DIY : Slik lager du solide gode hundeleker selv!

Å lage leker til våre firbente venner er både kjapt, lett og billig måte å gi de noe gøy og nytt. I tillegg får man brukt fantasien, om man vil sette sitt eget preg på det man lager. Du kan også lage både halslenker og kopler med de samme teknikkene – er ikke dette genialt vel?


 

# Reklamelinker #
If you wanna translate this blog, feel free to use
 Google Translate( Link opens in new window )

Da jeg var liten var det en ting min pappa lærte meg som jeg virkelig gjorde mye av, nemlig å lage makramè! Jeg laget en god del forskjellige ting innen makramè, og mye av det gav jeg bort til bingopremier og slike ting. Ikke fordi jeg likte bingo selv, men fordi min bestemor heklet og gav til bingopremier – så da hang jeg meg på denne fine gjerningen.

Makramè betyr kunsten ved å knytte knuter til bruks – eller pynteformål. Teknikkene antas å ha blitt utviklet av arabiske håndverkere omkring 1300-tallet, og siden spredt via sjøfarende folk som så seg nytte av det. Og de vanligste knutene en brukte var båtsmannsknop, kjerringknop, og variasjoner med halvstikk.

Nå for tiden brukes makramè eller paracord som mange også sier, av fjellklatrere, fallskjermhoppere o.l.  Siden dette er solide knuter og produkter som garantert holder! Men mange lager også mye pene ting av paracord, både i form av figurer og kunst, til ting som f.eks. hundeleker slik som jeg har valgt å gjøre.

Nå er det jo mange år siden pappa lærte meg en av enormt mange teknikker og knuter, og nå er jeg ute på helt ny grunn innen denne hobbyen som var en stor del av min hverdag før. Så jeg har kun lært fra Youtube, det jeg har laget som dere skal få se i denne bloggen.

Jeg tok meg en tur på Europris og kjøptelitt forskjellig tau. Litt forskjellige mm på noen av dem. Prisen var ikke til å klage på, fra kr.20,- og oppover!
Så den første knuten jeg trente meg på var en som heter Square Stitch paracord, disse to lekene er firkantet og kan brukes både som tyggeleke og som apportbukk. Jeg laget en liten til Kevin ( chihuahua ) og en større til Rocco ( som er rottweileren min ).
Jeg har en rottweilervalp som klør i tennene sine enda, siden han er i tannfelling nå. Og disse har overlevd munnen hans – da burde det være godkjent eller hva mener dere?

Square stitch paracord :

En knute som dette har jeg ønsket å lære meg i lange tider! Endelig har jeg klart å finne ut hva den heter og at den faktisk er ganske lett å søke frem på youtube.. Ja jeg vet, jeg kan være noe treg til tider.. Unnskyldningen min er at jeg ikke har hatt den ringeste anelse om hva den heter eller hva jeg skulle søke på for å finne den.
Men nå har jeg sett en del ganger på youtube hvordan den lages, og dermed satte jeg bare igang og forsøkte meg her den ene kvelden. Uten mer hjelp av youtube underveis, klart ejg uten problemer å knyte den. Og den lille feilen jeg gjorde da jeg skulle stramme knuten, gjorde at jeg fikk det håndtaket som jeg ønsket å ha, så jeg har noe å holde i når jeg har drakamp med hunden.

Monkey fist paracord :

WcWaKWWviu0

Denne lille søte hundeleketøyet satt jeg og knyttet i gårkveld mens vi så på Paradise Hotell. Nok en gang uten å ha youtube foran meg som hjelp, men jeg følte denne var såpass lett å huske at jeg ikke trengte noe ekstra hjelp med denne.

4 Strand Braid :

cNZ9AOtgPdw

Det trenger ikke være dyrt å lage ting og tang til hundene selv, ta deg litt tid til å søke litt og se på youtube – så skal jeg love deg at du finner mye kult å lage og at du kommer til å bli helt hekta! Hvertfall er jeg blitt det, og hundene her i huset trenger ikke få noen kjøpeleker med det første nei.

Det neste blir å lage halslenker og kopler, det gleder jeg meg noe helt vilt til.

 

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

Facebooksiden min til Toving for hest og rytter ( men der er mer enn kun til hester og ryttere ). Titt gjerne innom og lik siden min.

#paracord #makrame #diy #hundeleke #dogtoy

11 kommentarer
    1. Jeg lager halsbånd og “rosa-sløyfer” av paracord 🙂
      Men, disse er ikke sterke nok som hundeleker til mine hunder, dessverre 😛 Jeg hadde brukt 4 dager på et nytt halsbånd til den gang valpen min. Lagde det så klart for stort siden de vokser noe veldig i den alderen. Typisk meg glemte å ta det av han når jeg dro på jobb (bruker egentlig ikke halsbånd inne (mest sele ute også, men alltid greit å ha noe å holde i), og når jeg kom hjem hadde han spist i stykker hele båndet! Bahh! Det var fire kjipe dager bortkastet 😛 ha ha..

    2. Elevele: Nei så kjipt da!….. Rampevalp 🙂 Da er jeg spendt på om dette holder til min rottweiler etterhvert som han vokser seg stor nå ( han er 5 mnd og mitt i tannfellingen nå ). Foreløpig er det solide og gode leker for han, jeg har brukt 10 mm typt tau som jeg har knyttet med fire tråder/ender.
      Nå er jeg nettopp ferdig med min aller første halslenke til han, men laget ikke halvstrup så han kommer nok til å vokse seg utav deg relativt kjapt. Men jeg brukte bare et par timer på å lage den, så det er null stress å lage en større til han etterhvert 🙂
      Hadde vært såå kjekt å sett den/de du laget altså 🙂

    3. så mange fine ting du lager, jeg er helt nybegynner her:) Jeg ønsker å lage både halsbånd og en liten step in sele i paracord, men finner i gen steder jeg kan lage seler. Jeg har kun chihuahuaer, så det er kun til mine små:)
      Har du noe tips?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg