Julegavetips,- Prikken over i `en ( gratis hekleoppskrift )

Jeg har i evigheter ønsket meg dette selv, og nå klarte jeg ikke holde meg lenger! Oppi all julegaveshopping – og alt jeg lager i julegaver, så stoppet jeg opp en dag og heklet meg denne nydelige prikken over i `en som jeg har valgt å kalle den. Denne hekler du på bare en dag, og i tillegg så har du tid til litt juleshopping og middag!

If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

Denne nydelige kurven hekles noe helt overraskende fort, siden du bruker heklenål nr. 15 mm !
Garnet jeg brukte var interiørgarnet fra Europris : Trysil Big Interiør, og heklet med dobbel tråd.

OPPSKRIFT :

Omg 1 : Magisk ring og 8 st.
Omg 2 : 2 st i hver m ( 16 st )
Omg 3 : * 1 st i første, 2 st i neste * runden rundt ( 24 st )
Omg 4 : * 1 st i 2 første m, 2 st i neste m * runden rundt (32 st )
Omg 5 : * 1 st i 3 første m, 2 st i neste m * runden rundt * ( 40 st )
Omg 6 : * 1 st i 4 første m, 2 st i neste m * runden rundt * ( 48 st )
Omg 7 : * 1 st i 5 første m, 2 st i neste m * runden rundt * ( 56 st )

Nå er du ferdig med bunnen, hvis du vil ha den bredere så hekler du bare videre rundt og bare øker antall enkle st før du har 2 st i samme m.
Nå skal du hekle neste runde i kun den bakre maskehullet, slik at du får en pen kant nederst på kurven.

Omg 7 : Hekle 1 st i hver m, men bruk kun bakre maskehull.
Omg 8 – 15 : 1 st i hver m ( 56 st )
Bytt farge etter 4 runder med hver farge.
Omg 16 : 1 st i de 11 første m, 6 lm og hopp over 6 m, hekle deretter videre med 1 st i 22 m, 6 lm og 1 st i de siste 11 m. ( 56 st )
Omg 17 : Hekle 1 st i hver m. Når du kommer til hanken du heklet sist runde, så hekler du 6 st rundt hele lm slik at du dekker lm med stavene. ( 56 st )
Omg 18 : 1 st i hver m.
Fest tråden og kurven er ferdig til bruk.

Garnmengde : Jeg brukte 8 nøster med grå, 4 nøster med hvit og 4 nøster med beige.

Copyright :

Dette er et originalmønster av Bente Broberg og blogggen min Benteslilleverden. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke tilbake til dette mønsteret. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.
Derimot kan du lage og selge eller gi bort i gave, produktet/produkter fra denne oppskriften.
Mine bilder er copyrighted og skal ikke brukes av andre uten min skriftlige tillatelse som skal skje over mail. Ved bruk av bilder ulovlig, vil det påløpe en viss sum som kreves inn. Copyright loven er veldig streng og stiller utrolig sterkt ved ulovlig bruk av f.eks. bilder.
Deler du dine egne bilder på nettet eller sosiale medier, så blir jeg glad om du linker til min blogg. Vær så snill å ikke ta æren for noe du ikke har designet selv, men er ærlig og skriver hvem designer er.

Spør meg gjerne om det er noe i oppskriften som du ikke forstår, så skal jeg hjelpe deg med hva det skulle være!

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

#kurv #basket #hekletkurv #heklakurv #interiør #diy #homemade #crochet #crocheting #hekling #hekle #hekletinteriør #prikkenoverien #interiørgarn #trysilgarn #trysilbiginteriør

18 kommentarer
    1. Denne var skikkeleg rålekker 😍😍 fekk lyst til å prøve meg på ei med spagettigarn 🤗

    2. Anne Marie Vaa: Tusen mange takk 🙂 Ja det høres utrolig spennende og nydelig ut! Håper å få se bilde av den om du hekler en slik, det hadde vært utrolig morsomt 🙂

    3. Benedikte: Tusen takk for koselig kommentar og fine ord 🙂 Det står i bloggen hvor mange nøster, også hvor mange av hver farge. 16 nøster totalt,- 8 grå nøster, 4 hvite og fire beige 🙂
      Ha en flott helg, og lykke til med hekling av kurv 🙂

    4. Marit: Ja du kan gjerne spør altså, for det var litt av et prosjekt. Men jeg klarte å finne en plastnål med stort nok øye, og kunne dermed få festet trådene slik som vanlig 🙂
      Problemet var å finne en nål med stort nok øye, men plastnåler fant jeg ut at har ganske store.
      Tusen mange takk for fine ord, de legger jeg godt inni hjertet mitt og gleder meg over dem <3

    5. har du stivet av kurven din med noe? Min kurv ble slapp og faller sammen, brukte enkel tråd….

    6. Marit Sandmark: Jeg har ikke brukt noe for å stive den av nei, men den blir noe stivere med dobbel tråd. Men du kan jo stive den av med sukkervann? Husker mamma stivet av mye som hun heklet, med sukkervann. Da blir det du lager veldig stivt og holder formen perfekt så lenge du ønsker 🙂
      Ellers så vil jeg anbefale mindre heklenål enn hva jeg har skrevet i oppskriften om du skal hekle med enkel tråd, for å få kurven stivere 🙂

    7. Super flott kurv, MEN var på Europris idag og det hadde blitt en rådyr kurv =( 16 a kr 69. Men får øsnke meg garn til jul 😉

    8. Cecilie: Ja den store kurven er dessverre ikke å billig… Jeg var heldig og fikk kjøpt en god del av garnet mens Europris hadde 30% på alt garn nå nettopp. Og så fikk jeg penger til julegave fra mine foreldre, og valgte å legge de i denne kurven. Slik at jeg har håndfaste minner fra hver Jul fra dem 🙂
      Men jeg har en blogg med en mindre kurv, har du sett på den kanskje? 🙂

    9. Hei! Nydelige kurver og jeg har laget den minste! Måtte rekke opp noen ganger til jeg ble helt fornøyd med fasongen! Et lite spørsmål! Hvor har du fått tak i det blåe garnet? På Europris sier de at de aldri har hatt lyseblått garn. Bare hvitt og beige. 😄Hilsen Sissel

    10. Sissel M Larsen: Tusen takk for den koselige kommentaren 🙂 Fargen er ikke blå men grå. Her på Europris har de grå, beige og hvit. Bare spør om de evnt kan ta inn grå til deg? Lykke til videre med heklingen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg