Jeg bygger hus!

 

Da jeg var liten, var jeg alltid med min snille gode pappa når han snekret hjemme. Han bygget ut på huset, hevet taket og bygget soverom til to av oss søsken, og ikke minst så snekret vi opptil flere kaninbur sammen også. I den tiden var vi dessverre ikke klar over kaninenes behov og adferd på samme måte som nå.. Noe som derfor medførte at kaninene mine vokste opp alene i hver sitt bur, og det var slike vanlige bur som alle hadde før. Relativt små bur med sovekasse. Ingen isolasjon eller varme i kassene, foruten den lille varmen flis og høy kunne gi.
Men jeg lærte mye av min pappa! Han lærte meg å snekre, å tenke fremover og planlegge det jeg skal lage – selv om det planlegges underveis mens det blir til.
Han lærte meg å rekne ut forskjellige mål, når det er best med skruer vs spiker osv osv.

I voksen alder har jeg plutselig funnet ut at det er jo kjempegøy å lage ting selv! Så siden hundene våre trenger hundehus, og siden jeg ikke finner noen på kjøp og salgsider i nærområdet her. Så var det bare å ta sag og skruejern i sving og lage noe selv.
Dermed får man jo hundehusene akkurat slik som man ønsker også!
Jeg og min datter har vært en del inne på Pinterest og sett, og fått mange gode idèer derfra. Så da jeg satte igang og bygge noe til lille chihuahuaen, Kevin, storkoste jeg meg når jeg kunne ha helt frie tøyler og tenke ut hvordan hans hus skal se ut!
Så får min datter hente frem symaskinen sin igjen og sy noen myke gode puter til ham, for han elsker comfort den hunden! Mykt, fluffy, varmt og cosy – der har du Kevin!

Huset er ikke ferdig enda, men jeg tenkte å vise dere litt fra hvordan det ser ut så langt. Men jeg håper det blir ferdig i løpet av helgen. Selv om jeg har planer om noen små detaljer som jeg er litt usikker på om jeg skal lage selv, eller om jeg skal få noen andre til å lage for meg. Jeg heller mest mot det siste, men vi får se. De detaljene er vel verdt å følge med her på bloggen for å få med dere, for jeg lover dere,- de er rålekre!!


Det skal isoleres inne der han skal sove om dagene. Da skal jeg bruke isopor som isolasjon, og plater utenpå.


Jeg har slik tettningslist over hele flaten på toppen her, og også i hullet som vannskålen står oppi.


Taket skal bestå av et lite gjerde rundt det hele, og en god og cosy hjemmesydd pute å ligge på på taket til huset hans.


Starten på trappen her, og underveis pusser jeg alt sammen med pussepapir/sandpapir, for vi vil ikke ha noen flis i fingrene hverken under byggingen eller etterpå. 

Jeg gleder meg så vilt til huset er ferdig bygget! Men jeg storkoser meg med byggingen også da. Og etterpå når dette huset er klart, har jeg likevel enda to hus til å lage; et til rottweileren min Rocco, og et til rottweileren Baby som er min datters hund. De rekner jeg med kommer til å se litt annerledes ut enn dette, for de må jo ha noe som står til deres personlighet?!
Men med huset til Kevin nå da, så er det nå fremover at de søte kule og pene detaljene skal komme. Så der kommer en del 2 av denne DIY bloggen, så følg med!

Inne i stuen har vi slike bur som på bildet over her. Selve burene er jo ikke så pene at det gjør noe, så derfor skal jeg bygge de inne som et bord! Var det ikke er super idè de har kommet opp med her? Jeg gleder meg noe helt utrolig til å bygge disse, det kommer til å bli så mye penere i stuen vår, lettere å bruke taket til burene som bord og selve burene får seg et aldri så lite designerløft på en måte.

Men følg med, jeg har mye tanker og idèer jeg vil dele med dere. Både som handler om kaniner, katter, hunder osv. Ikke bare ting og tang med materialer som treverk, men også innen strikking og hekling blant annet.
Masse kult og stiligt, så følg med!

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
Og ikke minst Dream Life By Bente – klikk deg gjerne inn og bli medlem!
 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg