Skogens søte hemmelighet

Dette er utvilsomt skogens desidert største C – vitamin bombe! Den er rett å slett fullstappet med C – vitaminer fra topp til tå!
Den omtales som å være skogens svarte gull. Smaken er som en eksposjon av skog, villmark og natur – alldeles utrolig nydelig smak. Tro det eller ei.
 Aner du hva jeg snakker om?
Når jeg sier ordet gran, så tenker dere sikkert enten Jul, juletre eller annet som har med Jul og gjøre. Eller kanskje dere tenker skog!
Helt enig, det er de ordene jeg tenkte selv. Før jeg leste om noe så genialt og smakfullt som denne nydelige og søte sirupen man kan lage fra granskuddene på dette vakre treet. Så jeg tok med meg mitt herlige lille barnebarn, Adeline ut på plenen vår – for der har vi et stort grantre stående, like utenfor døren våres.
Jeg viste henne hva hun skulle plukke fra treet, og vi to plukket lenge sammen. Hun fikk sin egen lille kopp som hun kunne plukke dem oppi, og liter på liter ble plukket med både hennes små nydelige hender, og mine noe eldre og skrukkete hender.

Om du tenker på å kjøpe noen dl av denne herlige granskuddsirupen, koster det fort en liten formue! Det er dyre dl, men så lett og kjekt å lage selv.
Selv er jeg veldig opptatt av å lære bort gamle tradisjoner til mitt herlige og søte barnebarn ( for ikke å snakke om min fantastiske datter, som også begynner å vise interesse for hva jeg plukker fra naturen og lager smakfulle ting av ). Til min store glede, så begynner min herlige datter å vise denne interessen. Så nå har jeg begynt å lage en håndskrevet bok om alle disse oppskriftene og fremgangsmåtene. 
Blogg om boken med oppskrifter kommer ved en senere anledning.

De lysegrønne skuddene som er ytterst på grenene til grana er ikke bare proppet med C – vitaminer, men også garvestoff, glykosinet picein og terpen. Terpen utgjør faktisk hoveddelen i de eteriske oljene i planter og blomster.
Oppskriften ( med veilendende bilder ) kommer lenger nede i denne bloggen.

Granskudd hjelper mot både sår hals, hoste, bronkitt, influensa, skjørbuk, dårlig blodsirkulasjon, muskelsmerter, revmatisme, nervesmerter, utmattelse, munnsår, trøske, byller, mageplager, verkefinger, sår og heshet.
Granskuddene er i tillegg svettedrivende, urindrivende, galledrivende, beroligende, styrkende, astrigerende, hudirriterende, desinfiserende, antiseptisk, blodrensende og slimløsende ( hjelper bronkiene i lungene )


 

Hva granskuddsirup bl.a. kan brukes til :

 Den er nydelig til å bruke på vafler og pannekaker istedenfor syltetøy.

Selv om sirupen er søt, får du ett lite hint av noe syrlig. Dette gjør at sirupen egner seg godt til flere bruksområder:

  • på frukt og ferske bær
  • på is
  • på god ost
  • som smakstilsetting i sauser
  • i bakst
  • i frosting til cupcakes
  • i kaffe
  • til spekemat
  • til alt vilt, både i sauser og på kjøtt
  • til pannekaker og vafler
  • til krydderbakeverk
  • til å søte saus
  • til å søte dram
  • som topping på naturell joghurt
  • som topping på jordbær eller iskrem
  • miks en drink med vodka og granskuddsirup
  • som en ingrediens i dressing / drypp den over salaten
  • til viltretter
  • bland med mineralvann for litt forfriskende drikke om sommeren
  • vinaigrette
  • på blåmuggost (med kjeks selvsagt)
  • topping på fruktsalat med vaniljekesam

Der er helt sikkert mer den passer perfekt til, så om du har noen flere bruksområder til denne herlige sirupen så si gjerne fra til meg. Så jeg kan legge det til i listen her.


Mina Adeline konsentrerer seg veldig der hun står og plukker granskudd sammen med meg. Flinke barnebarnet mitt, er så stolt av henne!

Oppskriften på granskuddsirup er som følger :

ca. 4 liter med lysegrønne granskudd
Vann til det dekker skuddene
Farin

 

 

 

Først heller du ca. 4 liter med lysegrønne granskudd i en gryte, og fyller den med vann, så vannet rekker til like over granskuddene.
Dette lar du koke opp, og koke deretter i 20 – 30 minutter.

