Addes capribukse ( gratis strikkeoppskrift )

Addes capribukse er mitt eget design, og nybegynner som jeg er, så håper jeg at oppskrift og forklaring er forståelig for alle.
Dette er en capribukse som jeg skal ” dra en tanke videre ” og strikke skjørt utenpå. Og selvfølgelig vil jeg dele den oppskriften med dere herlige og trofaste lesere så snart den er ferdig. Men enn så lenge, så håper jeg at Addes capribukse faller i smak. Denne skal jeg lage oppskrift til flere str også, alt fra 1 år og opp til 6 år. 

Mens dere venter på at jeg skal bli ferdig med både å designe og skrive ned oppskriften på capribuksen med skjørt, så tenkte jeg å dele oppskriften av capribuksen imens. Så slipper det å bli så veldig lenge mellom hver gratis oppskrift jeg deler med dere.

Jeg håper inderlig at denne buksen og dette mønsteret kan være til glede og nytte for flere enn bare meg og mitt lille søte barnebarn. Og ved å få en slik herlig tilbakemelding og super respons på mitt forrige design, M.A.`s jumpsuit, ( <— Klikk deg gjerne inn på linken. Den åpnes i nytt vindu ) så er det bare en sann glede å kunne lage noe selv som jeg kan dele gratis med dere herlige og trofaste lesere!
Og som jeg nevnte i den oppskriften også, så bruker jeg kun ene og alene garn som ikke klør. For vesle M.A. er veldig sensitiv mot garn som klør, og det er jo svært lite gøy å lage plagg som du bruker mange timer og tid på å strikke – og så vil ikke den lille bruke det fordi det klør..
Been there, done that – kan man trygt si. 
Så det koster litt mer å kjøpe slikt garn som jeg har brukt nå, men det er så vel verdt det altså. Kvaliteten er helt annerledes enn ellers, plaggene holder fasongen så utrolig mye bedre blant annet. Men nå skal jeg ikke prate så mye mer, jeg vet dere er keen på å se oppskriften min!
Så her er den, værsegod og jeg blir utrolig glad om dere har lyst å dele denne bloggen på sosiale medier også.

Garn : KlompeLOMPE tynn merinoull ( 50 gr – 175 m )
Garnmengde : 150 gram
Pinne : 3 mm ( heklenål 3,5 mm )
Størrelse : 4 år

Start med å legge opp 12 falske heklekanter ( <— Klikk deg inn på linken. Den åpnes i nytt vindu ) i hvit.
Neste runde bytter du til den fargen buksen skal være, strikk 1 m fra buene du har laget, legg opp 3 m, og strikk siste m i buen. Tilsammen 5 m i hver bue. Tilsammen har du da 60 m.
Strikk 1 omg rett over alle m. Deretter starter du med mønsteret, da strikker du 18 m rett, mønsteret over de neste 25 m, og rett over de siste 17 m.


Når mønsteret måler 2 cm, øker du med 2 m på hver side av mønsteret. 1 m på hver side. Husk å alltid øke i tråden utenfor mønsterborden – i det glattstrikkede feltet. 
Og sørg for at det alltid økes på sider av borden, slik at antall økninger på begge sider stemmer ut med hverandre.
Øke etter de neste 2 cm også. Deretter strikker du til arbeidet måler 12 cm fra den falske heklekanten.
Nå skal du øke igjen som sist, hver 2. cm, tilsammen økes det nå 5 ganger.
Strikk deretter 12 cm uten økninger.

Klipp tråden, sett arbeidet over på liten rundpinne, og strikk en fot til på samme måte.
( Jeg hadde da strikket 12,5 rapporter når foten var ferdig ).
Den ferdige foten måler ca. 30 cm fra startkanten til buksens bunnfarge og til arbeidets slutt. ( altså minus den hvite falske heklekanten )

Sett begge bena inn på samme rundpinne, og husk at mønsteret skal vende ut til hver ytterside på buksebena.
Du har nå 148 m på rundpinnen.
Fortsett å strikke mønster over de to mønsterbordene, og glattstrikk over resten ).
Begynn ved omg. begynnelse på den ene foten. Strikk til fotens slutt og øke 1 m, plasser en MM ( maskemarkør ) og øke 1 m til. Da har du øket 2 m tilsammen. Strikk videre over på neste fot, og husk at starten på den foten er ved fotens innside.
Strikk all 74 m, og ved fotens slutt øker på samme måte som isted. Altså øke 1 m, plasser en MM, og øke 1 m til. Tilsammen har du nå øket 4 m på denne runden rundt hele arbeidet. Og har nå tilsammen 152 m på rundpinnen.

Strikk deretter rett opp til arbeidet måler ca. 18 cm fra sammenføyningen. 
Om du ønsker å strikke den litt høyere bak, så gjør du slik :
Strikk 8 m forbi MM bak på buksen. Snu arbeidet og strikk 16 m vrang. Snu og strikk 16 m forbi MM bak. Snu og strikk 32 m vrang. Snu og strikk 32 m forbi MM bak. Snu og strikk 64 m vrang. Snu og strikk til MM bak.
Men husk å strikke vendingene stramt for ikke å få huller i buksen.

Bukselinningen :

Sett en MM ved starten av bukselinningen og strikk rett til den måler 1 cm. Nå skal det strikkes hullrad,- Neste omg,- * strikk 3 m, kast, 2 m smn *
Gjenta fra * til * runden ut. Strikk deretter videre 1 cm rett, så en omg vrang, og til slutt 2 cm rett.
Klipp tråden og fest alle løse tråder.

Icord lager du SLIK. ( <— Klikk deg inn på linken )
Lag icorden ca. 22 cm lang.

Om der er noe som du ikke forstår, eller noe du ikke skjønner – så send meg en PM på Facebook eller legg veldig gjerne igjen en kommentar her på bloggen. Så skal jeg hjelpe deg så godt jeg bare kan.

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no
Og ikke minst Dream Life By Bente – klikk deg gjerne inn og bli medlem!
 

4 kommentarer
    1. xhantippe: Tusen mange takk for herlig kommentar ?? ja det kunne det absolutt være, tror det hadde blitt veldig verdsatt som gave! ??
      Jeg skal designe til gutt også, så jeg håper du følger med og titter innom på bloggen min iblant – om ikke for å få med deg når jeg har designet noe til gutt også? ??

    2. Tusen takk ! Skal hive meg på denne på mandag når jeg får kjøpt garn. Har et barnebarn på 3 år som vil elske denne 😍Synes fargen på din var veldig fin, men Sigrid vil ha “lilla ellel losa” 🤗

    3. Anne: Tusen mange takk for den koselige kommentaren! ?? Så utrolig kjekt at du vil strikke oppskriften min, det gleder meg noe helt utrolig å høre at noen ” der ute ” vil strikke oppskriftene mine ???? Kos deg en hel haug med strikkingen, og husk at det er bare å spørre hvis det er noe du er usikker på eller lurer på! Jeg skal svare og hjelpe så godt jeg bare kan ??
      Ja både lilla og losa er nyyydelige farger hihihi ??
      I kveld skal jeg legge ut en ny blogg med capribuksen og skjørt i ett, du kan se bilder av den i den nyeste bloggen jeg har lagt ut om du ønsker å se ????

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg