Vil du lære å trylle med rabarbra?

Rabarbraen er en gammel og veldig hardfør plante. Bladene til rabarbraen kan bli enormt store, mitt barnebarn og ei søt lita venninne av henne som jeg er tante til, brukte to slike enorme blader som paraply. De var utrolig stolte over disse, selv om de var så tunge at den slet litt med å klare holde dem over hodene sine.
Den sure smaken av rabarbra skyldes hovedsakelig malonsyre, som er en eplesyre. Men stilkene inneholder også endel oksalsyre, som kan gi økt risiko for nyrestein. Men melk kan faktisk forhindre nyrestein til en viss grad.
Noen tror at rabarbraen blir girftig etter St.Hans, da der angivelig skal komme mer oksalsyre i stilkene på den tiden. Men dette stemmer ikke!
Du kan høste rabrabra gjennom hele sommeren, også frem til ut i juli.
Bladene derimot inneholder meget høy mengde av oksalsyre, og gjør at bladene er giftige. Ikke noen dyr heller skal ha rabarbrablader!

Jeg har plukket mellom 10 og 15 kg med rabarbra de siste dagene, og kjøkkenet har vært fullt opp med krukker, glass, flasker og rabarbra. I kveld lager jeg en blanding av rabarbra og jordbærsaft, den ser utrolig god og spennende ut. Blogg om denne saften med oppskrift kommer forhåpentligvis i morgen, så følg med.

De aller fleste har nok vokt opp med å plukke en rabarbrastilk og dyppet den i sukker? Det er det jeg er vandt med at vi bruker denne flotte planten til. Vi laget sjelden noe med rabarbra, foruten en suppe eller grøt en sjelden gang.
Men nå som jeg er blitt voksen ( og vel så det.. ), så er jeg utrolig interessert i å lage mye forskjellig med det meste som naturen har å by på. Deriblant rabarbra denne gangen. Jeg har laget rabarbrachutney og rabarbrasaft som jeg vil dele oppskrift med dere.

RABARBRASAFT :

2 kg rabarbra
1 1/2 liter vann
Saften av 1 sitron
1 kg sukker

Fremgangsmåte

Skyll rabarbraen. Kutt den i biter. Kok rabarbrabitene i vannet til de er helt myke. Ha dem i en silduk, og la renne av i 30 minutter. Vask kasserollen, og hell tilbake saften. Tilsett sukker og sitronsaft.

La koke til saften er helt klar. Skum godt av under kokingen. Hell over på varme, grundig rengjorte flasker. Sett på kork. Oppbevar kjølig.

Tips:

Rabarbraen kan byttes ut med annen type frukt eller bær. En god match er 50/50 rabarbra og jordbær.

RABARBRACHUTNEY :

  • ca. 400 g rabarbra, i ca. 1 cm tykke skiver
  • 1 rødløk, finhakket
  • 1 liten rød paprika, i små terninger
  • 2 fedd hvitløk, finhakket
  • 1-2 ts revet ingefær
  • ca. 2 ss eplesidereddik
  • ca. 125 g brunt sukker
  • ca. 1/2 ts salt

Rens og skjær opp rabarbraen i ca. 1 cm. tykke skiver. Ha rabarbraen i en kjele sammen med rødløk, paprika, hvitløk, ingefær, eplesidereddik og mesteparten av sukkeret. Gi det hele et oppkok og la det stå å putre i ca. 30 minutter, til chutneyen begynner å tykne. Smak til med salt og eventuelt mer sukker om nødvendig.

Fjern det hvite skummet som har dannet seg oppå chutneyen, og hell den deretter på rene, varme glass og sett umiddelbart på lokket. Rabarbrachutneyen oppbevares i kjøleskapet, og er holdbart i flere måneder.
Rabarbrachutney er deilig tilbehør til grillmat, prøv den for eksempel til grillet kylling, lam eller storfe.

Nå skal vi snart reise på en liten koselig ferie til Kristiansand Dyrepark, og blir borte i tre dager. Så jeg har litt safting og antageligvis noe sylting jeg må få unnagjort før vi skal reise. I tillegg står nesten dehydratorene mine på hele tiden! Jeg tørker alle urtene som jeg har i urtehagen min, og nå er jeg nettopp ferdig med å tørke legevendelrot som jeg skal lage te-poser til. Jeg skal bruke kaffefilter til å lage te-posene, og kommer til å lage en blogg om både legevendelrot og hvordan man lager te-posene. Så følg med, der er mye spennende som kommer etterhvert i bloggen min nå fremover.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg