Julebaksten er igang ( gratis oppskrift )

Første søndag i advent, og hvor blir tiden så av? Denne dagen har jeg viet til mitt overivrige barnebarn som elsker å få være med meg på kjøkkenet og bake. Hun er så ivrig og energisk at jeg må le litt av henne, der hun hopper rundt og smella går i et bankende kjør. De er herlige de små, så fri for bekymringer og stress.

If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

Julebrødene er tradisjon her i huset!
Disse julebrødene elsker jeg å spise når de er varme, og med smør og brunost på. Min datter elsker å ha makrell i tomat på de, så her er det bare å finne frem til din egen favoritt til å ha på dem. Du kan også ha suketter oppi deigen, men jeg kan ikke fordra suketter så de styrer jeg lett unna. Smaken er som baken vet du hehe.
Men her kommer oppskriften til verdens aller beste :

JULEBRØD

250 gr smør
5 dl melk
1 dl vann
1-2 ss lys sirup
1 pk rosiner
2 pk gjær
280 gr farin
1,5 kg hvetemel
1/2 ts hornsalt
litt salt
litt kardemomme

Heves godt før og etter.

Stekes på 180 grader i ca.45 minutter.

Fremgangsmåte :
Bland alt det tørre i en stor bolle, smelt smøret og ha oppi lys sirup og rosiner når smøret skal kjøles litt. Varm melken og vannet sammen i en gryte, og kjøl ned til fingertemperatur. Hell smøret og melken over det tørre, og rør og elte sammen til en deig. Sett den til heving i godt og vel en halvtime, før du elter den og lager to store boller av deigen.
Sett den til heving igjen i godt og vel en halvtime, og deretter inn mitt i ovnen i ca.45 minutter.
Du kan gjerne pensle de to ferdige brødene med et egg eller lunket vann før du har de i ovnen.

Du kommer til å finne fort ut at du trenger aldeles ikke gå på butikken og kjøpe julebrød, disse er mye bedre enn de du kjøper på butikken syntes jeg.
Jeg tåler ikke hvetemel, så jeg bytter alltid ut hvetemel med speltmel i all gjærbakst og kakebaking. Jeg har aldri merket noe forskjell på maten om jeg bruker hvete eller spelt.


Å svive den store bollen så den blir enda rundere og finere, er et teamwork.

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

#julebakst #julebrød #xmasbread #christmasbread #sirup #rosiner #brød #bread #baking #bake #deig #gratisoppskrift 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg