Oldenborre – slik kan du bli kvitt dem!

Oldenborre er vanskelig å bli kvitt, om du først har fått besøk av disse billene.. Der finnes fire typer oldeborre, visste du det? kastanejoldenborresankthansoldenborre, brunoldenborre og hageoldenborre.
De voksne billene er forholdsvis store, som regel brune og med karakteristiske antenner, idet det ytterste leddet er formet som en vifte. Larvene (moldokse, åkerkjette) er gråhvite, tykke og krumbøyde med blåsvart bakkroppsende, brunfarget hode og 3 par brystføtter. 
Oldenborrene gnager på bladverket av trær og busker, og larvene på røttene av treaktige planter, gress m.m., særlig i planteskoler og i plener.


Hageoldenborre 

Hageoldenborren :

De voksne billene ( som er 1-2 cm lange ) gjør sjelden skade av betydning, men i enkelte herjingsår kan bladverket på trærne snaugnages fullstendig. I epletrær kan billene også gå til angrep på knopper og fruktanlegg slik at eplene skades eller uteblir.
Det er imidlertid hageoldenborrens larver som er verstingene. De lever nede i jorda og er ikke særlig kresne. Larvene angriper røtter og rothals på mange typer vekster, men er særlig glad i grasrøtter. De tar også for seg av grønnsaker (bl.a. bete, gulrot og kålvekster), potet, bærvekster og diverse prydplanter.

Når du drar opp den visne planta, vil du se at røttene er helt eller delvis borte. Hvis du så graver nedover i jorda der planta sto, vil du ofte finne de gulhvite larvene som er årsak til elendigheten.
Larvene overvintrer 15-20 cm nede i jorda etter å ha spist seg gode og fete i løpet av sommeren. Når temperaturen begynner å stige tidlig om våren, forpupper de seg og starter forvandlingen til å bli voksne biller. I mai – juni er de ferdig utviklet og kryper opp av jorda.
Hver hunn legger ca. 50 egg i løpet av en ukes tid. Larvene som klekkes fra eggene i juni/juli, starter straks å gnage på røtter og rothals. I spiseperioden holder larvene seg nær jordoverflaten. Men skaden på plantene sees gjerne ikke før i august-september

Disse kjedelige og irriterende billene har altså spist opp store deler av solbærkartene og solbærbuskene mine nå. Jeg har 11 solbærbusker, og de fleste ble angrepet av hageoldenborre i sommer. I fjor så jeg disse billene sverme i tusenvis – om ikke millionvis – over plenene våre her hjemme. Men jeg var ikke klar over hva slags biller det var, så jeg gjorde ikke noe med problemet.
Da jeg gikk over plenen tidlig om morgenen, eller sent på kvelden, kjente jeg hvordan billene kræsjet i leggene mine mens jeg gikk. Litt ekkelt var det, men siden de var borte om dagene så tenkte jeg ikke noe mer over dem.

Men i sommer, når alle stiklingene fra solbærbusker og ripsbusker jeg hadde plantet i fjor høst, begynte å få kart på seg. Kom også hageoldeborren og angrep dem…

Hva kan du gjøre for å bekjempe dem?

De voksne billene liker ikke regn og fuktighet, så eggleggingen i jorda kan kanskje reduseres hvis du vanner plenen når du ser at oldenborrene svermer. Biller kan også ristes eller bankes ned fra trær og busker og samles inn og drepes ? enten knuses eller fryses. Dette må gjøres tidlig om morgenen når det er kjølig og billene er rolige. Denne prosessen må gjentas så lenge svermingen pågår, understreker hun.
Så snart sola begynner å varme, flyr billene livlig omkring i treet og lar seg ikke riste ned. Bed og mindre plenarealer (for eksempel nysådd plen) kan dekkes med agrylduk gjennom svermetiden for å hindre billene i å legge egg i jorda.

Der finnes et nematodemiddel man kan forsøke å få tak i, som heter Nemasys H (Heterorhabditis megidis)
Jeg har snakket med mattilsynet om dette, men det virker som det er noe vanskelig å få fatt i dessverre…

Selv så ville jeg helst ikke spraye noe form for kjemikalier på buskene mine, men fikk et supert tips!
Jeg blandet 50/50 med grønnsåpe og vann i en 5 liters pumpekanne og sprayet på bærbuskene mine. Få sekunder etterpå kunne jeg se at disse oldenborrene lå døde på bladene! Helt utrolig hvor effektiv denne blandingen var altså.
I tillegg er det miljøvennlig og så naturlig som jeg kunne klare å få det.
Problemet er at man må spraye hver dag, men med en slik pumpeflaske så går det jo ganske fort og greit å gjøre det.

Et siste tips er å grave opp all jorden, fjerne bærbusker og la plenene ligge brakk i et år.  Da graver en opp slik at larvene kommer opp, og fuglene elsker disse larvene. Du kan samle dem sammen og tilby dem til fugler. Siden hageoldenborre har et ettårig levetid, kan man være heldig å få bukt med dem på denne måten.
De voksne hageoldeborrene vil helst ikke legge egg i åpen jord.

Håper dette er til litt hjelp for deres om også sliter med oldeborre, og har du andre tips til hvordan bli kvitt dem. Så fortell gjerne i kommentarfletet mitt, så legger jeg tipsene inn i denne bloggen. Så kan man bruke bloggen som et oppslagsverk for dem som trenger hjel mot disse skadedyrene.

3 kommentarer
    1. Hei. Jeg har hatt store problemer med hageoldenborre i flere år nå. Hvert år rett før blåregnen skal blomstre kommer denne hæren med glupske biller og spiser alt av blomst og bladverk. I tillegg spiser de morelltreet , plommetreet og jeg misktenker at de angriper røttene til klematisen. De første årene i Hagen var klematisen nydelig, men nå har jeg gitt opp å kjøpe nye. Jeg skal prøve tipsene om grønnsåpe og å riste av trærne og fryse utyskene. Takk for det! Men har du blitt kvitt dyrene nå?

    2. For tre dager siden startet svermingen i hagen, og dermed er krigen i gang. Kunne vært interessant å vite hvor lenge de svermer. Bruker vannslangen slik at de faller på bakken, og deretter tråkker dem ihjel. Det kan i utgangspunktet virke fåfengt, for det er hundrevis av dem. Men i løpet av en times tid (jeg og fruen) er det meste gjordt for den dagen. Skal forsøke grønnsåpeblandingen på det vesle epletreet som den er hissig på.
      Vet ikke om dette er noe nytt, for har bare bodd her i 2 år, men i fjor var det ingen slike å se.
      Skjønner forøvrig at det må sjekkes for larver etterhvert.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg