Mormors kjøkken,- NO LIMITS

Smilet til den lille ivrige jenta ved siden av meg, hadde gått trill rundt om det ikk var for at hun hadde ørene som stoppet smilet. Øynene som titter opp på meg, stråler av lykke! Hva gjør det da om det ryddige rene kjøkkenet nå plutselig ser ut som om en bombe har slått ned?
Latteren hennes triller ut fra den lille munnen, og hjertet mitt gjør et ekstra hopp kjenner jeg. Så lite som skal til for å glede en liten sjel, så lite som skal til for å gi noen ekstra timers oppmerksomhet til mitt vidunderlige barnebarn.
I dag skal vi bake verdens beste sjokoladekake! Ja,- om der blir noe igjen til å lage kaken av da? For jeg kan love dere at det fløy mel, sukker, kakaopulver og diverse andre ingredienser, rundt oss.
Oppskriften til kaken skal jeg dele med dere, den kommer litt lenger nede i bloggen.


Adeline elsker smør! Så da hun klarte å skjære av en bit fra smørstykket, var livet verdt å leve!

Kjøkkenet startet rent og pent, men det var ikke så lenge etter at vi begynte på kaken at dette endret seg. Adeline skulle nemlig lage slott av de tørre ingrediensene til kaken. Og på toppen av slottet skulle man altså klappe med slikkepotten….
Well,- du kan vel tenke deg hvordan det endte?
Jeg ble ganske full av sjokoladekakedeig i ansiktet, armene og på klærne. Adeline fikk litt sjokoladekakedeig tilbake fra meg, og både kjøkkenbenk og gulv så ikke ut da vi var ferdige med å leke med maten. Men det var morsomt så lenge det varte, og var mindre morsomt å være alene om å vaske opp igjen alt sølet vi hadde stelt i stand haha.
Her er noen bilder fra bakedagen våres, så kommer oppskriften under bildene.
Kos dere med bilder! I morgen kommer en film fra bakedagen, og den er morsom – såpass kan jeg røpe. Men jeg kan legge ut en liten snutt til dere helt i slutten av bloggen. 


Kakaopluver smaker ikke så godt…

Så det vasker vi bare bort igjen!


Leke med maten sa du?Ja her leker vi med mat og alt annet som er gøy å leke med.


OPPSKRIFTEN :

4 dl sukker
4 ss kakao
1 ss natron
150 gram smelta smør
7,5 dl surmelk
1 liter hvetemel ( jeg bruker spelt )

Bland alt det tørre, ha i smelta smør og surmelk. Røres med slikkepott.
Ha det i en langpanne på 30 x 40 cm
Steketemp : 180 grader
Steketid : ca. 30  min.

Glasuren :
100 gram smør
100 gram lys kokesjokolade
1 ss kaffi ( jeg har ikke dette oppi )
1 ts vaniljesukker
200 gram melis

Smelt dette på svak varme, og ha i et lite egg som røres godt inn i glasuren.

Jeg lovet dere en liten filmbit. Dette er fra da Adeline hadde smakt på kakaopulveret, og dette likte hun tydeligvis ikke. Så da var det bare å vaske tungen hennes så godt vi kunne. Alt skal jo smakes på, men ikke alt smaker like godt hehe.
Men følg gjerne med i morgen her på bloggen, en ganske morsom film som kommer!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg