Sylta granskudd på glass

Som nevnt i bloggen Skogens søte hemmelighet, er granskuddene skogens desidert største C – vitamin bombe. Og her kommer en ny variant av hvordan tilberede disse supre granskuddene så vi kan bruke dem vinterstid til god mat når kulden og mørket setter inn.

Ingredienser :

Vann
Hvitvinseddik
hele pepperkorn
Sukker
Granskudd

Kok 1 liter vann, 1,5 dl hvitvinseddik, 500 gram sukker og 20 hele pepperkorn. Kokes til sukkeret er oppløst. Ta bort fra platen, tilsett 1 liter granskudd. La stå til det er avkjølt, ta det på glass og sett kjølig. Kan brukes med det samme, men er best etter en uke i kjøleskap. 
Brukes på hamburger, leverpostei, vilt og fisk, og smaker bedre enn sylteagurk!  

Det går også an å fryse ned ferske granskudd, slik at en kan lage sirup og andre ting midtvinters. Man må bare huske på at granskuddene trenger noe mer sukker da, og de må brukes/forvelles like etter at de er tint opp. 
Her hjemme har vi grantre like utenfor døren, på plenen våres. Dette treet står fullspekket med store flotte granskudd nå! Og siden det klør i fingrene mine etter å plukke ( sånn er jeg også med både blåbær, andre bær, kantareller, urter, løvetann osv osv ), skal jeg plukke og fryse noen liter pr pose.

Jeg elsker å høste inn til vinteren, og ha et stort godt lager av syltetøy, saft, gelè, rørte bær, tørka urter og tørka urter, blomster og grener/blader til kaninene og hestene våre. Løvetann er noe som den eldste hesten min skal få i kraftforet sitt i vinter, siden han er blitt 17 år nå og han kunne trenge noe for stive ledd og revmatisme. Så der er mye som skal høstes inn her på gården, men jeg gleder meg!

Adeline våknet i dag til noen glass med sylta granskudd, hun hentet den lille stolen sin som hun klatret opp på, grabbet seg et glass med sylta granskudd og utbrøt mens hun snudde glasset opp, ned, opp, ned ” Ååååh, kuuuult! Mamma, se hva momma har laget! “
De neste glassene med sylta granskudd, tenkte jeg å forsøke å ha oppi noen hvitløksfedd. Er spent på smaken av denne kombinasjonen. Og kanskje noen glass med både hvitløkfedd og soltørkede tomater? 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg