DIY : Fuglenes favoritt

Kulden er kommet, og vi formelig stresser rundt oss selv  det er det som er fellesbetegnelsen på julestria! Men selv så tar jeg det veldig med ro, husker på å ta meg tid til å tenke på fuglene som sliter med å finne seg mat der ute i kulden. Tar meg tid til å sitte og nyte synet av fuglene som hopper rundt på kvistene og bort på de forskjellige kulene o.l. som jeg har laget til dem, sammen med mitt barnebarn, mens jeg smiler for meg selv.
Smiler fordi jeg kjenner hvordan det varmer inni hjertet mitt å se hvor ivrige og glade fuglene er for maten jeg har laget til dem.

If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

 

Mange av oss som mater fuglene om vinteren, kjøper fuglematen, fuglekuler, mat i poser som fuglene kan spise fra osv osv. Men hva med å stoppe opp litt i hverdagen og lage litt mat til fuglene selv? Det er så lett og fort å lage, og det er så enormt kjekt å lage det også!
Du tar stort sett hva du har liggende, bare husk å ikke gi fuglene nøtter som er saltet. De skal ikke ha salt. Så derfor er jeg blitt noe betenkt over de rullene jeg laget med fuglesnack, bloggen kan du lese HER( Link til bloggen åpnes i nytt vindu )

Her er hva jeg plukket frem :

Solsikkekjerner
Mandler ( som jeg hakket opp )
Rosiner
Sammalt hvetemel grov/hel

Lettkokte havregryn
Solsikkerfrø
Puffet ris

Store yoghurt begere
Delfiafett
Neste gang skal jeg bruke mest matfett og mindre mengde delfiafett.

Husk at fugler ikke skal ha den tørre hvite kokosnøttmassen som vi kjøper på matvarebutikkene! Det sveller opp i magen deres, og fuglene dør. Kilde.

Jeg startet med å smelte fettet, og hakke opp mandlene. Tømte bare litt av alt oppi en stor bolle, blandet det godt og fylte begerene med denne blandingen. Når fettet hadde smeltet og fått kjøle seg ned litt – så fylte jeg begerene opp til toppen. Rørte forsiktig med en kniv, slik at jeg fikk fordelt og blandet det tørre ordentlig sammen med fettet.
Fant frem noe tau, og innen min rekkevidde fant jeg noe band til julegavene. Dette måtte jo være perfekt til fuglematen, tenkte jeg.
Så var det bare å legge tråden over enden på kniven eller noe annet, og dytte den til bunnen av begeret. Forsøk å helst passe på at tråden har litt bøy på seg i enden, slik at den henger fastere og ikke bare glir utav når du har hengt det opp.

Inn i kjøleskapet noen timer, til det har stivnet helt. 
Jeg holdt begerene under varmt vann i noen sekunder, når jeg skulle ha det utav begeret. Og vips så gled fuglenes favoritt ut fra begeret, og klart for å henges ut. På den måten kan en bruke samme begere om igjen så ofte man vil eller trenger. 
Du kan også bruke andre slags begere, bare de tåler litt varme og tåler å bli våt.

Nå henger de ( som dere ser på bildet ) ute og venter på en ny morgen med masse lykkelige fugler som skal bli gode og mette.
Håper flere begynner å gi fuglene ute noe mat jevnlig, de trenger all den hjelp de kan få stakkars..
Gir du fuglene mat om vinteren?

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

#birds #bird #fugler #fugl #fuglemat #birdfood #vintermat #winterfood #villfugler #wildbirds #foodforbirds#homemadefood #hjemmelagetmattilfugler

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg