Mine topp 10 favoritt strikke/heklebøker

Min liste over de topp 10 bøkene som jeg har som favoritter, og hvorfor de er blant favorittene mine! Hvilke bøker er dine favoritter?

 

# Inneholder reklamelink #
If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

Jeg har en hel haug med strikkebøker, så mange at jeg må ha de stående på to forskjellige steder i huset. Men satser på at nå som vi fikser opp, at jeg kan få samlet alle sammen på et sted. Og forhåpentligvis i samme rom som jeg har lageret mitt med garn.
Denne listen min er ikke ranket fra best til mindre bra av bøkene mine! De ligger helt random etter nummer på listen, bare så det er sagt.

Først av alt, så har jeg helt dilla på å kjøpe slike hefter som på bildet over her, når jeg handler. Der er så utrolig mange kule og stilige oppskrifter der, at de er virkelig verdt å handle en gang iblant. Ofte er der oppskrifter fra hefter som man kan få kjøpt på garnbutikker eller oppskrifter som man har sett i et ukeblad. Nå er jeg ikke noe ukeblad-fan, men har sett på forsiden at der er noen oppskrifter av og til.

1. Klompelompe er jo de herligste bøkene jeg vet om,- eller det vil si, jeg elsker designet deres på klærne og utseendet til deres klær. Men selve oppskriftene er til tider vanskelige for nybegynnere å forstå seg på, så jeg vet om flere som faktisk har strikket i mange år ( mange flere enn meg ) – og som kvier seg for å strikke fra disse bøkene. Pga vanskelighetsgraden på oppskriftene. 

Selv syntes jeg ikke at noen av de oppskriftene jeg har strikket til nå, har vært noe vanskelige. Men jeg har kanskje ikke enda valgt noen av de som kan være vanskelige å tyde? Jeg digger bøkene, og jeg digger designet til Klompelompe.
Klompelompe kan du kjøpe HER, for kun kr179,- Og litt lenger ned på den siden kan du også bestille den nyere boka deres.

2. Paelas! Jeg kan ikke lage en favoritt strikke/heklebok uten Paelas. Selv om jeg ikke har strikket like mange plagg fra denne boka som fra Klompelompe, så må jeg innrømme at Paelas har mye flott de også. Lette og gode oppskrifter syntes jeg.

Klærne i Paelas er elegante og flotte, selv om mange av klærne er hverdagsklær så passer de så innmari perfekt til selskaper og penere besøk også.
Paelas boka kan du bestille HER, for kun kr.149,-

3. Strikk til mamma og mini er en knallstilig bok med utrolig mye flott til både mammaen og jenter/gutter.
Denne halvpatent genseren er en av mange andre plagg som jeg har på ” to do ” listen min, av strikkeprosjekter!

Det er jo litt sånn 80-tall stil over slike gensere syntes jeg. Da disse og de helpatent strikkede genserene var veldig inn i den tiden jeg var ungdom. Nå er de kommet tilbake, og jeg kan faktisk plukke frem en helpatent lysblå genser som jeg strikket da jeg var 13 år. Like pen og fin i formene enda, så det må bare tyde på at jeg brukte et godt garn i den tiden jeg strikket den.
Strikk til mamma og mini kan du bestille HER for bare kr. 318,- ( normalpris kr.349,- )

4. Strikk til barnehagebarn er et must om du har barn eller barnebarn som er i barnehage!
Denne boka inneholder så enormt mange supre og geniale oppskrifter at jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne! Her har de alt som barna trenger i barnehagen for å holde seg gode og varme over alt, fra tærne til hodet.

Heldressen i ribbestrikk f.eks., er jo bare helt nydelig! Det er bare så synd at jeg har et barnebarn som er så varm hele tiden.. Så å strikke noe slikt til henne så hadde hun ” kobnet “.. Men jeg har jo tantebarn da, så jeg kan strikke til!
Strikk til barnehagebarn kan du kjøpe HER for bare kr.179,-  ( veil pris er kr.349,- )

5. Klassisk småbarnstrikk er en bok som jeg har hatt mye fremme og strikket fra. Ribbestrikkede bukser til glattstrikkede bukser er bare noe av det jeg har strikket fra denne flotte boka! Denne boken inneholder så enormt mye flott at jeg kan bare sitte og krysse av i ett sett, om jeg skulle forsøkt å velge ut noe å strikke herfra.

Disse buksene som er på bildet over, har jeg strikket mange av de siste årene! Supergode bukser som vokser i takt med barnet, iom du bretter bare ned på buksekanten helt nederst etterhvert som barnet vokser.
Klassisk småbarnestrikk kan du bestille HER for kun kr.149,- ( veil pris er kr.399,- )

6. Jeg er jo mest glad i å strikke til de små, men denne boka har bare så utrolig mye tøffe luer til både voksne og barn – at den bare måtte jeg kjøpe!
Lette, superkule og røffe luer i dyremotiv til noen og enhver.

Dyreluer for barn og voksne kan du bestille HER for kr.199,-

7. Hekling til småfolk kommer man bare ikke utenom altså! Vibeke Fantoft Magnesen er et naturtalent ut av de helt få, som lærte seg å hekle i voksen alder, og begynte å lage sine egne oppskrifter og søte figurer i løpet av få mnd! Det er virkelig bemerkelsesverdig hva denne dama har fått til.
Av heklebøker er denne den eneste jeg følte var riktig å vise frem i denne listen min. For denne er ” ingen over og ingen ved siden! “-bok!

Jeg har heklet nesten alle disse figurene over her, og de er like søte og vidunderlige alle sammen! Skulle jeg likevel plukke ut en favoritt å hekle, så måtte det nok kanskje ha blitt kaninen Kanutte. Den er så utrolig søt, men grisen Gerd kommer også høyt opp på listen over favoritter.
Og jeg er veldig stolt over å ha fått være med å være testhekler for Vibeke, til nye oppskrifter som hun har laget. Jeg kan røpe at de er minst like herlige og superlette oppskrifter å lære seg, som de i denne boka!
Hekling til småfolk kan du bestille HER for kun kr.129,- ( veil pris kr.249,- )

8. Denne boka kommer nesten inn under den samme som Dyrelue boka. Men se da bare på den løvelua nede til høyre oppe på bildet her. Er den ikke søt og bedårende vel?

Barnebarnet mitt har en fantasihest, en sebra som heter Fartstripa. Denne hesten har vært med henne i flere år nå, så for henne så er den jo på en måte reell. 
Så derfor tenkte jeg å strikke denne sebraluen til henne, var den ikke kul vel?
Mer morsom strikk til små sjarmtroll kan du bestille HER for kr.244,- ( veil pris kr.279,- )

9. Strikk til nøstebarn er en bok jeg ønsket meg lenge. Plutselig fikk jeg den i gave fra min lillebror og hans familie, gjett om jeg jublet?!
Jeg syntes denne boken har så mye flott å strikke til både gutter og jenter, for det er noe jeg savner i flere andre strikkebøker – nemlig mer å velge i til gutter. Denne boka har det!

I tillegg har den størrelser som går fra de helt små til de større barna.
Strikk til nøstebarn kan du bestille HER for kr.170,- ( veil pris kr.199,- )

10. Helt til slutt må jeg bare vise dere Strikk enkelt til barn. For selv om dette er en pocketbok, å inneholder den så mye som over 30 oppskrifter på varme gode plagg til barn! Blant annet herlig Skappel-ich genser til små barn, som er bare helt bedårende flott. Denne skal jeg så definitivt strikke til mitt lille barnebarn snart!


 

Strikk enkelt til barn kan du bestille HER for kun kr.157,- ( veil pris kr.179,- )

 

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

Facebooksiden min til Toving for hest og rytter ( men der er mer enn kun til hester og ryttere ). Titt gjerne innom og lik siden min.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg