Når sauene invaderer stuen… ( gratis hekleoppskrift )

Lambert er den søteste og den mest uskyldige sauen jeg noen gang har møtt, om jeg så må si det selv. Både han og hans små venner er bare helt bedårende deilige, og jeg er sikker på at dette blir en bankers julegave å lage og legge under juletreet til mange små forventningsfulle barn!
Snart skal jeg sørge for at Lambert og hans små venner får andre venner også, andre dyrearter. Dette blir en spennende tid fremover, ja for meg også. For jeg har aldri skapt slike ansikter eller dyr før, uten å bruke andres oppskrifter slavisk. For første gang går jeg helt alene på denne veien med å skape nye ting med heklenål og tråd! Spennende – utrolig spennende er det! Og også enormt gøy.

# Inneholder reklamelinker #

If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )
 

Søvn, hva er det? Ofte har jeg sittet oppe til klokken har blitt over 04 om natta, fordi det har vært så spennende å skape noe med heklenål og tråd. Skape noe som jeg ikke har sett andre gjøre maken til. Jeg glemmer søvnen, og storkoser meg til langt ut i nattetimene. Min lille herlige røde skipskatt som skal ligge i fanget mitt og sove, den lille tibben til min datter som ligger å snorker på vårt hvite fluffy teppe, og jeg som er så oppslukt i det jeg skaper at jeg nesten glemmer å notere ned runde for runde.

For at ikke denne bloggen skal bi minst en mil lang, så skal dere få oppskriften til selve ryggsekken nå – og så skal jeg lage en blogg til med oppskriften til pulsvarmerne og leggingsene. Så følg med, de er knallgøye og hekle. Og det går veldig fort å hekle alt sammen.

Safety eyes som jeg har brukt kan dere kjøpe på Wish.com bl.a. Det er disse jeg har brukt. ( linken åpnes i nytt vindu )
Disse finnes også i blå, om du skal lage noe til gutt og ikke vil ha safety eyes i rosa. ( linken åpnes i nytt vindu )

Slik hekler du boblene til ryggsekken, leggingsene og pulsvottene, link til youtube tutorial her. ( linken åpnes i nytt vindu )

Ryggsekken Lambert :


Jeg brukte :

Garn : Spargarn fra SparKjøp ( 50 gr = 100 m )
hvit
grå
Litt lys rosa
litt svart

Heklenål nr.4 mm og 9 mm.

 

Forkortelser :

fm = fastmaske
lm = luftmaske
kjm = kjedemaske
hst = halvstav
st = stav
fm sm = fastmasker sammen
d st = dobbelstav

Runde 1 : Bruk dobbel tråd og starte med en magisk ring, hekle 2 lm, og 8 hst i ringen, hekle sammen i første m, hekle 2 lm ( 8 hst )
Runde 2 : Hst og hekle en boble i første m. Deretter hekle bobler i de resterende 7 lm, hekle sammen i første m, hekle 2 lm ( 8 hst + 8 bobler = 16 )
Runde 3 : 2 fm i alle 8 m, hekle sammen i første m, hekle 2 m ( 32 fm )
Runde 4 : * Hst i første m, boble i neste m * gjentas hele runden, hekle sammen i første m, hekle 2 lm ( 16 hst + 16 bobler = 32 )
Runde 5 : * 2 fm i første m, 1 fm i de neste 7 m * gjentas hele runden, hekle sammen i første m, hekle 2 lm ( 36 fm )
Runde 6 :  * hst i første m, boble i neste m * gjentas hele runden, hekle sammen i første m, hekle 2 lm ( 18 hst + 18 bobler = 36 )
Runde 7 : * 2 fm i første m, 1 fm i de neste 6 * gjentas hele runden, hekle sammen i første m, hekle 2 lm ( 42 fm )
Runde 8 : * hst i første m, boble i neste m * gjentas hele runden, hekle sammen i første m, hekle 2 lm ( 21 hst + 21 bobler = 42 )
Runde 9  : * fm i alle m * gjentas hele runden, hekle sammen i første m, hekle 2 lm. ( 42 )
Runde 10 – 22 : gjenta runde 8 og 9.
Runde 23 :  1 st i alle fm, gjentas hele runden, hekle sammen i første lm, hekle 2 lm ( 42 st )
                     Dette vil være den raden der snoren blir trædd gjennom
Runde 24 : * 2 hst i hver 3. m * gjentas hele runden ( 56 m )
Runde 25 : * hst i første m, boble i neste * gjentas hele runden ( 28 hst + 28 bobler = 56 )
Runde 26 :  * fm i alle m * gjentas hele runden ( 56 )
27 : gjenta runde 25 ( 56 )
28 : * fm i første m, 1 hst, 1 st, 1 hst i neste m * gjentas hele runden slik at det blir en litt mer markert bølgete kant.

Snoren :

Bruk rosa og dobbel tråd med Spargarn.
Hekle 100 lm. Hekle deretter 1 lm, og starte med å hekle 1 lm fra og med 2. lm. Altså nå skal du hekle bakover. 1 lm i hver m.

Ansiktet :

1 : Bruk dobbel tråd med grå, 6 lm
2: Snu med 1 lm, 6 fm ( 6 m )
3. ( Fra nå at hekles det rundt og rundt ) ” 1 fm i første m, 2 fm i neste m * x 6 ( 18 m )
4. * 1 fm i de første 2, 2 fm i neste m * x 6 ( 24 m )
5. * 1 fm i de første 3, 2 fm i neste m * x 6 ( 30 m )
6 – 8 : 1 fm i alle m, 3 runder ( 30 m )
9 : * 1 fm i de 3 første m, 2 fm sm * ( 24 m )
10 : 1 fm, 2 fm i de neste 10 m, 1 fm ( 22 m ) + 1 lm – SNU –
11 : 1 fm i alle m ( 22 m ) + 1 lm – SNU –
12 : 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, 12 fm, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm ( 18 m ) + 1 lm – SNU –
13 : 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, * 1 fm, 2 fm sm * x 4, 2 fm sm, 1 fm, 2 fm sm, + 1 lm -SNU –
14 : 2 fm sm, 14 fm, 2 fm sm, ( 16 m ) + 1 lm, – SNU –
15 : 1 fm i alle m ( 16 m )
16 : 1 fm i 6 første, 2 fm sm i neste 4, 1 fm i siste 6 m
17 : 2 fm sm, 15 fm, 2 fm sm ( 17 m )
Fest tråden.

Bytt til hvit og hekle en kant rundt ansiktet med andre runde i en puff flower blomst mønster.
Ikke hekle kanten rundt selve munnen. Sett to sting med start tråd som nese, og feste safety eyes i 2. rekke med 4 fm mellom øynene. Sett øynene litt på skrå mot hverandre nederst.

Sy ansiktet fast til ryggsekken, fyll ansiktet med litt vatt inni hele ansiktet og fest tråden.
Træ den rosa snoren i hver 2. hull, i runde 23.

Ører :

Bruk dobbel tråd med hvit.
1 : 10 lm, 1 hst fra 2,lm fra heklenålen. 1 hst i alle lm, 2 hst i siste lm på rekken. Deretter 1 hst oppover på andre siden, 2 hst i siste lm ( 19 hst )
2 : 2 d st i 3 første m, 2 st i neste m, 2 hst i de neste 11 m, 2 hst i neste, 2 d st i de siste 3 m.
Fest tråden og hekle en til.

Lite øre som skal festes inni det hvite :

Bruk dobbel tråd med grå.
1 : 8 lm, 1 fm i den 2. m fra heklenålen, 2 fm i de neste 5 m, 2 fm i siste m, 5 fm på andre siden, 2 fm i siste m. ( 16 )
2: 2 st i de 2 første m, 2 hst i neste m, 2 fm i 9 m, 2 hst i neste m, 2 st  i de siste 3 m.
Fest tråden og hekle en til. 
Sy denne fast inni det hvite øret, og sy den fast til sauesekken.

Stroppene :

Hekle med hele 6 nøster/tråder med hvit Spargarn, med heklenål nr,9 mm.
Hekle 57 lm, snu og hekle lm i 2. lm fra heklenålen, og tilbake til starten igjen.

Feste stroppene enten ved å sy de fast til ryggsekken, eller feste de med halvmåner og klips. Samle gjerne begge stroppene nede,og med mellomrom oppe på sekken.


I neste blogg skal jeg dele oppskriften til pulsvarmerne og leggingsene til Lambert settet. Så følg med, plutselig er bloggen ute.

Copyright :

Dette er et originalmønster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke tilbake til dette mønstert. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
Deler du bilder på nettet eller sosiale medier, så blir jeg glad om du linker til min blogg. Vær så snill å ikke ta æren for noe du ikke har designet selv, men er ærlig og skriver hvem designer er.

Spør meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstår, så skal jeg hjelpe deg med hva det skulle være!

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

#hekle #hekling #oppskrift #hekleoppskrift #crochet #crocheting #crochetpattern #pattern #mydesign #mittdesign #spargarn #yarn #cottonyarn #hekledilla #hekleglede #ryggsekk #backpack #lambertsekk #lambert #lambertpack #sauenlambert #sheep #sheepbackpack #saueryggsekk #freepattern #gratisoppskrift

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg