy. Men likevel så ble jeg faktisk ganske så fornøyd med luen når den kom på hodet til Mina Adeline. Å se gleden og kjærligheten stråle fra øynene hennes over å få lov til å få på seg tova lue og votter, fortalte meg at alt sammen var mer enn vellykket for denne lille skjønne jenta! Så da var saken biff, jeg skulle bare lene meg tilbake og være stolt over jobben jeg hadde gjort for henne.

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no 

    #gran #sandnesgarn #tovegarn #yarn #sandnesyarn #toveyarn #knit #knitting #strikke #strikkeoppskrift #tovabaggylue #tovetbaggylue #feltedbaggyhat #felted #tovet #tova #lue #hat #strikkeplagg #knitwear #høst #fall #fallinnorway #høstinorge #barnehage #barnehagebarn #kindergarden #kindergardenchild #varmlue #warmhat #barnelue #childrenshat #varmeører #warmears #grandchild #lovemygrandchild #barnebarn #elskermittbarnebarn #strikkerformittbarnebarn #knittingformygrandchild #norway #norge 

  • Publisert: 15.10.2016, 11:13
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Sjyvotter - barnehagetantenes favoritt! ( gratis oppskrift )

  • Publisert: 14.10.2016, 14:40
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Vinden river i vinduer og tak, med sine supersterke lange fingre som griper fatt om huset vårt. Inne sitter jeg god og varm, og med strikkepinner i hendene mens katten vår Fersken leker med garnnøster som flytter seg rundt på gulvet etterhvert som jeg strikker.
    Bladene fra trærne faller tett i tett ute i luften, jeg kan se de fly avsted ganske så langt før de lander et sted på bakken.. Ingen tvil,- høsten er kommet for å bli, snart kommer minusgradene og da er det godt å være forberedt å ha varme plagg klar.
    I barnehagen har de allerede begynt å etterlyse de så utrolig gode tova vottene som jeg laget til Mina Adeline i fjor. De er litt små i år, så nå skal jeg lage nye par til henne. I fjor laget jeg noen gule og noen brungrå. Utrolig gode votter som sitter overraskende godt på de små barnehendene, og samtidig holder de aktive hendene gode å varme i kulden.



    Jeg hadde over lengre tid tenkt å lage noen tova votter til mitt barnebarn, og siden jeg driver litt i det små med toving til hest og rytter så falt det ganske naturlig å ville tove noe til Adeline også. Så jeg tok meg en tur på garnbutikken og valgte ut garn til disse vottene til sjarmtrollet her hjemme.
    Her er gratis oppskrift på dem, jeg har tatt utgangspunkt i en annen oppskrift men gjort den litt mer til min egen siden jeg har valgt annet garn slik at størrelsene ble annerledes.
    Her er min utgave av sjyvottene :

    Garn : Tove fra Sandnes Garn ( 50 gram = ca 160 meter )
    Strikkepinne : 5 og 3,5
    Størrelse : 0-1 år, 2-3 år, 5 år, 8 år, 12 år, dame

    Legg opp 26, 28, 30, 32, 34, 40 masker, på pinne nr 5. Strikk fram og tilbake på to pinner, til du har 3 riller. Sett maskene på fire pinner, og strikk med glattstrikk 9, 9, 10, 12, 12, 12 omganger. Bytt til pinne 3,5 og strikk 8 omganger.

    Bytt til pinne 5 og strikk 7, 8, 9, 12, 13, 15 omganger glattstrikk. Sett de første 6, 6, 6, 7, 8, 8 maskene på første pinne på en tråd til tommel.
    OBS! På venstre vott setter du de siste maskene, tilsvarende antall, på pinne 4 på en tråd. 
    Legg opp like mange masker over tommelhullet og strikk til votten måler 7, 8, 10, 12, 14, 15 cm fra tommelhullet, eller til den dekker langfingeren.

    Felling:
    Pinne 1 og 3: strikk en maske, strikk to masker sammen.
    Pinne 2 og 4: strikk til det er tre masker igjen, strikk to masker sammen, strikk en maske.
    Strikk slik på hver omgang til det er 8 masker igjen. Trekk tråden gjennom maskene og fest godt.

     

    Tommel:
    Sett maskene på tråden på en pinne, plukk opp like mange masker på oversiden av hullet + en maske i hver side. Fordel maskene på 2 pinner ( eller flere pinner om du heller liker det best ) og strikk til den måler 6, 7, 7, 8, 8, 9 cm eller til den dekker tommelen.

    Felling:
    Pinne 1 og 3: strikk to masker sammen på begynnelsen av pinnen.
    Pinne 2 og 4: strikk til det er to masker igjen, strikk de sammen.
    Fell slik til du har 4 masker igjen. Trekk tråden gjennom maskene og fest trådene godt.


    Mina Adeline med sjyvottene og matchende tova baggy lue vinteren 2015/16.

    Toves i maskinen med Milo på 40 eller 60 grader. Dette må du prøve deg fram til hvordan din maskin tover, det er stor forskjell!! Forskjellige farger toves forskjellig har jeg funnet ut. Jeg tover på 40 grader kort vask, sammen med et dongerybukse en eller to ganger. 
    Et annet tips er å bløte vottene og tove dem i tørketrommelen sammen med et håndklè, men her må du hele tiden sitte og passe på. For plutselig kan de ha tovet seg litt for mye, men du har likevel den beste kontrollen over tovingen ved å gjøre det på denne måten!

    Når vottene er ferdige, skal jeg lage tova såler til skoene hennes. Det er definitivt noe som har reddet oss alle her hjemme i huset, til å slippe unna forkjølelse sist vinter - ingen tvil om det! De er gode og varme, og selv om en skulle være uheldlig å bli våt i skoene, så holder sålene deg varm og du slipper unna forkjølelse og andre kjedelige sykdommer ( influensa osv ).

    Håper denne oppskriften er til glede og hjelp for noen av dere som leser denne bloggen. Den har hvertfall gledet mitt barnebarn enormt siden hun får ha varme hender gjennom høsten og vinteren! Og gledet hennes mamma som er så utrolig takknemlig for alt jeg strikker til hennes nydelige datter.

    Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden



    #tovavotter #sjyvotter #strikking #strikkeplagg #barnebarn #barnehageplagg #garn #sandnesgarn #tovegarn #høst #fall #kindergarden #mittens #feltetmittens #grandchild #lovemygrandchild 

  • Publisert: 14.10.2016, 14:40
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Who let det dog....eeeh, I mean snake out - gratis oppskrift

  • Publisert: 24.05.2016, 03:17
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • // Reklame //

    Denne slangen er bare helt uimotståelig herlig! Du kan selv velge hvor lang den skal være, og ved å velge hva tykkelse på garn og heklenål så kan du stort sett styre det meste av størrelse og lengde på denne søte herlige skjønnheten.
    Egentlig så er det en larve. Men mitt skjønne lille barnebarn, Adeline, ønsket seg en slange og bestemte at dette var en slange. Enkelt og greit!
    Så da ble larven til slange, og jammen meg har denne kule slangen fått være med på mye rart i dag sammen med Adeline. Hun har båret rundt på den, og hatt den med ut til og med. Den har vært med på å sparke ball, og den har fått åle seg rundt i gresset på plenen vår.
    Jeg tror at både slangen og Adeline har hatt en helt topp dag sammen - og nå ligger de søtt og sover i Frozen sengen til Adeline. Utslitte og trøtte begge to.



    Siden copyrighten til bloggeren som har laget oppskriften til denne søte " lille " larven ( min måler over 1 meter i lengden! ), sier at man ikke har lov til å gjengi ordlyden i oppskriften - så har jeg altså ikke lov til å legge ut selve oppskriften i bloggen min. Men om dere klikker dere inn på denne linken :
    garngrammatik.dk - Larven Laila, så står hele oppskriften der. 

    Øyner kan du velge selv hva du vil ha, men noen idèer og tips kan du se i denne linken : Heklede øyne
    Der inne i linken er der utrolig mange forskjellige størrelser og typer øyne, så det er bare å velge og vrake fra øverste hylle.



    Bare husk, du har KUN lov til å hekle denne larven ( hos oss,- slangen ) til venner og folk som du vil gi den i gave til. Du har ikke lov til å selge det du lager, og du har ikke lov til å gjengi ordlyden i oppskriftene til denne bloggeren. Greit å bli minnet på, så du slipper en sinna blogger som kontakter deg om det blir oppdaget, og evnt erstatningskrav.

    Er den ikke bedårende skjønn vel? Jeg digger denne slangen! 


     

  • Publisert: 24.05.2016, 03:17
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 1 kommentarer
  • Med hjerte av gull - gratis oppskrift

  • Publisert: 23.05.2016, 00:55
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • // Reklame //

    Forfatter Vibeke Fantoft Magnesen har vært så snill og lagt ut nok en gratis oppskrift fra sin super fantastiske heklebok, Hekling til småfolk.
    Om du ikke enda har somlet deg til å kjøpe denne boken, vil jeg på det laler sterkeste anbefale deg å gjøre det asap. Dette er uten tvil den beste hekleboken jeg noen gang har hatt!
    Ikke bare er der èn ting som en får lyst å hekle, men alt som er i boken. Dette får jeg hverken betalt for å skrive, eller får noen fordeler på noen som helst måte! Men når jeg finner noe jeg liker så godt som dette her, ja så må jeg bare fortelle og dele med dere andre.
    Hekling til småfolk kan nå kjøpes på Adlibris for kun kr.208,- du sparer altså kr.41,- ved å kjøpe den der.

    Oppskriften hun deler gratis med oss denne gangen, er heklede hjerter. De er bare helt nydelige disse her! Og om du skal i en babyshower eller gi noe i barselgave f.eks., så er en slik uro mitt i blinken å lage. Og de vordende foreldrene kommer garantert til å simpelthen elske en slik gave!
    I tillegg er det ikke så mange som kommer på å gi en hjemmelaget uro, så denne kommer garantert til å slå godt an hos både de kommende foreldrene og også en blikkfanger for de andre som er i et evnt selskap.

    Du trenger:

    Garn i valgfrie farger, her har jeg brukt Gjestal bomull sport

    Heklenål (her er det brukt størrelse 3.5 mm ? hjertene blir da ca 6 cm høye)

    Fyllvatt

     

    Oppskrift

    Hjertet hekles fra bunnen.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 2 fm i alle m hele omgangen = 12m

    3) 1 fm i alle m hele omgangen = 12m

    4) 1 fm i første m, 2 fm i neste m x 6 = 18m

    5) 1 fm i alle m hele omgangen = 18m

    6) 1 fm i de første 2 m, 2 fm i neste m x 6 = 24m

    7) 1 fm i alle m hele omgangen = 24m

    8) 1 fm i de første 3 m, 2 fm i neste m x 6 = 30m

    9-11) 1 fm i alle m i 3 omganger = 30m

    12) Arbeidet deles nå i to, og hver del hekles videre for seg selv. Hekle 1 fm i de første 4 m, 2 fm i neste m x 3. Omgangen er nå ferdig. Neste omgang starter i første m av de 18 m som du heklet på denne omgangen = 18m

    13-14) 1 fm i alle m i 2 omganger = 18m

    15) 1 fm i første m, 2 fm sm x 6 = 12m

    16) 2 fm sm hele omgangen = 6m

     

    Sy sm de siste 6 m.

    Gjenta omgang nr. 12-16 i andre siden, men sett inn fyll etter omgang nr. 15.

     

    Sy sm det lille hullet i midten mellom hjertebuene.



    Ønsker du å hekle noe annet fra boken hennes? Her er et par linker til noen supre gratis oppskrifter som absolutt er verdt en titt innom! :
    Et lite stykke Afrika i små barnehender
    Barnas beste venn

  • Publisert: 23.05.2016, 00:55
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 1 kommentarer
  • Do you want a cupcake on your head?

  • Publisert: 29.04.2016, 13:33
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Helgen står for dør, og mange av dere skal sikkert forsøke å slappe litt av og hente dere inn litt i helgen? Hva med å finne litt tråd og strikkepinne, å lage noe ult mens du slapper av og ser på tv?
    Denne oppskriften jeg skal dele med dere er selvfølgelig gratis, jeg deler ikke oppskrifter som man skal betale for. I såfall linker jeg til der man får kjøpt oppskrften. Men denne er bare så megasøt, at den konkurrerer nesten litt med den lille maskoten som bærer luen.

    Cupcake lue heter den, og er den ikke bedårende søt vel? Og så er den så kjekk og kul å lage, rask å lage og man får brukt opp litt av restegarnet som ligger i hyllen eller posen.


    Mina Adeline med sin cupcakelue, her var hun vel rundt et år gammel. Stolt og superglad for sin nye lue.

    OPPSKRIFT PÅ CUPCAKE LUEN :

    Jeg har strikket hele lua på pinner nr. 3,5. og brukte garnet som heter Rubin fra Sparkjøp.

    Størrelser: ca 3-6 måneder, 1-2 år, 3-5 år, ca 8 år.


    Selve lua:
     

    Legg opp 84, 96, 96, 100 masker med mørk lilla.

    Strikk vrangbord 2 rett og 2 vrang i 19, 22, 23, 26 omganger.

    Skift til lys lilla.

    Strikk glattstrikk 14, 18, 23, 25 omganger.

    Legg så ut 0, 2, 2, 12 masker fordelt rundt omgangen.

    Så begynner fellingen og du feller på hver omgang:

    (strikk 12 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

     (strikk 11 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

    (strikk 10 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

     (strikk 9 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

     (strikk 8 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

    (strikk 7 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

    (strikk 6 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

    (strikk 5 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

    (strikk 5 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

     (strikk 4 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

     (strikk 3 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

    (strikk 2 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

     (strikk 1 masker, strikk 2 masker sammen) gjenta hele veien rundt.

     Strikk 2 og 2 masker sammen hele veien rundt.

    Klipp tråden og fest trådene.

     

    Kremkanten rundt:

    Bruk heklenål nr. 3 og hvit garn.

    Ta opp fastmasker i samme antall som maskene i fargeskifte mellom mørk og lys lilla.

    Skift til heklenål nr. 3,5 og hekle så 3 staver i hver maske rundt hele luen.

    Kirsebæret på toppen:

     

    Bruk heklenål nr. 3 og hvit garn.

    Hekle 4 luft masker og sett de sammen til en ring. (4)

    Hekle 8 fastmasker rundt ringen. (8)

    (1 fastmaske, 2 fastmasker i neste maske) gjenta hele veien rundt. (12)

    (2 fastmaske, 2 fastmasker i neste maske) gjenta hele veien rundt. (16)

    Hekle 2 omganger med 1 fastmaske i hver fastmaske. (16)

    (2 fastmasker, 2 fastmasker sammen) hele veien rundt. (12)

    (1 fastmaske, 2 fastmasker sammen) hele veien rundt. (8)

     

    Fyll kirsebæret med litt fyll, for eks. garnrester.
    Sy sammen hullet og fest kirsebæret på toppen av luen.

    Denne oppskriften er hentet fra Idaamalieshobbykrok.bloggspot.no

  • Publisert: 29.04.2016, 13:33
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Et skall av ren kjærlighet

  • Publisert: 23.04.2016, 13:56
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Dette kommer til å bli barnas nye favoritt, det ble det hvertfall her hjemme da jeg heklet den første skilpadden til Adeline! Hun elket den fra første stund.
    Litt senere fant jeg ut at jeg skulle la Adeline få bestemme selv hva farger hun ville ha på den nye skilpadden sin. Så bildet under her, er fra hennes nye skilpadde med sine selvvalgte farger. Har hun ikke vært flink til å plukke ut farger vel? Hun har også valgt hvor de forskjellige fargene skal være hen på skilpadden sin. Jeg er så stolt av henne, hun har tross alt ikke fylt 3 år enda.



    Denne skilpadden er super morsom å hekle, og det går fort å hekle den også. Resultatet blir en utrolig myk og deilig passe stor skilpadde som barna kan kose seg med. Og om du vil gjøre litt ekstra med den, kan du f. eks. legge inn noe lyd i den. Selv har jeg ikke gjort det, jeg liker best å bare fylle dem med vatt.
    Oppskriften er hentet herfra. Vibemai skal ha all æren for denne nydelige skilpadden, og hun har andre hekla kosedyr også som virkelig er verdt å ta en titt på.

    Materialer:

    3 farver økologisk bomuldsgarn fra Stof & Stil. Sort økologisk bomuldsgarn fra Netto
    Hæklenål nr. 3,5
    Fyld

    Forkortelser:

    m     = maske
    fm    = fastmaske
    km   = kædemaske
    2 fm sammen  = indtagning; hækl 2 fastmasker sammen

    lm = luftmaske

    2 fm i en m   = udtagning; hækl 2 fastmasker i 1 maske
    omg = omgang
    ( )     = tallet i parentes angiver antal masker du skal have efter endt omgang
    **      = gentag anvisning mellem stjernerne x antal gange

    Tip:

    Forskyd udtagninger og indtagninger for at undgå et kantet resultat

    Alle delene hækles i spiral


     

    Hoved:

    Rosa

    Omg 1: 6 fm i magisk ring (6)

    Omg 2: *2 fm i hver m* (12)

    Omg 3: *1 fm, 2 fm i en m* (18)

    Omg 4: *2 fm, 2 fm i en m* (24)

    Omg 5: *3 fm, 2 fm i en m* (30)

    Omg 6: 2 fm, 2 fm i en m, *4 fm, 2 fm i en m* x 5, 2 fm(36)

    Omg 7: *5 fm, 2 fm i en m* (42)

    Omg 8: 3 fm, 2 fm i en m, *6 fm, 2 fm i en m* x5, 3 fm (48)

    Omg 9-14: *1 fm i hver m*

    Omg 15: 3 fm, *2 fm sammen, 6 fm* x5, 2 fm sammen, 3 fm (42)

    Omg 16: *2 fm sammen, 5 fm* (36)

    Omg 17: 2 fm, *2 fm sammen, 4 fm* x 5, 2 fm sammen, 2 fm (30)

    Omg 18: *2 fm sammen, 3 fm* (24)

    Omg 19: *2 fm sammen, 10 fm* (22)

    Omg 20: 1 km i første maskeled, afslut og bryd garnet ? lav en snor lang nok til montering.

    Fyld hovedet

     

    Øjne:

    Lav 2 stk.

    Hvid og sort

    Omg 1: 8 fm i magisk ring (8)

    Omg 2: !farveskiftlav farveskiftet i første maske og arbejd derefter 2 fm i samme maske, to fm i hver maske runden ud + i den første maske fra farveskift (18)

    Omg 3: 1 km i første maskeled, afslut og bryd garnet ? lav en snor lang nok til brodering og montering.

    Tip:
    Monter øjne på hovedet inden påsyning på kroppen

    Ben:

    Forben ? lav to stk.

    Rosa

    Omg 1: 6 fm i en magisk ring (6)

    Omg 2: *2 fm i hver m* (12)

    Omg 3: *1 fm, 2 fm i en m* (18)

    Omg 4: *2 fm, 2 fm i en m* (24)

    Omg 5: *3 fm, 2 fm i en m* (30)

    Omg 6: 2 fm, 2 fm i en m, *4 fm, 2 fm i en m* x5, 2 fm (36)

    Omg 7: *5 fm, 2 fm i en m* (42)

    Omg 8: 3 fm, 2 fm i en m, *6 fm, 2 fm i en m* x5, 3 fm (48)

    Omg 9: *7 fm, 2 fm i en m* (54)

    Fold cirklen, så du har en halvcirkel. Hækl de to sider sammen med kædemasker (27)

    Afslut og bryd garnet ? lav en snor lang nok til at sy benet sammen og til montering

    Før enden igennem det ene ben.

    Bagben ? lav to stk.

    Rosa

    Omg 1: 6 fm i en magisk ring (6)

    Omg 2: *2 fm i hver maske *(12)

    Omg 3: *1 fm, 2 fm i en maske* (18)

    Omg 4: *2 fm, 2 fm i en maske* (24)

    Omg 5: *3 fm, 2 fm i en maske* (30)

    Omg 6: 2 fm, 2 fm i en m *4 fm, 2 fm i en maske* x5, 2 fm (36)

    Omg 7: *5 fm, 2 fm i en maske* (42)

    Fold cirklen, så du har en halvcirkel. Hækl de to sider sammen med kædemasker (27)

    Afslut og bryd garnet ? lav en snor lang nok til at sy benet sammen og til montering

    Før enden igennem det ene ben

     

    Hale:

    Rosa

    Slå 2 masker op ? den kan også laves i en magisk ring

    Omg 1: Lav 3 fm i 2. maskeled fra nålen (3)

    Omg 2:* 2 fm i hver m* (6)

    Omg 3: *1 fm, 2 fm i en m* (9)

    Omg 4-7: *1 fm i hver m*

    Lav en snor lang nok til montering

    Skjold:

    Grå

    Omg 1: 6 fm i magisk ring (6)

    Omg 2: *2 fm i hver m* (12)

    Omg 3: 2 fm i hver m* (24)

    Omg 4: *1 fm, 2 fm i en m* (36)

    Omg 5-6: *1 fm i hver m*

    Omg 7: *2 fm, 2 fm i en m* (48)

    Omg 8-10: *1 fm i hver m*

    Omg 11: *3 fm, 2 fm i en m* (60)

    Omg 12-13: *1 fm i hver m*

    Omg 14: *4 fm, 2 fm i en m* (72)

    Omg 15-16: *1 fm i hver m*

    Omg 17: *5 fm, 2 fm i en m* (84)

    Omg 18: *1 fm i hver m*

    Omg 19: !Arbejd kun i forreste maskeled! 77 fm, 1 km i næste m ? afslut og bryd garnet og sy enden ind.

    De sidste 7 masker skal der ikke hækles i da det er der hovedet skal monteres

    Mave:

    Hvid

    !I første omgang skal der kun arbejdes i det bagerste maskeled i alle 84 masker fra omgang 18 i skjoldet ? du skal altså også arbejde ned i de 7 masker der ikke blev arbejdet i, i runde 18! 

    Gå ned i den første maske i runde 18 ? her starter du maven.
    Omg 1: 4 fm, 7 lm, spring 7 fm over, 17 fm, 5 lm, spring 5 fm over, 4 fm, 3 lm, spring 3 fm over, 4 fm, 5 lm, spring 5 fm over, 17 fm, 7 lm, spring 7 fm over, 11 fm (84)

    Omg 2: *1 fm i hver m*

    Omg 3: 5 fm, *2 fm sammen, 10 fm* x 6, 2 fm sammen, 5 fm (77)

    Omg 4: *2 fm sammen, 9 fm* (70)

    Omg 5: *2 fm sammen, 5 fm* (60)

    Omg 6: 4 fm, *2 sammen, 8 fm* x 5, 2 fm sammen, 4 fm (54)

    Monter ben og hale i hullerne i lavede i runde 1 ? halen skal være i hullet med de 3 lm, bagben i dem med 5 lm og forben i dem med 7 lm

    Omg 7: *2 fm sammen, 7 fm* (48)

    Omg 8: 3 fm, *2 sammen, 6 fm* x 5, 2 fm sammen, 3 fm (42)

    Omg 9: *2 fm sammen, 5 fm* (36)

    Omg 10: 2 fm, *2 sammen, 4 fm* x 5, 2 fm sammen, 2 fm (30)

    Omg 11: *2 fm sammen, 3 fm* (24)

    Omg 12: 1 fm, *2 sammen, 2 fm* x 5, 2 fm sammen, 1 fm (18)

    Omg 13: *2 fm sammen, 1 fm* (12)

    Omg 14: *2 fm sammen* (6)

    Sy hovedet på plads i mellemrummet vi skabte i skjoldet

    Afslut og bryd garnet ? sy enden ind

    God fornøjelse

  • Publisert: 23.04.2016, 13:56
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Dumbo,- perfekt til små barnehender

  • Publisert: 20.04.2016, 13:04
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • // Reklame //

    Husker dere søte Dumbo filmen som er laget av Walt Disney? Den lille herlige elefanten med de store ørene, som kunne fly?
    Han var den første jeg tenkte på da jeg fant denne oppskriften, selv om ørene ikke er like store. Og selv om ikke Dumbo hadde blitt så stor at han hadde fått noen støt tenner enda.

    Jeg har heklet mange av disse herlige små elefantranglene, de fleste har jeg gitt bort i bareslgave eller bursdagsgaver. De er kjempekjekke og lage, og det går fort å hekle en slik liten søtnos selv om det er passe tynt garn man bruker til den.
    Til selve ranglen, har jeg brukt et kinder egg med litt ris oppi. Tapet det godt fast med gaffatape, før jeg har lagt det inn i elefanten. For å få forekjllig lyd på ranglene, kan du bruke hva som helst inni. F.eks. sesamfrø, linfrø eller andre typer frø som kan lage litt lyd når man rister på kinder egget. Bitte små knapper, småsteiner, små bjeller osv. Det er bare fantasien som setter grensene her.
    Men sørg bare for å sikre kinder egget GODT, slik at i tilfelle barnet skulle klare å ødelegge elefanten og få tak i egget,- at det er så godt sikret at barnet ikke kan klare å åpne det på noen som helst måte.

    Materialer:

    Almindeligt bomuldsgarn i ønsket farve og hvid (50 g, 160 m)
    Hæklenål 2,0 (2,5 hvis du som mig hækler meget stramt)
    Broderinål
    Maskemarkør
    Bamsefyld
    Rasleboks (jeg bruger den gule boks fra kinder æg, med lidt ris eller korn i, da den har en rigtig god form til elefanten)
     

    Forkortelser:

    m = maske
    fm = fastmaske
    km = kædemaske
    2 fm sammen = indtagning
    2 fm i næste m = udtagning
    omg = omgang
    * * = gentag *____* omgangen ud

     

    Krop:

    Omg 1:      6 fm i magisk ring (6)
    Omg 2:      2 fm i hver m (12)
    Omg 3:     *1 fm, 2 fm i næste m* (18)
    Omg 4:     *2 fm, 2 fm i næste m* (24)
    Omg 5:     *3 fm, 2 fm i næste m* (30)
    Omg 6:     *4 fm, 2 fm i næste m* (36)
    Omg 7:     *5 fm, 2 fm i næste m* (42)
    Omg 8:     *6 fm, 2 fm i næste m* (48)
    Omg 9-20:  1 fm i hver (48)
    Omg 21:     18 fm (begyndelsen på snablen) (18)
    Omg 22:    Start omgangen i den første af de 18 m i forrige række (se billede nedenfor) og lav 1 fm i hver m (18)
    Omg 23-52:  1 fm i hver m (18)

    Afslut med en kædemaske og bryd garnet med nok garn til at sy fast på kroppen.

    Det giver 20 omgange til kroppen og 32 omgange til snablen.

    Ører:

    Lav 2

     

    Omg 1:      6 fm i magisk ring (6)
    Omg 2:      2 fm i hver m (12)
    Omg 3:     *1 fm, 2 fm i næste m* (18)
    Omg 4:     *2 fm, 2 fm i næste m* (24)
    Omg 5:     2 fm i de næste 3 m, 21 fm (27)
    Omg 6:     1 fm, 2 fm i de næste 3 m, 23 fm (30)
    Omg 7:     3 fm, 2 fm i de næste 3 m, 24 fm (33)
    Omg 8:     5 fm, 2 fm i næste m, 27 fm (34)
    Omg 9:     6 fm, 2 fm i næste m, 27 fm (35)
    Omg 10:   8 fm, 2 fm i næste m, 15 fm, 2 fm sammen, 9 fm (35)
    Omg 11:    8 fm, 2 fm i de næste 3 m, 15 fm, 2 fm sammen, 7 fm (37)
    Omg 12:   8 fm, 2 fm sammen 3 gange, 15 fm, 2 fm sammen, 6 fm (33)
    Omg 13:   8 fm, 2 fm sammen 3 gange, 19 fm (30)
    Omg 14:   7 fm, 2 fm sammen 3 gange, 11 fm, 2 fm sammen, 4 fm (26)
    Omg 15:   6 fm, 2 fm sammen 2 gange, 10 fm, 2 fm sammen, 4 fm (23)
    Omg 16:   4 fm, 2 fm sammen 3 gange, 7 fm, 2 fm sammen 2 gange, 2 fm (18)
    Omg 17:   6 fm, pres øret fladt og hækl kanten sammen med 9 fm (9)

    Afslut og bryd garnet med nok garn til at sy øret på hovedet.

    Stødtænder:

    Lav 2

    Omg 1:     5 fm i magisk ring (5)
    Omg 2:     1 fm i hver m (5)
    Omg 3:     1 fm i hver m (5)
    Omg 4:     1 fm, 2 fm i samme m, 3 fm (6)
    Omg 5:     2 fm, 2 fm i samme m, 3 fm (7)
    Omg 6:     3 fm, 2 fm i samme m, 3 fm (8)

    Afslut med en km og bryd garnet med nok garn til at sy stødtænderne på hovedet.
     

    Montering:

    Fyld kroppen med bamsefyld og en rasleboks.

    Sy de midterste 12 m sammen på kroppen (maven af elefanten) 

    Fyld herefter snablen med bamsefyld og sy enden af snablen (18) og hullet på kroppen (18) sammen.

    Sy ørerne fast på hovedet (i den ende, hvor krop og snabel ikke er syet sammen)

    Broder øjne på.

    Sy stødtænderne på.

    Link til oppskriften kan du se her, der kan du se bilder etterhvert som den hekles. Selv har jeg helt glemt å ta bilder underveis når jeg har heklet den..


    Her er to elefantrangler jeg har laget, sammen med to søte små hekla skilpadder. Jeg skal dele oppskriften av skilpaddene også med dere, så følg med her på bloggen om dere vil ha gratis oppskrift på herlige søte hekla skilpadder også. De er heklet i tykkere garn enn elefantranglene, og utrolig kjekke å hekle!

  • Publisert: 20.04.2016, 13:04
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Barnas beste venn

  • Publisert: 19.04.2016, 12:34
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • // Reklame //

    Jeg er så utrolig heldig og har fått tillatelse fra forfatteren til den beste hekleboken ever, Vibeke Fantoft Magnesen, å dele denne hekleoppskrfiten med mine lesere her inne!  Og hvis dere har lest de tidligere bloggene mine om hekling, så vet dere hva bok jeg snakker om. Til dere som ikke har lest her inne før, så snakker jeg om boken " Hekling til småfolk " - et must å ha om du liker å hekle, vil lære deg å hekle eller om du vil forsøke å hekle kjempesøte amigurumi figurer. 
    I denne boken står alt utrolig godt forklart, ikke bare hvordan man skal hekle figurene - men også hvordan man skal sy og feste tråder uten at det kan ses noe sted, hvordan man lager magic loop, hvordan man lettest kan montere de forskjellige delene på bamsene osv.
    Du får alt i en bok her, så løp å kjøp om du tenker på å hekle amigurimis eller vil lære deg å hekle.

    Denne supersøte apen, heklet jeg til mitt barnebarn. Hun ble helt i hundre og har siden den dag hatt han med seg over alt. Han sover i sengen hennes, er med i barnehagen av og til, og veksler på å være med å leke på rommet hennes, og å være med oss alle sammen nede i stuen.
    Apen Anton er kjempekul å hekle, og det går veldig fort å hekle den også.
    Safety - eyes kan kjøpes enten hos eBay eller hos Home / Wish, og sikkert andre steder også. Men det er de to stedene jeg selv velger å handle fra, siden en får mye for pengene.

    Du trenger:

    Bomullsgarn, her har jeg brukt Gjestal bomull sport: 100g lys lyng (nr. 383) og  20g hvit (nr. 302)

    Litt sort bomullsgarn

    Heklenål str 3,5 eller den størrelse som passer til garnet du bruker

    Fyllvatt

    Safety-eyes

    1 piperenser

     

    Høyde sittende (i originalgarn): 17 cm

     

    OPPSKRIFT apen ANTON

     

    HODE

    Hekles fra toppen. Hodet hekles i lys lyng.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 2 fm i alle m hele omgangen = 12m

    3) 1 fm i første m, 2 fm i neste m x 6 = 18m

    4) 1 fm i de første 2 m, 2 fm i neste m x 6 = 24m

    5) 1 fm i de første 3 m, 2 fm i neste m x 6 = 30m

    6) 1 fm i de første 4 m, 2 fm i neste m x 6 = 36m

    7) 1 fm i de første 5 m, 2 fm i neste m x 6 = 42m

    8) 1 fm i alle m hele omgangen = 42m

    9) 1 fm i de første 6 m, 2 fm i neste m x 6 = 48m

    10) 1 fm i alle m hele omgangen = 48m

    11) 1 fm i de første 7 m, 2 fm i neste m x 6 = 54m

    12-20) 1 fm i alle m i 9 omganger = 54m

    21) 1 fm i de første 7 m, 2 fm sm x 6 = 48m

    22) 1 fm i alle m hele omgangen = 48m

    23) 1 fm i de første 6 m, 2 fm sm x 6 = 42m

    24) 1 fm i alle m hele omgangen = 42m

    25) 1 fm i de første 5 m, 2 fm sm x 6 = 36m

    26) 1 fm i de første 4 m, 2 fm sm x 6 = 30m

    27) 1 fm i de første 3 m, 2 fm sm x 6 = 24m

    28) 1 fm i de første 2 m, 2 fm sm x 6 = 18m

    Sett inn safety-eyes mellom omgang 15 og 16,

    med 8 maskers mellomrom i omgang 15.

    Fyll hodet med vatt.

    Legg arbeidet til side.

     

    SNUTE

    Snuten hekles i hvit.

    1) 11 lm

    2) Snu, start i løkke nr. 2 fra heklenålen, hekle 1 fm i alle m tilbake = 10m

    3) (Fra nå av hekles det rundt og rundt) 2 fm i første m, 1 fm i de neste 8 m, 2 fm i de neste 2 m, 1 fm i de neste 8 m, 2 fm i siste m = 24m

    4) 2 fm i første m, 1 fm i de neste 11 m, 2 fm i neste m, 1 fm i de siste 11 m = 26m

    5-6) 1 fm i alle m i 2 omganger, avslutt med 1 kjm = 26m

    Sy øvre halvdel av snuten fast, rett under øynene.

    Fyll den med litt vatt, og sy deretter nedre halvdel fast.

    Sy på nesebor og munn med sort bomullsgarn.

     

    ØRER

    Start med hvit.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) I stedet for å hekle rundt og rundt, snu, 1 lm, start i løkke nr. 2 fra heklenålen, 2 fm i alle m hele omgangen = 12m

    3) Snu, 1 lm, start i løkke nr. 2 fra heklenålen, 1 fm i alle m hele omgangen = 12m

    4) Snu, skift farge til lys lyng i første m, 1 lm i ny farge, start i løkke nr. 2 fra heklenålen,     1 fm i første m, 2 fm i neste m x 6 = 18m

    5) Snu, 1 lm, start i løkke nr. 2 fra heklenålen, 1 fm i alle m hele omgangen = 18m

    Sy ørene fast til hodet.

     

    KROPP

    Kroppen hekles i lys lyng.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 2 fm i alle m hele omgangen = 12m

    3) 1 fm i første m, 2 fm i neste m x 6 = 18m

    4) 1 fm i de første 2 m, 2 fm i neste m x 6 = 24m

    5) 1 fm i de første 3 m, 2 fm i neste m x 6 = 30m

    6) 1 fm i de første 4 m, 2 fm i neste m x 6 = 36m

    7) 1 fm i alle m hele omgangen = 36m

    8) 1 fm i de første 5 m, 2 fm i neste m x 6 = 42m

    9-14) 1 fm i alle m i 6 omganger = 42m

    15) 1 fm i de første 5 m, 2 fm sm x 6 = 36m

    16-17) 1 fm i alle m i 2 omganger = 36m

    18) 1 fm i de første 4 m, 2 fm sm x 6 = 30m

    19) 1 fm i alle m hele omgangen = 30m

    20) 1 fm i de første 3 m, 2 fm sm x 6 = 24m

    21) 1 fm i alle m hele omgangen = 24m

    22) 1 fm i de første 2 m, 2 fm sm x 6 = 18m

    Fyll kroppen med vatt.

    23) 1 fm i første m, 2 fm sm x 6 = 12m

    24) 2 fm sm hele omgangen = 6m

    Sy sm de siste 6 m.

    Sy hodet fast til kroppen.

     

    ARMER

    Start med hvit.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 2 fm i alle m hele omgangen = 12m

    3) 1 fm i de første 2 m, 2 fm i neste m x 4 = 16m

    4-5) 1 fm i alle m i 2 omganger = 16m

    6) 1 fm i de første 2 m, 2 fm sm x 4 = 12m

    7) 1 fm i alle m hele omgangen = 12m

    8) Skift farge til lys lyng i første m, 1 fm i alle m hele omgangen = 12m

    9-22) 1 fm i alle m i 14 omganger = 12m

    23-24) For at armen skal legge seg fint langs kroppen, hekles

    det en forhøyning i ytre del av armen slik: Bryt tråden du hekler med. Gå tilbake 6 m, og hekle disse på nytt med fm. Hekle deretter 12 fm, og avslutt med 1 kjm = 12m

    Fyll med vatt, men kun helt nederst i hendene.

    Sy armene fast øverst på overkroppen.

     

    FØTTER

    Start med hvit.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 2 fm i alle m hele omgangen = 12m

    3) 1 fm i første m, 2 fm i neste m x 6 = 18m

    4) 1 fm i de første 2 m, 2 fm i neste m x 6 = 24m

    5-7) 1 fm i alle m i 3 omganger = 24m

    8) 2 fm sm x 4, 1 fm i de siste 16 m = 20m

    9) 2 fm sm x 2, 1 fm i de siste 16 m, men skift farge til lys lyng i m nr. 12 = 18m

    10-13) 1 fm i alle m i 4 omganger, avslutt med 1 kjm= 18m

    Fyll føttene med vatt.

    Sy føttene fast nederst på kroppen slik at apen kan sitte.

     

    HALE

    Start med hvit.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 1 fm i de første 2 m, 2 fm i neste m x 2 = 8m

    3-4) 1 fm i alle m i 2 omganger = 8m

    5) Skift farge til lys lyng i første m, 1 fm i alle m hele omgangen = 8m

    6-22) 1 fm i alle m i 17 runder, avslutt med 1 kjm = 8m

    Bøy en piperenser dobbelt, og tvinn endene rundt

    hverandre. Legg den inn i halen med den butte enden inn.

    Klipp av endene som stikker ut av halen.

    Sy halen fast til kroppen nederst på ryggen.


    Apen Anton blandt sine andre hekla venner, i sengen til mitt herlige lille barnebarn.

    Vibeke har nettopp startet sin egen blogg, klikk deg gjerne inn på bloggen hennes, du kan også følge henne på Instagram og Facebook under fb siden Amigurumi Scandinavia.


    Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

  • Publisert: 19.04.2016, 12:34
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 3 kommentarer
  • Gratis oppskrift på energisparing

  • Publisert: 15.04.2016, 08:22
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Hvor mange ganger pr dag henter man egentlig opp tåteflaskene til de små, som syntes det er morsomt å kaste dem i gulvet eller bakken? Det er ikke få ganger som regel. Så da er det faktisk veldig genialt å kunne putte tåteflasken oppi noe som gjør at den ikke kan bli kastet så langt, og du slipper å plukke den opp i ett sett.
    Her skal jeg gi dere oppskrift på en genial liten tåteflaskeholder med feste. Denne oppskriften kan du gjøre litt om på, slik at den uansett vil passe den tykkelsen og lengden på tåteflaskene du bruker. Og du kan pynte dem akkurat slik som du måtte ønske, ikke nødvendigvis med ugle slik som jeg har gjort. Det ble en ugle på denne som er avbildet her, siden jeg syntes ugler er nydelige og fantastisk flotte fugler.

    HEKLET TÅTEFLASKEHOLDER

    Garnet jeg har brukt heter Timeless cotton 8/8 ( kjøpes på Stoff og Stil )
    Heklenål nr.4

    Omgang 1 : Magisk ring med 6 fm. 
    Omgang 2 : 2 fm i alle m hele omgangen ( 12 m )
    Omgang 3 : 1 fm i første m, 2 fm i neste x 6 ( 18 m )
    Omgang 4 : 1 fm i de fleste 2 m, 2 fm i neste x 6 ( 24 m )
    Omgang 5 : 1 fm i de første 3 m, 2 fm i neste x 6 ( 30 m )

    Nå er bunnen klar, trenger du en større bunn så hekler du sirkelen større ved å øke med maske mer med fm før du hekler 2 fm i neste m.

    Omgang 6 - 24 : 1 fm i alle m i 19 omganger ( 30 m )

    Eller til holderen måler nesten like lang som tåteflasken du bruker.Men pass på at ikke omgangene kommer over kanten til tåteflasken.

    Omgang 25 : 3 lm, 1 halvstav, hopp over en m, 1 halvstav. Gjør dette omgangen ut. Avslutt med 1 kjm. Fest tråden.

    For at tåteflaskeholderen lettere skal kunne stå, gå tilbake til omg 5. Hekle fm rundt hele omg. avslutt med en kjm.

    SNOR :

    Omgang 1 : 8 lm, snu
    Omgang 2 : 2 lm, 5 halvstaver, snu ( gjentas til snoren måler ca. 15 cm ). Fest tråden.

    Træ på en klype på ene enden, og sy snoren fast til klypen.
    Sy snoren deretter fast til tåteflaskeholderen.
    Et lite tips så ikke snoren skal strekke seg og bli lenger enn 15 cm ( pga kvelningsfare ), kan det være greit å sy på et band på baksiden.

    Til slutt hekler du en remse med lm på ca.32 cm, som du trær inn i hullene du heklet øverst på tåteflaskeholderen.

    Uglen :

    Omgang 1 : Magisk ring med 6 fm.
    Omgang 2 : 2 fm i alle m hele omgangen ( 12 m ) avslutt med en kjm. Fest tråden.

    Bruk en annen farge til neste del av uglen

    Omgang 1 : Magisk ring med 6 fm.
    Omgang 2 : Omgang 2 : 2 fm i alle m hele omgangen ( 12 m )
    Omgang 3 : 1 lm, 4 fm, 1 lm, kjm ut omgangen. Avslutt og fest tråden.

    Sy deretter den første delen til den siste. Sy på øyne, nebb, ben og knyt fast samlede tråder som vinger. Klipp trådene til vinger ganske korte.
    Pass på at ørene du heklet i Omgang 3, vender opp når du syr på øyne og nebb.

    Der er mange artige og søte små figurer på nett som du kan søke opp, og hekle til pynt på tåteflaskeholderen. Her er det bare fantasien som setter en stopper.


     

  • Publisert: 15.04.2016, 08:22
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • Et lite stykke Afrika i små barnehender

  • Publisert: 14.04.2016, 12:52
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • // Reklame //

    De er å finne på savannen i Afrika, i dyreparker, i enkelte butikker og nå også i bl.a. bloggen min. Men jeg har vært så heldig å få lov til å dele denne søtnosen av en sjiraff med dere, på en slik måte at den kan bli å se i mange tusen hjem der ute. Kanskje ikke i sin fulle størrelse som levende, men det hadde vel blitt litt vel mye for en liten barnehånd og takle også. 
    Vibeke Fantoft Magnesen har krympet denne flotte skapningen en god del prosent, men beholdt cute - faktoren på topp i sin nydelige selvkomponerte lille hekla sjiraff. Når jeg tenker på at det kun tok henne et år fra hun lærte seg å hekle ( kun ved hjelp av Youtube ), og til denne lettleste og supre hekleboken " Hekling til småfolk " var å se i butikkene. Ja da lurer jeg egentlig på hva mer hun kan trylle fram fra heklenål og garn, for det vil jeg jammen meg se mer av!
    Å klare å lære seg og hekle, for deretter etter kort tid begynne å hekle uten oppskrifter men bare dikte selv... Ja du for meg er det helt ufattelig at er mulig. Jeg er en real oppskrift-slave, og eier ikke fantasi til å klare hekle eller strikke etter hode.
    Så da priser jeg meg lykkelig over slike naturtalenter som Vibeke!

    Som sagt over her, så har jeg vært så heldig å få lov til å dele hekle oppskriften til denne kule sjiraff - ranglen med dere. Jeg ble så utrolig hoppende glad da jeg fikk lov av Vibeke til dette, at jeg er glad ingen så meg her hjemme da hehe.
    Jeg har ikke enda heklet akkurat denne selv, men jeg har heklet en hel haug med andre søtnoser fra boken hennes. 
    Mitt herlige lille barnebarn, Mina Adeline og jeg pleier å ha en ting som vi gjør sammen. Vi tar frem " Hekling til småfolk ", og der får Adeline titte i boken og velge ut hva momma skal hekle til henne. Deretter tusler vi opp og hun får velge ut hva farge den nye bamsen skal være. Så snart bamsen er ferdig, gjentar vi dette. Det er liksom " en greie " som vi to har kun vi to, og som vi storkoser oss med i sammen.
    Gleden er stor når momma er klar med en bamse, og de kan få komme i Adelines lekne armer! De følger henne både i barnehagen og i sengen, så de får være med på en del spennende ting gjennom dagene.
    Kanskje dette er en ting som du som leser, får lyst til å gjøre sammen med ditt barn, barnebarn, venninnes barn osv? Det er hvertfall kjempekoselig kvalitetstid sammen med noen små som virkelig setter pris på at de får velge fritt av bamser og farger. Og ikke minst den viktige kvalitetstiden med nettopp deg.

    Vibeke har nettopp startet sin egen blogg, klikk deg gjerne inn på bloggen hennes, du kan også følge henne på Instagram og Facebook under fb siden Amigurumi Scandinavia.
    Og jeg har hørt snakk om at hun jobber med en ny heklebok også, noe jeg håper stemmer. For jeg vil mer enn gjerne hekle flere av hennes søte og koselige figurer, uroer og diverse som er å finne i boken hennes. Og bare så det er sagt,- jeg er ikke en erfaren person med heklenål - men ting står så godt forklart i boken, så til og med jeg får dette til. 

    Bilder og oppskrift er publisert i denne bloggen med tillatelse fra forfatter, Vibeke Fantoft Magnesen.

    SJIRAFF- RANGLE TIL BABYEN :

    MATERIALER
     

    • Gjestal bomull sport; 25 g gul, 10 g brun. Litt sort til flekker
    • Fyllvatt
    • Rasleboks med noe inni ( rasleboks kan f. eks. være et tomt kinder egg med litt ris oppi, husk å tape og eller lime kinder egget godt etterpå )
    • Safety-eyes

     

    HODE:  Hekles fra snuten. Hodet hekles i gul.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 2 fm i alle m hele omgangen = 12 m

    3) 1 fm i første m, 2 fm i neste m x 6 = 18 m

    4) 1 fm i de første 2 m, 2 fm i neste m x 6 = 24 m

    5-10) 1 fm i alle m i 6 omganger = 24 m

    11) 1 fm i første m, 2 fm i neste m x 6, 1 fm i de siste 12 m = 30m

    12) 1 fm i de første 4 m, 2 fm i neste m x 6 = 36 m

    13-16) 1 fm i alle m i 4 omganger = 36 m

    17) 1 fm i de første 4 m, 2 fm sm x 6 = 30 m

    18) 1 fm i alle m hele omgangen = 30 m

    19) 1 fm i de første 3 m, 2 fm sm x 6 = 24 m

    20) 1 fm i de første 2 m, 2 fm sm x 6 = 18 m

    Sett inn safety-eyes mellom omgang 11 og 12, med 6 maskers mellomrom i omgang 11. Pass på at øynene kommer i den siden hvor vi økte maskeantallet kun i ene halvdel av omgangen (omgang 11). Fyll hodet med vatt, og legg inn en bjelle eller en liten rasleboks med innhold.

    21) 1 fm i første m, 2 fm sm x 6 = 12 m

    22) 2 fm sm hele omgangen = 6 m

    Sy sm de siste 6 m.

    ØRER: Ørene hekles i gul.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 1 fm i alle m hele omgangen = 6 m

    3) 2 fm i alle m hele omgangen = 12 m

    4) 1 fm i alle m hele omgangen = 12 m

    5) 1 fm i første m, 2 fm i neste m x 6 = 18 m

    6-7) 1 fm i alle m i 2 omganger = 18 m

    8) 1 fm i første m, 2 fm sm x 6 = 12 m

    9) 2 fm sm hele omgangen, avslutt med 1 kjm = 6 m. Sy ørene fast til hodet.

    HORN: Hornene hekles i brun.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 1 fm i alle m hele omgangen = 6m

    3) 1 fm i første m, 2 fm sm x 2 = 4m

    4) 1 fm i alle m hele omgangen, avslutt med 1 kjm = 4m. Sy hornene fast til hodet mellom ørene. Sy på munn med sort bomullsgarn. Sy på øyevipper med sort sytråd.

    SKAFT: Skaftet hekles i gul.

    1) Magisk ring med 6 fm

    2) 2 fm i alle m hele omgangen = 12 m

    3) 1 fm i første m, 2 fm i neste m x 6 = 18 m

    4-23) 1 fm i alle m i 20 omganger, avslutt med 1 kjm = 18 m. Fyll skaftet med vatt. Sy skaftet fast til hodet.

    FLEKKER:  Flekkene hekles i brun. Lag 2 flekker i hver str, tilsammen 6 flekker.

    MINSTE FLEKK:

    1) Magisk ring med 4 fm.

    2) 2 fm i alle m hele omgangen, avslutt med 1 kjm = 8 m

    MELLOMSTOR FLEKK:

    1) Magisk ring med 5 fm.

    2) 2 fm i alle m hele omgangen, avslutt med 1 kjm = 10 m

    STØRSTE FLEKK

    1) Magisk ring med 6 fm.

    2) 2 fm i alle m hele omgangen, avslutt med 1 kjm = 12 m. Sy alle 6 flekkene fast, jevnt fordelt utover skaftet.



    Tusen mange hjertlig takk til Vibeke, for at jeg fikk lov til å dele denne oppskriften!

  • Publisert: 14.04.2016, 12:52
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 1 kommentarer
  • hits