Så siler du av granskuddene, kraften er da grå og gusten. Denne siler du med et klede til kraften er ren for smuss.
Deretter skal kraften kokes inn til ca. halvparten.

 

 

 

 


Kraftens farge er ikke å vakker etter at den er blitt silet. Men når sirupen er ferdig, har denne grå kraften blitt forvandlet til et dyp burgunderfarget sirup som smaker himmelsk!

Nå skal du da ha oppi 400 – 700 gram med sukker. Prøv deg litt frem alt etter hvor sterk du vil ha sirupen.
Kokes opp, da vil sirupen bli rød alt etter hvor mye sukker du har oppi. Dess mer sukker oppi, dess stivere blir sirupen.
Den tykner mer n den blir kald.
Ha sirupen på rene tette glass, som er blitt forvarmet i ovnen før du heller i den varme sirupen.

Hva annet kan du bruke granskudd til?

Granskudd har mange bruksområde, både for å smaksette mat og for helsemessige årsaker. Men om du vil bruke granskudda til andre ting enn sirup, er det mye du kan prøve:

  • te : la granskuddene småkoke/trekke i vann
  • sylte granskudd : kok 1 liter vann, 1,5 dl hvitvinseddik, 500 gram sukker og 20 hele pepperkorn. Kok til sukkeret er oppløst. Ta vekk fra platen, tilsett 1 liter granskudd. La stå til den er avkjølt, ta det på glass og sett kjølig. Kan brukes med det samme, men er best etter en uke i kjøleskap. Bruk granskuddene på leverpostei, til viltkjøtt eller fisk, eller på burgeren ( det smaker bedre enn sylteagurk).
  • gelè
  • saft
  • i marinaden til t.d. viltkjøtt
  • til graving av vilt,
  • Olje
  • eddik
  • krydderdramm
  • krydderblandinger

    Gran og granskuddets virkning er som følger:

  • Innholdsstoffene (særlig den eteriske oljen) i grannåler gjør at de har følgende egenskaper: Aromatisk, svettedrivende, urindrivende, galledrivende, desinfiserende, antiseptisk, antimikrobiell, blodrensende, beroligende, styrkende, slimløsende (virker på sekresjonen i bronkiene), hostebefordrende, astringerende og hudirriterende.
  • Barnålene kan brukes til å lage kryddersalt : kjør salt og barnåler i hurtigmikser til barnålene er knust. Dette kan brukes til vanlig salt, men gir en noe ekstra smak av naturen og skogen.

  •  

    Granbarolje kan brukes i salatdressinger eller i marinader til f.eks. vilt.

    Unge skudd kan også hakkes eller knuses lett i en morter og has i salter, hvitvinsbowle o.l.

    Hvis du legger ned granskudd i olje får du en god massasjeolje til ømme muskler og ledd. Den samme oljen kan du også bruke til for eksempel salater..


    Jeg peker, viser og forklarer til vakre gode Adeline, som lytter spent på hva momma sier og forteller om treet. For husk at “ der bor faktisk noen spennende troll i skogen, og skogen er en plass med mange trær!
    Trollene har visst stor mage og spiser mye grøt og drikker mye vann, de har to øyne men av og til flere øyne, de hopper i sengen sin og de har hår bak. De har mange tenner og så brøler de, men de er veldig snille, “

4 kommentarer
    1. Nord-Sel 15.juni 2021.

      Hei Bente.

      Denne siden din er flere år gammel, men jeg satser på at du kanskje mottar denne kommentaren.? 🙂

      Jeg har prøvd meg på granskuddsirup for første gang i år. Det er litt jobb, men du verden for et resultat det blir til slutt. 🙂

        1. Hei igjen Bente. 🙂

          Nå skriver vi juni 2022. Tia går fort.

          Granskuddsirupen ble toppers. Jeg har brukt den på is, vafler og til kjøtt. Nam-nam. Har og gitt bort i gave. (Hvis en ikke rører i sukkeret lenge-lenge, vil sirupen sukre seg. Jeg har opplevd det, men da varmet jeg den bare opp igjen, og rørte litt mer).

          Nå er det på ny lyse grønne fine skudd i skogen, og jeg har tenkt å ta meg en tur ut for å høste inn. Har du prøvd å fryse ned granskudd?

          Ha en strålende pinsehelg 2022.

          Beste hilsener fra Tove 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg