Slik kan garn hjelpe deg med søvnen ( gratis hekleoppskrift )

Hva er vel ikke kjedeligere enn når man ligger våken halve natten og ikke klarer finne søvnen? Da kan kanskje denne idèen hjelpe deg. 
Jeg har prøvd og feilet noen ganger ( som vanlig når jeg skal forsøke å lage nye oppskrifter ), men føler selv jeg klarte å få sluttresultatet til på en ganske grei måte. 

If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

Da jeg hadde laget denne sove – uglen til meg selv, ble mitt lille barnebarn helt vill da hun så den. Og hadde lyst på en selv også. Så da var det bare å sette seg ned og forsøke å lage noe kult til henne også.Hun ville ha med åpne øyne, og slike øyne som jeg laget mot henne ( altså der de ser inn mot nesen sin ).
Jeg gikk litt i tenkeboksen og dermed ble et nytt par med øyne til, og heldigvis husket jeg å skrive ned oppskriften på øynene.

Forkortelser :
lm = luftmaske
fm = fastmaske
hst = halvstav 
st = stav
d st = dobbelstav
tr st = trippelstav

Garn : Bambus fra Sparkjøp
Heklenål : 4,0 mm ( G )

OPPSKRIFT til den voskne utgaven :

Bakre øyedel

Omg 1 : Magisk ring med 16 st ( 16 )
Omg 2 : 1 fm i alle m ( 16 )
Omg 3 : 2 st i hver m ( 32 )
Omg 4 : 1 fm i alle m ( 32 )
Omg 5 : * 1 st i første m, 2 st i neste m * gjenta hele runden ( 48 )
Fest tråden og hekle en til.

Når du har heklet to like, så hekler du de sammen slik :
lm de første 7 m, deretter fm rundt begge øyedelene. Fest tråden.

Fremre øyedel 

Omg 1 : Magisk ring med 16 st ( 16 )
Omg 2 : 1 fm i alle m ( 16 )
Omg 3 : 2 st i hver m ( 32 )
Fest tråden og lag en til.

Bruk svart tråd til å sy øyevippene. Og sy øyedelene fast til hverandre.

Nebbet 

6 lm, snu
hopp over en m, lm i andre m fra heklenålen, fm i 2.m, hst i 3.m, st i 4.m, d st i 5.m

Fest tråden og sy nebbet fast til sove – uglen.

Du kan bruke strikk til masken, eller du kan hekle to remser med staver og ha strikk over et lite område bak. 

OPPSKRIFT til barne utgaven :

Bakre øyedel

Omg 1 : Magisk ring med 16 st ( 16 )
Omg 2 : 1 fm i alle m ( 16 )
Omg 3 : 2 st i hver m ( 32 )
Fest tråden og hekle en til.

Når du har heklet to like, så hekler du de sammen slik :
lm de første 5 m, deretter fm rundt begge øyedelene. Fest tråden.

Fremre øyedel 

Omg 1 : Magisk ring med 16 st ( 16 )
Omg 2 : ( bytt til annen farge ) 1 lm i først m, 1 fm i 2.m, 2 hst i 3.m, 2 st i 4.m, 2 d st i 5.m, 2 tr st i 6. og 7.m, 2 d st i 8.m, 2 st i 9.m, 2 hst i 10.m, 1 fm i 11.m, 1 lm i 12.m. 
Fest tråden og lag en til.

Sy et par sting med hvit tråd i den svarte delen av øyet, fest øyedelene til hverandre og sy noen øyevipper.

Nebbet 

5 lm, snu
hopp over en m, lm i andre m fra heklenålen, fm i 2.m, hst i 3.m, st i 4.m.

Fest tråden og sy nebbet fast til sove – uglen.

Du kan bruke strikk til masken, eller du kan hekle to remser med staver og ha strikk over et lite område bak. 

Copyright :

Dette er et originalmønster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke tilbake til dette mønsteret. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
Mine bilder er copyrighted og skal ikke brukes av andre uten min skriftlige tillatelse som skal skje over mail. Ved bruk av bilder ulovlig, vil det påløpe en viss sum som kreves inn. Copyright loven er veldig streng og stiller utrolig sterkt ved ulovlig bruk av f.eks. bilder.
Deler du dine egne bilder på nettet eller sosiale medier, så blir jeg glad om du linker til min blogg. Vær så snill å ikke ta æren for noe du ikke har designet selv, men er ærlig og skriver hvem designer er.

Spør meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstår, så skal jeg hjelpe deg med hva det skulle være!

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

#sleep #sleepless #søvnløs #fårikkesove #soveugle #garn #hekling #yarn #crochet #crocheting #barnebarn #grandchild #cottonyarn #bomullsgarn #håndarbeid #owl #crochetowl

2 kommentarer
    1. Victoria: Tusen mange takk 🙂 Har allerede fått et julegave ønske fra mitt herlige tantebarn på 4 år, som ønsker seg en slik så hun slipper ta sin mammas hele tiden 😀
      Så da blir det julegave hekling øyeblikk <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg