Er du en god eier for dine dyr?

” Vi har hatt et langt hardt tøft men innholdsrikt liv sammen,
som har knyttet oss så nært sammen som jeg aldri noen sinne tror jeg kommer til å bli med noe annet dyr! Vi har holdt på å drukne sammen, vi har snublet og falt i full galopp sammen,
vi har vunnet mange distanseritt sammen og vi har delt en helt enormt stor hjertesorg sammen.
Så når Etanec har det bra, så har jeg det bra! “


 

Hva er det som definerer en god dyre eier? Er det mengde kjærlighet, kjærtegn og ord som skal måles i antall kilo om det hadde vært mulig? Eller er det hva du gjør for hvert enkelt dyr for at de skal kunne ha det så tilnærmet deres reelle habitat som mulig? Eller er det en grense mitt mellom dette som definerer hva vi som eier dyr, er?

Ta f eks katten, siden jeg tok et bilde av Fersken som toppbilde i bloggen min her.
Katter er jaktdyr, og har et stort behov for å bevege seg og for å jakte. Om katten bor inne, bør den få bli stimulert på måter som kan tilfredstille dette jaktbehovet så godt som mulig. I tillegg har alle dyr – uansett om det er katter, hunder, hester, kaniner osv osv ) rett på frisk luft!
Om du har katten som innekatt, så har den likevel rett på å få være ute. Om så er, så bør den få kunne gå ut på verandaen og legge seg noen timer pr dag. Du kan f eks bygge inne deler eller hele verandaen med netting, om du er redd katten skal stikke avsted.
Om katten begynner å hoppe i bena dine, bite deg og utagere på andre måter – må man ta dette til etterretning og forsøke å finne ut grunnen til kattens endrede adferd. Og gjøre endringer i kattens hverdag, slik at den blir mer stimulert.
Ellers så er jo selvfølelig masse kjærlighet et must hos alle dyr, men hvem beholder dyr om man ikke ønsker å gi dem kjærlighet?
Vi ønsker jo alle det beste for våre flotte firbente venner, ikke sant?!

 Mange av oss har også kaniner, et dyr som ofte blir altfor missforstått…
 Der er mange som enda lever i troen på at kaniner må bo hver for seg, ellers så blir det  enten slåsskamp eller kaninunger – ikke sant? Jeg sier ikke at det er feil å ha kanin  alene, men det krever mye mer av deg som eier i såfall. Den trenger deg hver dag  mange timer til dagen, den trenger mye kjærlighet og omtanke fra deg – mye mer enn  om den bodde sammen med en artsfrende.
 Når de bor sammen to eller flere, får de dekket behovet for stell, kos og kjærlighet fra  hverandre som regel. Så om kaninene dine plutselig ikke en dag føler for å få kos fra  deg, så ikke freake helt. Det er helt normal adferd hos dem når de bor sammen.
 Jeg har en gjeng som bor sammen, og de elsker å ligge tett inntil hverandre i  vinduskarmen og kose seg. Der strekker de seg ut så lange de er, og ligger som en stor  klump med pels og nyter livet.
 Men de trenger også noe annet enn et sånt typisk vanlig kaninbur, å få løpe og hoppe å  herje når de er glade er viktig for dem. Og for å klare det, må de ha minst 12 kvm. Selv har jeg bygget om en liten stall som innested for mine, og har et stor stor utegård som de kan løpe på. Der har jeg i tillegg gravet ned deler av noen dekk og rør som de kan løpe gjennom, de elsker slike ting.


Mine kaniner får være ute året rundt om de vil, selv om det kun er for noen timer på vinterdager pga kulden. Døren inn til dem setter jeg opp, slik at de kan velge å løpe ut eller løpe inn og legge seg under varmelampen.

Det er selvfølgelig også viktig hva mat vi gir kaninene. Jeg vokste opp i den viten og tro om at kaniner kan ha det aller meste,- brødskiver, alt av frukt og grønt, litt kål gikk greit, forskjellige korntyper osv osv. Men sannheten er den at de ikke skal ha noen form for korn eller mat med korn oppi, de må ha tilgang til høy hver dag pluss rent vann, og de kan gjerne få litt gulrot eller annen frukt uten stein i seg.
Dette er ingen ren faktablogg, derfor toucher jeg kun innpå temaene som jeg skriver om her. 

 

Når hestene har det bra, har jeg det bra! Etanec har jeg hatt i 16 år nå, og vi er så samkjørt at vi kan føle hva den andre tenker. Vi har hatt et langt hardt tøft men innholdsrikt liv sammen, som har knyttet oss så nært sammen som jeg aldri noen sinne tror jeg kommer til å bli med noe annet dyr!
Vi har holdt på å drukne sammen, vi har snublet og falt i full galopp sammen, vi har vunnet mange distanseritt sammen og vi har delt en helt enormt stor hjertesorg sammen.
Så når Etanec har det bra, så har jeg det bra!
Han betyr alt for meg, jeg vet ikke om noen klarer forstå hvor mye han betyr for meg ved å lese det lille jeg har skrevet nå her om han. Men ord blir til tider for små til å kunne forklare en såpass stor og inderlig dyp kjærlighet og forståelse for et dyr..

 

En dag er dyret gammel og trenger kanskje hjelp til å få ” gå videre “..  
Da er det ikke god hjelp i deg om du velger å utsette avlivingen fordi du selv er lei deg og ikke orker å miste din bestevenn. Å la dyret lide til den er så avmagret at ribbena og ryggraden stikker ut, hoftebena vises tydelig gjennom den pjuskete og ustelte pelsen – da har du gått så uendelig for langt at man burde regelrett skjemmes!
Når dyret ikke klarer å innta mat lenger, og har ikke overskudd og krefter til å gjøre annet enn å legge seg ned og bare ligge der…
La heller din bestevenn få ” gå ned med flagget til topps “, ikke vent til de er gått så langt som jeg har beskrevet over her. Men når du merker at adferden endres, ta en tur til veterinæren og få sjekket opp i helsetilstanden! Sjekk om det er smerter som gjør at adferden endres? Jeg har opplevd det flere ganger nemlig, det har vært et par tilfeller av for høyt ammonium i blodet som har endret adferd for et par av hundene mine. Smerter i form av kreft som har endret adferd osv osv.
Dyrene våre er priviligert som har denne muligheten til å få en slik hjelp av oss eiere, så ikke la oss missbruke den på hverken den ene eller andre måten!

Folk kan ha lett for å snakke om hvordan andre holder dyreholdet sitt, og glemmer til tider hvordan man selv behandler dyrene sine.
Hva om man husker på å heller feie for sin egen dør, før man feier for andre sine dører??

 

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
Og ikke minst Dream Life By Bente – klikk deg gjerne inn og bli medlem!

 

4 kommentarer
    1. Veldig fint og viktig innlegg. Selv har jeg en liten hund av rasen Yorkshire Terrier. Han elsker å bli med oss på turer også liker han å løpe fritt i den store Hagen til mormor og morfar. Også får han lov til å ligge i senga vår på natta;)

    2. Julia Sofie: Tusen takk for koselig svar 🙂 Såååå koselig med hund i sengen, selv har jeg rottweiler som er diiiger nå. Så han får ikke ligge i sengen min lenger hihi 🙂 Yorkshire terriere er så bedårende nydelige, kose deg masse med hunden din <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg