M.A.`s jumpsuit ( Gratis strikkeoppskrift )

Mitt eget design, min egen oppskrift som jeg gir til dere gratis.
Nå er jeg allerede igang med mitt neste design, vil du vite hva det er?

Her er endelig oppskriften min på M.A.`s jumpsuit! Jeg håper at oppskriften er grei, jeg har skrevet etterhvert som jeg har strikket den. Men er sliten i hodet og klarer ikke konsentrere meg så godt nå for å sjekke underveis mens jeg skriver den inn her til dere.
Så om der er noe som du lurer på, så bare spør så skal jeg forklare og hjelpe deg.

Dette er garn som ikke klør i det heletatt, for lille M.A. har en utrolig ømfintlig hud som klør straks den får klær på kroppen som ikke er fra kløfritt materiale.
Men dere står fritt til å bruke hva garn dere måtte ønske.
Og en ting skal jeg love dere,- om dere liker denne jumpsuiten her, så har dere mye gøy i vente fremover! For jeg er allerede igang med neste prosjekt i samme sjanger. Nemlig pirattights med skjørt. Så følg med om dere har lyst på mer gratis oppskrift fra mitt eget design, det er kun her på bloggen jeg legger ut oppskriftene mine. 

 

Garn : Sandnes garn DUO ( 50 gr – 124 m )
Garnmengde : 250 gram brun, 50 gram støvrosa
Strikkepinne/rundpinne : 3 mm ( heklenål 3,5 mm )
Str. : 4 år

Legg opp med falsk heklekant, HER er en blogg som viser hvordan du gjør det.
Legg opp 13 slike ” buer “, og strikk en runde. Legg opp 3 masker i hver ” bue “, da har du 65 masker tilsammen.

På neste runde strikkes maskene rett.
Strikk deretter 20 m rett, mønster over de neste 25, og 20 m rett.


Strikk til arbeidet måler ca. 16 cm – dvs. 6 rapporter. Sett arbeidet over på en rundpinne og legg det til sides. Strikk en fot til, helt likt.

Strikk begge bena over på en rundpinne. Når første ben er strikket over, legg opp 1 m, plasser en MM og legg opp 1 m til.
Strikk neste ben over, og ved slutten av benet legger du opp 1 m, plasser en MM, og legg opp 1 m til. ( 134 m tilsammen )
Fortsett å strikke glattstrikk over alle masker foruten de to bordene i ytterkanten. Som fremdeles strikkes etter diagrammet.
Strikk til arbeidet måler ca. 18 cm fra sammenføyningen.
Nå skal det strikkes hullkant. Strikk en omg rett +  øke 1 m hvor som helst. 
Neste omg,- * strikk 3 m, kast, 2 m smn *
Gjenta fra * til * runden ut. ( Da har du tilsammen 27 hull )
Strikk neste omg rett over alle m. 
Neste omg skal du øke til øvre del av jumpsuiten. Strikk 4 m og øke på 5. m runden rundt. Da har du øket med 27 m, og har tilsammen 163 m på rundpinnen.

Bolen :
Nå skal mønsteret strikkes mitt framme og mitt bak. Så pass på å starte riktig sted på mønsteret, altså på midten av mønsteret!
Sett en MM midt fremme og midt bak, da vet du hvor midten av mønsteret skal være.
I siste runde på hver rapport skal du felle 3 m i hver side, på de 5 første rapportene. Tilsammen 6 m i slutten av hver rapport de 5 første rapporter.
Da har du tilsammen fellet 48 m. Strikk så videre uten felling.
Tilsammen skal du ha 6 rapporter totalt. 
På siste runde i den 6. rapporten, fell 6 m i hver side av jumpsuiten. Dette er starten til åpningen for armene.
Nå skal du strikke fram – og bakstykke hver for seg.

Framstykket :
Begynn på rettsiden. 1 r, 1 løs av, 1 r, løft den løse over. Strikk til du har 3 m igjen ( men fortsett med mønsteret ), 2 r smn, 1 r.
Fortsett med mønster og felling på hver 2. pinne ( altså på retten ) 8 ganger.
Strikk 2 pinner uten felling.
Strikk 1 pinne vrang. På neste pinne r settes de 10 siste m av til snor på den andre siden.

Slik feller du av til halskant og lager snor/icord :

Fortsett i glattstrikk ( r på rettsiden og vr på vrangsiden ). Fell på 2.hver pinne ( altså retten ) 8 ganger slik,- 
1 r, 1 løs av, 1 r, løft den løse over. Strikk til det er 3 m igjen, 2 r smn, 1 r.
Strikk 2 pinner uten felling. Og strikk en pinne vrang.
På neste pinne settes de 10 første m av til snor. Og sett resten av m over på en hjelpepinne imens.

Start med * 1 r, 1 løs av, 1 r, løft den løse over. Strikk resten av pinnen og vrang tilbake * 
Gjenta fra * til * 4 ganger, da har du 6 m igjen på pinnen.
Den 5. gangen felles det slik : 1 r, 1 løs av, 1 r, løft den løse over, 2 r smn, 1 r.( 4 m igjen på pinnen )
Strikk icord over de 4 m. Lag icorden ca. 22 cm lang.

Sett de 10 siste m på pinnen. 7 r, 2 r smn, 1 r.
Fell som beskrevet ovenfor på 2.hver pinne mor halskanten ( på retten ) 4 ganger.
5. gang strikkes slik :
1 r, 1 løs av, 1 r, løft den løse over, 2 r smn, 1 r. Strikk deretter icord over de 4 m du har på pinnen, og lag den ca. 22 cm lang.

Hent opp 4 m på hver side av de m du har på hjelpepinnen. Strikk 1 pinne rett på vrangen, 1 r på retten og fell av på vrangen mens du strikker rett.

Bakstykket :

Fortsett med mønsteret. Fell på 2.hver ( rettsiden ) 10 ganger. slik : 1 r, 1 løs av, 1 r, løft den løse over. Strikk til det er 3 m igjen, 2 r smn, 1 r.
Fell så på 4. pinne 1 gang. Strikk så 4 omg uten felling. 1 omg vrang.

Halskant og icord på bakstykket strikkes slik som på forstykket.
Men på bakstykket henter du opp 5 m på hver side av m på hjelpepinnen. Strikk rett på vrangen, rett på rettsiden og fell av på vrangen mens du strikker rett.

Icord som belte :

Strikk en icord som belte til å træ mellom hullene du laget. Jeg strikket icord på 95 cm som da passet fint til lille M.A. Men ta gjerne et mål rundt magen til den som skal ha jumpsuiten, så du ikke lager den for kort. Det er bedre den er litt for lang heller.
Jeg strikket denne icorden i støvrosa.

Fest alle tråder.
Damp forsiktig eller legg jumpsuiten inni et fuktig håndkle.

 

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
Og ikke minst Dream Life By Bente – klikk deg gjerne inn og bli medlem!
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg