Mitt eget design,- Trampolineskjørtet ( Gratis strikkeoppskrift )

Barn løper og hopper, herjer, slår hjul og tuller rundt uten tanker som vi voksne skal ha for oss selv og ikke utsette barn for i så liten alder. Nemlig å passe på om du hopper og slår hjul med skjørt. Hvertfall er jeg en slik person som er påpasselig med at barn ikke får vise trusen under lek på offentlige steder.
Man vet aldri hva personer som sitter og ser på barna, og hva deres tanker og behov er..
Så det er på bakgrunn av dette at jeg utviklet Trampolineskjørtet – en capribukse og skjørt der du strikker alt i et stykke faktisk.

Endelig er alt klart for å gi dere en ny oppskrift! Den har egentlig ligget klar en stund her, selve plagget.. Men som jeg skrev i sist blogg så er der så utrolig mye som er skjedd på privafronten, at jeg har måtte roe ned litt av alle mine gjøremål for en liten periode.
Nå er jeg tilbake, og klar for å gi dere min oppskrift i str. 4 år – der jeg har mikset og trikset litt med det hele, slik at jeg har kunnet strikke buksen og skjørtet i ett! Lett som en plett når man har tenkt så hodepinen har fått rommestert som en tornado, og testet ut metoder til langt ut i de små nattetimene.

Garnmengde til skjørtet :
150 gram KlompeLOMPE tynn merinoull
50 gram Sandnes Garn Silk Mohair

Størrelsen er fortsatt 4 år, og jeg kommer til å lage denne oppskriften i flere str som jeg kommer til å selge til dem som måtte ønske seg den.

Capribuksen som er starten på oppskriften, kan dere lese oppskriften til HER. ( Linken åpner seg i nytt vindu )
Men du skal ikke strikke HELE linningen om du skal ha skjørtet med også. Her er hva som står i bloggen med oppskriften til Capribuksen :

Bukselinningen :

Sett en MM ved starten av bukselinningen og strikk rett til den måler 1 cm. Nå skal det strikkes hullrad,- Neste omg,- * strikk 3 m, kast, 2 m smn *
Gjenta fra * til * runden ut. Strikk deretter videre 1 cm rett, så en omg vrang, , og til slutt 2 cm rett.

DU STARTER RETT OG SLETT MED BUKSELINNINGEN OG STRIKKER DEN SLIK :

Bukselinningen :

Sett en MM ved starten av bukselinningen og strikk rett til den måler ca. 2 cm. 
Nå skal det strikkes * 1 r, 1 kast, 2 r smn * Gjenta fra * til * runden rundt.
BYTT FARGE, om du skal ha forskjellig farge på skjørtet enn buksen. 

Det er her den lille nye vrien min kommer inn i oppskriften, den lille nye vrien som min kjære pappa hjalp meg med å finne utav.
Nå skal du nemlig VRENGE hele arbeidet, og deretter strikke videre som at du skal strikke tilbake. Altså starte med å strikke den siste masken du strikket med forrige farge.

Strikk * 1 r, 1 kast, 2 r smn * gjenta fra * til * runden ut.
Strikk ca. 1 cm rettstrikk, som da blir forsiden til linningen, og lag deretter hullraden til icordeb slik : * 2 r smn, 1 kast, 7 r * gjenta fra * til * runden ut.
Og strikk ca. 1 cm rettstrikk, en omg vrang som viser overgangen mellom linningen og selve skjørtet.

 Neste omg skal det økes til 180 m ( øke 27 m tilsammen ). Strikk denne omg rettstrikk  uten mønster.
 Omg 2 skal du begynne å strkke mønster,- mitt framme, mitt bak og på begge sidene.
 20 m rettstrikk mellom hver rapport på 25 m. Det blir da tilsammen 180 m.

 Start med midten av mønster rapporten, og strikk 1 vr, 11 r, 1 vr, 20 m rettstrikk, og  mønster videre som beskrevet. Bilde av rapporten ligger under dette sidebildet. 
 Du startet med å strikke halve mønsteret mitt bak først, og skal da avslutte med  starten av mønsteret og strikke halve mønsteret.

 Strikk 3 cm ( husk mønsteret som vanlig ), og så skal det økes med 7 m på hver  rettstrikk mellom mønstrene.
 Du har da øket med 28 m på runden.
 Slik øker du totalt 3 ganger. 

 Strikk til arbeidet måler ca. 15 cm fra vrangkanten til linningen.
 Du skal ha et slags ” underskjørt ” nede på skjørtet, og i den forbindelse valgte jeg å  strikke inn en annen farge og tråd i siste mønster rapporten. Den er en veiledning til når  du skal strikke inn det fluffy garnet under skjørtet.

 Etter de ca. 15 cm, ( Siste omg skal du felle 12 m )
 Nå skal du begynne med havskum mønsteret :

 1. omg : 2 r smn 6 ganger, 1 kast, 1 r 12 ganger. 2 r smn 12 ganger.
 2. og 3. omg : Rett alle masker
 4. omg : Vrang alle masker

 Gjenta 1.- 4.omg 3 ganger. Avslutt med 2. – 4. omg. 
 Fell løst av og feste tråden.

 Hent opp hver 2. maske med fluffy garnet og strikkepinne nr. 5,5. bak ca. den 5 omg  før havskum mønsteret starter.
 Selv syntes jeg det er best å bruke heklenål og hente opp maskene med, men her må  du se hva som fungerer best for deg.
 Strikk ca. 15 omg med denne tråden og fell løst av. Fest trådene.

 Icorden strikker du SLIK og lag den ca. 90 cm lang.

 

 

Mønsteret til skjørtet :


Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
Og ikke minst Dream Life By Bente – klikk deg gjerne inn og bli medlem!
 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg