Heller naken, enn kledd i pels!

” Jeg husker da jeg var liten, mamma hadde en rev som hun la om halsen sin. Det var jo så spennende å legge en ekte rev rundt halsen min og leke at jeg var mammaen min. “

 

If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )
 

Før var det vanlig å jakte og bruke alt på dyret de hadde drept. Alt fra pelsen til kjøttet og skjelettet. Der er enda noen som lever slik, og for dem er det livsnødvendig å bruke alt på dyret. Et slikt syn på villdyrene er jeg helt enig i, dette er det som er riktig bruk av pels! Her er det snakk om å overleve, og ikke fryse ihjel om vinteren.


Det jeg ikke kan hverken tilgi eller godta er pelsindustrien og all feilbruk av pels. Pelskåper, pelser som man har rundt halsen osv.
Jeg husker da jeg var liten, mamma hadde en rev som hun la om halsen sin. Det var jo så spennende å legge en ekte rev rundt halsen min og leke at jeg var mammaen min. Det var da jeg var liten og ikke hadde peiling på at slike rever ble holdt i fangenskap og drept på svært lite humant måte, kun for å bli til en slik rev som skulle ligge rundt halsen til hvem som helst…

Jeg har flere ganger forsøkt å se filmer på youtube, om hvordan dyrene lever, blir drept og skinnet. Men jeg klarer aldri å se hele filmene, for tårene blender meg fullstendig. Likevel er det så viktig å være klar over hva som skjer med dyrene, også deres leveforhold. 
Hvor små burene deres er, og hvordan det fremkaller maniske vaner hos dyrene, sår under potene og oppover bena deres, hvordan de begynner å tygge på sine egne bein til de blør, hvordan dyrene blir missdannet under oppvekst osv osv.

Er dette verdt å bruke deres pels for? Tenker du noen gang over hvordan dyrene du bærer på kroppen din har hatt det før de ble avlivet? Og hva som nettopp de dyrene du har på kroppen din ble skinnet mens de enda levde? For det er faktisk tilfelle.. Dyr blir flådd mens de er i live…
På samme måte som skilpadder som skal bli suppe…. De blir ikke drept først, men de blir kuttet opp levende og de tar ut det de skal bruke i maten. Jeg så en dokumentar for en stund siden, der det ble filmet i skjul fra et kjøkken i et utland – skilpaddene lå i en haug på baksiden, de levde og du kunne se munnen åpne seg som om de forsøkte å skrike av smerte.. Øynene var åpne og blunket….

Vi har så mye annet å bruke til klær, hvorfor gjøre dette mot dyrene vi har rundt oss?! Jeg ser bare ikke poenget…
Ja, jeg syntes det var spennende å bære revet til mamma rundt halsen min da jeg var liten. Men når jeg ble så gammel at jeg lærte og forstod hvordan disse revene og andre dyr har det før og under avliving, tok jeg sterk avstand fra alt som har med pelsklær å gjøre!


 

Jeg advarer mot at denne filmen ikke er for sarte sjeler! Den viser realiteten bak pelsindustrien, og der er ikke noe filter når det kommer til hvordan dyr har det under avliving og under oppholdet i bur og feller.

 

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg