Dette er en UFO i strikkeverden

Alle vet nok hva en ufo er, men er det alle som vet hva det betyr i håndarbeidsverden?
Selv elsker jeg jo å strikke, og har noen få ufoer liggende et sted. Jeg tror der er mange der ute som har ufoer liggende, uten at de aner hva en ufo egentlig er for noe. Har du peiling på hva jeg snakker om?

Dere har sikkert hørt eller lest om UFO når det kommer til håndarbeid? Men vet dere hva det egentlig betyr for noe? For i den vanlige UFO utgaven, så betyr det jo uidentifisert objekt, og er myntet mot flyvende tallerkener og små grønne menn.
Jeg skal love dere en ting, jeg klødde meg i hodet og rynket på nesen i vantro over å lese ordet UFO når det kom til strikking og håndarbeid generelt. Men fant ut etterhvert hva det betydde, og da gikk det opp et lys for meg.

  Navnet ufo betyr rett å slett ” uferdig objekt ” i håndarbeidsverden, ganske morsom      forkortelse og ord syntes jeg. Og den som har kommet på dette kule ordet i denne  forbindelse burde fått en medalje, for bedre beskrevet om noe halvferdig strikkerier o.l.  som ligger bortgjemt et sted – ja det skal man lete lenge etter! ( Ordet altså, ikke  strikkerier og slike ting man trenger å lete lenge etter ).

 Jeg har ikke så mange ufoer liggende, men noen få er det blitt med årenes løp.
 Faktisk har jeg bare en ufo som er noen år gammel, og den kommer til å forbli ufo  resten av ” sitt liv ” også! Det er en VM genser som er strikket av et eller annet dønn  kjedelig og fælt garn som jeg kjøpte på Europris for 5 år siden.
 Garnet er så hslig og fælt at jeg kommer aldri til å strikke den ferdig, da vil jeg heller  strikke en ny. I et annet og bedre garn, og i andre farger.
 For selve VM genseren er jo nydelig i seg selv!

 Ellers så pleier jeg å være ganske flink til å strikke ferdig hva jeg har begynt på, og helst  vil jeg bli ferdig på noen få dager. Så jeg kan gjerne bruke nettene på å strikke, i tillegg  til mange timer om dagene også. Strikker da gjerne i bilen ( når jeg er passasjer  selvfølgelig ), i møter, på besøk, på kafè osv osv.

 Men nå har jeg to søte Monsterbukser liggende som ikke er blitt ferdig enda. Det er  mest pga at jeg må tegne opp et mønster som jeg kan bruke å maskesy bak på rompa  til buksene, siden jeg ikke ønsker å bruke det vanlige monstermotivet som de aller fleste bruker. Buksene skal være en gave, så jeg burde sette igang og gjøre de ferdig når jeg er klar med mitt eget design som jeg strikker på i skrivende stund.
Og som jeg vet mange av dere venter på GRATIS oppskrift fra, og det kommer snart her på bloggen til dere,


Men så har da i tillegg min supersnille * ironisk.. * rottweiler, Rocco, fått tak i garn nøstet til den ene monsterbuksen… Og derfor er nøstet blitt forvandlet til et sodoma gomorra som jeg må fikse opp i før jeg kan strikke videre…
Jaja, det skal jeg fikse – etterhvert.

Den siste ufoen min vet jeg ikke helt om jeg kan kalle ufo. Men jeg gjør det likevel, nevner den her i bloggen som en ufo. Siden jeg begynte å strikke på den, men da jeg ikke for mitt bare liv kunne klare å få vevestrikk til å bli likt som på bildet til Tilda kåpen i KlompeLompe boken, så ble jeg litt oppgitt og lei å la det bort.

Men etter en tur på min favoritt butikk, garnbutikken i Flekkefjord som heter Hos Mona, så fikk jeg et knallbra tips! Rett å slett å strikke noe annet enn vevstrikk der det i boken står du skal strikke vevstrikk.
Så derfor skal jeg strikke perlestrikk eller dobbel perlestrikk i stedet!
Jeg burde vel ha tenkt i de baner selv, men noe så enkelt og lett å heller velge har jeg ikke kommet på i det heletatt.

Egen blogg om butikken Hos Mona kommer om litt. Det er en butikk og noen helt fantastiske damer som jobber der, som virkelig fortjener å bli satt pris på og bli fortalt om til alle andre strikkeglade og strikkegalne!

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
Og ikke minst Dream Life By Bente – klikk deg gjerne inn og bli medlem!
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg