benteslilleverden

Addes capribukse ( gratis strikkeoppskrift )

  • Publisert: 29.07.2017, 22:52
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • Addes capribukse er mitt eget design, og nybegynner som jeg er, s hper jeg at oppskrift og forklaring er forstelig for alle.
    Dette er en capribukse som jeg skal " dra en tanke videre " og strikke skjrt utenp. Og selvflgelig vil jeg dele den oppskriften med dere herlige og trofaste lesere s snart den er ferdig. Men enn s lenge, s hper jeg at Addes capribukse faller i smak. Denne skal jeg lage oppskrift til flere str ogs, alt fra 1 r og opp til 6 r. 

    Mens dere venter p at jeg skal bli ferdig med bde designe og skrive ned oppskriften p capribuksen med skjrt, s tenkte jeg dele oppskriften av capribuksen imens. S slipper det bli s veldig lenge mellom hver gratis oppskrift jeg deler med dere.

    Jeg hper inderlig at denne buksen og dette mnsteret kan vre til glede og nytte for flere enn bare meg og mitt lille ste barnebarn. Og ved f en slik herlig tilbakemelding og super respons p mitt forrige design, M.A.`s jumpsuit, ( <--- Klikk deg gjerne inn p linken. Den pnes i nytt vindu ) s er det bare en sann glede kunne lage noe selv som jeg kan dele gratis med dere herlige og trofaste lesere!
    Og som jeg nevnte i den oppskriften ogs, s bruker jeg kun ene og alene garn som ikke klr. For vesle M.A. er veldig sensitiv mot garn som klr, og det er jo svrt lite gy lage plagg som du bruker mange timer og tid p strikke - og s vil ikke den lille bruke det fordi det klr..
    Been there, done that - kan man trygt si. 
    S det koster litt mer kjpe slikt garn som jeg har brukt n, men det er s vel verdt det alts. Kvaliteten er helt annerledes enn ellers, plaggene holder fasongen s utrolig mye bedre blant annet. Men n skal jeg ikke prate s mye mer, jeg vet dere er keen p se oppskriften min!
    S her er den, vrsegod og jeg blir utrolig glad om dere har lyst dele denne bloggen p sosiale medier ogs.

    Garn : KlompeLOMPE tynn merinoull ( 50 gr - 175 m )
    Garnmengde : 150 gram
    Pinne : 3 mm ( heklenl 3,5 mm )
    Strrelse : 4 r

    Start med legge opp 12 falske heklekanter ( <--- Klikk deg inn p linken. Den pnes i nytt vindu ) i hvit.
    Neste runde bytter du til den fargen buksen skal vre, strikk 1 m fra buene du har laget, legg opp 3 m, og strikk siste m i buen. Tilsammen 5 m i hver bue. Tilsammen har du da 60 m.
    Strikk 1 omg rett over alle m. Deretter starter du med mnsteret, da strikker du 18 m rett, mnsteret over de neste 25 m, og rett over de siste 17 m.

    Nr mnsteret mler 2 cm, ker du med 2 m p hver side av mnsteret. 1 m p hver side. Husk alltid ke i trden utenfor mnsterborden - i det glattstrikkede feltet. 
    Og srg for at det alltid kes p sider av borden, slik at antall kninger p begge sider stemmer ut med hverandre.
    ke etter de neste 2 cm ogs. Deretter strikker du til arbeidet mler 12 cm fra den falske heklekanten.
    N skal du ke igjen som sist, hver 2. cm, tilsammen kes det n 5 ganger.
    Strikk deretter 12 cm uten kninger.

    Klipp trden, sett arbeidet over p liten rundpinne, og strikk en fot til p samme mte.
    ( Jeg hadde da strikket 12,5 rapporter nr foten var ferdig ).
    Den ferdige foten mler ca. 30 cm fra startkanten til buksens bunnfarge og til arbeidets slutt. ( alts minus den hvite falske heklekanten )

    Sett begge bena inn p samme rundpinne, og husk at mnsteret skal vende ut til hver ytterside p buksebena.
    Du har n 148 m p rundpinnen.
    Fortsett strikke mnster over de to mnsterbordene, og glattstrikk over resten ).
    Begynn ved omg. begynnelse p den ene foten. Strikk til fotens slutt og ke 1 m, plasser en MM ( maskemarkr ) og ke 1 m til. Da har du ket 2 m tilsammen. Strikk videre over p neste fot, og husk at starten p den foten er ved fotens innside.
    Strikk all 74 m, og ved fotens slutt ker p samme mte som isted. Alts ke 1 m, plasser en MM, og ke 1 m til. Tilsammen har du n ket 4 m p denne runden rundt hele arbeidet. Og har n tilsammen 152 m p rundpinnen.

    Strikk deretter rett opp til arbeidet mler ca. 18 cm fra sammenfyningen. 
    Om du nsker strikke den litt hyere bak, s gjr du slik :
    Strikk 8 m forbi MM bak p buksen. Snu arbeidet og strikk 16 m vrang. Snu og strikk 16 m forbi MM bak. Snu og strikk 32 m vrang. Snu og strikk 32 m forbi MM bak. Snu og strikk 64 m vrang. Snu og strikk til MM bak.
    Men husk strikke vendingene stramt for ikke f huller i buksen.

    Bukselinningen :

    Sett en MM ved starten av bukselinningen og strikk rett til den mler 1 cm. N skal det strikkes hullrad,- Neste omg,- * strikk 3 m, kast, 2 m smn *
    Gjenta fra * til * runden ut. Strikk deretter videre 1 cm rett, s en omg vrang, og til slutt 2 cm rett.
    Klipp trden og fest alle lse trder.

    Icord lager du SLIK. ( <--- Klikk deg inn p linken )
    Lag icorden ca. 22 cm lang.

    Om der er noe som du ikke forstr, eller noe du ikke skjnner - s send meg en PM p Facebook eller legg veldig gjerne igjen en kommentar her p bloggen. S skal jeg hjelpe deg s godt jeg bare kan.

    Flg meg gjerne ogs p Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
    Og ikke minst Dream Life By Bente - klikk deg gjerne inn og bli medlem!

  • Publisert: 29.07.2017, 22:52
  • Kategori: Gratis strikke og hekle oppskrifter
  • 4 kommentarer
  • 3 kommentarer

    xhantippe

    29.07.2017 kl.23:23

    Takk for flott mnster! Superfine bukser. Har kun selv gutter, men kanskje dette kunne blitt en julegave til ei lita tulle?

    Bente

    29.07.2017 kl.23:33

    xhantippe: Tusen mange takk for herlig kommentar ?? ja det kunne det absolutt vre, tror det hadde blitt veldig verdsatt som gave! ??
    Jeg skal designe til gutt ogs, s jeg hper du flger med og titter innom p bloggen min iblant - om ikke for f med deg nr jeg har designet noe til gutt ogs? ??

    Anne

    26.08.2017 kl.21:13

    Tusen takk ! Skal hive meg p denne p mandag nr jeg fr kjpt garn. Har et barnebarn p 3 r som vil elske denne 😍Synes fargen p din var veldig fin, men Sigrid vil ha "lilla ellel losa" 🤗

    Bente

    26.08.2017 kl.21:46

    Anne: Tusen mange takk for den koselige kommentaren! ?? S utrolig kjekt at du vil strikke oppskriften min, det gleder meg noe helt utrolig hre at noen " der ute " vil strikke oppskriftene mine ???? Kos deg en hel haug med strikkingen, og husk at det er bare sprre hvis det er noe du er usikker p eller lurer p! Jeg skal svare og hjelpe s godt jeg bare kan ??
    Ja bde lilla og losa er nyyydelige farger hihihi ??
    I kveld skal jeg legge ut en ny blogg med capribuksen og skjrt i ett, du kan se bilder av den i den nyeste bloggen jeg har lagt ut om du nsker se ????