Pulsvotter som holder deg varm ( gratis oppskrift )

I det siste har jeg tenkt en del på hva tid jeg skal ta frem rokken og spinne garn av all ulla jeg har liggende? Jeg har flere kilo med hvit vakker samojdhund ull, blant annet. Jeg har en plan om å spinne ulla, og strikke meg en fotsid kåpe. På den måten har jeg fått samlet alle minnene og ulla etter alle hundene jeg har hatt opp gjennom alle årene.
Men etter at jeg mistet Kiwi, samojedhunden min, så har jeg ikke klart å ta i hverken ullen eller rokken……

Jeg har ingen idè om når jeg kan klare å være klar for å spinne garnet, men jeg begynner å glede meg til den dagen kommer at jeg endelig sitter ved rokken igjen. 
Men i helgen strikket jeg meg noen herlige pulsvotter! Jeg har aldri hatt pulsvotter selv, og heller ikke strikket votter uten plass til fingrene. Men det gikk egentlig veldig fort å strikke dem, og i ren ull så skal jeg love dere at de varmer enormt godt også!
Her kommer oppskriften :

Garn: Sterk fra Du store Alpakka. ( 50 gram = 137 m )
Pinner:  4 strømpepinner nr 3,5.

Legg opp 44 masker.
Strikk 2 rett-2 vrang mønster til det måler 6 cm.
Fell en maske i hver vrang maske, slik at du nå skal strikke 2 rett-1 vrang til arbeidet måler 10 cm.
Strikk 2 cm glattstrikk, ( valgfritt —> ) samtidig som du strikker dobbel perlestrikk over de første 6 maskene. 
Dobbel perlestrikk strikkes slik :
1.p: *1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
2.p: r over r og vr over vr.
3.p: *1 vr, 1 r *, gjenta fra *-*.
4.p: vr over vr og r over r. 

Nå skal du øke til tommelmasker: øk på hver side av den andre masken på første pinne på omgangen, øk på annen hver omgang, 5 ganger. 
Når arbeidet måler 15 cm: strikk 1 maske, sett de neste 11 maskene på en tråd eller sikkerhetsnål. Legg opp 8 masker på pinnen.
Fortsett med glattstrikk til arbeidet måler 20 cm.
Strikk nå ca 2 cm 2 rett-1 vrang, fell av.
Tommel:
Sett de 11 maskene over på pinne, plukk opp 8 nye masker på motsatt side.
Strikk 3 cm glattstrikk, 
strikk så ca 2 cm 2 rett-1 vrang og fell av.
Strikk en til på samme måte.

Dette blir så absolutt ikke de siste pulsvottene jeg strikker! For selv om det er de aller første jeg har selv, så er det ingen tvil om at jeg skal ha mange flere å bruke! Jeg har bestemt meg for å strikke og hekle flere, og vesle Mina Adeline vil visst også ha. Så hun skal få noen hekla pulsvotter med nisselue på.
Vi har allerede funnet frem til hvordan de skal se ut, nå må jeg bare klare å dikte oppskriften til de.

Om du ønsker å kjøpe slike vakre ” Homemade “ knapper i tre, så er de kjøpt på Wish.com. Du kan også bruke annet garn enn det jeg brukte her, men til denne oppskriften bør du nok finne et garn som tilsvarer Sterk sånn noenlunde. Denne linken som heter Garnalternativer syntes jeg er helt genial å bruke når jeg vil ha et annet garn enn hva som er oppgitt i en oppskrift.
Så hva venter du på? Kaste deg over strikkepinnene og strikke deg eller en god venn, noen herlige pulsvarmere.

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

#strikkeoppskrift #knittingpattern “pattern #strikke #elskerstrikking #loveknitting #pulsvarmere #warmers #garn #yarn #sterkfradustorealpakka #ullgarn #wool #knitwear #høst #fall #høstinorge #fallinnorway #norge #norway 

7 kommentarer
    1. Mariann: tusen takk 🙂 ja de er utrolig enkle og kjekke å strikke, brukte bare en kveld foran tv, og vipps så var de ferdige 🙂 klem tilbake 🙂

    2. Bea: tusen mange takk, det var virkelig koselig å høre! 🙂 bare kjekt å dele oppskriften 🙂 det kommer snart flere oppskrifter så følg gjerne med 🙂

    3. Flotte pulsvarmere. Er begynt å strikke, men får ikke plassering av perlestrikk og tommel til å passe. Skal ikke perlestrikk være på «oversiden» , mens tommel er på «innsiden». Da kan vel ikke perlestrikk være på de første 6 maskene? Har regnet meg fram til ca midten på oversiden og prøver å plassere perlestrikkfeltet der – mer logisk i mitt hode. Takk for artig oppskrift!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg