Dumles cookie

” Det er litt ironi i navnet egentlig. Dumle elsket å være med på turer, men de lange gode soppturene mine syntes han ble for lange, altfor lange! Så når han ikke ville gå lenger inn i heia, eller kjente at han ble sliten og trett,- ja da snudde han tvert og tuslet tilbake til bilen og ventet på meg der. “
Disse cookisene spiser jeg like mye som jeg gir dem til Rocco – de er kanongode!

 

If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

 

Ja hvor skal jeg begynne og hvor skal jeg fortsette?.. Denne bloggen skal jo ikke være noen trist blogg, så å skrive her og fortelle dere hva som skjedde med min datters søte lille herlige tibbe, Dumle. Det blir jo egentlig helt feil..
Samtidig er det viktig for meg å fortelle dere hva som er skjedd og hvorfor. Men la oss si det sånn,- denne oppskriften på cookies har jeg tenkt nøye gjennom – svært nøye faktisk. Og siden jeg liker at alt har et navn, så har jeg valgt å kalle disse cookiesene opp etter Dumle.

Det er litt ironi i navnet egentlig. Dumle elsket å være med på turer, men de lange gode soppturene mine syntes han ble for lange, altfor lange! Så når han ikke ville gå lenger inn i heia, eller kjente at han ble sliten og trett,- ja da snudde han tvert og tuslet tilbake til bilen og ventet på meg der.
Nå i senere tid vet vi at han hadde litt spondylose, og som den mann han var så likte han ikke å kjenne på smerter. Så det kan være at han har kjent littegranne smerter komme snikende i ryggen sin, og ikke ville gå lenger på turene. Ikke godt å si, så det blir bare spekulasjoner dette her.

I disse cookisene har jeg valgt å ha en del proteiner, så de er suverene som snack og godbiter til gode treningsøkter og turer i skog og mark. Rett å slett treninger og turer der hunden må bruke seg godt, og bygger muskler. Musklene trenger proteiner, det er kroppens byggestener. 
Lenger nede i bloggen skal jeg liste opp hva det forskjellige i oppskriften inneholder.

Om dere vil dele bloggen så er dere hjertelig velkommen til å gjøre det. Og om dere tenker å blogge om oppskriften så står dere fritt til det også, men vær så snill å ikke påta dere æren for å ha laget denne oppskriften selv! Link til bloggen min og gi meg den æren jeg fortjener ved å si at det er min oppskrift og som sagt,- linke til min blogg.
Jeg stoler på at dere gjør dette, og tusen takk til dere som vil dele og linke.

DUMLES COOKIE :

600 gr søtpotet
3 ts linfrø ( malt. Jeg brukte mørtel til å male med )
100 gr grovmalt gresskarfrø ( Jeg brukte mørtel til å  grovmale med )
500 gr bokhvetemel
100 gr peanøttmel
1 banan
2 egg
1 ss fersk mynte
2 ss fersk persille
2 ss kremet peanøttsmør ( ikke saltet )

 

Steketemperatur : 200 grader celcius
Steketid : ca. 15 minutter.
– Men følg litt med på tiden, ovnene er forskjellige så det kan variere litt med noen få minutter. 
– Kjeksene er litt myke på overflaten når de er ferdige, og trenger et døgn eller halvannet før de er helt harde over alt.

 

1. Skrell søtpoteten og kok til den er mør. En søtpotet var nok til å dekke antall gram. Når poteten er gjennomkokt så del den opp i biter på et skjærebrett og la den avkjøles før du moser den og har den i en bolle.
2. Forvarm ovnen til 200 grader.
3. Mos bananen og finklipp urtene
4. blande alt bollen med søtpotet.
5. Elte deigen godt sammen, og spe på med mel om det skulle trenges. Men husk å beholde litt mel til du skal jobbe med deigen på bordet!
6. Kjevle deigen til ca.1/2 cm tykkelse.
7. Trykke ut med de formene du har og som du ønsker å bruke. 
8. Plasser cookisene på en stekeplate med bakepapir og stek i ca. 15 minutter.

Oppbevares i lufttett boks eller krukke.

TIPS :

Om du ikke har former, så kan du bruke forskjellige glass og trykke ut med. Ved å bruke forskjellige glass, så får du forskjellige størrelser på diameteren til cookisene. Du kan bruke flaske for å få de minste runde, slik som jeg har brukt på de minste på det ene bildet.
Du kan også skjære ut firkantede cookiser med kniv, og pynte med grovhakket gresskarfrø på toppen.
Eller du kan lage noen avlange ruller, og flette noen cookis også.

Dette er hva de forskjellige ingrediensene er rik på :

Bokhvete er rik på  protein, aminosyren lysein, kalsium, jern og magnesium. 
Gresskarfrøene inneholder mye Omega – 3 ( les mer om gresskar frø her ).
Banan inneholder som sikkert mange vet, kalium og vitamin B6.
Persille inneholder mye kostfiber, vitamin A (betakaroten), B-vitaminet folat, vitamin C samt kalium.
Egg er også rik på mineraler og inneholder både jern, kalsium, natrium, kalium magnesium, fosfor, sink og selen. Og er en fin kilde til protein, og inneholder i tillegg vitamin A, B, D, E og K.
Søtpoteten er fullspekket med betakaroten (Betakaroten er et antioksidant, og kan omdannes til vitamin A ), det er derfor søtpoteten har den fargen den har.
I tillegg er den rik på vitamin B6, D og C. Vitamin C er blant annet en god kilde til å forebygge forkjølelse og influensa, i tillegg til at den spiller en viktig rolle for bein, tenner, fordøyelsen og blodcellene i kroppen vår. Søtpoteten stabiliserer også blodsukkeret, som er viktig for prestasjon og overskudd.
Inneholder mindre stivelse ( raske karbohydrater ) enn vanlige poteter, og mye fiber.
Linfrø er rike på kalsium.
Peanøtter har et høyt innhold av B-vitaminer (B1 og B6) og E-vitamin, fiber, protein, jern, sink og magnesium.
Mynte  er rik på kostfiber, kalsium, jern, kalium, vitamin C og folat. Den er også en kilde til magnesium og riboflavin.
Persille er rik på kostfiber, vitamin A (betakaroten), B-vitaminet folat, vitamin C samt kalium. Den er også en kilde til vitamin E, vitamin K, kalsium og jern.

 

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

 

2 kommentarer
    1. Victoria: Tusen takk, jeg liver deg,- de er knallas gode! Jeg mumser og mumser på dem, og Rocco maser i ett sett på å få mer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg