Lavkarbo sjokoladeis med sjokoladebiter

Mmmm, denne isen elsker jeg! Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har laget denne gjennom denne sommeren, men det er ikke få ganger hvertfall.
Egentlig så er den veldig lik den forrige isen jeg la ut oppskrift til, men siden jeg ble lei den vanlige isen valgte jeg å prøve meg frem til en sjokoladeis variant denne gangen.

Denne oppskriften doblet jeg denne gangen, og da ble det nok is til en 2 liters isboks.

OPPSKRIFTEN :

  • 3 eggeplommer
  • 2 spiseskjeer Natreen ( jeg bruker Tagatesse om jeg har det hjemme )
  • 1 teskje vaniljepulver (eller 2 vaniljestenger) smak til
  • 3 dl. kremfløte
  • 2 spiseskjeer kakaopulver
  • revet mørk eller sukkerfri sjokolade ( jeg brukte kokesjokolade, kun 1 gram med karber )

FREMGANGSMÅTEN :

Pisk eggeplommene og søtningsmiddelet til en ganske tykk masse.

Deretter stivpisker du kremfløten, kakaopulver og vaniljepulveret.
Når fløte, kakaopulver og vaniljepulver er stivt, tilsetter du den ferdigpiskete gule massen. Riv eller hakk mørk kokesjokolade og hell oppi den stivpiskede fløten samtidig med den gule massen. Vend inn med en slikkepott.

Hell røren oppi en bolle eller noe som tåler å bli fryst ned, og husk å dekke bollen med lokk eller plastfolie først. Krystallisering på isen er ikke noe som smaker godt.
La isen stå i frysen i 3-4 timer, og deretter er den klar for servering! Håper isen faller i smak.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg