Noe varmt og godt til kvelden?

Helt siden jeg var liten har jeg elsket ostesufflè! Hver eneste lørdag kveld laget alltid mamma og pappa noe varmt og godt til kvelden, og når det skulle lages ostesufflè var det pappa som kokkelerte på kjøkkenet. Jeg satt alltid på kjøkkenbenken og fulgte nøye med mens han laget den, så jeg kunne lære meg teknikken selv.
Pappa er så utrolig glad og fornøyd hele tiden ( som regel ), tålmodigheten er litt så som så av og til – men når det kommer til å lære bort ting og tang så er han helt magisk! Så det var ingen problemer å få lære seg teknikken ved å lage ostesufflè.
Nå skal jeg lære dere teknikken!

OSTESUFFLÈ :

2 ss smør
2 ss hvetemel ( jeg bruker alltid speltmel )
2,5 dl melk
3 egg
2-3 dl revet ost ( ca- 100-150 gr )
salt
hvit pepper

Steketemp. : 200 grader
Steketid : 50-60 minutter

Smelt smøret, ha oppi melet. Spe med melk, la røren koke til sausen er så tykk at bunnen i gryta ses når du drar/skjærer i sausen med sleiven.
La røren avkjøles litt. Og ha deretter oppi 1 egg om gangen. Skille eggehviten og plommen! Legg kun plommen i gryten, og eggehviten i en egen bolle. Rør kraftig mellom hver eggeplomme som has oppi. Slik gjør du med alle 3 eggene.
Tilsett osten, og smak til med salt og hvit pepper.

Stivpisk eggehviten ( om du ikke pisker eggehviten godt nok, vil ikke ostesufflèen heve seg i ovnen ), piske den til den er så stiv at du kan snu bollen opp ned! Skjær eggehviten ned i gryten. Grunnen til at du skal skjære den ned i gryten, er for å ikke slippe ut luften som er i eggehviten.
Helles i smurt ildfast form ( jeg bruker en som er 20 x 20 cm ).
Stekes mitt i ovnen til sufflèen har hevet seg og fått en pen farge.
IKKE åpne døren til ovnen mens sufflèen stekes, da faller den sammen!
Serveres straks den er ferdig! Bon appetit.

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
Og ikke minst Dream Life By Bente – klikk deg gjerne inn og bli medlem!
 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg