Slik får du flåtten til rynke på nesen

Ønsker du å bli naturlig flått-fri når du er ute på tur i skog og mark? Også hunder kan bruke dette. 

Jeg satt hjemme og tenkte litt over hva jeg har brukt før til å spraye på hundene mine, før turer i skog og mark. For hvem liker vel å få masse flått på seg eller dyrene sine?.. Og ved å sette sammen litt fra mine gamle oppskrifter mot flått, kom jeg frem til denne oppskriften. Dette er altså min egen private oppskrift, ikke noe jeg har funnet rundt på nettet noe sted.
Ut i skogen og teste den ut sammen med min gode gamle bestevenn,- samojeden min Kiwi.
Jeg sprayet både meg og Kiwi før vi gikk, og faktisk kunne jeg ikke finne en eneste flått på hunden min underveis på turen. Og dette er et område hvor der er enormt med flått! I fjor da vi gikk der, plukket vi sikkert nærmere 50 flått på henne..
Da vi kom hjem, fant vi to flått som var i pelsen hennes. Men heller to flått enn nesten 50! Så det er ingen tvil om at dette jeg har satt sammen til oppskrift,- funker!

OPPSKRIFT :

7 fedd med hvitløk
2 stilker med rosmarin
2 stilker med estragon
5 dl. vann

Skrell og press hvitløksfeddene, hakk urtene og ha alt sammen oppi en sprayflaske. Jeg hadde ikke tid til å koke dette opp og kjøle ned, så jeg tok bare lunket vann. Men for at ikke noe av dette skal sette seg fast i pumpen til flasken, så er planen at dette skal kokes opp. 
Når det koker, så sett det til avkjøling. Hell det deretter på sprayflaske, og vips så har du et supert flåttmiddel.
Jeg kan ikke garantere at dette middelet fungerer på andre hunder og mennesker, men det hjelper for min hund og meg. Så test det ut å se om det funker.

Jeg blir veldig glad om dere som prøver min oppskrift vil skrive en liten kommentar i kommentarfeltet under her, og fortelle om det funker på dere og dyrene deres? 

4 kommentarer
    1. Becca Alexandra: tusen takk for koselig kommentar 🙂 så herlig at den ikke har fått flere flåtter på seg, for de kan være ganske så ‘frekke’ med tanke på borrelia og slikt.. Går selv akkurat nå på en sterk pencilinkur pga dette.
      Håper denne oppskriften hjelper katten din også, hvis du skulle oppdage at den får flere flåtter på seg etterhvert 🙂

    2. Mariann: bare hyggelig 🙂 du må gjerne si fra hvis det fungerer på deg, det hadde vært utrolig interessant å vite for min del 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg