Drita på løvetannrot

Hehe, neida det er bare tull. Jeg er ikke ute etter å gi noen oppskrift på å drikke seg full på noe som helst vis. Men derimot,- er du klar over hvor enormt god og fantastisk løvetannen er egentlig?
HELE løvetannen kan man bruke, fra blomst til rot. Den kan brukes både til mat, velvære, medisin og til huden. Løvetann blomsten har jeg blogget om tidligere, Løvetannsirup – en hyllest til løvetann og Mai månedens gull. Anbefaler på det sterkeste å ta en titt innom de to bloggene også.

Roten til løvetann kan man bruke til helse. Har du revmatiske smerter eller leddgikt, så er dette noe du virkelig bør prøve! Jeg har lest hvordan andre har fått en mye bedre helse smertemessig sett, ved å innta denne tinkturen.
Jeg har ikke forsøkt dette før, rett å slett fordi jeg ikke har lest om dette før i år.
Men nå skal jeg virkelig forsøke denne tinkturen, for de smertene kroppen min går gjennom om høsten og vinteren er forferdelig… Så om noe fra naturen kan hjelpe, ja så er jeg ikke redd for å teste det ut.

Betennelseshemmende og vanndrivende middel av roten
Roten (fersk eller tørket): Vask roten godt, kutt opp i biter, og legg den på sprit (vodka). La den trekke (under lokk) i flere uker – gjerne 8-10, sil av, og oppbevar tinkturen i en tett beholder. Dette er et utrolig godt preparat mot væskeopphopninger av alle slag, og mot betennelser. Vanlig dosering for voksne kan være 15-20 dråper i et glass vann eller juice tre ganger daglig. En av fordelene med å bruke løvetann som vanndrivende middel (f.eks. til pasienter som sitter/ligger mye) er at planten inneholder store mengder kalium. Ved langvarig bruk av væskedrivende medisin oppstår ofte kalium-mangel – det unngår man ved simpelthen å bruke løvetann.
Bladene kan brukes på samme måte, ferske eller tørkede. Tilberedt som te har de samme effekt, men virker mye mildere.


Et lite tips er å vaske røttene ute i en bekk eller noe. For vasken kan fort bli tett om man vasker inne.
Jeg brukte rett å slett en stålskrubb til å vasket røttene med, da slapp det ytterste laget veldig lett og fort.  Nå blir det veldig spennende å teste ut denne tinkturen om halvannen til to mnd frem i tid! Og jeg kan love dere at det blir oppdatering på hvordan jeg opplever dette på kroppen.


 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg