Moment for moment, hva blir det?

Det er litt som å bygge med legoklosser,- man starter med en klosse og bygger videre på den med flere klosser. Om du kjøper en eske med legoklosser så må de bygges sammen, for at du skal få et ferdig resultat. Ikke sant? Når du kjøper deg en valp, så har du din første legokloss. 


Rocco,- min deilige ” legokloss ” på bare 10 uker da bildet ble tatt.
 

If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

 

Man kan ofte bli betatt av en ekvipasje som du ser trener lydighet, agillity, søk osv. Du ser deg kanskje litt blind på rasen og tenker at dette må ligge til rasen siden den jobber så intenst bra, eller du tenker at eier må nok sitte inne med en enorm kunnskap om det de driver med.
Det siste stemmer kanskje, men er på en måte uvesentlig om man ikke vet hvordan man skal bygge med klossene for å nå målet man har satt seg.
For vi som er hundeeiere og som liker å lære hundene litt, og det er jo noe alle ønsker. I det minste at hunden skal komme når du roper på den..

Du kan plukke momenter for momenter ned til de minste detaljer, så om jeg sier ordet ” sitt “, så kan det brytes ned i momenter om man vil. Eller man kan si at det er et moment om man skal lære hunden innkalling. Det hele kommer veldig an på hvor valpen eller hunden din er i innlærings stadiet.
Og husk,- det er først når hunden virkelig kan momentet du jobber med, at du skal begynne og bruke ordet som du vil bruke for å få hunden til å utføre det! Viktig viktig..

Endelig har jeg en hund som liker å apportere! Så jeg tenkte å ta apport som et eksempel.
De ulike momentene er:

  • På plass
  • Bli
  • Apport
  • Slipp

 

De ulike momentene som du skal trene på hver for seg er:

  • Ta i munnen
  • Plukke opp
  • Holde på tingen med myk munn
  • Tilby apporten til din venstre hånd
  • Slippe på kommando
  • Sette seg inn på plass både med og uten apporten
  • Bli værende når du kaster
  • Løpe ut til apporten i galopp
  • Løpe tilbake med apporten i galopp

 

I tillegg må du trene på ulike apportgjenstander alt etter hva du ønsker at hunden skal kunne apportere. Selv så kommer jeg nok til å bruke det meste, både det som egner seg som apportbukk og det som ikke egner seg – et egg må vel være toppen av toppers å få Rocco til å hente tenker jeg?! Ja, ikke et egg som jeg skal kaste hehe, men som jeg kan legge et sted og som han skal hente for meg.

Så varierer det veldig på hvordan man må trene energimessig også, alt ettersom hvordan energi hunden din har. Om du må rose den dempende om den er overivrig, eller om du må rose den langt opp i Himmelen energimessig sett, om den er mer laidback i energien. 
For de som har en roligere hund som trenger oppmuntring og masse energi rundt seg for å ville yte innen trening, så har jeg et godt tips til dere :

Dess mer klovn du tørr spille, uansett om der er fremmede folk eller folk du kjenner rundt deg. Dess mer kontakt du har direkte med hunden din, tuller og klovner deg til – dess mer får du tilbake fra hunden din i form av ytelse og fremgang. Glem de rundt deg og bare legg 100% fokus på hunden din og deres samspill.
Det er først da du klarer å hente frem det lille ekstra i hunden din, til å gjøre den lille ekstra ytelsen under treningene.

Nå har jeg ikke nevnt hverken godbiter eller klikker eller noen ting som er ekstra forsterker under moment treningene. Disse skal jeg komme tilbake til i en annen blogg om ikke lenge, så stay toon!

 

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg